Ο γνωστός αρθρογράφος της καθημερινής κος
Πάσχος Μανδραβέλης επιχειρεί μία ανατομία της κατάληψης
Κ ΒΟΞ στην πλατεία Εξαρχείων. Το θράσος των αναρχικών οργανώσεων είναι απύθμενο, η υποτίμηση της νοημοσύνης του Έλληνα πολίτη άμετρη, ενώ η καθεστωτική τους νοοτροπία είναι φανερή από την απάντηση που δίνει ένα μέλος τους στον έγκριτο δημοσιογράφο σε ερώτημα που τους απευθύνει ο τελευταίος για το αν θα του επέτρεπαν την είσοδο στην κατάληψη!
ΟΙ ΑΝΑΡΧΟΑΥΤΟΝΟΜΟΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΑΝ ΦΡΟΥΤΑ ΚΑΙ ΣΤΥΛΟΒΑΤΕΣ ΤΟΥ ΜΕΣΑΙΩΝΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ...
Είναι γνωστό ότι η «Αναρχική Συλλογικότητα Ρουβίκωνας» διαχειρίζεται το «Κατειλημμένο Κοινωνικό Κέντρο Κ*ΒΟΞ» στην πλατεία Εξαρχείων. Είναι ένα κτίριο που ανήκει στο ΙΚΑ, πληρώθηκε δηλαδή από τις εισφορές των εργαζομένων, αλλά «στις πρώτες μέρες του 2012, άτομα που οριζόμαστε πολιτικά μέσα από τη συμμετοχή μας στον αναρχικό-αντιεξουσιαστικό χώρο και ταξικό αντικαπιταλιστικό κίνημα, προχωρήσαμε σε κατάληψη με στόχο τη μετατροπή του σε ανοιχτό κοινωνικό κέντρο» (Indymedia 18.4.2012).
Πριν από μερικές μέρες κάποιοι ανώνυμοι πρωταγωνιστές της κατάληψης ανήρτησαν στο Διαδίκτυο ένα βίντεο που ξεναγεί τους θεατές στο εσωτερικό του χώρου. «Τα μέλη της συλλογικότητας, ουσιαστικά, επιχειρούν να προκαταλάβουν και να ενημερώσουν τους πολίτες σε περίπτωση που η ΕΛ.ΑΣ. επιχειρήσει να εισβάλει στο κατειλημμένο και να το εκκενώσει», έγραψε η «Εφημερίδα των Συντακτών» (20.12.2019). Στο βίντεο δείχνουν 6-7 κράνη. «Αυτά τα έχουμε διότι οδηγούμε μοτοσικλέτες και ο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας επιβάλλει να φοράμε κράνος», λέει ο αφηγητής, κάτι που σημαίνει ότι κάποιοι από αυτούς παραβιάζουν τον ΚΟΚ, αφού προφανώς έφυγαν από το Κ*ΒΟΞ εγκαταλείποντας το κράνος τους. Ναι, είναι ανόητο το επιχείρημα, αλλά γελοία είναι και η δικαιολόγηση της ύπαρξης των συγκεκριμένων αξεσουάρ στον χώρο της κατάληψης. Δείχνουν επίσης μερικά «παλούκια», όπως τα χαρακτήρισε ένας αφηγητής, «δηλαδή τις σημαίες», τα οποία βλέπουμε σε όλες τις διαδηλώσεις, και είναι στειλιάρια με ένα μικρό πανάκι πάνω τους για ξεκάρφωμα.
Στην ξενάγηση παρουσιάζεται το καφενείο με τα τασάκια στα τραπέζια· το Κ*ΒΟΞ πρέπει να είναι ο μόνος χώρος που μπορεί να καπνίζει κάποιος χωρίς να φοβάται το 1142. Παρουσιάζεται επίσης η «Αυτοοργανωμένη Δομή Υγείας Εξαρχείων», η οποία, σύμφωνα με τους αφηγητές, προσφέρει υπηρεσίες υγείας (πιστοποιημένες από ποιους;) σε ανθρώπους που τις έχουν ανάγκη. Στο βίντεο βεβαίως δεν αναφέρεται τι γίνεται σε περίπτωση ιατρικών λαθών· μάλλον θα αναλαμβάνουν οι επίσημες δομές υγείας του μισητού κράτους. Αν προλάβουν...
Αυτό όμως δεν είναι η μόνη εγγενής αντίφαση τέτοιων εγχειρημάτων. Οταν ο τέως βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Κυρίτσης ανήρτησε το βίντεο στο Τwitter, ρώτησα «αθώα» αν το Κ*ΒΟΞ «είναι ανοιχτό στο κοινό; μπορώ να πάω κι εγώ;». Διάφοροι σάρκασαν «να πας, αλλά να δούμε πώς θα φύγεις», αλλά απάντησε και το εμφανές μέλος του «Ρουβίκωνα» κ. Σπύρος Δαπέργολας: «Οταν πάψεις να δουλεύεις για να μας κλείσουν, ευχαρίστως. Αλλά μονά ζυγά δικά σου Πάσχο; το παρακάνεις» (21.12.2019). Δικαιολογημένο το γινάτι, αλλά η απάντηση σημαίνει ότι το «Κατειλημμένο Κοινωνικό Κέντρο» δεν είναι και τόσο κοινωνικό. Εχει ιδεολογικούς αποκλεισμούς.
Στη συκοφαντημένη αστική δημοκρατία, μπορεί κάποιος να καταφέρεται π.χ. εναντίον του ΕΣΥ, αλλά ουδείς θα του αρνηθεί την είσοδο σε νοσοκομείο. Με αλλά λόγια, ακόμη και τα λεγόμενα «ελευθεριακά» εγχειρήματα εκ των πραγμάτων ενέχουν το σπέρμα του σταλινισμού· όπως είχε πει ο πρωτεργάτης της μπολσεβίκικης επανάστασης Λέον Τρότσκι, «σε μια χώρα όπου ο μόνος εργοδότης είναι το κράτος, αντιπολίτευση σημαίνει θάνατος από αργή λιμοκτονία. Η παλιά αρχή, όποιος δεν δουλεύει δεν τρώει, έχει αντικατασταθεί από μια νέα: όποιος δεν υπακούει δεν τρώει». Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τους «κοινωνικούς» χώρους. Είναι κοινωνικοί μόνο αν ασπάζεσαι την ιδεολογία τους.
Ας φανταστούμε λοιπόν μια κοινωνία που έχει μόνο «αυτοοργανωμένες δομές» χωρίς τις εγγυήσεις της αστικής δημοκρατίας...