Ο απρόσκλητος επισκέπτης, της Αγκάθα Κρίστι. Ραδιοφωνικό Θέατρο

Αγαπητοί φίλοι του Ραδιοφωνικού Θεάτρου απόψε θα σας παρουσιάσω τη συγκλονιστική ιστορία αστυνομικού σασπένς, νουάρ ατμόσφαιρας και εξιχνίασης φόνων της Αγκάθα Κρίστι : Ο απρόσκλητος επισκέπτης.



Το έργο γράφτηκε το 1957 και παρουσιάστηκε στο θέατρο πρώτη φορά την επόμενη χρονιά. Έργο κλασικό, αστυνομικό, με πολλές ανατροπές της αξεπέραστης μετρ του είδους Αγκάθα Κρίστι.

 

Η εξέλιξη του έργου.

Στην πυκνή ομίχλη της Νότιας Ουαλίας, ο Μάικλ Σταρκβέντερ χάνει τον έλεγχο του αυτοκινήτου του και πέφτει σ’ ένα χαντάκι. Βρίσκεται στη μέση του πουθενά και στην προσπάθειά του να βρει βοήθεια, μπαίνει σε μια απομονωμένη έπαυλη. Στην ξεκλείδωτη μπαλκονόπορτα, τον περιμένει μια έκπληξη: Ένας άντρας είναι νεκρός.

 


Λίγο πιο πέρα, μ’ ένα περίστροφο στο χέρι, μια όμορφη γυναίκα. Η Λόρα Γουόρικ. Η γυναίκα που παραδέχεται πως δολοφόνησε το σύζυγό της. Ο Μάικλ γοητευμένος από τη νεαρή χήρα, αποφασίζει να τη βοηθήσει, επιχειρώντας να κατασκευάσουν από κοινού ένα ακλόνητο άλλοθι.

 

Μήπως όμως δεν είναι αυτή τελικά η δολοφόνος; Και αν όχι, γιατί καλύπτει τα ίχνη του ενόχου; Ένα σπίτι γεμάτο πιθανούς υπόπτους. Θα καταφέρει, άραγε, ο απρόσκλητος επισκέπτης να βρει τον δολοφόνο προτού να είναι πολύ αργά;

 


Λίγα ακόμη στοιχεία για το έργο.

Ο Απρόσκλητος επισκέπτης είναι μια συγκλονιστική ιστορία αστυνομικού σασπένς, ένα κλασικό αστυνομικό έργο με πολλές ανατροπές. Στο έργο κυριαρχεί η ατμόσφαιρα νουάρ και εξιχνίασης φόνων.



Οι ηθοποιοί που πλαισιώνουν την παράσταση, μέσα από το δικό τους ρόλο καταφέρνουν να κρατούν το θεατή στο μυστήριο, την αγωνία και την παράσταση σε ένα προβληματισμό για το ποιος είναι ο δολοφόνος του έργου μέχρι το τελευταίο λεπτό της παράστασης. Μια σειρά προσώπων θα μπορούσαν να είναι δυνητικά δολοφόνοι. Δυνατοί χαρακτήρες προσφέρουν θεατρική απόδραση και αληθινή ψυχαγωγία.

Πρόκειται εν κατακλείδι για ένα καθαρόαιμο αστυνομικό έργο, η Αγκάθα Κρίστι το έγραψε, θα μπορούσε να πει κανείς, μόνο για θεατρόφιλους που ιντριγκάρονται και λατρεύουν το μυστήριο, την αγωνία, τις ανατροπές, τους ήρωες πίσω από τα αθώα προσωπεία και τις μοιραίες γυναίκες.

 

 

Η συγγραφέας.

Η Αγκάθα Μαίρη Κλαρίσσα Μίλερ, Λαίδη Μάλλοουαν (Agatha Mary Clarissa Miller, Lady Mallowan, 15 Σεπτεμβρίου 1890 - 12Ιανουαρίου 1976), γνωστή κυρίως με το όνομα Αγκάθα Κρίστι (Agatha Christie), ήταν Αγγλίδα (γεννήθηκε στο Ντέβον και μεγάλωσε στο Άσφιλντ) συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων. Έγραψε επίσης ρομαντικά μυθιστορήματα με το ψευδώνυμο Μαίρη Γουέστμακοτ (Mary Westmacott) και 15 συλλογές διηγημάτων, αλλά είναι γνωστή κυρίως για τα 80 αστυνομικά της μυθιστορήματα.

Η δουλειά της στα μυθιστορήματα αυτά, στα οποία πρωταγωνιστούν οι ντετέκτιβ Ηρακλής Πουαρό και Μις Τζέιν Μαρπλ, της έδωσε τον τίτλο της «Βασίλισσας του Εγκλήματος» και την έκανε έναν από τους πιο σημαντικούς συγγραφείς στην εξέλιξη του λογοτεχνικού αυτού ρεύματος. Παρόλο που οι Πουαρό και Μαρπλ είναι από τους πιο γνωστούς φανταστικούς ντετέκτιβ που επινόησε η Κρίστι, υπήρξαν κι άλλοι παρόμοιοι, όπως το ζευγάρι Τόμι και Τoυπενς, οι οποίοι, αντιθέτως με τους υπόλοιπους της ντετέκτιβ, τους αγγίζει ο χρόνος κατά την πάροδο των χρόνων.

Από τα πιο γνωστά τους μυθιστορήματα είναι η πρώτη τους εμφάνιση στο Σύντροφοι στο Έγκλημα και Οι Άγγελοι δεν Φλυαρούν. Άλλοι ντετέκτιβ της Κρίστι, όπως ο Πάρκερ Πάιν και ο κύριος Χάρλεϊ Κουττίν, εμφανίστηκαν σε σύντομες ιστορίες, αλλά υπόλοιποι, όπως ο αρχιεπιθεωρητής Τζαπ και η Αριάδνη Όλιβερ, συνόδευαν τους Πουαρό και Μαρπλ στα μυθιστορήματά τους. Το 1975σκότωσε τους δύο αγαπημένους της ήρωες, τον Ηρακλή Πουαρό στο μυθιστόρημα Αυλαία και τη Μις Μάρπλ στο Sleeping Murder. Εκτιμάται ότι τα βιβλία της έχουν πουλήσει 1 δισεκατομμύριο αντίτυπα στα αγγλικά, και ένα ακόμη δισεκατομμύριο σε 103 άλλες γλώσσες.

Από τις σκηνικές επιτυχίες της Αγκάθα Κρίστι μεγαλύτερη είναι The Mousetrap (Η ποντικοπαγίδα), που παίζεται στο Λονδίνο από το 1952 μέχρι σήμερα (2012) και η θεατρική προσαρμογή του Ten Little Niggers (Δέκα μικροί νέγροι) ― ελλην. μετάφρ. Κωστής Λειβαδέας, "ΔΩΔΩΝΗ".  Τα περισσότερα από τα βιβλία της έχουν μεταφερθεί στον κινηματογράφο (μερικά μάλιστα πολλές φορές, όπως το Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές και το Έγκλημα στον Νείλο). Επίσης πολλά έχουν μεταφερθεί στην τηλεόραση, στο ράδιο και έχουν εμπνεύσει ηλεκτρονικά παιχνίδια και κόμικς.

Το 2007, ο Άγγλος συγγραφέας Μπράιαν Άλντις (Brian Aldiss) είπε ότι η Αγκάθα Κρίστι του είχε πει ότι έγραφε τα βιβλία της μέχρι το τελευταίο κεφάλαιο και μετά αποφάσιζε ποιος χαρακτήρας ήταν λιγότερο πιθανό να εκληφθεί ως ύποπτος. Ακολούθως έκανε τις απαραίτητες αλλαγές στο κείμενο για να «ενοχοποιήσει» το χαρακτήρα αυτό. Πριν ασχοληθεί με τη συγγραφή βιβλίων, εργάστηκε ως βοηθός φαρμακοποιού στην αεροπορία, την περίοδο του Α' Παγκοσμίου πολέμου. Ίσως και για αυτό σε πολλά μυθιστορήματά της, τα δηλητήρια είχαν και εξέχουσα θέση στην πλοκή.

 

 

Ο Χρήστος Πάρλας ερμηνεύει με επιτυχία το ρόλο του Απρόσκλητου Επισκέπτη

 

Οι συντελεστές του έργου στο "Θέατρο της Νύχτας".

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: Ευαγγελία Κατσάλη

ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Βασίλης Δημητρίου

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νίκος Κροντηράς

ΠΑΙΖΟΥΝ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Χρήστος Πάρλας, Πέμη Ζούνη, Τζέση Παπουτσή, Μανόλης Βαμβακούσης, Τιτίκα Νικηφοράκη, Νίκος Δαφνής, Γιάννης Μπέζος, Σταύρος Ξενίδης, Γιάννης Βόγλης.

ΡΥΘΜΗΣΗ ΗΧΟΥ: Χριστίνα Σκάτζικα

ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Αιμηλία Κτενά

ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ: 1990

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 1 ώρες και 59 λεπτά

 

Η Πέμη Ζούνη


Ο Σταύρος Ξενίδης στο ρόλο του Επιθεωρητή


Η μεταφορά έγινε από το κανάλι Ναταλία Δεδουσοπούλου:

Caveman, του Ρομπ Μπέκερ. Θεατρική βραδιά...

Απόψε, αγαπητοί φίλοι, πρόκειται να σας παρουσιάσω το γνωστό έργο του Αμερικανού συγγραφέα Ρομπ Μπέκερ: Caveman. Ένα έργο το οποίο στην Ελλάδα έχουν παρακολουθήσει περισσότεροι από 270.000 θεατές, και παγκοσμίως 15.000.000.




Το έργο γράφτηκε το 1991 και διαβάστηκε σε περισσότερες από τριάντα γλώσσες. Αποτέλεσε αναμφισβήτητα έναν από τους πιο επιτυχημένους ρόλους των τελευταίων δεκαετιών. Είναι ένα δύωρο one-manshow, μία stand up comedy.

Σε γενικές γραμμές μας αποκαλύπτει τη σχέση μεταξύ των δύο φύλλων, μια ανυπόφορη πολλές φορές συνύπαρξη αλλά πάντα αυτονόητη και μοναδική. Ο συγγραφέας μας οδηγεί στα άδυτα της ανδρικής και γυναικείας ψυχολογίας. Οι άντρες συνήθως διαπραγματεύονται και οι γυναίκες συνεργάζονται και αξιολογούν ταυτόχρονα πολλές πληροφορίες. Στόχος του συγγραφέα είναι με μια οντολογική μελέτη να επικοινωνήσει με το κοινό.





Λίγα λόγια για την υπόθεση:

Ο Σωτήρης, μετά από έναν συνηθισμένο καβγά με τη γυναίκα του, Μαίρη, βρίσκεται άξαφνα στον δρόμο με δύο βαλίτσες και μερικά από τα «προϊστορικά» πράγματα του. Βρίσκοντας την όλη κατάσταση παράλογη, ξεκινά μία ανάλυση-σχεδόν ακριβείας- γύρω από τη διαφορετικότητα των δύο φύλων, πράγμα που κατά τον ίδιο αποτελεί και τον κύριο λόγο συνεχούς σύγκρουσης τους.

 

Επιπλέον στοιχεία για το έργο:

Όλοι κρύβουμε έναν Caveman μέσα μας και είναι αυτός ο λόγος ταύτισης μας με τον ήρωα. Μέσα από τα μάτια του συνειδητοποιούμε αυτά που βρίσκονται μπροστά στα δικά μας μάτια. Ποτέ ο Rob Beker δε φαντάστηκε ότι ο ήρωας του θα γινόταν ένα σύμβολο, ότι η Cavemania θα κατακτούσε τον κόσμο.

Ο πρωταγωνιστής, Σωτήρης στην ελληνική εκδοχή, μετά από ένα καβγά με τη γυναίκα του ανοίγει διάλογο με το κοινό και παραδίδει ένα μάθημα κωμωδίας με την αεικίνητη ενέργεια και την ετοιμότητα με την οποία απαντάει στους θεατές. Το κείμενο πολλές φορές εμπλουτίζεται, αυτό το έχει κάνει επιτυχημένα ο γνωστότερος Caveman στην ελληνική σκηνή, ο Κυριακίδης, με πολλές διαδραστικές παρεμβολές. Ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης περιόδευσε επτά ολόκληρα χρόνια ως Caveman, κυριολεκτικά σε ολόκληρη την Ελλάδα. Τελευταία όμως ο ρόλος έχει ανανεωθεί Θανάση Βισκαδουράκη και τον Ζήση Ρούμπο, σε σκηνοθεσία (πια) του Βλαδήμηρου Κυριακίδη.

Το κείμενο είναι ευφυές αλλά πρέπει να εμπλουτιστεί με κωμικό ταλέντο και σκηνική ευλυγισία από τον πρωταγωνιστή, ο οποίος πρέπει να αναμετρηθεί κυριολεκτικά με το ρόλο. Ο Cavmen έτσι γίνεται σύμβολο και αιτία ώστε να επαναπροσδιοριστούν οι σχέσεις των ζευγαριών, και να αντιληφθούν ότι το μυστικό της συμβίωσης κρύβεται στην κατανόηση της διαφορετικότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών.

Υπάρχουν πολλοί θαυμαστές του Caveman που έχουν δει την παράσταση επανειλημμένα, πρόκειται για μια μοναδική σχέση που μόνο ο Caveman έχει χτίσει με το κοινό όλα αυτά τα χρόνια. Κλείνοντας αξίζει να αναφέρουμε ότι ο δήμαρχος της Νέας Υόρκης αποκάλεσε την 18η Ιουνίου ημέρα Caveman, και μετονόμασε την 44η Λεοφώρο σε οδό Caveman.

 



 



Πλάνα από παράσταση με πρωταγωνιστή το Βλαδίμηρο Κυριακίδη:



Το ψεύτικο σενάριο, Αγκάθα Κρίστι. Ραδιοφωνικό θέατρο

Απόψε θα σας παρουσιάσω το Ψεύτικο σενάριο της Αγκάθα Κρίστι, πρόκειται για την τελευταία ιστορία που θα διηγηθεί η όμορφη ηθοποιός Jane Helier.





Η υπόθεση:

Μια ηθοποιός η Mary Kerr ευρισκόμενη σε τουρνέ ενημερώνεται από την αστυνομία πως πιάστηκε ο νεαρός που διέρρηξε τη μονοκατοικία που διέμενε και έκλεψε τα χρυσαφικά που βρήκε σε αυτό.

Ο άνθρωπος αυτός δήλωσε πως είναι συγγραφέας και ονομάζεται Leslie Faulkener. Παραδέχτηκε πως βρέθηκε στο σπίτι της ηθοποιού αλλά πήγε εκεί αφού πριν από κάποιο χρονικό διάστημα είχε στείλει σε αυτήν ένα σενάριο του και στην συνέχεια έλαβε επιστολή της για να την συναντήσει στην συγκεκριμένη διεύθυνση.

Η Mary Kerr δηλώνει άγνοια για το όλο περιστατικό αν και υποτίθεται πως η ίδια είχε κάνει την καταγγελία στην αστυνομία.

Τα πράγματα μπερδεύονται όταν αποκαλύπτεται ότι η μονοκατοικία ήταν ερωτική φωλιά και ανήκει στον Sir Herman Cohen που διατηρούσε δεσμό με την ηθοποιό Mary Kerr παντρεμένη με τον επίσης ηθοποιό Claude Leeson. 

Μια ακόμη ενδιαφέρουσα ιστορία από την παρέα της Μις Μαρπλ...


Παίζουν οι ηθοποιοί:
 Γιώργος Μουαϊμης, Δέσποινα Μπεμπεδέλη, Ανδριανή Μαλένη, Ανδρέας Βασιλείου, Γιάννης Κωμοδρόμος, Ελένη Καούλα, Μάχη Συρράκου Καζαμία.


Η μεταφορά έγινε από το κανάλι Ισοβίτης:




Πηγή:
http://radio-theatre.blogspot.com/2016/04/blog-post_15.html

Η ανάδειξη του Φιλίππου στο μακεδονικό θρόνο. Γράφει ο Παύλος Παπαδόπουλος.

 

Την άνοιξη του 359 π.Χ. ο βασιλιάς Περδίκκας, αδελφός του Φιλίππου, θανατώνεται σε μια μάχη με τους Ιλλυριούς στα βορειοδυτικά της Μακεδονίας. Επικεφαλής των Ιλλυριών ήταν ο ικανότατος Βαρδύλλης. Οι Ιλλυριοί έχουν εισβάλει στη δυτική Μακεδονία και ο Περδίκκας έχει μαζέψει ότι βρει για να τους ανασχέσει. Ο Μακεδόνας μονάρχης χάνεται τελικά μαζί με 4000 στρατιώτες.



  Οι Μακεδόνες μετά το θάνατο του Περδίκκα πανικόβλητοι καταλαμβάνονται από φοβία προς τους Ιλλιριούς και ανησυχούν μήπως το βαρβαρικό φύλλο εκστρατεύσει στα ενδότερα της Μακεδονίας. Ο Φίλιππος ήταν επίτροπος εκείνη την εποχή του γιου του αδερφού του Περδίκκα, Αμύντα του Τέταρτου. Ο θάνατος του Περδίκκα του Τρίτου θα αλλάξει την ιστορία, τίποτα από τα μετέπειτα δε θα συνέβαινε εάν ενδεχομένως ο λαοφιλής Περδίκκας εξακολουθούσε να ζει. Η Μακεδονία θα παρέμενε κλειστή στον εαυτό της και ο Φίλιππος διοικητής μιας μικρής επαρχίας του βασιλείου.

 

Το game of throne ξεκινά

  Ο Περδίκκας Γ, που ήταν ο δεύτερος αδελφός του Φιλίππου, χάθηκε, όπως είπαμε, στον αγώνα εναντίων των Ιλιρριών. Είχε προηγηθεί η ανάδειξη του Αλεξάνδρου του Δεύτερου, του μεγαλύτερου αδελφού του Φιλίππου στο θρόνο το 370 π.Χ., μετά το θάνατο του πατέρα τους Αμύντα Γ΄. Τον Αλέξανδρο προωθούσαν ως βασιλιά οι Χαλκιδείς, και επιβλήθηκε τελικά στο θρόνο με τη βοήθεια του Αθηναίου στρατηγού Ιφικράτη. Δύο χρόνια αργότερα όμως (το 368 π.Χ.), ο Αλέξανδρος Β΄ δολοφονήθηκε από τον κουνιάδο του τον Πτολεμαίο του Άλορου (τον συναντήσαμε στο άρθρο της προηγούμενης εβδομάδας, καθώς αυτός ήταν εκείνος που ενήργεισε ώστε να παραδοθεί ο Φίλιππος όμηρος στους Ιλλυριούς.) Λίγο μετά ο μεγαλύτερος γιος (από τους τρεις του Αμύντα), ο Περδίκκας, δολοφόνησε τον Πτολεμαίο παίρνοντας έτσι εκδίκηση για το φόνο του Αλέξανδρου.

 


Η ανάδειξη στο θρόνο.

  Ο Φίλιππος είχε την επιτροπεία του ανήλικου γιού του Περδίκκα, γεγονός το οποίο γέμιζε με συγκίνηση τις ψυχές των Μακεδόνων. Εκμεταλλευόμενος αυτό το γεγονός καθώς και τη νομιμότητα του πρόσωπο του ως προς τη διαδοχή ανακηρύχτηκε βασιλιάς από τη συνέλευση των στρατιωτών. Διάφορες ισχυρές ομάδες διεκδικούσαν το θρόνο της Μακεδονίας. Οι ομάδες αυτές στοιχίζονταν πίσω από τρεις υποψήφιους:

1)     Τον Άργειο, τον οποίο ήθελαν οι Αθηναίοι να υποκαταστήσουν στο θρόνο. Ο αθηναϊκός στόλος κατέπλευσε στη Μεθώνη με 3.000 στρατιώτες και με αξιόλογη ναυτική δύναμη. Μάλιστα ο Άργειος αποβιβάστηκε στην ακτή με ένα μικρό αθηναϊκό απόσπασμα. Οι Αθηναίοι σε καμία περίπτωση δεν ήθελαν να αναλάβει την εξουσία ο Φίλιππος. Είχαν διαβλέψει το τάλαντο του νεαρού τότε Φιλίππου και ήταν διατεθειμένοι ακόμη και να επέμβουν στρατιωτικά ώστε να αποτρέψουν την άνοδό του στο θρόνο

2)     Τον Παυσανία, τον οποίον στήριζαν οι Θράκες.

3)     Τον ετεροθαλή αδελφό του Αρχέλαο.

 


Ας δούμε όμως ποια ακριβώς ήταν η κατάσταση που παρέλαβε:

1)     Στα βόρεια σύνορα οι Παίονες περιφρονούσαν τελείως τους Μακεδόνες, καθώς κάθε λίγο συγκεντρώνονταν για λεηλασίες σε μακεδονικούς οικισμούς.

2)     Στα ανατολικά  η Μακεδονία συνόρευε με το Κοινό των πόλεων της Χαλκιδικής που εχθρεύονταν τους Μακεδόνες. Ανατολικά επίσης υφίστατο και η Αμφίπολη, η γνωστή αποικία των Αθηναίων που είχε ιδρυθεί το 437-6 π.Χ., όταν οι Αθηναίοι αναζητούσαν πηγές μετάλλων και πρώτων υλών. Στην κοιλάδα του Στρυμόνα (πέρα από την ανατολική όχθη), τέλος, κατοικούσαν βαρβαρικά θρακικά φύλα που εποφθαλμιούσαν τα μακεδονικά εδάφη, προωθούσαν μάλιστα τον Παυσανία για βασιλιά.



3)     Νότια καιροφυλακτούσε το αθηναϊκό εκστρατευτικό σώμα, το οποίο μπορούσε να επέμβει ανά πάσα στιγμή και να αναδείξει τον Άργειο βασιλιά.

4)     Δυτικά, τέλος, απειλούσαν οι Ιλλυριοί που είχαν θέσει υπό τον έλεγχο τους την Λυγκιστίδα και είχαν εισέλθει στην Πελαγονία, αποτελώντας έτσι τον αμεσότερο και σοβαρότερο κίνδυνο για τους Μακεδόνες. Γενικά οι Μακεδόνες στα δυτικά έδιναν τον υπέρτατο αγώνα εναντίων των Ιλλιριών.

 

 Το μέλλον του Φιλίππου φάνταζε εφιαλτικό. Από βορρά λεηλατούσαν οι Παίονες (λαός που κατοικούσε βόρεια της Μακεδονίας, λίγο πιο πάνω από τα όρια της σημερινής συνοριακής Ελλάδας-Σκοπίων, γεγονός που αποδεικνύει ότι ο γεωγραφικός χώρος της ιστορικής Μακεδονίας συνέπιπτε σχεδόν με τα σημερινά όρια της ελληνικής Μακεδονίας, καθώς βορειότερα κατοικούσαν μη Μακεδόνες), από δυτικά απειλούσαν οι Ιλυριοί, από νότο οι Αθηναίοι και από ανατολικά οι Θράκες οι Χαλκιδείς και επίσης οι Αθηναίοι. Μπορούσε δηλαδή να γίνει εισβολή και από τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, ενώ το διαθέσιμο στράτευμα ήταν ελάχιστο.

 

Η επικράτηση.

  Ο Φίλιππος αντιμετώπισε αποφασιστικά την κρίσιμη κατάσταση. Συγκέντρωσε άμεσα στρατό και επικεντρώθηκε αρχικά στο σοβαρότερο κίνδυνο: Τους Ιλιριούς. Κέρδισε χρόνο καθώς νυμφεύτηκε την Ιλλυρίδα Αυδάτα, κόρη του Βαρδύλλη, προσεταιρίστηκε γρήγορα τους Ιλιρριούς με χρηματικές υποσχέσεις (είχε μάθει από μικρός να κερδίζει πολλά με το χρήμα).  Εκμεταλλεύτηκε και το γεγονός ότι ο Βαρδύλης αποσύρθηκε από τα περισσότερα εδάφη στα οποία είχε εισβάλει και κατάλαβε ότι ο γνώμονας με τον οποίο λειτουργούσαν οι βάρβαροι ήταν η επίτευξη λεηλασιών. Για το λόγο αυτό στράφηκε στην προσπάθεια εξαγοράς τους, αναγνωρίζοντας και κάποιου είδους επικυριαρχίας του Βαρδύλη σε εδάφη στα δυτικά.

  Άμεσα ανέπτυξε έντονη διπλωματική δραστηριότητα και σύναψε συνθήκη ειρήνης με τους Αθηναίους διαβεβαιώνοντας τους ότι δε διεκδικεί την Αμφίπολη. Με αυτόν τον τρόπο εξουδετέρωσε τον Άργειο. Έστειλε δώρα στους Παίονες και τους κατεύνασε δωροδοκώντας πολλούς. Εξαγόρασε επίσης και το θράκα βασιλιά Κότυ που υποστήριζε τον Παυσανία και έτσι εμπόδισε την επάνοδο του στο θρόνο. Τέλος δολοφόνησε τον Αρχέλαο.



  Ένα χρόνο αργότερα συνέτριψε και σκότωσε το Βαρδύλη, παίρνοντας εκδίκηση για τα όσα είχαν κάνει οι Ιλλιριοί στη δυτική Μακεδονία αλλά και για το θάνατο του Περδίκκα. Δεν άργησε επίσης να επιβάλλει την κυριαρχία του και στην ανατολική Μακεδονία. Το θέρος του επόμενου έτους ο βασιλιάς, αφού είχε κάνει πολλές ενέργειες για τη βελτίωση του στρατού επεδίωξε σύγκρουση με το Βαρδύλη. Τον συνέτριψε στην πεδιάδα της Πελαγονίας. Ο Βαρδύλης σκοτώθηκε στη μάχη, οι Ιλλιριοί έπαθαν πανωλεθρία και έτσι ο Φίλιππος πήρε εκδίκηση για το θάνατο του Περδίκκα του Τρίτου.

  Η επικράτηση επί των Ιλιριών σήμανε την απόλυτη κυριαρχία στις απείθαρχες και φυγόκεντρες ηγεμονίες  της Άνω Μακεδονίας, οι ευγενείς των περιοχών αυτών, που αποτελούσαν πηγή άντλησης πόρων, ταυτίστηκαν απόλυτα με το Φίλιππο και αφομοιώθηκαν πλήρως. Λίγο αργότερα νυμφεύθηκε την Ολυμπιάδα και επισφράγισε το καλό κλίμα με τους Μολοσσούς. Ο γάμος σύσφιξε τους δεσμούς μεταξύ Ηπειρωτών και Μακεδόνων εναντίων των Ιλλιριών, οι οποίοι υποβλήθηκαν σε εξαναγκασμό. Εκτός από γενναίος πολεμιστής ο Φίλιππος ήταν και εκπληκτικός διπλωμάτης και δεν ήταν λίγες οι φορές που πέτυχε περισσότερα με τη διπλωματία παρά με τη μάχη. Τότε ήταν που άρχισε να χρησιμοποιεί διπλωματία όπως οι υπόλοιποι Έλληνες την Αττική διάλεκτο στη διπλωματία, αφού προηγουμένως την επέβαλλε στα έγγραφα της διοίκησης».

 

Η αποτίμηση

  Ο Φίλιππος εκτίμησε ψύχραιμα την κατάσταση και την αντιμετώπισε αποτελεσματικά αλλά και με απίστευτη ταχύτητα. Ταυτόχρονα καλούσε συνέχεια τους Μακεδόνες σε συνελεύσεις και τους παρότρυνε με τη ρητορική του δύναμη να φανούν γενναίοι και να επιδείξουν θάρρος. Μέσα σε λίγες εβδομάδες έκλεισε όλα τα μέτωπα, αναπτύσσοντας γρήγορη σκέψη και υψηλή στρατηγική και καλοκάθισε έτσι στο θρόνο. Προχώρησε τέλος και στην αναδιοργάνωση του στρατού.



  Ο Φίλιππος εκείνη την εποχή ήταν 22 ή 23 ετών και είχε ξεκινήσει ήδη να συνομιλεί με την ιστορία…

 

-Ο Παύλος Παπαδόπουλος γεννήθηκε το 1978 στη Δράμα, μεγάλωσε στις Σέρρες και έζησε στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Από το 1996 εργάζεται στο δημόσιο σε διάφορες διοικητικές θέσεις. Είναι απόφοιτος της Σχολής Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας, της Σχολής Αστυφυλάκων της Αστυνομικής Ακαδημίας, της Σχολής Επιμόρφωσης και μετεκπαίδευσης ΕΛ.ΑΣ., και της Σχολής Ελληνικού Πολιτισμού, του Τμήματος Ανθρωπιστικών. Σπουδών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Μιλάει Αγγλικά και Γερμανικά.


Υπογεννητικότητα: καλέστε Aμεσο Δράση. Τάκης Θεοδωρόπουλος

Συμφωνώ ότι ο δημογραφικός μαρασμός δεν λύνεται με επιδόματα τέκνων και λοιπά παρασκευάσματα της πολιτείας, που ανακουφίζουν πρόσκαιρα τα συμπτώματα. Η γέννηση ενός παιδιού είναι μια ριψοκίνδυνη ενέργεια η οποία απαιτεί θάρρος από όσους την επιχειρούν. 




Κατ’ αρχάς θάρρος οικονομικό. Το κόστος της γέννησης και της βρεφικής ηλικίας είναι το πιο διαχειρίσιμο, σε πείσμα όσων κερδοσκοπούν με το βρεφικό γάλα. O,τι πιο κοινωνικά ανήθικο, εφάμιλλο της κερδοσκοπίας με τα φάρμακα. Eπονται τα δύσκολα. Oσο μεγαλώνει το παιδί τόσο η επιχείρηση γίνεται πιο κοστοβόρα. Δημόσια δωρεάν παιδεία που χρειάζεται όμως μερικές χιλιάδες ευρώ για να την αντιμετωπίσεις. Δημόσια υγειονομική περίθαλψη που σου εμπνέει ανασφάλεια. Ανασφάλεια είπατε; Τηλεφωνήσατε στην άμεσο δράση και θα δείτε. Aδικη φορολογία αφού δεν σου αποδίδει την αντίστοιχη αξία με αυτήν που πληρώνεις. Oμως αυτή η λογιστική είναι η μία όψη του ζητήματος. Ο δημογραφικός μαρασμός δεν έχει να κάνει μόνον με την οικονομική διάσταση. Και επειδή δεν αφορά μόνον την Ελλάδα, θα έλεγα πως είναι υπαρξιακό ζήτημα για τον δυτικό πολιτισμό.

Μπορούμε να πούμε ό,τι θέλουμε. Oπως ότι ο πολιτισμός μας έχει διαχωρίσει την ευδαιμονία του από την οικογένεια. Και οικογένεια σημαίνει παιδιά. Οι μουσουλμάνοι ή οι Ρομά ταυτίζουν την ευμάρειά τους με την «παραγωγή» παιδιών. Οι πιο φανατικοί τα χρησιμοποιούν ως μετοχές στο χρηματιστήριο της διεθνούς πολιτικής. Συγκρίνατε την τεκνοποιία: ένα ζεύγος Ελλήνων αποκτά ένα παιδί, ή κανένα. Eνα ζεύγος Ρομά αποκτά τέσσερα. Οι αριθμοί είναι αυθαίρετοι, όμως δεν νομίζω ότι διαφέρουν από την πραγματικότητα. Οι Ρομά δεν αντιμετωπίζουν τις ίδιες οικονομικές δυσκολίες με τους Eλληνες; Iσως έχουν άλλους τρόπους για να τις ξεπεράσουν, στέλνοντας το παιδί από την πιο τρυφερή ηλικία στον δρόμο αντί για το σχολείο. Oμως, προφανώς, δεν έχουν και τις ίδιες απαιτήσεις για το παιδί τους από μια ελληνική οικογένεια. Και εκεί εντοπίζεται το πρόβλημα της υπογεννητικότητας. Οι δυτικές κοινωνίες έχουν απαιτήσεις που ξέρουν ότι το σύστημα δεν μπορεί να τις ικανοποιήσει. Και το χειρότερο: έχουν χάσει το αίσθημα του μέλλοντός τους. Και δεν μιλάω μόνον για την κατάσταση του σημερινού κόσμου που προϊδεάζει για ένα χάος διαρκείας. Σκέφτομαι την αποψίλωση των αξιών του παρελθόντος μας. Και χωρίς αίσθημα του παρελθόντος δεν υπάρχει αίσθημα του μέλλοντος. 

Η τεκνοποιία χάνει την αξία της χωρίς το αίσθημα του μέλλοντος. Ενάμιση μήνα τώρα συζητάμε για το δικαίωμα τεκνοθεσίας των ομόφυλων ζευγαριών. Σαν να ξεχάσαμε ότι για να υπάρξει τεκνοθεσία πρέπει να προηγηθεί τεκνοποιία. Και για να την ενισχύσουμε χρειάζεται να αλλάξει το κοινωνικό μας μοντέλο. Τιτάνιο έργο για να το εμπιστευθούμε στους πολιτικούς.

Πηγή: Καθημερινή

Η Αντιπεθερίνη, του Νικολάου Λάσκαρη. Το Θέατρο της Δευτέρας

Αγαπητοί φίλοι και φίλες του θεάτρου απόψε πρόκειται να σας παρουσιάσω την πάντα επίκαιρη κωμωδία του Νικολάου Λάσκαρη Η Αντιπεθερίνη.





Το έργο γράφτηκε το 1909, ενώ τα θεατρικά έργα του συγγραφέα τυπώθηκαν μεταξύ 1924 και 1934 και κυκλοφόρησαν συνολικά πέντε τόμοι από τις εκδόσεις ¨Βασιλείου¨. Η Αντιπεθερίνη είναι ιδιαίτερα γνωστή από την εκπομπή του ¨Θεάτρου της Δευτέρας¨, μεταδόθηκε πρώτη φορά την 9 Οκτωβρίου 1978 με πρωταγωνιστές τους Βασίλη Τσιβιλίκα, Αθηνόδωρο Προύσαλη, Χλόη Λιάσκου και Τζόλυ Γάρμπυ. Προβλήθηκε πάλι από την εκπομπή ¨Αξέχαστες θεατρικές μνήμες¨ την Τρίτη 4 Αυγούστου 1992. Ενώ το 2012 έγινε μια φιλότιμη προσπάθεια από τη θεατρική ομάδα του ¨Καλλιτεχνικού θεατρικού εργαστηρίου Αγρινίου¨.

 

Ο Νικόλαος Ι. Λάσκαρης (1868-1945) υπήρξε θεατρικός συγγραφέας, μεταφραστής γαλλικών θεατρικών έργων, αρθρογράφος σε εφημερίδες και περιοδικά, θεατρικός κριτικός και επιμελητής θεατρικών εκδόσεων, και κυρίως, ιστορικός του νεοελληνικού θεάτρου. Επιπλέον ήταν και καθηγητής ιστορίας του θεάτρου Ιδρυτικό μέλος και πρόεδρος του προδρόμου του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών και της Ένωσης θεατρικών συγγραφέων. Υπήρξε μέλος του Βασιλικού θεάτρου, μέλος του Δ.Σ. του Εθνικού θεάτρου, και λίγο πριν το τέλος του, διευθυντής του Εθνικού θεάτρου. Γενικότερα ανέπτυξε πλούσια δραστηριότητα σε όλους τους τομείς του θεάτρου.


Η Χλόη Λιάσκου

 

Η πλοκή του έργου:

Οι « πολύπαθοι» γαμπροί που θέλουν να απαλλαγούν ή και να «εξοντώσουν» τις πεθερές τους συγκροτούν έναν σύλλογο .Όμως η κυριαρχούσα στο έργο μας πεθερά Νόρα καιροφυλακτεί και όχι μόνο δεν υποκύπτει στις μηχανορραφίες που σχεδιάζει ο γαμπρός της Δημήτρης αλλά ανακαλύπτει και τις κάθε είδους αταξίες του. Ο «άτακτος» γαμπρός όμως ,όχι μόνο δεν κρατά κάποιες προφυλάξεις, αλλά παρασέρνει με κεφάτη ανευθυνότητα γυναίκες ,φίλους και σκυλιά με στόχο να κάνει το κέφι του .

 Πώς θα λυθούν όμως όλα αυτά τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί τόσο από τη μεριά του γαμπρού όσο και από το στρατόπεδο της πεθεράς; Θα πάρει ο καθένας το μάθημά του;


Η Τζόλυ Γαρμπύ στο ρόλο της πεθερά;


 

Λίγα ακόμη στοιχεία για το έργο:

Το έργο είναι σίγουρα μια ευρηματική κωμωδία με σπιρτόζικους διαλόγους, έξυπνο χιούμορ και καλοστημένη πλοκή. Πραγματεύεται ένα θέμα που σίγουρα απασχόλησε κατά καιρούς σχεδόν όλους τους γελοιογράφους!

Το βασικό θέμα όπως γίνεται κατανοητό από όλους είναι το παρεξηγημένο πρόσωπο της πεθεράς που πήρε πολλές φορές εξαιρετικές διαστάσεις στα μάτια του παλαιότερου αλλά και σύγχρονου Έλληνα.

Μια φορά οι καλόκαρδες πεθερές διασκεδάζουν με όσα τις μαρτυρεί ο συγγραφέας, ενώ οι άλλες… οι κακότροπες μπορούν με «ασφάλεια» να παρηγορηθούν ότι το έργο χαρακτηρίζεται μιας … κάποιας εποχής.

 

 

 Πηγές:

https://www.agriniopress.gr/ach-aytes-oi-petheres-theatriko-apo-to-par/ 

https://www.retrodb.gr/wiki/index.php?title=Η_αντιπεθερίνη&oldid=188672»

https://el.wikipedia.org/wiki/Νικόλαος_Λάσκαρης


 Τίτλος θεατρικής παράστασης:

Η αντιπεθερίνη a.k.a. Αντι-πενθερίνη

Έτος: 1978

Είδος: Κωμωδία

Τηλεοπτική πρεμιέρα: 27 Φεβρουαρίου 1978

Τηλεοπτική περίοδος: 1η

Διάρκεια: 103'

Κανάλι: ΕΡΤ

Σκηνοθεσία: Λάμπρος Κωστόπουλος, Ελίνα Τανιμανίδη

Συγγραφέας: Νικόλαος Λάσκαρης

Μουσική σύνθεση: Γιώργος Τσαγκάρης

Παραγωγός: Ελένη Μαβίλη


Ηθοποιοί: 

Βασίλης Τσιβιλίκας (Δημητράκης Λάστης) , Αθηνόδωρος Προύσαλης (Παντελής) , Τζόλυ Γαρμπή (Νόρα Μπομπάρδα) , Χλόη Λιάσκου (Έμμα) , Δημήτρης Παπαγιάννης (ΜίλτοςΜπασδάνης) , Χρήστος Δοξαράς (Συμεών Γιαβρής) , Χρήστος Μάντζαρης (Παύλος Θεανής) , Στράτος Παχής (Γιάννης) , Σαπφώ Νοταρά (Μαργαρίτα Στρουμπή) , Γρηγόρης Βαρώσης (Μαν. Χράπας) , Σπύρος Λασκαρίδης (Γερ. Σπένιος) , Ντίνος Δουλγεράκης (Μίτηκας) , Σοφία Μυρμηγκίδου (Μάνια Φαρδίνη) , Δημήτρης Βασματζής (κλητήρας) , Παναγιώτης Παναγόπουλος(I) (αστυφύλακας) , Αρτέμης Μάτσας (Γιώργος Τερέντης) , Έλλη Κωνσταντίνου (Μασίγκα) , Άγγελος Γιαννούλης (Αμπ. Στρουμπής)


Ο Βασίλης Τσιβιλίκας στο ρόλο του Δημητράκη Λάστη



Η μεταφορά έγινε από το κανάλι GPITRAL7 Radio on ... Έαρ :




Ο Βύρων Πάλλης. Μια σπουδαία μορφή του ραδιοφωνικού θεάτρου.

 Ο Βύρων Πάλλης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς της παλιάς γενιάς. Πόσοι δεν τον θυμούνται ως Θανασάκη στο Θανασάκη τον Πολιτε...