Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Τουρκολέκας ὁ ἀδερφός τοῦ Νικηταρά

Ἑορτάζει στὶς 16 Ὀκτωβρίου

Ἀπολυτίκιον. Ἦχος δ΄. Ταχὺ προκατάλαβε 

«Ὁ Μάρτυς Ιωάννης ἐν τῇ ἀθλήσει αὐτοῦ, στεφάνους ἐκομίσατο τῆς ἀφθαρσίας, ἐκ σοῦ τοῦ Θεοῦ ἡμῶν· ἔχων γὰρ τὴν ἰσχύν σου, τοὺς τυράννους καθεῖλεν, ἔθραυσε καὶ δαιμόνων, τὰ ἀνίσχυρα θράση. Αὐτοῦ ταῖς ἱκεσίαις, Χριστὲ ὁ Θεός, σῶσον τὰς ψυχὰς ἡμῶν.»



Ὁ Ἰωάννης γεννήθηκε στὰ 1805 στὸ χωριὸ Τουρκολέκα Ἀρκαδίας καὶ τὸ ἐπίθετο τοῦ ὑπῆρξε Σταματελόπουλος. Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Νεομάρτυρας εἶναι ἀδελφὸς τοῦ ἥρωα τῆς Ἑλληνικῆς ἐπανάστασης Νικήτα Σταματελόπουλου ἢ ὅπως παρέμεινε στὸ πάνθεον τῶν ἡρώων, τοῦ Νικηταρά τοῦ Τουρκοφάγου! Αὐτὸς εἶναι καὶ ὁ ἄνθρωπος ποὺ διέσωσε τὸ μαρτυρικὸ συναξάρι τοῦ Νεομάρτυρα ἀδελφοῦ του στὰ ἀπομνημονεύματα του.

Ἡ οἰκογένεια τοῦ διακρινόταν γιὰ τὴν εὐλάβεια στὸ Θεό, τὴν ἀγάπη πρὸς τὴν πατρίδα καὶ τὸν ἡρωισμό της καὶ ἀνέδειξε σπουδαίους ἀγωνιστές, μεταξὺ τῶν ὁποίων ὁ γενναῖος ἥρωας τῆς Ἐπαναστάσεως τοῦ 1821, σπουδαῖος ὁπλαρχηγὸς τῆς περιοχῆς καὶ πρωτοπαλίκαρο τοῦ Θεοδώρου Κολοκοτρώνη, Νικηταρὰς (Νικήτα Σταματελόπουλου).

Πατέρας τοῦ Ἰωάννη ἦταν ὁ Σταματέλος Σταματελόπουλος – Τουρκολέκας, ἐκ τῶν σημαντικῶν ἀγωνιστῶν τῆς περιοχῆς Λεονταρίου Ἀρκαδίας. Μητέρα του ἦταν ἡ Σοφία, μιὰ γυναῖκα ἀγωνίστρια καὶ ἀδελφὴ τῆς συζύγου τοῦ Θεοδώρου Κολοκοτρώνη. Ἡ οἰκογένεια εἶχε συνολικὰ τέσσερις γιούς, εἶναι δὲ ἀξιοσημείωτο ὅτι ὁ Ἰωάννης ἦταν ὁ μικρότερος ἀδερφὸς τοῦ ἥρωα Νικηταρά, γιὰ τὸν ὁποῖο ὁ Νικηταρὰς ἀναφέρεται καὶ στὰ ἀπομνημονεύματά του. Ἐπίσης ἀδερφός τους ἦταν ὁ διδάσκαλος τῆς πολεμικῆς τακτικῆς, εὐπαίδευτος λοχαγὸς Νικόλαος.

Στὰ 1816 ὁ Ἰωάννης, ἂν καὶ ἦταν μόλις 11 χρόνων, μαζὶ μὲ τὸν πατέρα του καὶ κάποιον Ἀναγνώστη, γιὸ τοῦ ὁπλαρχηγοῦ καὶ ἀγωνιστῆ τοῦ Πάρνωνα Ζαχαριά, ὁ ὁποῖος εἶχε πολεμήσει τοὺς Τούρκους στὸ μοναστήρι τῆς Παναγίας Μαλεβής, μετέβαιναν στὸ ἀπέναντι νησί τῶν Κυθήρων, προκειμένου νὰ γλιτώσουν ἀπὸ τοὺς Ὀθωμανούς, οἱ ὁποῖοι τοὺς εἶχαν ἐπικηρύξει γιὰ τὴ δράση τους. Ἤθελαν νὰ περάσουν στὰ Κύθηρα, ἐπειδὴ τὸ νησί τῶν Κυθήρων ἦταν ἐλεύθερο καὶ ἀνῆκε ἀπὸ τὸ 1815 στὸ Ἡνωμένο Κράτος τῶν Ἰονίων νήσων.

Ὅταν ὅμως ἔφθασαν στὸ λιμανάκι τῆς Νεαπόλεως τῆς Λακωνίας καὶ περίμεναν τὸ πλοιάριο ποὺ θὰ τοὺς περνοῦσε στὴν ἀντίπερα ὄχθη, ξέσπασε κακοκαιρία μὲ ἀποτέλεσμα τὸ πλοῖο νὰ μὴν μπορέσει νὰ κάνει τὸ δρομολόγιό του. Ὁ ἀγᾶς τῆς περιοχῆς Χουσεΐν πληροφορήθηκε τὸ γεγονὸς καὶ ἔστειλε ἀπόσπασμα, τοὺς συνέλαβε μὲ δόλο καὶ τοὺς ἔστειλε στὸν ἀγᾶ τῆς Μονεμβασιάς. Οἱ Τοῦρκοι, ἀφοῦ τοὺς κακοποίησαν, τοὺς ἔριξαν στὴ φυλακὴ τοῦ κάστρου.

Ἐπειδὴ οἱ τουρκικὲς ἀρχές τῆς Μονεμβασιὰς δὲν ἤξεραν τί νὰ κάνουν μὲ τοὺς τρεῖς κρατουμένους, ζήτησαν τὴ συνδρομή τοῦ Βοεβόδα τοῦ Μυστρᾶ, ὁ ὁποῖος ἀπάντησε ὅτι οἱ συλληφθέντες βαρύνονταν μὲ κατηγορίες καὶ γιὰ τὸν λόγο αὐτὸ ἔπρεπε νὰ ἐκτελεστοῦν. Τὴν ἑπομένη ἡμέρα ὁ ἀγᾶς διέταξε τὸν ἀποκεφαλισμὸ τῶν δύο ἐνηλίκων, τοῦ πατέρα τοῦ ἁγίου καὶ τοῦ Ἀναγνώστη. Τὸ δὲ παιδί, κατόπιν σχετικῆς διαταγῆς, τὸ ὁδήγησαν ἐνώπιον τοῦ ἀγᾶ ποὺ τοῦ ζήτησε νὰ ἀλλαξοπιστήσει.

Ὁ ἀγᾶς πῆρε τὸ παιδὶ καὶ τὸ ὁδήγησε στὸ μέρος ποὺ ἐκεῖτο τὸ ἀποκεφαλισμένο σῶμα τοῦ πατέρα του. Τὸ συμβὰν τὸ διηγεῖται ὁ ἴδιος ὁ ἀγωνιστὴς Νικηταράς, ὡς ἑξῆς: «Στὸν ἀδελφό μου πρότειναν ν’ ἀλλάξει τὴν πίστη του. Τοῦ δείχνουν τὸν σκοτωμένο πατέρα του καὶ τοῦ λέγουν κάθισε νὰ σὲ κάνουμε Τοῦρκο. Τότε τὸ παιδὶ κάνει τὸ σταυρό του καὶ τοὺς ἀπαντᾶ: θὰ πάω κι ἐγὼ ἐκεῖ ποὺ πάει ὁ πατέρας μου. Τοῦ ξαναλέγουν· γίνε Τοῦρκος. Τὸ παιδὶ ὅμως ξανακάνει τὸ σταυρό του. Ἔγινε ἀπὸ τὸ αἷμα του σταυρός. Πῆραν τὰ κεφάλια τους στὴν Τριπολιτσά».

Ὅπως ἀναφέρει σχετικὰ ὁ θεολόγος Λάμπρος Σκόντζος, τὸ παιδὶ δὲν δείλιασε μπροστὰ στὸ φοβερὸ θέαμα τοῦ ἀποκεφαλισμένου πατέρα του καὶ δὲν σκέφτηκε οὔτε στιγμὴ νὰ ἀνταλλάξει τὴν πίστη του στὸν ἀληθινὸ Θεὸ μὲ τὴ ζωή του. Οἱ δαιμονικοὶ καὶ ἀνελέητοι ἀλλόθρησκοι δὲν λυπήθηκαν τὸ ἀπροστάτευτο ὀρφανὸ παιδί. Γι’ αὐτούς, ὅπως ἐπιτάσσει τὸ Κοράνιο καὶ διδάσκει ἡ ἰσλαμικὴ παράδοση, ὅποιος φονεύσει «ἄπιστο», δηλαδὴ Χριστιανό, ἔχει ἐξασφαλισμένο τὸν παράδεισο!

Ἔτσι, χωρὶς δισταγμὸ ὕψωσαν τὸ φονικὸ ξίφος καὶ ἔκοψαν τὸ κεφάλι τοῦ ἡρωικοῦ Ἰωάννη, ὁ ὁποῖος προστέθηκε στὴ χορεία τῶν Νεομαρτύρων καὶ Παιδομαρτύρων. Ἡ σφαγὴ τῶν τριῶν αὐτῶν ἀνθρώπων ἔγινε στὶς 16 Ὀκτωβρίου 1816, ἔξω ἀπὸ τὸν Ἱερὸ Ναὸ τοῦ «Ἑλκομένου Χριστοῦ» στὴν παλαιὰ Μονεμβασιά. Ἐκεῖ, στὸ δάπεδο τῆς αὐλῆς τοῦ Ναοῦ, ὅπου ἔγινε ἡ σφαγὴ τοῦ Παιδομάρτυρα Ἰωάννη σχηματίστηκε μὲ τὸ αἷμα του ἕνας Σταυρός, φανερὸ σημεῖο ὅτι εἰσῆλθε στὴ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, στὴ χορεία τῶν Μαρτύρων!

Τὰ κεφάλια τοῦ νεομάρτυρα Ἰωάννη καὶ τῶν ἄλλων δύο ἀνδρῶν, τὰ πῆραν οἱ Τοῦρκοι καὶ τὰ ἔστειλαν πεσκέσι στὸν πασᾶ τῆς Τριπόλεως, τὰ δὲ σώματά τους τὰ ἔθαψαν οἱ χριστιανοί τῆς Μονεμβασιάς. Μέχρι σήμερα παραμένει ἄγνωστος ὁ τόπος ταφῆς καὶ τῶν κεφαλῶν καὶ τῶν σωμάτων τους. Στὸ σημεῖο ὅπου μαρτύρησε ὁ ἅγιος Ἰωάννης στὴν πλατεῖα τῆς Μονεμβασιάς, σχηματίστηκε ἀπὸ τὸ αἷμα του ὁ τίμιος Σταυρὸς καὶ ἔγινε τόπος προσκυνήματος τῶν Χριστιανῶν.

Κάθε χρόνο τὸ χωριὸ Τουρκολέκα τοῦ Δήμου Φαλαισίας ἐπαρχίας Μεγαλουπόλεως νομοῦ Ἀρκαδίας, τιμᾶ τὴν μνήμη τοῦ ἁγίου νεομάρτυρα, ὁ ὁποῖος ἀποκεφαλίστηκε στὴν Μονεμβασιὰ καὶ τοῦ ὁποίου ναὸς ὑπάρχει στὸ χωριὸ ποὺ γεννήθηκε καὶ μεγάλωσε.


Ο Jürgen Stroop .

 Ο Jürgen Stroop γεννήθηκε στο Ντέτμολντ στις 26 Σεπτεμβρίου 1895.



 Με την έναρξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου κατατάχθηκε εθελοντικά στον Γερμανικό Στρατό. Με τη λήξη του πολέμου είχε τον βαθμό του λοχία, αποστρατεύθηκε και επέστρεψε στην εργασία του. Ο Stroop έγινε μέλος του NSDAP το 1932 και εντάχθηκε στην SS. Το 1933 ονομάστηκε αρχηγός της Βοηθητικής Αστυνομίας.

Μετά την εισβολή και την κατάρρευση της Πολωνίας υπηρέτησε ως διοικητής της SS στο Γκνέζεν. Ο Stroop ηγήθηκε τον Απρίλιο 1943 της εξ ολοκλήρου καταστροφής του Γκέτο της Βαρσοβίας και της εξόντωσης των διαμενόντων σε αυτό ή της μεταφοράς στους σε Στρατόπεδα Συγκεντρώσεως.

Ο Stroop μετά την καταστροφή του Γκέτο της Βαρσοβίας στάλθηκε στην Αθήνα (8 Σεπτεμβρίου 1943) για να οργανώσει την εκεί Γκεστάπο. Ο Stroop προσπάθησε να επεκτείνει τις αρμοδιότητές του στον αγώνα εναντίον των ανταρτών και να παρέμβει στις δραστηριότητες του Χέρμαν Νοϊμπάχερ, τον οποίο μέμφθηκε για τον τρόπο που χειριζόταν τους Έλληνες πολιτικούς. Η προκλητική στάση του και έλλειψη πολιτικής αβρότητας οδήγησαν στην ανάκληση του στις 4 Οκτωβρίου και στον διορισμό του αντικαταστάτη του Βάλτερ Σιμάνα. Κατά τη διάρκεια της θητείας του Stroop στην Ελλάδα, εστάλησαν στην Πολωνία πάνω από 10.000 Ελληνοεβραίοι, οι περισσότεροι από τους οποίους θανατώθηκαν στο στρατόπεδο του Άουσβιτς.

Ο Stroop παρέμεινε επικεφαλής της Αστυνομίας στην περιοχή του Ρήνου μέχρι το τέλος του Πολέμου. Συνελήφθη από τις δυνάμεις των Συμμάχων και δικάσθηκε από το Στρατοδικείο που συστάθηκε για το Νταχάου και καταδικάσθηκε σε θάνατο για τους φόνους των πληρωμάτων αμερικανικών αεροσκαφών που καταρρίφθηκαν στην περιοχή του.

Η ποινή δεν εκτελέσθηκε, επειδή είχε ζητηθεί η έκδοσή του στην Πολωνία για να δικασθεί για τη σφαγή στο γκέτο της Βαρσοβίας. Στη δίκη που πραγματοποιήθηκε εκεί το δικαστήριο τον έκρινε ένοχο και τον καταδίκασε σε θάνατο. Η ποινή εκτελέσθηκε με απαγχονισμό στις 6 Μαρτίου 1952.  

Το καφέ αεροπλάνο...

 Το "Καφέ Αεροπλάνο" ήταν ένα από τα πιο εμβληματικά καφέ της δεκαετίας του 1980 και βρίσκεται στο Αιγίνιο της Πιερίας (κωμόπολη κοντά στη Θεσσαλονίκη και στην Κατερίνη)! 



Και πως "προσγειώθηκε" ολόκληρο αεροπλάνο εκεί πάνω και έγινε καφέ;;;


Στις αρχές του 80' ένα μηχανικός αυτοκινήτων, ο κ. Ιωαννίδης, μαζί με τη γυναίκα του, είχαν την τρομερή ιδέα να αγοράσουν από μια δημοπρασία ένα σχεδόν κατεστραμμένο και αποσυναρμολογημένο αεροπλάνο (μια Ντακότα DC-3 για την ακρίβεια)!


Ύστερα από 4 χρόνια, 2 γερανούς (που σήκωναν 9 τόνους) και ατελείωτη δουλειά, κατάφεραν να μεταμορφώσουν το αεροπλάνο σε μια ICONIC καφετέρια! Να πούμε πως το αεροπλάνο δεν ήταν διακοσμητικό και απλώς είχε μια καφετέρια από κάτω του: μπορούσες κανονικά να κάτσεις μέσα και να σερβιριστείς ακόμα και στο πιλοτήριο! 


Επειδή το "Καφέ Αεροπλάνο" ήταν τόσο κουλ, ήταν φουλ δημοφιλές όσο ήταν ανοιχτό (μάζευε κάπου στα 200 άτομα την ημέρα)! 


Πριν καμιά 18 χρόνια όμως, οι ιδιοκτήτες του κουράστηκαν να το "πιλοτάρουν" και αποφάσισαν να το νοικιάσουν! 


Φήμες λένε πως για ένα διάστημα, οι πρώτοι αυτοί νέοι ενοικιαστές του "Καφέ Αεροπλάνο" το έτρεχαν σαν "οίκο ανοχής" 😲

Πηγή: Η Γεωγραφία είναι πολύ κουλ

Το Νεστόριο και η παραχάραξη της ιστορίας από το ΚΚΕ. Γιώργος Ξένος

 Το ΚΚΕ εγκαινίασε στο Νεστόριο της Καστοριάς Μουσείο – Μνημείο ΕΑΜ – ΕΛΑΣ –ΔΣΕ, διαβάζω στο Βήμα της 7/11/21. Τίτλος : «Το ΚΚΕ επενδύει στην ιστορία του»!

Το όνομα  Νεστόριο το άκουσα πρώτη φορά με το τραγούδι του Τζαβέλα, τελευταίο στη σειρά των χωριών που η πτώση τους στους αντάρτες έκανε τον φρούραρχο της Καστοριάς να τραβάει τα μαλλιά του. Τώρα, ο γενικός γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ εγκαινιάζει στο Νεστόριο μουσείο, θέλοντας όχι μόνο να διατηρήσει τη μνήμη αλλά και να αξιοποιήσει «την ιστορική πείρα», τονίζοντας πως τότε υπήρξε επαναστατική κατάσταση και κρινόταν η κατάκτηση της εξουσίας από το λαό και όχι η δημιουργία μιας κυβέρνησης λεγόμενης εθνικής ενότητας με τις αστικές δυνάμεις.



Και μιλάει χαλαρά το δημοσίευμα για το ανταρτοχώρι Νεστόριο, που έδωσε εκατοντάδες αντάρτες στον αγώνα και για τα τραγικά χωριά των Κορεστίων και της Πρέσπας που ρήμαξαν, όπως το Δενδροχώρι, που είχε προπολεμικά πάνω από χίλιους κατοίκους και το 1951 βρέθηκε να έχει μόνο δεκαεννιά, πατρίδα λέει του Λάζαρου Ζησιάδη, στελέχους του ΚΚΕ από προπολεμικά. Μα  το καλό  όνομα του Ζησιάδη ήταν Τερπόφσκι, ο οποίος, τον Ιούλιο του 1941, αποφυλακίστηκε ως Βούλγαρος,  καθώς οι Βούλγαροι ήσαν σύμμαχοι των κατακτητών Ιταλών που κατείχαν την περιοχή και οι κρατούμενοι κομμουνιστές που δήλωναν «Βούλγαροι» αποφυλακίζονταν. Όπως ο Ανδρέας Τσίπας, που για λίγους μήνες μετά την αποφυλάκισή του από την Ακροναυπλία, ως «Βούλγαρος», έγινε  γραμματέας του ΚΚΕ.

Δεν λέει κάτι το δημοσίευμα για τις δυσκολίες που είχε το ΚΚΕ στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, να ισορροπήσει δηλαδή ανάμεσα στην επιδίωξή του να εμφανισθεί πατριωτικό και αντιστασιακό, μέσω του ΕΑΜ και, συγχρόνως, να μη χάσει όσους Σλαβομακεδόνες ήθελαν κάτι παραπάνω από την ισοτιμία των εθνοτήτων, γραμμή την οποία, εγκαταλείποντας την προηγούμενη για ενιαία και ανεξάρτητη Μακεδονία, προωθούσε πλέον η Μόσχα, στο πλαίσιο της δημιουργίας των «αντιφασιστικών μετώπων», σε συνεργασία και με αστικές δυνάμεις. Εκείνες που σήμερα δεν αρέσουν στον σ. Κουτσούμπα. 

Δεν λέει τίποτε το δημοσίευμα για όλους αυτούς που  στην αρχή εμφανίζονταν βουλγαρόφρονες, του Κομιτάτου (Κομιτατζήδες), και ύστερα  μεταμορφώθηκαν σε αντιφασίστες σνοφίτες, όταν το 1943 ιδρύθηκε από τους Σλαβομακεδόνες στην περιοχή το αντίστοιχο του ΕΑΜ, ΣΝΟΦ  (Σλαβιανομακεντόνσκι Ναρόντνο Οσλομποτίτελεν Φροντ). Άνθρωποι που περισσότερο αγαπούσαν τον Τίτο και πότε συνεργάζονταν με τον ΕΛΑΣ, πότε συγκρούονταν μαζί του και κατέφευγαν διωκόμενοι στην Γιουγκοσλαβία για να επιστρέψουν αργότερα πιο δυνατοί, έχοντας ανακαλύψει εν τω μεταξύ, καθώς η αξονική Βουλγαρία οπισθοχωρούσε, πώς είναι Μακεδόνες.

Και ενώ μας λέει για τον εμφύλιο στην πολύπαθη Δυτική Μακεδονία, εξακολουθεί να αναφέρεται μόνο στο ΚΚΕ και στον ΔΣΕ, αποσιωπώντας ότι το 1945 ιδρύθηκε στα Σκόπια το ΝΟΦ (εξέλιξη του ΣΝΟΦ,  χωρίς το Σ, δηλ. Ναρόντνο Οσλομποτίτελνο  Φροντ) για να προωθήσει τις σλαβομακεδονικές επιδιώξεις για αιγαιακή Μακεδονία, που έστειλε από το Μπούλκες στο Βίτσι τις πρώτες ομάδες διωκόμενων ελασιτών Σλαβομακεδόνων, οι οποίες προηγήθηκαν του ΔΣΕ και έδρασε, ως γιουγκοσλαβική ουσιαστικά οργάνωση,  μέχρι την ενσωμάτωσή  των μαχητών  του  στον ΔΣΕ  το 1946.

Είναι τόσο τραγική και πολύμορφη η ιστορία της περιοχής που η  αποσιώπησή της από το ΚΚΕ και η προβολή της, ως αποστειρωμένης εξιστόρησης  αγώνων και θυσιών των ηρώων του για τη ματαιωμένη ουτοπία (παραλείποντας πως επρόκειτο απλώς για την ίδρυση και στην Ελλάδα ενός κράτους όπως η Αλβανία), κάπου αδικεί και το ίδιο, που προσεταιριζόταν τους Σλαβομακεδόνες από ανάγκη, αφήνοντας τη λύση του θέματος «για αργότερα». Και δεν αμφιβάλλει κανείς πως, αν επρόκειτο να είχε επικρατήσει, μετά τους «αντιδραστικούς», τους  πρώτους  που θα έστελνε στη (δική του) Μακρόνησο θα ήσαν οι Σλαβομακεδόνες, ως «τιτικούς», «εθνικιστές» και τα συναφή.

Ακριβώς όλοι αυτοί οι «ήρωες καπεταναίοι», που κατέφυγαν στην αρχή στο Μπούλκες, δεν επέστρεψαν στο Βίτσι και στον Γράμμο για να συμβάλουν στην ομαλότητα, που ευαγγελιζόταν η ηγεσία του ΚΚΕ. Επέστρεψαν ως εκδικητές και επαναστάτες κατά της κυβέρνησης και του κοινωνικού καθεστώτος. Και είναι εκείνοι που παρέσυραν το ΚΚΕ στην άβυσσο ενός  εμφυλίου χωρίς ελπίδα, καθώς αυτό μέχρι και το 1946 θεωρούσε τον ένοπλο αγώνα «δυναμικό μέσο εκβιασμού πολιτικής λύσης». Όμως οι κομμουνιστές ήρωες της περιοχής, ο Γιαννούλης, ο Υψηλάντης, ο Λασσάνης, ο Παλαιολόγος, ο Αμύντας, είχαν ήδη βάλει φωτιά στο Γράμμο, στα Χάσια, στο Βίτσι. Καθώς τους φόνους σκληρών αποσπασματαρχών της Χωροφυλακής ακολούθησαν οι φόνοι κοινοταρχών και γενικά κρατικών αξιωματούχων, η επιλεκτική λεηλασία περιουσιών δεξιών ως «λαϊκή» φορολογία και η διά της τρομοκρατίας και των απηνών διώξεων παντός μη όντος μετ’ αυτών δημιουργία «λαϊκής εξουσίας». Στόχος, η  διά πυρός και σιδήρου  εξαφάνιση κάθε ίχνους κρατικής παρουσίας στις περιοχές αυτές.

Η ιστορία του ΚΚΕ δεν είναι τιμημένη, είναι τραγική. Για ένα πουκάμισο αδειανό γέμισε τα βουνά με κόκαλα, και μάλιστα ανθρώπων που πίστευαν πως αγωνίζονται για έναν καλύτερο κόσμο και των θυμάτων τους. Ο Γιαννούλης εκτελέστηκε, όχι ο Γούσιας ούτε ο Βλαντάς.

Και αν σήμερα το ΚΚΕ θέλει τον εμφύλιο ταξικό, αποσιωπά ευσχήμως πως για τους σλαβομακεδόνες συμπολεμιστές  του, που έφεραν και το κύριο  βάρος του, ήταν αγώνας εθνικοαπελευθερωτικός, εις βάρος της Ελλάδας. Η «απόσπασις μέρους εκ του όλου της επικρατείας», που τόσους έστειλε στο απόσπασμα, δεν ήταν κατασκευασμένος από τον μοναρχοφασισμό μύθος. Ήταν απτή πραγματικότητα και επιδιώχθηκε  με τα  όπλα. Και παρά ταύτα, κοντά  στο τραγικό τέλος, το κόμμα συνθηκολόγησε με τους Σλαβομακεδόνες και, στις αρχές του 1949, εγκατέλειψε την έως τότε γραμμή του για την ισοτιμία των μειονοτήτων και υιοθέτησε το αίτημα του ΝΟΦ για αυτοδιάθεση των Σλαβομακεδόνων. Εύλογο, αφού πλέον οι Σλαβομακεδόνες αποτελούσαν τα 2/3 των μαχητών του ΔΣΕ, 14.000 σε 20.000.

Εδώ βρίσκεται η ιστορία του ΔΣΕ, σ’ αυτή την καθημαγμένη περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας. Και οι εικόνες που στολίζουν το χαζοχαρούμενο δημοσίευμα του Βήματος, του δίκοχου του ΔΣΕ και του γενικού γραμματέα της ΚΕ του ΚΚΕ να επιθεωρεί χαρούμενος τις φωτογραφίες γελαστών μαχητριών, μόνο θλίψη προκαλούν.

(Τα στοιχεία έχουν ληφθεί από το βιβλίο του Ιωάννη Σ. Κολιόπουλου, Λεηλασία Φρονημάτων, Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2015).


Πηγή: https://booksjournal.gr/gnomes/3479-to-nestorio-kai-i-paraxaraksi-tis-istorias-apo-to-kke

Ο Χάρολντ Έλις

 Ο Χάρολντ Έλις προκάλεσε αλγεινή εντύπωση στην μετέπειτα φήμη του με την απόδοση του στα play off. Παρόλα αυτά οι καλές αναμνήσεις που έχουν αποτυπωθεί στην συλλογική μνήμη των Αρειανών είναι αντιστρόφως ανάλογες. 



Το πάθος και ο ενθουσιασμός του «elevator», παρατσούκλι που απέκτησε κατά την περίοδο που αγωνιζόταν στις ΗΠΑ, έντυναν ένα πλούσιο ταλέντο. Ένα ταλέντο που μπορούσε να σκοράρει, να πάρει ριμπάουντ, να κλέψει μπάλες και να ξεσηκώσει την κερκίδα με τα εντυπωσιακά καρφώματα του. Στον αγώνα με τον Απόλλωνα Πάτρας θα πάρει 23 ριμπάουντ, από τις πιο υψηλές επιδόσεις στην Α1, ενώ σε ματς με τον Πανιώνιο μέσα στην Νέα Σμύρνη θα πετύχει 38 πόντους, καλύτερη επίδοση με τον "Θεό του πολέμου" στο στήθος. 


Χαρακτηριστικό ήταν το ντέρμπι με τον Πάοκ στις 31-3-1996 όπου θα πετύχει 30 πόντους δίνοντας την νίκη στον Άρη με 74-86. Ενδεικτικό του οξύθυμου χαρακτήρα του ήταν πως 2 μέρες πριν από το μεγάλο ματς, κατά την διάρκεια την προπόνησης γρονθοκόπησε και έστειλε στο νοσοκομείο τον Ντίνο Αγγελίδη. Όταν τα πνεύματα ηρέμησαν ζήτησε συγνώμη δηλώνοντας πως «θα πάρει την νίκη για αυτόν». 


Σίγουρα αν ο Άρης είχε κατορθώσει να πάρει την 3η θέση και να κερδίσει το εισιτήριο για την Euroleague θα ήταν στο Hall of fame χωρίς καμιά αμφιβολία. Ακόμη κι έτσι όμως ο Χάρολντ Έλις είναι από τους καλύτερους ξένους που απόλαυσαν οι μπασκετόφιλοι στα χρυσά 1990s. Σήμερα γίνεται 55 ετών και του ευχόμαστε χρόνια πολλά.

Το Μπάμπι Γιαρ

 Μπάμπι Γιάρ (Babi Yar, ουκραν. Бабин Яр, Μπάμπι Γιαρ, σε ελληνική μετάφραση σημαίνει «Φαράγγι της Γιαγιάς») είναι το όνομα χαράδρας στο Βορειοδυτικό άκρο της πρωτεύουσας της Ουκρανίας Κιέβου. Το Μπάμπι Γιάρ είναι ιστορικά συνδεδεμένο με εκτελέσεις, κυρίως Εβραίων Σοβιετικών πολιτών κατά τη διάρκεια της Ναζιστικής κατοχής της Ουκρανίας.



 Το Κίεβο καταλήφθηκε από στρατεύματα της Γερμανικής 6ης Στρατιάς στις 19 Σεπτεμβρίου 1941. Η πόλη είχε τότε περίπου 900.000 κατοίκους, από τους οποίους 150.000 ως 200.000 ήταν Εβραίοι. Οι Σοβιετικοί, μη θέλοντας να εγκαταλείψουν τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της χώρας τους στις δυνάμεις του Χίτλερ, τις αποσυναρμολόγησαν και τις μετέφεραν σε περιοχές κοντά στα Ουράλια όρη. Μαζί με τις βιομηχανίες που απομάκρυναν, ήταν και το ειδικευμένο προσωπικό που τις επάνδρωνε. Ανάμεσα στο προσωπικό αυτό ήταν και ανεξακρίβωτος αριθμός Εβραίων (από 30.000 έως 100.000) από το Κίεβο. Οι υπόλοιποι παρέμειναν στην πόλη, καθώς έλειπαν τελείως τα μεταφορικά μέσα, ενώ οι Γερμανοί απαγόρευσαν κάθε μετακίνηση πληθυσμού.

Στις 23 Σεπτεμβρίου έγινε σαμποτάζ στην πόλη, πιθανότατα από άνδρες της NKVD (Νι-Κα-Βε-Ντέ), της μυστικής υπηρεσίας του σταλινικού καθεστώτος: Εξερράγησαν αρκετές βόμβες, οι οποίες κατέστρεψαν επιταγμένα κτίρια, ανάμεσα στα οποία το αρχηγείο των Γερμανικών στρατευμάτων και το ξενοδοχείο Κοντινένταλ, κατάλυμα των ανώτερων Γερμανών αξιωματικών, ενώ καταστράφηκε και ένα τμήμα της πόλης. Ακολούθησε πυρκαγιά και κατά τη διάρκεια των προσπαθειών κατάσβεσης της συνελήφθη ένας Εβραίος, ο οποίος έκοψε μια από τις μάνικες εκτόξευσης νερού και ο οποίος εκτελέσθηκε επί τόπου.

Αν και οι Εβραίοι είχαν ήδη αρχίσει να υφίστανται διώξεις από τις γερμανικές δυνάμεις κατοχής, το γεγονός αποτέλεσε την αφορμή για την εξολόθρευση ολόκληρου του εβραϊκού πληθυσμού της πόλης. Στις 26 Σεπτεμβρίου 1941 η αποστολή εξόντωσης ανατέθηκε στο Ζόντερκομμάντο (Sonderkommando) 4a, υπό τις διαταγές του Συνταγματάρχη των SS (SS-Standartenführer) Πάουλ Μπλόμπελ (Paul Blobel). Στις 28 Σεπτεμβρίου μια ανακοίνωση των δυνάμεων κατοχής κάλεσε όλο τον εβραϊκό πληθυσμό της πόλης να συγκεντρωθεί σε ένα πλατύ σταυροδρόμι στις 8 το πρωί της επομένης, 29ης Σεπτεμβρίου. Στην ανακοίνωση οι Εβραίοι καλούνταν να έχουν μαζί τους όλα τα χαρτιά τους, ζεστά ρούχα και εσώρουχα, καθώς και όλα τα φορητά πολύτιμα αντικείμενά τους. Όποιος συλλαμβανόταν σε διαφορετικό μέρος θα εκτελούνταν επί τόπου, ενώ το ίδιο θα συνέβαινε και με όποιον μη Εβραίο παρείχε καταφύγιο ή τρόπο διαφυγής σε Εβραίο. 

Η φήμη που κυκλοφόρησε ανάμεσα στους Εβραίους ήταν ότι θα μεταφέρονταν σε στρατόπεδο εργασίας στη Γερμανία. Όταν συγκεντρώθηκαν όλοι, άρχισε η πορεία, σε ομάδες των 100 ατόμων, προς τη χαράδρα Μπάμπι Γιαρ, κοντά στην οποία υπήρχε και εβραϊκό νεκροταφείο. Οι Εβραίοι επιτηρούνταν από ομάδες των SS, των SD και ουκρανικής αστυνομίας. Για μεγαλύτερη ασφάλεια, η χαράδρα είχε περιφραχτεί με συρματόπλεγμα, ενώ υπήρχε και τριπλός κύκλος ασφάλειας από ενόπλους. Μόλις έφθαναν, οι Εβραίοι διατάσσονταν να γδυθούν και να τακτοποιήσουν τα ρούχα και τα υπάρχοντά τους και, στη συνέχεια, σε ομάδες των 10 ατόμων, οδηγούνταν στο άκρο της χαράδρας, όπου και εκτελούνταν με πυρά αυτόματων όπλων και πολυβόλων. Η σφαγή διήρκεσε τέσσερα (κατ' άλλους δύο)[1] ολόκληρα εικοσιτετράωρα, μέχρι τις 3 Οκτωβρίου. Ο αριθμός των εκτελεσθέντων υπολογίζεται σε περίπου 35.000 σύμφωνα με το Ίδρυμα Σίμον Βίζενταλ[2].

Η χαράδρα, ωστόσο, εξακολούθησε να αποτελεί τόπο εκτέλεσης τόσο για Σίντε και Ρομά, όσο και για σοβιετικούς αιχμαλώτους πολέμου. Σύμφωνα με έρευνες των Σοβιετικών, υπολογίζεται ότι στη χαράδρα αυτή εκτελέσθηκαν συνολικά περίπου 100.000 άτομα[3].

Τον Ιούλιο του 1943 ο Μπλόμπελ, που είχε φύγει από το Κίεβο, επέστρεψε εκεί λόγω της προοπτικής εκκένωσης της πόλης και τον Αύγουστο, με ειδικά συγκροτημένες ομάδες (συμμετείχαν και Εβραίοι), άρχισε την εκταφή και την καύση των πτωμάτων, με σκοπό να εξαλείψει τα ίχνη των εγκληματικών αυτών εκτελέσεων. Χρειάστηκαν έξι περίπου εβδομάδες για την ολοκλήρωση της μακάβριας αυτής εργασίας.

Το 1976 ανεγέρθηκε μνημείο για να θυμίζει τις ωμότητες που διαπράχθηκαν στο Μπάμπι Γιαρ. Για πολιτικούς λόγους αρχικά δεν αναφέρονταν ως εκτελεσθέντες Εβραίοι, η «παράλειψη» όμως αυτή επανορθώθηκε δεκαπέντε χρόνια αργότερα με την ανέγερση νέου μνημείου.

Αναφορές στην Τέχνη

Επεξεργασία

Ο Γεβγκένι Γεφτουσένκο (Yevgeni Yeftusenko) έγραψε ένα ποίημα με αφορμή τα γεγονότα του Μπάμπι Γιάρ. Ο Ντμίτρι Σοστακόβιτς τιτλοφόρησε τη 13η Συμφωνία του «Μπάμπι Γιάρ», περιλαμβάνοντας σε αυτή μελοποιημένο το ποίημα του Γιεφτουσένκο.

Πηγές

Επεξεργασία

↑ Jewish Virtual Library

↑ Ίδρυμα Σίμον Βίζενταλ[νεκρός σύνδεσμος]

↑ Aktion Reinhard Camps Βικπαιδια

«Η Αιχμαλωσία του Νικολάου Τρικούπη - Μεταξύ Στρατιωτικής Ευθύνης και Ιστορικής Κρίσης»

 ~ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ~


Κατά τη Μικρασιατική Εκστρατεία, ο Νικόλαος Τρικούπης ανέλαβε την ηγεσία του Α΄ Σώματος Στρατού, που αποτελούνταν από τέσσερις μεραρχίες και δύο τάγματα Ευζώνων. Μετά την υπερφιλόδοξη – έως και δονκιχωτική – προσπάθεια του ελληνικού στρατού το καλοκαίρι του 1921 να καταλάβει την Άγκυρα, με σκοπό την εξόντωση του Κεμάλ και την κατάλυση του τουρκικού κράτους, το Σώμα παρέμεινε καθηλωμένο επί έναν χρόνο στην οχυρωμένη πόλη Αφιόν Καραχισάρ. Όποιος αντικρίζει τον χάρτη νιώθει ίλιγγο μπροστά στο πόσο βαθιά σε εχθρικό έδαφος είχαν προελάσει οι ελληνικές δυνάμεις.



Τον Αύγουστο του 1922 εξαπολύθηκε η μεγάλη τουρκική αντεπίθεση, η οποία μέσα σε λίγες εβδομάδες θα οδηγούσε στην ολοκληρωτική καταστροφή. Οι ελληνικές δυνάμεις αντιστάθηκαν με γενναιότητα αλλά δίχως ελπίδα. Δύο ημέρες κράτησαν οι γραμμές τους. Την τρίτη ξεκίνησε η συντεταγμένη υποχώρηση. Την έκτη, το Α΄ Σώμα αποδεκατισμένο από σφαγές, αιχμαλωσίες και λιποταξίες  εγκλωβίστηκε στο χωριό Καρατζά Χισάρ. Ήταν 2 Σεπτεμβρίου.


Ο Τρικούπης βρέθηκε τότε αντιμέτωπος με το έσχατο δίλημμα. Σκέφτηκε την αντίσταση μέχρι τέλους, αλλά αντιλήφθηκε ότι οι πέντε χιλιάδες άνδρες του δεν ήταν διατεθειμένοι να θυσιαστούν. Επικρεμόταν ο κίνδυνος στάσης και παράδοσης. Έκρινε πως κάθε περαιτέρω άμυνα θα ισοδυναμούσε με μάταιη σφαγή. Ανακοίνωσε στους αξιωματικούς του: «Οιαδήποτε άμυνα θα αποτελούσε άσκοπον θυσίαν», και ύψωσε λευκή σημαία.


Τότε εκτυλίχθηκε η πρώτη κορύφωση της τραγωδίας. Ο αντισυνταγματάρχης Αθανάσιος Σακέτας(θα ακολουθήσει αναλυτικό άρθρο-αφιέρωμα), από τη Σπάρτη, αρνήθηκε να υπακούσει. Ανέβηκε στο άλογό του και όρμησε μόνος εναντίον του εχθρού. Το κορμί του γαζώθηκε από τις σφαίρες, μα η ψυχή του ανέβηκε στην αιωνιότητα, «τοις κείνων ρήμασι πειθόμενοι».


Ο Τρικούπης, μαζί με τον Κίμωνα Διγενή, οδηγήθηκε αιχμάλωτος πρώτα στον Ισμέτ Ινονού και έπειτα στον ίδιο τον Κεμάλ. Εκεί τον υποδέχθηκαν όχι με μαστίγια αλλά με "θεατρική" ευγένεια. Ο Κεμάλ του είπε: «Ξέρετε, αρχιστράτηγε, ότι και ο Ναπολέων αιχμαλωτίσθηκε; Ο πόλεμος είναι τυχερό παιχνίδι. Δώσατε τον καλύτερο εαυτό σας, μα εμείς νικήσαμε». Ο Τρικούπης ρώτησε απορημένος: «Γιατί με λέτε αρχιστράτηγο;» Η απάντηση ήρθε σαν χτύπημα: «Δεν το μάθατε; Ο Χατζανέστης απηλλάγη. Η ελληνική κυβέρνηση διόρισε εσάς στη θέση του. Καθώς σας αποκόψαμε από τη Σμύρνη, δεν το πληροφορηθήκατε».


Η μοίρα είχε επιφυλάξει την πιο σκληρή ειρωνεία ο κατ’ όνομα αρχιστράτηγος του ελληνικού στρατού στεκόταν αιχμάλωτος μπροστά στον θριαμβευτή Κεμάλ. Ο νικητής του πρόσφερε φιλοξενία, καφέ και τσιγάρο. Ο ηττημένος σιωπούσε. Μέχρι που έκανε το μοιραίο σφάλμα δεν κράτησε τη σιωπή, ούτε ζήτησε να υποστεί ό,τι και ο τελευταίος στρατιώτης του. Αντίθετα, ρώτησε τον αντίπαλο: «Εσείς τι πιστεύετε; Θα έπρεπε να αυτοκτονήσω;» Ο Κεμάλ χαμογέλασε κάτω από τα μουστάκια του: «Α, δεν ξέρω… Αυτό είναι δική σας υπόθεση».


Ο Τρικούπης τελικά (όπως θα έχετε καταλάβει και εσείς από τα προλεγόμενα)δεν αυτοκτόνησε αλλά παρέμεινε αιχμάλωτος ως το 1923 και επέστρεψε στην Ελλάδα. Η πατρίδα τον υποδέχθηκε με ακατανόητη επιείκεια. Αποστρατεύθηκε χωρίς να λογοδοτήσει, επανήλθε το 1927 ως αντιστράτηγος,τιμήθηκε με πολλά ανώτατα παράσημα από το Ελληνικό κράτος για τις "υπηρεσίες του",διετέλεσε για δύο χρόνια Νομάρχης και έγραψε τααπομνημονεύματά του. Έζησε ως το 1959 φεύγοντας πλήρης ημερών σε ηλικία 91 ετών. Ωστόσο για τριανταέξι χρόνια γνώριζε ότι η στολή και το ξίφος του εκτίθενται ως λάφυρα στο Μουσείο Πολέμου της Άγκυρας. Κι όταν ήρθε η ώρα της ταφής, ποιο άραγε ξίφος ακούμπησαν πάνω στο φέρετρό του;


Υ.Γ Στο έργο του, «Η Μικρασιατική εκστρατεία», ο Σαράντος Καργάκος αναφέρει: "Η παράδοση του Τρικούπη ήταν μια πράξη ρεαλισμού και ανθρωπισμού αλλ’ όχι προσωπικού ηρωισμού. Έπρεπε ν’ ακολουθήσει αυτούς που είχε τις προηγούμενες ημέρες οδηγήσει στη θυσία και να μη συρθεί –Αρχιστράτηγος αυτός!- στην αιχμαλωσία. Το χρέος του ήταν η αυτοκτονία. Έτσι θα κατακτούσε την αθανασία και θα δημιουργούσε παράδοση που ειδικά στον παρόντα καιρό θα μας ήταν πολύ χρήσιμη. Χάθηκε η ευκαιρία να επικρατήσει ως στρατιωτική νοοτροπία η αρχή: ο αρχηγός δεν παραδίδεται, αυτοκτονεί. Το έπραξαν εκατοντάδες Γερμανοί αξιωματικοί. Όχι για τον Χίτλερ. Για την προσωπική τους τιμή".

Η Λωξάντρα.

 H Λωξάντρα ήταν ένα υπαρκτό πρόσωπο από την Κωνσταντινούπολη. Μια απολαυστική γυναίκα που φρόντιζε το σπίτι και τους ανθρώπους της με αγάπη και δυναμισμό. H εγγονή της, Μαρία Ιορδανίδου, έγραψε σε βιβλίο τη ζωή της και ο κόσμος τη γνώρισε μέσα από την ομώνυμη σειρά της ΕΡΤ. 



Τηλεοπτική Λωξάντρα ήταν η Μπέτυ Βαλάση.Οι κριτικοί είπαν τότε ότι η Λωξάντρα ήταν ο ρόλος της ζωής της. Λέγεται ότι τον ρόλο διεκδίκησαν τότε αρκετά γνωστά ονόματα, όπως η Ρένα Βλαχοπούλου, η Μάρθα Βούρτση και η Καίτη Λαμπροπούλου.

Η σειρά Λωξάντρα είναι το τελευταίο ασπρόμαυρο σίριαλ της ΕΡΤ και ένα από τα ελάχιστα που έχουν διασωθεί ακέραια.Τα περισσότερα από τα πρώτα σίριαλ έχουν χαθεί και δεν έχουν μείνει παρά λίγα επεισόδια ή λίγα λεπτά. Τότε δεν υπήρχε η δυνατότητα μαγνητοσκόπησης. Οι σειρές γράφονταν σε φιλμ, το οποίο ήταν πάρα ακριβό και για τον λόγο αυτό το χρησιμοποιούσαν πολλές φορές, σβήνοντας ότι ήδη είχε εγγραφεί...

Via Georgia Retetakou

Η «διανοητική παχυσαρκία» ως αναδυόμενος κίνδυνος από την εσφαλμένη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης. Του Σωτήριου Μάιπα

Σα βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη, να εύχεσαι να ’ναι μακρύς ο δρόμος, γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις

Κ. Π. Καβάφης

Η Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence, AI), μέσω των chatbots και της παραγωγικής AI, αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο που μετασχηματίζει το τοπίο της μάθησης, της διδασκαλίας και της έρευνας. Παρά τις τεράστιες δυνατότητες της AI, πολλοί μαθητές/φοιτητές προτιμούν να τη χρησιμοποιούν απλώς για να συλλέγουν απαντήσεις στις ερωτήσεις των διδασκόντων τους ή για να παράγουν κείμενα σε μια προσπάθεια να ελαχιστοποιήσουν τον χρόνο που αφιερώνουν στην απόκτηση γνώσης και στην πνευματική άσκηση και ανάπτυξη. Αυτό συνιστά μια μορφή εσφαλμένης χρήσης που εμπεριέχει σημαντικούς εκπαιδευτικούς, και όχι μόνο, κινδύνους.



Όπως είχε πει ο Κωνσταντίνος Καβάφης, ο δρόμος προς την «Ιθάκη» πρέπει να είναι μακρύς, γεμάτος εμπειρίες-περιπέτειες και γνώσεις. Χρησιμοποιώντας τα AI chatbots με έναν αντιπαραγωγικό τρόπο, οι μαθητές/φοιτητές χάνουν την ευκαιρία να βιώσουν την ομορφιά της αναζήτησης και της ανακάλυψης της γνώσης και να ωριμάσουν πνευματικά μέσα από ένα τέτοιο ταξίδι. Πράγματι, τα AI chatbots παρέχουν πληροφορίες με τρόπο ανάλογο με τα εστιατόρια γρήγορου φαγητού, που προσφέρουν έτοιμα, άμεσα διαθέσιμα, γεύματα. Ως αποτέλεσμα, μειώνεται ή και εξαλείφεται η διάρκεια του ταξιδιού προς τη γνώση. Αυτό θα μπορούσε τελικά να οδηγήσει σε μια νέα πραγματικότητα «διανοητικής παχυσαρκίας», με τους μαθητές/φοιτητές να γίνονται απλοί συλλέκτες πληροφοριών, χωρίς ο νους να προπονείται και χωρίς να καλλιεργείται η ικανότητα κριτικής σκέψης.

Η AI αυτή καθαυτή δεν θα πρέπει να θεωρείται ούτε εκπαιδευτικό θαύμα ούτε απειλή. Είναι ένα εργαλείο και η επίδρασή της εξαρτάται από το πώς χρησιμοποιείται. Η εσφαλμένη χρήση της AI συνεπάγεται σημαντικούς εκπαιδευτικούς κινδύνους, που αρκετά συχνά πηγάζουν από την έλλειψη γνώσης και δεξιοτήτων σχετικά με τη σωστή της εφαρμογή. Αξίζει να αναφερθεί εδώ ότι μια συστηματική ανασκόπηση που αφορούσε φοιτητές στον τομέα της υγείας αποκάλυψε ότι η πλειονότητά τους στερούνταν τα απαραίτητα προσόντα για να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητες της AI (Mousavi Baigi et al., 2023). Ένα ακόμη σημαντικό ζήτημα είναι η πιθανή συμβολή των AI chatbots στο λεγόμενο «φαινόμενο Dunning–Kruger» (βλ. π.χ. Li et al., 2025), μια κατάσταση κατά την οποία τα άτομα με περιορισμένες γνώσεις ή δεξιότητες σε έναν συγκεκριμένο τομέα υπερεκτιμούν τις ικανότητές τους, ενισχύοντας έτσι τη πιθανή λανθασμένη αντίληψή τους για τις πραγματικές τους γνώσεις και δεξιότητες (Kruger and Dunning, 1999; Rahmani, 2020; Giray, 2024). Συνεπώς, η εκπαίδευση στην ορθή χρήση της AI για εκπαιδευτικούς σκοπούς, προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη κρίνεται απαραίτητη.

Επιπλέον, οι σύγχρονες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις που ωφελούνται από την AI, πρέπει να αποφύγουν την παγίδα της λάθος χρήσης της. Για παράδειγμα, η εκπαίδευση STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics, δηλαδή: Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική και Μαθηματικά), η οποία παίζει καθοριστικό ρόλο στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και στην ενίσχυση της ικανότητας συμμετοχής στα δρώμενα με την ιδιότητα του ενεργού δημοκρατικά πολίτη (Zarestky and Vilen, 2023), αναμφίβολα μπορεί να επωφεληθεί σημαντικά από την ενσωμάτωση της AI. Ωστόσο, πρέπει να αναγνωριστούν όλοι οι πιθανοί κίνδυνοι. Αν η μαθησιακή διαδικασία καταστεί υπερβολικά σύντομη, υπερ-απλουστευμένη ή σε μεγάλο βαθμό μηχανιστική, οι θεμελιώδεις στόχοι της εκπαίδευσης STEM, που σχετίζονται με την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, της επιστημονικής δημιουργικότητας και των δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων (Hebebci and Usta, 2022), μπορεί να υπονομευθούν σε μεγάλο βαθμό.

Σε αυτό το πλαίσιο, η κατάλληλη ενσωμάτωση και ενίσχυση των Τεχνών (Arts) εντός του πλαισίου του STEM είναι πιο σημαντική από ποτέ, τόσο στην εκπαίδευση παιδιών σχολικής ηλικίας όσο και ενηλίκων. Η μετάβαση προς το STEAM (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική, Τέχνες και Μαθηματικά) δεν είναι μόνο επίκαιρη, αλλά και αναγκαία πλέον. Ενσωματώνοντας τις Τέχνες, το STEAM μετατρέπεται σε ένα εκπαιδευτικό μοντέλο που μπορεί να καλλιεργήσει και να προάγει ακόμη περισσότερο την ανθρώπινη διάσταση της δημιουργικότητας (Segarra et al., 2018; de Vries, 2021; Zhang and Jia, 2024).

Η δημιουργικότητα τροφοδοτεί την καλλιτεχνική έκφραση και πρέπει να καλλιεργείται με στρατηγικό τρόπο. Συνεπώς, μεγάλη έμφαση πρέπει να δίνεται και στην καλλιτεχνική εκπαίδευση των φοιτητών. Η ενσωμάτωση μαθημάτων με καλλιτεχνικό προσανατολισμό στα πανεπιστημιακά προγράμματα σπουδών μπορεί να εμπλουτίσει την εκπαιδευτική εμπειρία, καλλιεργώντας τη δημιουργικότητα, ιδιαίτερα σε μια εποχή όπου η ανθρώπινη δημιουργικότητα φαίνεται να αποτελεί το σημαντικότερο αντίβαρο στη λογική των αλγορίθμων.

Αλλά γιατί πρέπει να μιλάμε για «διανοητική παχυσαρκία»; Η παχυσαρκία είναι μια καλά τεκμηριωμένη και ευρέως μελετημένη χρόνια ασθένεια πανδημικών διαστάσεων, που αποδίδεται, μεταξύ άλλων παραγόντων, στην κακή διατροφή και στην έλλειψη σωματικής άσκησης. Αποτελεί επίσης σημαντικό παράγοντα κινδύνου για την ανάπτυξη πολλών άλλων παθήσεων (Meldrum et al., 2017).

Κατά ανάλογο τρόπο, η σημερινή κατάσταση που αφορά στη λάθος χρήση της AI στην εκπαίδευση, και ιδιαίτερα στον τρόπο με τον οποίο οι μαθητές/φοιτητές βασίζονται -σχεδόν ή εντελώς αποκλειστικά- σε αυτήν κατά τον ατομικό τους χρόνο μελέτης έχει πράγματι αποκτήσει παγκόσμιες και συνεπώς «πανδημικές» διαστάσεις. Εδραιώνεται σταδιακά ένα μοντέλο ανεπαρκούς πνευματικής προπόνησης/άσκησης, το οποίο εν δυνάμει συνιστά παράγοντα κινδύνου για άλλα κοινωνικοοικονομικά προβλήματα. Πράγματι, οι μαθητές/φοιτητές ολοένα και περισσότερο μετατρέπονται σε απλούς συλλέκτες τεράστιων ποσοτήτων πληροφοριών, οι οποίες συνήθως είναι αποκομμένες από αιτιακές συνδέσεις και από την εμπειρική διάσταση της αναζήτησης της γνώσης, της βαθύτερης κατανόησης και της σταδιακώς αποκτώμενης επίγνωσης.

Με βάση τα παραπάνω, για την περιγραφή αυτής της νέας «πανδημίας», προτείνεται η ευρεία υιοθέτηση του όρου «διανοητική παχυσαρκία» (“intellectual obesity”), ενός όρου που είναι ήδη γνωστός τουλάχιστον από τη δεκαετία του 1920 (βλ. π.χ. Moravsky, 1928; Bross, 1955; Munshi, 2021). Το διακριτικό χαρακτηριστικό ανάμεσα στα δύο φαινόμενα είναι ότι η διανοητική παχυσαρκία λόγω AI δεν είναι καλά τεκμηριωμένη ούτε προφανώς ευρέως μελετημένη, όπως η σωματική παχυσαρκία. Ως εκ τούτου, συνιστά ένα φαινόμενο που απαιτεί επειγόντως εκτενή μελέτη και παρέμβαση, πριν η εκπαιδευτική διαδικασία αρχίσει να παράγει στρατιές διανοητικά παχύσαρκων αποφοίτων, εξαρτώμενων από μηχανές που οι προθέσεις τους ή οι προθέσεις όσων τις ελέγχουν μπορεί κάποια στιγμή να μεταβληθούν.

Η «Ιθάκη» θα είναι πάντα εκεί και θα μας περιμένει. Όμως, ακόμα κι αν την αγγίξουμε, δεν θα φθάσουμε ποτέ σε αυτήν πραγματικά, αν προσπαθήσουμε να αποφύγουμε το ταξίδι της γνώσης. Μήπως ο αληθινός προορισμός είναι η διαδρομή τελικά;


  • Bross I. D. (1955). Therapy for Intellectual Obesity: Common Sense in Reducing Figures. American Journal of Obstetrics and Gynecology, 69(2), 372-378.
  • de Vries H. (2021). Space for STEAM: New creativity challenge in education. Frontiers in Psychology, 12, 586318.
  • Giray L. (2024). Negative effects of generative AI on researchers: publishing addiction, Dunning-Kruger effect and skill erosion. Journal of Applied Learning and Teaching, 7(2).
  • Hebebci M. T., Usta E. (2022). The Effects of Integrated STEM Education Practices on Problem Solving Skills, Scientific Creativity, and Critical Thinking Dispositions. Participatory Educational Research, 9(6), 358-379.
  • Kruger J., Dunning D. (1999). Unskilled and unaware of it: how difficulties in recognizing one’s own incompetence lead to inflated self-assessments. Journal of Personality and Social Psychology, 77(6), 1121-1134.
  • Li L. T., Adelstein J. M., Sinkler M. A., Mistovich R. J. (2025). Artificial intelligence promotes the Dunning Kruger effect: Evaluating ChatGPT answers to frequently asked questions about adolescent idiopathic scoliosis. JAAOS-Journal of the American Academy of Orthopaedic Surgeons, 33(9), 473-480.
  • Meldrum D. R., Morris M. A., Gambone J. C. (2017). Obesity pandemic: causes, consequences, and solutions—but do we have the will? Fertility and Sterility, 107(4), 833-839.
  • Moravsky M. (1928). The Perils of Literacy. The North American Review, 226(4), 473-478.
  • Mousavi Baigi S. F., Sarbaz M., Ghaddaripouri K., Ghaddaripouri M., Mousavi A. S., Kimiafar K. (2023). Attitudes, knowledge, and skills towards artificial intelligence among healthcare students: A systematic review. Health Science Reports, 6(3), e1138.
  • Munshi V. A. (2021). Intellectual Obesity – Are you at Risk? https://www.linkedin.com/pulse/intellectualobesityyouriskdrvikramamunshi-/. Ημερομηνία τελευταίας πρόσβασης: 11/09/2025.
  • Rahmani M. (2020). Medical trainees and the Dunning–Kruger effect: when they don’t know what they don’t know. Journal of Graduate Medical Education, 12(5), 532-534.
  • Segarra V. A., Natalizio B., Falkenberg C. V., Pulford S., Holmes R. M. (2018). STEAM: Using the arts to train well-rounded and creative scientists. Journal of Microbiology & Biology Education, 19(1).
  • Zarestky J., Vilen L. (2023). Adult STEM education for democratic participation. Adult Learning, 34(3), 157-167.
  • Zhang C., Jia B. (2024). Enriching STEAM education with visual art: education benefits, teaching examples, and trends. Discover Education, 3(1), 247.
Categories

" ΑΠΟΔΕΚΑΤΙΖΩ - ΑΠΟΔΕΚΑΤΙΣΜΟΣ "

Για φόνο, καταστροφή, μαζική εξόντωση ή εξαφάνιση μιας μεγάλης μερίδας πληθυσμού ή κάποιου είδους ζώου.



Η λ. μαρτυρείται από το 1796 στο Γερμανορρωμαϊκό Λεξικό του Karl Weigel.

Ελληνστ. ἀποδεκατίζω `παίρνω (σαν φόρο) τη δεκάτη.

------------

" ΑΠΟΔΕΚΑΤΙΣΜΟΣ "

Λατιν. decimatio = απομάκρυνση του δεκάτου.

Μορφή σκληρότατης τιμωρίας, στο πνεύμα της συλλογικής ευθύνης.

Εφαρμοζόταν στον Ρωμαϊκό στρατό από το 471 π.Χ. ως το 17 - 20 μ.Χ., σε περίπτωση που σε κάποια λεγεώνα σημειωνόταν απειθαρχία, στάση, ή όταν μια ομάδα αιχμαλώτων αρνούνταν να "μιλήσει".

Τους χώριζαν σε δεκάδες, κλήρωναν έναν "τυχερό" από κάθε δεκάδα ο οποίος έπρεπε να ξυλοκοπηθεί μέχρι θανάτου από τους υπόλοιπους 9.

Το βασανιστήριο μπορούσε να συνεχιστεί μέχρι να μείνουν συνολικά λιγότεροι από 10 ζωντανοί...


https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%80%CE%BF%CE%B4%CE%B5%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82

https://arxaia-ellinika.blogspot.com/2022/08/romaikos-apodekatismos-skliri-morfi-timorias-istoria.html

https://greek_greek.en-academic.com/searchall.php?SWord=%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%B4%CE%B5%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%AF%CE%B6%CF%89&from=en&to=xx&did=greek_greek&stype=

https://el.wikipedia.org/.../%CE%91%CF%80%CE%BF%CE%B4%CE...

Σαν σήμερα το βασιλικό αντιπραξικοπημα

 13 Δεκεμβρίου 1967 και η αποτυχημένη προσπάθεια ανατροπής της Χούντας κλείνει άδοξα με το διάγγελμα του Βασιλέως Κωνσταντίνου να μεταδίδετ...