Η απίθανη περίπτωση του Αριστόδουλου Τρίκουρα, του Μάριου Βαλέρη. Ραδιοφωνικό θέατρο

Η Διαδρομή θα συνεχίσει την παρουσίαση των έργων ραδιοφωνικού θεάτρου την παρουσίαση του έργου του συγγραφέα αστυνομικών μυθιστορημάτων Μάριου Βαλέρη με το αυτοτελές επεισόδιο με τίτλο: "Η απίθανη περίπτωση του Αριστόδουλου Τρίκουρα"



Γόνος εύπορης οικογένειας ο Αριστόδουλος Τρίκουρας, βρίσκει αλαφιασμένος τον ντεντέκτιβ Γαλάτη και τον ενημερώνει ότι πρόσφατα πληροφορήθηκε ότι ... Την Κυριακή πρόκειται να παντρευτεί..! Τα πράγματα περιπλέκονται ακόμη περισσότερο όταν η υποψήφια νύφη βρίσκεται νεκρή...

Καλή ακρόαση...

Η μεταφόρτωση έγινε από το κανάλι Ναταλία Δεδουσοπούλου:






Τα τέσσερα μέσα που μας εξασφαλίζουν την ειρήνη

ΤΑ ΤΈΣΣΕΡΑ ΜΕΣΑ ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΞΑΣΦΑΛΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ




Η ΦΩΝΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ.

-ΘΑ ΣΟΥ ΔΕΙΞΩ, παιδί μου το δρόμο της ειρήνης και της αλήθειας.

-Δείξε μου τον Κύριε.Μου είναι ευχάριστο πολύ να σε ακούω.

-Το πρώτο μέσο, παιδί μου, είναι να κάνεις μάλλον το θέλημα των άλλων παρά το δικό σου.

-Δεύτερο να θέλεις να έχεις δικά σου, λίγα και όχι πολλά πράγματα.

-Τρίτο να επιδιώκεις ταπεινή μάλλον παρά υψηλή θέση.

-Τέταρτο να εύχεσαι πάντοτε και να παρακαλείς, να γίνεται δια σου το θέλημα του Θεού.

Εκείνος που τα εφαρμόσει αυτά, κατακτά την ειρήνη και την ανάπαυση.



              Κεφάλαιο ΚΓ'

     " Η Μίμησις του Χριστού"

          ΚΕΜΠΗΣΙΟΥ ΘΩΜΑ

Γιατί επιλέχθηκε ο Τεύκρος από τον Ευριπίδη, ώστε αυτός να πληροφορήσει την Ελένη για την την τύχη του συζύγου της;

Ο Ευριπίδης όπως είδαμε στην εκτεταμένη ανάλυση της 24-08-2019 του έργου "Ελένη"  (https://politismikidiadromi.blogspot.com/2019/08/blog-post_70.html) χρησιμοποίησε τον Τεύκρο τον γιο του Τελαμώνα από τη Σαλαμίνα προκειμένου να την πληροφορήσει για την τύχη του συζύγου της καθώς επίσης και για τα τεκταινόμενα στην Ελλάδα, εμπλουτίζοντας μ' αυτόν τον τρόπο το μύθο του Στησίχορου Παλινωδία.



Αυτό συνέβη για δύο λόγους:

Αφενός μεν επειδή ο Τεύκρος όχι μόνο έζησε τη φρίκη του πολέμου στην Τροία, αλλά επέστρεψε
 στην Ελλάδα, επομένως μπορεί να πληροφορήσει την Ελένη για τους δύο τόπους (σημαντική συμβολή στην οικονομία του έργου). Αφετέρου δε η περιπέτειά του παρουσιάζει κοινά σημεία με την Ελένη ή το Μενέλαο. Όπως η Ελένη έτσι και ο Τεύκρος είναι μισητός. Όπως η Ελένη, έτσι κι ο ίδιος υφίσταται μια άδικη εξορία. Όπως αυτή, επιθυμεί κι αυτός να συμβουλευτεί τη Θεονόη.

Υπενθυμίζεται ότι ο Τεύκρος ήταν αδερφός του Αίαντα του Τελαμώνιου που αυτοκτόνησε επειδή δεν του αποδόθηκαν τα όπλα του Αχιλλέα (αδίκως) μετά το θάνατο του τελευταίου. Ο πατέρας του τον εξόρισε επειδή δεν πήρε εκδίκηση για το θάνατο του αδερφού του...

Πηγή: Ιωάννα Συγγούνα

Με λίγα λόγια...

«Η Απουσία κάνει την αγάπη να ελίσσεται, η Παρουσία της δίνει δύναμη»



Μερικές φορές και τα λόγια ριζώνουν... Παράδοση




Μια φορά ήταν ένας βασιλιάς 
και είχε στο κεφάλι του ένα κερατάκι. 
Το είχε πολύ κρυφό, 
μα πώς να το
κρύψει και από τον κουρέα του;
Κάθε φορά όμως που 
πήγαινε να του κόψει τα μαλλιά, 
ο βασιλιάς τον φοβέριζε να μην το 
πει σε κανένα, γιατί
θα του πάρει το κεφάλι.
Άλλος κανένας δεν το ήξερε εκτός 
από τον κουρέα του βασιλιά.
Ο κουρέας δεν μπορούσε να 
βαστάξει το μυστικό, 
μα φοβόνταν πάλι. Τι να κάνει;
 Πού να το ειπεί;
Πήγε σ’ ένα πηγάδι, 
έσκυψε αποπάνω και φώναξε 
μ’ όλη του την καρδιά: 
Ο βασιλιάς έχει κερατάκι!
Ύστερα από λίγον καιρό το 
πηγάδι ξεράθηκε, 
και φύτρωσε μέσα του μια καλαμιά. 
Η καλαμιά μεγάλωσε και
μια μέρα πέρναγεν ένας τσοπάνης, 
έκοψε την καλαμιά 
κι έκανε μια φλογέρα 
και την έπαιζε. 
Μα η φλογέρα
έλεγε: Μπι, μπι, ο βασιλιάς 
έχει κερατάκι, 
ο βασιλιάς έχει κερατάκι!
Το άκουσεν ένας, 
το άκουσεν άλλος, 
το έμαθεν όλη η χώρα, 
έφτασε και στ’ αυτιά του βασιλιά.
Στέλνει ο βασιλιάς, 
φωνάζει τον κουρέα.
– Πού τον είπες αυτόν το λόγο; 
τον ρωτάει.
Ο καημένος ο κουρέας ορκιζόταν 
πως δεν το είπε σε κανένα. 
Μόνο μια φορά, λέει,
 δεν βάσταξα και πήγα και
το είπα μέσα στο πηγάδι.
Φωνάζουν και τον τσοπάνη κι αυτός μαρτύρησε πως τη φλογέρα
 την έκαμε από ένα καλάμι 
που βγήκε μέσα
στο πηγάδι. 
Έτσι φανερώθηκε πως κάποτε 
ριζώνουν και τα λόγια.
(από το βιβλίο: Γ.Α. Μέγας, Ελληνικά Παραμύθια, A΄,
 Bιβλιοπωλείον της «Eστίας» 
I.Δ. Kολλάρου & Σιας A.E.,
1994)

ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ , ΚΑΝΤΑΔΑ







ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ Στα μπαλκόνια χίλιες γλάστρες με γαρουφαλλιές τα τριαντάφυλλα χιλιάδες στις τριανταφυλλιές οι πανσέδες και τα γιούλια πικροδάφνες τα ζουμπούλια οι γαζίες και τα κρίνα είναι προίκα σου Αθήνα Ντυμένη στα μπλε και λευκά σου ατλάζια Αθήνα μου μοιάζεις νεράϊδα γαλάζια πανόραμα είσαι Αθήνα μου ωραία γιατί έχεις τον ήλιο πιστή σου παρέα Μοιάζεις μ άστρο πού χει πέσει απ τα ουράνια και που όλοι σε ζηλεύουν στα Βαλκάνια γλυκεία μου Αθήνα ντυμένη στ ατλάζια σαν νύφη φαντάζεις με μάτια γαλάζια Το αγέρι που φυσάει απ τον Σαρωνικό της κιθάρας το τραγούδι το ερωτικό οι καρότσες κι οι λατέρνες οι πλακιώτικες ταβέρνες η αθάνατη ρετσίνα είναι προίκα σου Αθήνα

Το τραγούδι της Αθήνας 1948 Νίκου Γούναρη & Σαββίδη Αιμίλιου απο την μουσική συλλογή του Ν ΣΔΡΕΓΑ

Οι Λύκοι φωλιάζουν στο Δρυμό...

Το επιτελείο της ομάδας του αστυνομικού τμήματος Ωραιοκάστρου πραγματοποίησε αυτοψία στο ΔΑΚ Δρυμού "Παναγιώτης Νάτσικας" την 23-08-2019. 


Το γήπεδο αποτελεί ένα στολίδι για το χώρο του μπάσκετ.


Έχει χωρητικότητα 250 άτομα και δάπεδο ξύλου. Επιπλέον όλα λειτουργούν στην εντέλεια (πίνακες χρονόμετρα κλπ). Χρησιμοποιήτε κατά κύριο λόγο από τη Δόξα Δρυμού.


Στο γήπεδο υπάρχει και αναβάθμισμένο κυλικείο που πιθανότατα θα λειτουργεί κατά την ώρα των αγώνων. 



Εξωτερικά υπάρχει άνετο πάρκινγκ.

Η χρήση του γηπέδου γίνεται κατά κύριο λόγο απόγευματινές ώρες από τις ομάδες που αγωνίζονται σ αυτό.

Μένει μόνο το πράσινο φως από το δήμο Ωραιοκάστρου για να κατοχυρωθεί ως έδρα των Λύκων.


Καβακλί Ανατολικής Ρωμυλίας. Η ίδρυση

Το Καβακλί είναι μία πόλη της Ανατολικής Ρωμυλίας (βόρεια Θράκη), η οποία βρίσκεται 40χλμ βόρεια της Ανδριανούπολης μέσα στο βουλγάρικο έδαφος.



Η Πόλη ιδρύθηκε στα τέλη του 18ου-αρχές 19ου αιώνα από Ηπειρώτες Έλληνες πρόσφυγες που αποχώρησαν από την Ήπειρο πιεζόμενοι από τον Αλή Πασά.


Εξαθλιωμένοι στρατιώτες εισέρχονται στη Σμύρνη...


Ο Ελληνικός στρατός έχει συντριβεί στο μικρασιατικό μέτωπο...


Εξαθλιωμένοι στρατιώτες εισέρχονται στη Σμύρνη το Σεπτέμβριο του 1922 έχοντας ζήσει τη φρίκη του πολέμου και της ήττας. Η ζωγραφιά στο πρωτοσέλιδο της γνωστής γαλλικής εφημερίδας απεικονίζει σε μεγάλο βαθμό την πραγματικότητα...

- Η εφημερίδα εκδίδονταν από το 1893 έως το 1944

Ελένη του Ευριπίδη. Ραδιοφωνικό θέατρο

Γράφει ο Παύλος Παπαδόπουλος. 

 Απόψε θα σας παρουσιάσω ένα έργο πολύχρωμο, φαντασμαγορικό και με ευτυχισμένο τέλος. Πρόκειται για την Ελένη του Ευριπίδη.

 Καθώς το θέρος σιγά σιγά τελειώνει, κλείνει και ο πρώτος κύκλος παρουσίασης έργων του αρχαίου ελληνικού δραματικού ρεπερτορίου...





 Το έργο γράφτηκε το 412 π.Χ. και διδάχτηκε την ίδια εποχή, στην εορτή των Μεγάλων Διονυσίων. Εκείνο τον καιρό η Αθήνα βίωνε μία άσχημη κατάσταση, καθώς είχε μόλις τελειώσει η σικελική εκστρατεία και οι μνήμες από την ολοκληρωτική πανωλεθρία του στρατού και του στόλου ήταν αρκετά κοντινές στους πολίτες των Αθηνών. Το μήνυμα του Ευριπίδη στη δεδομένη χρονική στιγμή ήταν μέσω του συγκεκριμένου έργου σαφές: Ο Πελοπονησιακός πόλεμος ήταν μάταιος και ανούσιος, η ειρήνη τώρα είναι το υπέρτατο αγαθό!

 Ο μύθος από τον οποίο εμπνεύστηκε ο συγγραφέας ήταν η Παλινωδία του Στησίχορου (γράφτηκε στα τέλη του 7ου αιώνα π.Χ.).

 Σύμφωνα με το συγκεκριμένο μύθο η Ελένη δεν ανέβηκε ποτέ στα πλοία των Τρώων και δεν έφτασε ποτέ στην Τροία! Ταυτόχρονα, με τον ανωτέρω μύθο θα υπάρξει και η μαρτυρία του Ηροδότου ότι ο Αλέξανδρος-Πάρης, αφού απήγαγε την Ελένη από τη Σπάρτη σταμάτησε εξαιτίας κακών καιρικών συνθηκών στην Αίγυπτο, όπου ο βασιλιάς Πρωτέας του απαγόρευσε να την πάρει μαζί του στην Τροία.

 Όλα αυτά αναιρούσαν τον επικό μύθο της Ελένης και αποκαθιστουσαν την εικόνα της. Η Ελένη είναι αθώα από την οποιαδήποτε ενοχή της έχουν φορτώσει ο μύθος, ο Όμηρος, οι επίγονοι και οι απόγονοί του.

Επιπρόσθετα ο Ευριπίδης άλλαξε σε σημαντικό βαθμό τον γνωστό μύθο: Η Ελένη δεν έφτασε ποτέ στην Τροία επειδή ο Ερμής την οδήγησε στην Αίγυπτο σύμφωνα με τις διαταγές του Δία, αντί αυτής ο Πάρης πήρε στην Τροία το είδωλο της. Επινοήσεις του Ευριπίδη αποτέλεσαν και πρόσωπα όπως ο Θεοκλύμενος και η Θεονόη...


Η Ελένη από μαθητές του Ελληνικού κολεγίου Θεσσαλονίκης



 Ταυτόχρονα το έργο θα συσχετισθεί και με την εμφάνιση του Σοφιστικού κινήματος. Ειδικότερα η αμφισβήτηση πατροπαράδοτων αξιών, η κριτική των εκπροσώπων του κινήματος στο δημοκρατικό πολίτευμα, καθώς και τα φαινόμενα ασέβειας, θα εντοπιστούν στο έργο όπως θα διαφανεί παρακάτω.

 Η ελαφρότητα τέλος του παραμυθιού και του φανταστικού παιχνιδιού, σε κανένα άλλο από τα έργα του Ευριπίδη δεν αποτυπώθηκε πιο επιτυχημένα.



Πρόκειται εν τέλει για ένα συναρπαστικό και πλούσιο σε απροσδόκητες τροπές δράμα...




Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

 Το έργο εξελίσσεται στο νησί Φάρος της Αιγύπτου. Δεκαεπτά χρόνια έχουν περάσει από τότε που αποχωρίστηκαν η Ελένη από τον Μενέλαο. Δέκα χρόνια από το τέλος του Τρωικού πολέμου και άλλα επτά περιπλάνησης του Μενέλαου στο δρόμο της επιστροφής για την πατρίδα. Όλα αυτά τα χρόνια τη θέση της αληθινής Ελένης έχει πάρει ένα είδωλο και κατ' επέκταση ο πόλεμος της Τροίας έγινε για ένα είδωλο,  ο Μενέλαος δηλαδή 7 χρόνια τώρα που περιπλανάται κουβαλάει το είδωλο (φάντασμα από αέρα) της γυναίκας του.

 Η Ελένη έχει μείνει πιστή στο σύζυγο της καθώς ενώ προορίζονταν να φύγει με τον Πάρη, η Ήρα δυσαρεστημένη από την εξέλιξη έστειλε σ'αυτόν ένα είδωλο που συντέθηκε στον ουρανό (ίσως πρόκειται για ένα ομοίωμα νεφέλης από αιθέρα). Εν πάση περίπτωσή την πραγματική Ελένη την οδήγησε ο Ερμής στην Αίγυπτο και την παρέδωσε στο βασιλιά Πρωτέα, λέγοντάς της ότι κάποτε στο μέλλον θα ξαναβρεί το Μενέλαο και την πατρίδα της  (λόγος ο οποίος την κρατά στη ζωή).

 Ο Γέρο-Πρωτέας υπήρξε υποδειγματικός προστάτης της Ελένης, ο γιος του Θεοκλύμενος όμως θέλει να την παντρευτεί με τη βία. Εξαιτίας αυτού η Ελένη πάει στον τάφο του πατέρα του (Πρωτέα) και τίθεται σε κατάσταση επιβώμιας ικετείας (ικέτευε επί του βωμού δηλαδή).

 Στο σημείο αυτό εμφανίζεται ο Τεύκρος (γιος του βασιλιά της Σαλαμίνας Τελαμώνα και καλύτερος τοξότης των Ελλήνων στην Τροία), ο οποίος στο δρόμο του για την Κύπρο (πηγαίνει εκεί εξόριστος από τον πατέρα του και πρόκειται να ιδρύσει την πόλη Σαλαμίνα, σημερινή Αμμόχωστο και να νυμφευθεί τη κόρη του Κύπρου Έννη) αγκυροβολεί στην Αίγυπτο. Ο Τεύκρος γεμίζει με θλίψη την Ελένη λέγοντας την ότι ο Μενέλαος πέθανε (πιο συγκεκριμένα έχει εξαφανιστεί από καιρό και στην Ελλάδα τον θεωρούν νεκρό).

 Η σκηνή έχει πολλαπλή χρησιμότητα, Ο Τεύκρος ικανοποιείται καθώς πείθεται για την ομοιότητα της γυναίκας που συνομιλεί με την Ελένη εκφράζοντας ταυτόχρονα και το μίσος του γιαυτήν. Προβάλλεται όμως έντονα και η κωμική διάθεση που προκαλεί η κατάσταση με το είδωλο, επιπλέον η Ελένη πληροφορείται για την εξέλιξη του πολέμου. Τέλος ο Τεύκρος φεύγει άρον άρον καθώς ενημερώνεται από την Ελένη για το μίσος του Θεοκλύμενου προς τους Έλληνες.

 Η Ελένη επικαλείται τις Σειρήνες και την Περσεφόνη προκειμένου να δώσουν στο θρήνο της τόνο, θεωρεί το Μενέλαο νεκρό, θρηνεί ακόμη για τη δυσφήμιση του ονόματος της, τον χαμό της μητέρας της και του αδελφού της και τέλος αποφασίζει να πεθάνει...

 Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Χορός του έργου απαρτίζεται από αιχμάλωτες Ελληνίδες.

 Η Ελένη πηγαίνει κατόπιν στο παλάτι για να ζητήσει τη γνώμη της αδερφής του βασιλιά Θεονόης (πρόκειται για μια ευγενική μορφή με προφητικά χαρίσματα), η οποία της διαβεβαιώνει ότι ο Μενέλαος ζει!

 Μετά το διάλογο Θεονόης-Ελένης αδειάζει η σκηνή από το Χορό και δίνεται έτσι η ευκαιρία στο Μενέλαο να εμφανιστεί. Ο Μενέλαος έχει ήδη φτάσει στο κατώφλι του παλατιού ρακένδυτος, και  μία γριά θυρωρός τον διώχνει λέγοντας του ότι εδώ ζει η Ελένη η θυγατέρα του Τυνδάρεως από τη Σπάρτη η οποία ήρθε στη χώρα λίγο πριν την αναχώρηση των Ελλήνων για την Τροία!

  Ο βασιλιάς της Σπάρτης πέφτει τώρα σε  σύγχυση, παρόλα αυτά μένει προσκολημένος στο φαίνεσθαι αρνούμενος την πραγματικότητα με πείσμα ( η διάσταση ανάμεσα στο φαίνεσθαι και στο είσθε αποτελεί ένα από τα βασικότερα σημεία του έργου)... Αποφασίζει να περιμένει τον κύριο του παλατιού.

 Τελικά ο Μενέλαος συναντιέται με την Ελένη, η οποία τον αναγνωρίζει αμέσως και πέφτει στην αγκαλιά του, αυτός όμως δεν πιστεύει παρ' όλη την ομοιότητα ότι αυτή η γυναίκα είναι η σύζυγος του. Ένας δούλος του έρχεται ως αγγελειοφόρος και του ανακοινώνει ότι το είδωλο της Ελένης που βρισκόταν στο καράβι αναλήφθηκε στους Ουρανούς. Ο Μενέλαος τότε πέφτει σε πλήρη σύγχυση πιστεύοντας ότι η γυναίκα που βλέπει είναι το είδωλο βρίσκεται μπροστά του! Τελικά σμίγουν μέσα στον κίνδυνο και τις δυσκολίες. Βασικός κίνδυνος είναι πια ο Θεοκλύμενος που απειλεί με θάνατο όλους τους ξένους.

 Ο Μενέλαος και η Ελένη αποφασίζουν να διαφύγουν, πρώτα ορκίζονται όμως ότι αν πεθάνουν θα πεθάνουν μαζί. Το σχέδιο που καταστρώνουν το συνέλαβε η Ελένη και βασίζεται στη γυναικεία πανουργιά και έχει ως εξής: Ο Μενέλαος θα παρουσιαστεί στο βασιλιά Θεοκλύμενο ως αγγελειοφόρος του δικού του θανάτου, ενώ η Ελένη θα ζητήσει από τον ίδιο βασιλιά τη βοήθεια του ώστε να κάνει θυσία ως είθισται μέσα στη θάλασσα (εμφανίστηκε με κουρεμένο κεφάλι και πένθιμη αμφίεση), στα ανοιχτά, για τον πεθαμένο σύζυγο της, υποσχόμενη στο Θεοκλύμενο ταυτόχρονα γάμο. Στην όλη στιχομυθία με το βασιλιά προσποιείται ότι είναι πρόθυμη να υποταχθεί σ' αυτόν. Κάποιες λίγες αμφιβολίες του Θεοκλύμενου οι Ελένη θα τις διαλύσει με ένα αναιδέστατο υπαινιγμό για την παντογνωσία της Θεονόης.

 Έτσι λοιπόν μόλις πάρουν το πλοίο στα χέρια τους σύμφωνα με το σχέδιο θα διαφύγουν για την πατρίδα.

 Τη στιγμή αυτή εισέρχεται η Θεονόη στη σκηνή με μυσταγωγικό τρόπο καθώς μία θεράπαινα εξαγνίζει τον αέρα με ατμούς θειαφιού προκειμένου να δεχθεί η μάγισσα το καθαρό πνεύμα του Ουρανού, ενώ μια άλλη ανοίγει το δρόμο σ' αυτή με τη φλόγα ενός δαδιού. Επιβεβαιώνει την ορθότητα της προφητείας λέγοντας ότι ο Μενέλαος είναι εκεί και τον απειλεί ένας μεγάλος κίνδυνος. Ταυτόχρονα η Θεονόη πέφτει και σε ένα μεγάλο δίλημμα: Να τους παραδώσει στον αδερφό της ή να τους αφήσει να διαφύγουν σύμφωνα και με το θέλημα της Ήρας.

 Η Ελένη γονατίζει στα πόδια της Θεονόης και την παρακαλεί στηριγμένη στο αίσθημα δικαίου που είναι δεσμευτικό για την μάντισσα. Της υπενθυμίζει ότι δόθηκε στον πατέρα της από τον Ερμή ως παρακαταθήκη με απόφαση των Θεών. Η στάση της δεν αποτελεί αδύναμη ικεσία αλλά σθεναρή επιμονή, μία δίκαιη απαίτηση. Η μάντισσα τελικά αποφασίζει ... Θα ήταν ασέβεια να μη δώσει πίσω κάτι που της έχουν εμπιστευθεί και για τον επιπλέον λόγο της αυστηρής τιμωρίας που περιμένει τον άδικο και τον άνομο... Δε θα βοηθήσει λοιπόν τον άδικο αδερφό της...

 Το σχέδιο φυγής ακολούθως τίθεται σε εφαρμογή και επιτυγχάνει. Ένας αγγελειοφόρος ανακοινώνει τα συμβάντα στο Θεοκλύμενο σε μία διεξοδική ρήση με ήρεμο και άνετο αφηγηματικό τρόπο. Με τον τρόπο αυτό ο βασιλιάς ενημερώνεται για τη μάχη μεταξύ Ελλήνων και Αιγυπτίων πάνω στο πλοίο, τη νίκη των Ελλήνων και την επιτυχημένη απόδραση.

 Η Θεονόη τώρα πρέπει να πληρώσει, ο Θεοκλύμενος θέλει να την εκδικηθεί. Τη στιγμή αυτή ως από μηχανής θεοί εμφανίζονται οι Διόσκουροι, οι οποίοι τον διαφωτίζουν για τη θέληση της μοίρας και τον κάνουν τελικά να μείνει ευχαριστημένος με όσα έγιναν, ο Θεοκλύμενος καταπνίγει απότομα το θυμό του και εγκωμιάζει τελικά την Ελένη...






ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ


Η τραγικότητα του έργου.

Αποτελεί το έργο τραγωδία;
Ένας Έλληνας εκείνης της εποχής δε θα καταλάβαινε το ερώτημα...
Θα απαντούσε ασφαλώς με τον εξής τρόπο: Εφόσον παρουσιάζεται ένα έργο με θέμα το μύθο στα Διονύσια βεβαίως και είναι τραγωδία!
Για τη σύγχρονη όμως έρευνα τα πράγματα δεν είναι τόσο απλοϊκά...

 Το συγκεκριμένο έργο θα αποτελέσει πεδίο αντιπαραθέσεων ως προς το ανωτέρω ερώτημα.

 Ας δούμε όμως τα πράγματα με μία σειρά.

Η τραγικότητα με τη σύγχρονη έννοια, δεν θα συνδεθεί απαραίτητα με μία θανατερή κατάληξη. Προκειμένου όμως να χαρακτηριστεί ένα έργο ως τραγωδία θα απαιτηθεί η ύπαρξη τραγικών καταστάσεων, οι οποίες θα είναι γεμάτες τραγικότητα, η οποία θα φθάνει ως τις ρίζες της ανθρώπινης ύπαρξης (Μήδεια). Στην "Ελένη" επίσης ο άνθρωπος δε θα σταθεί απέναντι σε δυνάμεις που μπορεί να γνωρίσει ως θεϊκές (Πενθέας-Βάκχες), ούτε πρόκειται να ολοκληρώσει μία μοίρα που προέρχεται από τον κόσμο του μυστηρίου (Οιδίπους). Ακόμη και αν εμβαθύνουμε περισσότερο ούτε η απόσταση του από τους Θεούς και η παράδοση του παραλίγο να γίνει τραγικό πρόβλημα...

 Στην "Ελένη" οι θεοί σαφώς και δρουν (βλ. φιλονικία Ήρας Αφροδίτης) αλλά η δράση τους δεν αφορά τον πραγματικό κόσμο στον οποίο μόνο οι άνθρωποι επιχειρούν. Στο έργο του Ευριπίδη (σχεδόν σε ολόκληρο) όπως επανειλημμένα έχουμε επισημάνει θα απουσιάσει η ρύθμιση των καταστάσεων από τους Θεούς. Ο άνθρωπος ρυθμίζει τα πράγματα μόνος του.

 Τότε λοιπόν ποιο είναι εκείνο το στοιχείο που θα χαρακτηρίσει το έργο ως τραγωδία;

 Ο κυρίαρχος παράγοντας ο οποίος θα κατατάξει το έργο στις τραγωδίες θα είναι η "Τύχη", πρόκειται για τη σύμπτωση που με το όνομα τύχη θα κυριαρχήσει σε μία σειρά έργων όπως αυτό και θα εξελίξουν την αρχαία ποιητική δραματουργία.

 Το έργο αποτέλεσε και ένα πρόπλασμα του ελληνικού ερωτικού μυθιστορήματος. Το μοτίβο θα επαναλαμβάνεται όπως και στην περίπτωση της σύγχρονης κωμωδίας: Ένα ζευγάρι ερωτευμένο, δεμένο με αιώνια πίστη χωρίζει για να ενωθεί ξανά ευτυχισμένο ύστερα από πολλές περιπέτειες, περιπλανήσεις, ναυάγια και μία ερωτική απειλή από ένα τρίτο πρόσωπο.

 Με έργα σαν την Ελένη θα βρεθούμε στο δρόμο προς το αστικό δράμα. Η Τύχη θα αποτελέσει λοιπόν τη νέα καθοριστική δύναμη...

 Δε θα πρέπει να παραβλέψει κανείς και τη γνώμη του Χατζηανέστη όσον αφορά την Ελένη ως τραγικό πρόσωπο ότι η Ελένη υποφέρει αναίτια για τα βάσανα της που ανάγονται στις βουλές του Ουρανού. Επιπλέον δημιουργήθηκε γύρω από το όνομα της η χειρότερη φήμη χωρίς να είναι υπόλογη σε τίποτα από αυτά που της απέδωσαν. Ο όλεθρος  της είναι η ομορφιά της ενώ επίσης το όνομα της αποτελεί κατάρα των ανθρώπων.





Η διάσταση ανάμεσα στο φαίνεσθαι και στο είσθε.

 Η πορεία της Ελένης όπως προαναφέρθηκε θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό την πορεία ανάμεσα στη φαινομενικότητα και το πραγματικό.



Η παρουσία της μάντισσας Θεονόης

Η μάντισσα θα αποτελέσει ένα καθοριστικό πρόσωπο στην  εξέλιξη του έργου. Η παρουσία της δε θα διαδραματίσει το ρόλο του απλού στοιχείου μέσα στο δραματικό πλέγμα, ούτε όμως θα φορτωθεί με υπερβολικές θεολογικές ιδέες. Θα εξυπηρετήσει κατά κύριο λόγο τη δραματική οικονομία. Καθώς η αδερφή του βασιλιά είναι μάντισσα θα γνωρίζει το παρελθόν και το μέλλον πλην όμως θα αδυνατίσει να πει με βεβαιότητα στο ζευγάρι εάν κινδυνεύει, θα του πει μόνο ότι πρέπει μόνο του να βρει μία διέξοδο και ότι ακόμη βλέπει την προσωρινή τους μοίρα εκτεθειμένη σε απροσδιόριστους κινδύνους.

 Η Θεονόη ακόμη σε γενικές γραμμές δεν υποκαθιστά τους θεούς που διαμάχονται για την τύχη του Μενέλαου και της Ελένης. Εκείνο που τελικά θα την οδηγήσει στο να υψωθεί ως δραματικό πρόσωπο πάνω από το απλό δραματικό όργανο, το οποίο απλά ρυθμίζει την εξέλιξη θα είναι η καταφυγή της στο δρόμο του δικαίου την κρίσιμη στιγμή κατά την οποία κλήθηκε να λάβει την καθοριστική απόφαση για το εάν θα έπρεπε να βοηθήσει το ζευγάρι.



Η αθηναϊκή Σοφιστική.

 Στο έργο ο Ευριπίδης αμφισβητεί έμμεσα τις δοξασίες της εποχής του ακολουθώντας σε αυτόν τον τομέα το σοφιστικό ρεύμα. Σε ένα σημείο λ.χ. αντιτάσσει τη φυσική θεωρία του Αναξαγόρα στη δοξασία ότι ο Δίας φέρνει τη βροχή λέγοντας ότι τα νερά του Νείλου και οι πλημμύρες στην Αίγυπτο προέρχονται από το χιόνι που λειώνει στα βουνά.



Η αμφισβήτηση της μαντικής

Η μαντική θα αμφισβητηθεί έντονα στο έργο μέσω του αγγελειοφόρου αλλά και των Ελληνίδων του Χορού. Θα ειπωθεί από τον αγγελειοφόρο ότι "το να συμβουλεύεσαι ένα μάντη είναι ανώφελο εάν έχεις μαζί σου τους Θεούς", η έκρηξη του είναι αναπάντεχη και άσχετη με την εξέλιξη και δραματική κατάσταση του έργου. Ο Ευριπίδης όμως με αυτή θα θελήσει να εκφράσει την οργή των συμπολιτών του για τα μαντεία που προέτρεπαν με χρησμούς τη διεξαγωγή τς Σικελικής εκστρατείας.

 Στο σημείο αυτό θα εντοπιστεί και άλλη μία σοφιστική δόξα, καθώς ο αγγελιοφόρος θα εκφράσει τη θέση ότι "ο άνθρωπος πρώτα πρέπει να συμβουλεύεται την ευβουλία και τη γνώμη του"


Η χρήση του του "από μηχανής Θεού"

 Με τη χρήση αυτής της μεθόδου τελείωναν οι περισσότερες τραγωδίες του Ευριπίδη. Το ρόλο "του από μηχανής Θεού" στην Ελένη θα αναλάβουν οι Διόσκουροι. Πρόκειται για τα θεοποιημένα αδέρφια της Ελένης. Δεν ήταν λίγοι αυτοί οι οποίοι θεώρησαν τη σκηνή περιττή. Οι Διόσκουροι θα πουν στο βασιλιά ότι μπορούσαν να σώσουν την Ελένη αλλά δεν το έπραξαν επειδή υπάκουσαν σε ανώτερες δυνάμεις. Σύμφωνα με άλλους όμως η σκηνή υπήρξε σημαντική γιατί προφήτευσε το μέλλον της Ελένης (επρόκειτο να γίνει Θεά).






Εν κατακλείδι η ελληνική εξυπνάδα  νίκησε τη βαρβαρική απλοϊκότητα .


Η Αλέκα Κατσέλη θα υποδυθεί την Ελένη...



Ενώ ο Γιώργος Χατζίσκος θα υποδυθεί το Μενέλαο...




Η μεταφόρτωση πραγματοποιήθηκε από το κανάλι "Ισοβίτης":



Πηγές: Ε. Χατζηανέστη, Ευριπίδη Ελένη
Ελculture,
Βικιπαίδια,
Καθημερινή,
 Λέσκυ, Ιστορία της αρχαίας ελληνικής λογοτεχνίας.
Κρεβατάς, Οι τραγικοί, 
Λέσκυ Η τραγική ποίηση των αρχαίων Ελλήνων τ.2,
Αρχαιολογία online


-Ο Παύλος Παπαδόπουλος γεννήθηκε το 1978 στη Δράμα, μεγάλωσε στις Σέρρες και έζησε στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Από το 1996 εργάζεται στο δημόσιο σε διάφορες διοικητικές θέσεις. Είναι απόφοιτος της Σχολής Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας, της Σχολής Αστυφυλάκων της Αστυνομικής Ακαδημίας, της Σχολής Επιμόρφωσης και μετεκπαίδευσης ΕΛ.ΑΣ., και της Σχολής Ελληνικού Πολιτισμού, του Τμήματος Ανθρωπιστικών. Σπουδών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Μιλάει Αγγλικά και Γερμανικά.




Φτάσαμε τις 5.000 επισκέψεις...

Η Πολιτισμική Διαδρομή έφτασε τις 5.000 επισκέψεις...


Το Καβακλί στις αρχές του 20ου αι.

Το Καβακλί είναι μία πόλη της Ανατολικής Ρωμυλίας (βόρεια Θράκη), η οποία βρίσκεται 40χλμ βόρεια της Ανδριανούπολης μέσα στο βουλγάρικο έδαφος.

Η πολυπληθείς πόλη ήταν έδρα επαρχίας.


Στα 1885 οι Βούλγαροι μετέφεραν την έδρα της επαρχίας σε ένα μικρό χωριο, το Κιζίλ Αγάτς εξαιτίας της πλειοψηφίας του ελληνικού στοιχείου. Το 1900 η βουλγάρικη απογραφή θα καταδείξει ότι ο πληθυσμός της πόλης είναι αμιγώς ελληνικός.

Κατά τις τρεις πρώτες δεκαετίες του 20 αιώνα οι Έλληνες δέχθηκαν ισχυρές πιέσεις από το βουλγάρικο κράτος και αρχίζουν να αποχωρούν. Η μεγαλύτερη φυγή παρατηρήθηκε μεταξύ των ετών 1923-1925.

Ώστε λοιπόν βιολί..!!

Ο Κωνσταντάρας επιστρέφει σπίτι του μετά από 20 χρόνια απουσίας του στην Αφρική. Τα πράγματα δεν είναι όπως τα περίμενε... Ο γιος του , τον οποίο προορίζει για γιατρό, έχει αποφασίσει να γίνει μουσικός και ειδικότερα βιολιτζής, κάτι το οποίο έχει εξαγριώσει τον πατέρα του!!




Άμα σε ξαναδώ με το βιολί 🎻 στο χέρι θα σου σπάσω όχι το βιολί 🎻 αλλά τα χέρια!!!

Βασικά ζητήματα που τέθηκαν μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας στη συνθήκη του Βερολίνου το 1878

Το συνέδριο του Βερολίνου έλαβε χώρα το 1878 και αποτέλεσε την διόρθωση της συνθήκης του Αγίου Στεφάνου, που υποκίνησε ένα χρόνο πριν (1877) η Ρωσία προκειμένου να δημιουργήσει τη μεγάλη Βουλγαρία.



Η Αγγλία και η Γαλλία κατά κύριο λόγο με πνεύμα ρεαλισμού επανέφεραν τη Βουλγαρία σε περιορισμένα σύνορα ενώ χορηγήθηκε και καθεστώς ημιαυτονομίας στην Ανατολική Θράκη.

Στο συνέδριο του Βερολίνου κυριάρχησαν τα εξής θέματα:

1) Η τύχη του Ελληνισμού της Ανατολικής Ρωμυλίας.
2) Η άρση του βουλγάρικου σχίσματος.
3) Η οριοθέτηση των σφαιρών επιρροής της Ελλάδας και της Βουλγαρίας στο χώρο της Μακεδονίας.

Όσον αφορά την τύχη της Ανατολικής Ρωμυλίας (60.000 Έλληνες επίσημα καταγεγραμμένοι) η Ελλάς ήξερε ότι με την ημιαυτονομία ήταν χαμένη. Η ελληνική εξωτερική πολιτική συνειδητοποιώντας την αδύναμη ισχή της χώρας θα χρησιμοποιούσε εφεξής τους βορειο-θρακικούς ελληνικούς πληθυσμούς ως αντίβαρο για τις διεκδικήσεις της στη Μακεδονία.

Σχετικά με το θέμα της Εξαρχίας το οικουμενικό πατριαρχείο ήταν έτοιμο να προβεί στην άρση του σχίσματος με την προϋπόθεση όμως ο Βούλγαρος έξαρχος θα έφευγε από τη Θεσσαλονίκη και θα εγκαθίστατο στη Σόφια περιορισμένος στις περιοχές της βουλγάρικης ηγεμονίας και της Ανατολικής Ρωμυλίας. Ο πατριάρχης θα έδινε άδεια στον έξαρχο να στείλει ιερείς να πραγματοποιούσαν τη θεία λειτουργία στη σλαβονική σε περιοχές όπου κυριαρχούσαν σλάβικοι πληθυσμοί πλην όμως η Μακεδονία θα περέμενε στη δικαιοδοσία του πατριαρχείου.
Ο βούλγαρος έξαρχος διαφώνησε καθώς η Μακεδονία ήταν στις βουλγάρικες επιδιώξεις.




Το Πατριαρχείο κινούνταν στο πλαίσιο της οικουμενικής του πολιτικής, ενώ η Εξαρχία ήταν πολιτικός θεσμός με ένα σαφή βουλγαρικό εθνοκεντρικό χαρακτήρα, σε πλήρη αρμονία με τις απώτερες βουλγαρικές βλέψεις στη Μακεδονία.

Η επίσημη Βουλγαρία την περίοδο της διακυβέρνησης του ηγεμόνα Aleksander Battenberg (1879-1886) άφηνε αόριστα να εννοηθεί ότι δεν απέρριπτε προκαταβολικά την ιδέα της κατανομής της Μακεδονίας σε σφαίρες ελληνικής και βουλγαρικής επιρροής, αλλά επικαλούνταν πάντα την
«εθνολογική γραμμή», χωρίς όμως να τη συγκεκριμενοποιεί. Εκτός των παραλίων, η Βουλγαρία φαινόταν γενικά απρόθυμη να αναγνωρίσει ελληνικές διεκδικήσεις στη μακεδονική ενδοχώρα.




Η συνέχεια σε όλα τα μέτωπα ήταν δραματική...

Οι Βούλγαροι το Σεπτέμβριο του 1885 θα προσαρτήσουν την Ανατολική Ρωμυλία πραξικοπηματικά και θα εξομαλύνουν τις σχέσεις τους με την Πύλη μέσω των ενεργειών του πρωθυπουργού τους Σταμπούλωφ, ταυτόχρονα θα αποπέμψουν τον φιλορώσο βασιλιά Μπάντεμπεργκ καταλήγοντας στη λύση του Φερδινάρδου.

ΤΑ ΣΥΝΟΡΑ ΜΑΖΙ ΜΟΥ ΝΑ ΠΕΡΝΑΣ...


Πες μου πες μου τι σε φέρνει
και με παρασέρνει άλλη λογική
πες μου πες μου ποια αλήθεια
μες στα παραμύθια γίνεται σιωπή

Αν μ’ αγαπάς μη νοιάζεσαι που πάω και που πας
μα κρύψε με στο βάθος της καρδιάς
και κάπου θα βρεθούμε αν μ’αγαπάς
Αν μ’ αγαπάς τα σύνορα μαζί μου να περνάς
τα όχι και τα πρέπει να ξεχνάς
και κάπου θα βρεθούμε αν μ’ αγαπάς

Δώσ’ μου δώσ’ μου μια στιγμή σου
το κρυφό φιλί σου σώμα και ψυχή
δώσ’ μου δώσ’ μου μια αγάπη
έστω κι αυταπάτη για να ζω εκεί

Αν μ’ αγαπάς μη νοιάζεσαι που πάω και που πας
μα κρύψε με στο βάθος της καρδιάς
και κάπου θα βρεθούμε αν μ’ αγαπάς
Αν μ’ αγαπάς τα σύνορα μαζί μου να περνάς
τα όχι και τα πρέπει να ξεχνάς
και κάπου θα βρεθούμε αν μ’ αγαπάς



Ο Μουστάκας παριστάνει το Σεΐχη.

Από την ταινία "Ο παρθενοκυνηγός"...

Μια σκηνή με πολύ γέλιο...

Πηγαίνουν στο καζίνο με τον Παπαδόπουλο και παριστάνουν τους Άραβες...


Η τελευταία φωτογραφία του Τιτανικού...

Η τελευταία καταγεγραμμένη φωτογραφία του Τιτανικού πριν το ιστορικό ναυάγιο...


Οικονομικά πλήγματα των Τούρκων εναντίων των Ελλήνων το 1821 στη Β. Ελλάδα

Οι Τούρκοι στην Μακεδονία και ειδικότερα στη Θεσσαλονίκη πέρα από τις σφαγές και τις εκτοπίσεις που διέπραξαν επέφεραν και καίρια πλήγματα στην οικονομική ζωή των Ελλήνων. Η ακμάζουσα προεπαναστατικά αστική ελληνική τάξη υπέστη τον οικονομικό μαρασμό.








Ο βεζύρης Μεχμέτ Εμίν ή ροπαλοφόρος (Εμπού Λουτ) ο οποίος και διαδέχτηκε τον Γιουσούφ στην διοίκηση της Θεσσαλονίκης εκδίωξε τους μεγαλέμπορους της πόλης και προκάλεσε τον οικονομικό μαρασμό.

 Την πρακτική του περιβόητου πασά αποτύπωσε σε έκθεση του, στις 6 Ιουνίου 1822 ο Γάλλος πρόξενος της Θεσσαλονίκης, Bottu:

«Ο Μεχμέτ Εμίν γνωρίζει ότι η ξαφνική αύξηση του πλούτου του ελληνικούς έθνους
και της βιοτεχνίας, καθώς και η εξαιρετική επιρροή του στις υποθέσεις της Τουρκίας είναι τα
αίτια που έδωσαν στο έθνος αυτό την ιδέα της απελευθέρωσής του και του ενέπνευσαν
σύγχρονα την φιλοδοξία και του προμήθευσαν τα μέσα. Θέλει, καταστρέφοντάς τους να
ξαναφέρει στο εξής τους Έλληνες σε μια υποταγή παρόμοια με την σκλαβιά και να τους
αφαιρέσει για πάντα τους οικονομικούς πόρους, των οποίων τόση επικίνδυνη χρήση έκαναν
εναντίον των Τούρκων. Αυτός είναι ο αληθινός σκοπός των καθημερινών νέων επιβαρύνσεων που επιβάλει στις οικογένειες που είναι γνωστές ακόμη ότι έχουν περιουσία, καθώς και των ιεροεξεταστικών ερευνών στα κτήματα των εμπόρων και των ιδιοκτητών εκείνων, που ο φόβος τους ανάγκασε να βρουν προσωρινό άσυλο σε μερικές πόλεις της χριστιανοσύνης»

Ο Έλληνας υποπρόξενος της Δανίας Κυριακού στη Θεσσαλονίκη θα φυλακιστεί και κατόπιν θα εκτελεστεί καθότι ήταν μεγαλέμπορος. Θα προκληθούν εντονότατες αντιδράσεις από τις μεγάλες δυνάμεις καθώς ο Κυριακού προστατεύονταν από το καθεστώς των διομολογήσεων.

Ευρωμπάσκετ 1989. Νίκη επί της ΕΣΣΔ στον ημιτελικό

Η ελληνική εθνική ομάδα μπάσκετ μετά το θρίαμβο του 1987, στο Ζάγκρεπ της ενωμένης τότε Γιουγκοσλαβίας κλήθηκε να υπερασπίσει τον τίτλο της ως πρωταθλήτριας Ευρώπης.



Ύστερα από μία σπουδαία πορεία στο δρόμο της εθνικής βρίσκεται και πάλι το μεγαθήριο Σοβιετική Ένωση αυτή τη φορά στον ημιτελικό της διοργάνωσης...

Επιπρόσθετα η ΕΣΣΔ είναι αυτή τη φορά ενισχυμένη με δύο επιπλέον κολοσσούς σε σχέση με το 1987, τους Λιθουανούς Μαρτσουλιόνις και Σαμπόνις.

Η εθνική όμως θα δείξει χαρακτήρα μεγάλης ομάδας και θα ελέγξει το παιχνίδι, θα αποδείξει μ'αυτόν τον τρόπο ότι το χρυσό μετάλλιο της Αθήνας κάθε άλλο από τυχαίο γεγονός ήταν...

Οι πόντοι:
Ελλάδα (Κιουμουρτζόγλου): Γκάλης 45, Παταβούκας, Γιαννάκης 6, Καμπούρης 2, Στεργάκος 9, Αγγελίδης, Φιλίππου, Ανδρίτσος, Φασούλας 7, Παπαδόπουλος, Χριστοδούλου 12.

Σοβιετική Ενωση (Γκαράστας): Βέτρα 2, Σοκ 2, Μπερεσνόι, Μαρτσιουλιόνις 11, Βολκόβ 11, Τιχονένκο 22, Κουρτινάιτις, Σαμπόνις 19, Γκαντάσεβ, Χομίτσιους 7, Μπελοστένι 6, Γκομπόροβ.


Ο Γκάλης με 45 πόντους είχε οδηγήσει την εθνική, ενώ το καθοριστικό τρίποντο είχε πετύχει ο Φάνης Χριστοδουλου.

Η συμπαράσταση του κόσμου υπήρξε τέλος συγκλονιστική...

Η περίληψη του αγώνα:


Τα τελευταία κρίσιμα δευτερόλεπτα...




Ασκήσεις πεζικού στη Μικρά Ασία

Ομάδα οπλιτών φωτογραφίζεται κατά τη διάρκεια άσκησης στο Μικρασιατικό έδαφος.



Πέρα από τις ατελείωτες επιχειρήσεις που διεξήχθησαν μεταξύ 1919-1922 έλαβαν χώρα και εκτεταμένες ασκήσεις...

Άλκηστης του Ευριπίδη, Ραδιοφωνικό θέατρο

Γράφει ο Παύλος Παπαδόπουλος:

Η αποψινή θεατρική πρόταση  αφορά την παράσταση του Ευριπίδη Άλκηστη.



 Αποτελεί το αρχαιότερο σωζόμενο έργο του μεγάλου εκπροσώπου του Αθηναϊκού Διαφωτισμού, το οποίο παρουσιάστηκε το 438 π.Χ.

 Το έργο πιθανότατα να προορίζονταν για Σατυρικό δράμα γεγονός το οποίο μαρτυρά ο προβληματισμός που αναπτύχθηκε από την συνύπαρξη κωμικών και τραγικών στοιχείων. Η ειδολογική κατάταξη του έργου πραγματοποιείται με δυσκολία.



Το έργο:

Ο θεός Απόλλων (την εικόνα του οποίου στο έργο μπορεί να απολαύσει κανείς ειδικά στο ζωντανό θέατρο, βλέποντας τον να παίζει τη λύρα ομοιάζοντας με τον Ορφέα περιστοιχισμένος από άγρια θηρία του δάσους) τιμωρημένος από τον Δία θα υπηρετήσει ως θνητός τον βασιλιά των Φερών Αδμητο. Η ευγενική και φιλόξενη συμπεριφορά του Αδμήτου απέναντι στο θεό θα έχει ως συνέπεια να του δώσει την ευκαιρία (ο Απόλλων) να ξεφύγει τον πρόωρο θάνατο που του επιφύλασσαν οι Μοίρες αρκεί να έβρισκε κάποιον να πάει στον Άδη αντί γι' αυτόν. Η  σύζυγος του Άλκηστη θα αποφασίσει να θυσιαστεί καθώς οι γονείς του Άδμητου θα αρνηθούν να πάρουν τη θέση του.

Στο τέταρτο μέρος του έργου λαμβάνει χώρα ο αγώνας λόγου μεταξύ Φέρη και Άδμητου καθώς ο Φέρης (πατέρας του Άδμητου) κατηγορεί τον Άδμυτο ως υπαίτιο του θανάτου της Άλκηστης και στη συνέχεια ο Άδμητος τον διώχνει κατηγορώντας τον με τη σειρά του γιατί δεν πήρε τη θέση της Άλκηστης.Η Άλκηστη αντιμετωπίζει με ψυχραιμία και γενναιότητα το θάνατο. Ο Ηρακλής (που γλεντάει στο σπίτι του Άδμητου τρώγοντας και πίνοντας χωρίς να γνωρίζει τι διαδραματίζεται) ως από μηχανής θεός θα δώσει τη λύση κατεβαίνοντας στον Άδη και επιστρέφοντας με την Άλκηστη.

Ένα πέπλο καλύπτει την κεφαλή της Άλκηστης μετά την επιστροφή της από τον Άδη, ενώ παραμένει βουβή μετά την αποκάλυψη της καθότι θα πρέπει να εξαγνιστεί επειδή κατέβηκε στον κόσμο των νεκρών. Πλήθος παρεξηγήσεων λαμβάνει χώρα στο τελευταίο μέρος του έργου όπως συμβαίνει σε όλες τις κωμωδίες.




Ερωτηματικά προκαλεί η υπερβολική διάθεση του Άδμητου για να παράξει φιλοξενία στον Ηρακλή δεδομένης της κατάστασης όπως επισημαίνει ο κορυφαίος του χορού. Τελικά ο Άδμητος καλύπτεται από τον Απόλλωνα.


Τέλος το έργο σαφώς υπόκειται σε σοφιστική επίδραση και πανανθρώπινα ερωτήματα του τύπου: τι αξίζει περισσότερο να ζήσει κανείς ή να πεθάνει, και εάν μπορεί να ανατραπεί η πραγματικότητα του θανάτου χωρίς συνέπειες.


Η φωνή του ηθοποιού Γιάννη Αργύρη που υποδύεται τον Ηρακλή θα ξεχωρίσει…




Το έργο μπορείτε να το ακούσετε εδώ:

                                      http://isobitis.com/theatro1/?p=3282




Παύλος Παπαδόπουλος, Πτυχιούχος Ανθρωπιστικών Σπουδών, Ανώτερος Δημόσιος Υπάλληλος

Με λίγα λόγια...

«Η αγάπ η υπομένει, η αγάπη νοσταλγεί. Δεν φθονεί, ούτε και κραυγάζει, δεν μεγαλοπιάνεται. Δεν είναι αδιάκριτη ούτε και βαδίζει μόνη της. Δεν θυμώνει και δεν θυμάται λάθη. Η αγάπη δεν λάμπει μες την αλήθεια. Πάντα προστατεύει, πάντα εμπιστεύεται, πάντα ελπίζει, πάντα επιμένει, πάντα υπομένει.»



Μεταξύ Σιδηροκάστρου κ Αχλαδοχωρίου

Στο δρόμο μεταξύ Σιδηροκάστρου κ Αχλαδοχωρίου μπορεί κανείς να κάνει μια μικρή στάση και να απολαύσει το εξαιρετικό τοπίο.




Δάσος με ψηλά δέντρα και ρυάκι...


Μόνο αυτά;;;

Πλούσιος εργοστασιάρχης ο Παπαγιαννόπουλος ζητά από τον κλητήρα του να παραγγείλει φαγητό ώστε να τσιμπήσει λίγο... Καθώς δεν έχει όρεξη όπως λέει...
Προσέξτε ότι όταν ο Κέδρακας ρωτάει"μόνο αυτά;" Κάνει πίσω γιατί φοβάται την αντίδραση του Παπαγιαννόπουλου!!



Από την ταινία "Ο Αχόρταγος"

Με λίγα λόγια...


  • Για να δεις τον κόσμο σε κόκκο άμμου και τον παράδεισο σε αγριολούλουδο, 
  • κράτα το άπειρο στη χούφτα σου και την αιωνιότητα σε μια ώρα.
  • Γράφω το όνομα σου με αστερόσκονη, σ’ ένα σύμπαν που δεν είδε άλλος κανείς εκτός από εσένα – στην καρδιά μου.
  • Δεν ανησυχώ που δεν ξέρω κολύμπι, γιατί ο έρωτάς σου είναι σωσίβιο για μεγάλα κύματα.
  • Δεν μετρώ τις στιγμές τις απουσίας σου, γιατί το ρολόι της καρδιάς μου σταμάτησε για πάντα για σένα.


  • Η Σιωπή...

    Περί τριών πραγμάτων μη βιάζεσαι να μιλάς:
    Περί του Θεού - μέχρι να στεραιώσεις την πίστη σου σ` Αυτόν.  Περί της αμαρτίας του άλλου - μέχρι να θυμηθείς τη δική σου και περί της επόμενης ημέρας- μέχρι την Αυγή της.

    Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς.


    Ο Βύρων Πάλλης. Μια σπουδαία μορφή του ραδιοφωνικού θεάτρου.

     Ο Βύρων Πάλλης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς της παλιάς γενιάς. Πόσοι δεν τον θυμούνται ως Θανασάκη στο Θανασάκη τον Πολιτε...