Ευρωμπάσκετ 1987 - σπάνιο ραδιοφωνικό ντοκουμέντο
Ο Θοδωρής Βοριάς, επιλέγει χωρία από την Ανδρομάχη του Ευριπίδη.
[Ἀνδρομάχη: …ὦ δόξα δόξα, μυρίοισι δὴ βροτῶν
οὐδὲν γεγῶσι βίοτον ὤγκωσας μέγαν.
Εὔκλεια δ᾿ οἷς μὲν ἔστ᾿ ἀληθείας ὕπο,
εὐδαιμονίζω· τοὺς δ᾿ ὑπὸ ψευδῶν, ἔχειν
οὐκ ἀξιώσω, πλὴν τύχῃ φρονεῖν δοκεῖν…]
Ἂχ δόξα, δόξα
ἀμέτρητους ἀσήμαντους ἀνθρώπους
ἔχεις ἀναδείξει.
Καλότυχοι εἰν᾿ ἐκεῖνοι
ποὺ ἡ ἔνδοξή τους φήμη
γεννιέται ἀπ᾿ τὴν ἀλήθεια.
Ὅσους δοξάστηκαν μὲ φῆμες ψεύτικες
δὲν τοὺς τιμῶ,
γιατί χρωστᾶνε τὴ δόξα τους
στὴν τύχη.
Ιωνικός-ΠΑΟΚ 2-1 1996-97
Μετά από 6 συνεχόμενες νίκες ο δικέφαλος σκοντάφτει στη Νίκαια. Σεζόν 1996-97
Ο ΠΑΟΚ χάνει με 2-1.
Το ένα από τα δύο γκολ του Ιωνικού θα το πετυχει ο Σκωτσέζος Γκρεκ Μπρουστερ, ένας πολυ δυνατός σκόρερ.
Τη χρονιά εκείνη ο ΠΑΟΚ θα τερματίσει τέταρτος και θα βάλει οριστικά τέλος στα πετρινα χρόνια της εποχής Βουλινού.
Ένας ιδανικός σύζυγος, Όσκαρ Ουάιλντ. Ραδιοφωνικό θέατρο.
Η Μαίρη Αρώνη από την άλλη παίζει με αιλουροειδές καταχθόνιο τρόπο την τυχοδιωκτισα.
Παίζουν οι ηθοποιοί: Μαίρη Αρώνη, Βάσω Μανωλίδου, Πόπη Παπαδάκη, Κάκια Παναγιώτου, Δημήτρης Ντουνάκης, Άρης Μαλιαγρός, Ράνια Οικονομίδου, Ελένη Χαλκούση, Νίκος Τζόγιας, Βαγγέλης Πρωτοπαπάς, Τρύφων Καρατζάς, Χριστόφορος Καζαντζίδης, Θεόδωρος Σαρρής.
Ο Ταρτούφος αποδομειται...
Ο Μολιέρος στην κωμωδία του Ο Ταρτουφος στο πρόσωπο του ομώνυμου πρωταγωνιστή σκιαγράφησε τον υποκριτή, το Φαρισαίο, που εξωτερικά φαίνεται πιστός και ηθικός αλλά μέσα του ειναι σάπιος και κακότατος. Στο απόσπασμα που ακολουθεί ο Κλεάνθης τον αποδομεί με χαρακτηριστικη άνεση. Έχει προηγηθει η αποκλήρωση του Δάνη από τον πατέρα του (και θύμα του Ταρτουφου) Οργανη εξαιτίας του ότι ο γιος αποκάλυψε στον πατερα ότι ο Ταρτουφος παρενοχλησε τη μητέρα του. Διαβάστε προσεκτικά το διάλογο που ακολουθεί. Ο "ταρτουφισμος" ως έννοια έμεινε στη Δυση για αιώνες συνώνυμος της υποκρισίας των δήθεν θρησκευόμενων...
ΚΛΕΑΝΘΗΣ Ο κόσμος βουίζει σαν σφηκοφωλιά. Θα πρέπει να σας πω, πως δεν σας πιάνει στο στόμα του για να σας επαινέσει. Ευτυχώς που σας πέτυχα κύριε και θα σας πω τι σκέφτομαι χωρίς περιστροφές. Αφήνω την ουσία της κακογλωσσιάς, ξέρω πως υπερβάλλουν οι κακόβουλοι. Θέλετε να δεχτώ πως έχει ο Δάνης άδικο; Θέλετε να δεχτώ πως άδικα σας κατηγόρησε; Το δέχομαι. Ο Χριστιανός δεν έχει χρέος να συγχωρεί; Δε μας διδάσκει το Ευαγγέλιο όταν μας σκαμπιλίζουν να δείχνουμε στον υβριστή και τ' άλλο μάγουλο μας; Μάλωσαν ο πατέρας κι ο γιος; Γιατί δεχτήκατε να διώξει ο πατέρας απ' το σπίτι το παιδί του. Πιστέψτε με, είναι μεγάλο σκάν δαλο και θύελλα ξεσήκωσε την πόλη. Ακούστε με κι εμένα. Επιδιώξτε να φέρεται ειρήνη και μην παρατραβάτε το σκοινί. Να δώσετε τόπο στην οργή και κάντε δυνατά τ' αδύνατα να φιλιώσουν ξανά ο γιος με τον πατέρα...
ΤΑΡΤΟΥΦΟΣ Εκ βάθους καρδίας το επιθυμώ. Εγώ δεν είμαι μνησίκακος, τον έχω ήδη συγχωρήσει για όσες κακοήθειες ξεστόμισε. Δεν αντιδρώ εγώ, κ. Κλεάνθη, το θεϊκό συμφέρον αντιδρά. Αν έρθει αυτός ξανά στο σπίτι, θα φύγω εγώ. Σκάνδαλο θα ήταν πραγματικό να τον συναναστρέφομαι μετά την επαίσχυντη πράξη του. Όλος ο κόσμος θα μου χτύπαγε πως βάρεσα τη σάλπιγγα της τακτικής υποχώρησης. Πως κάνω στρατιωτικούς ελιγμούς. Όλος ο κόσμος θα 'λέγε πως επειδή την ενοχή μου παραδέχομαι και για να τα κουκουλώσω τον καλόπιανα. Θα λένε πως φοβάμαι και τον χαϊδεύω για να βουλώσω το στόμα του.
ΚΛΕΑΝΘΗΣ Δικολαβίες τραβηγμένες απ' τα μαλλιά. Ποιος κύριε σας έβαλε συνήγορο στα θεϊκά συμφέροντα; Έχει ανάγκη από την υπεράσπιση σας ο Θεός; Δεν μπορεί μονάχος του να τιμωρήσει τους ενόχους; Αφήστε το Θεό να βρει τον τρόπο τιμωρίας και σεις φροντίστε τη συγχώρεση του επιτάσσουν οι κανόνες της θρησκείας. Όταν ακολουθείτε τους κανόνες, θα γράφετε στα παλιά σας υποδήματα τα σχόλια του κόσμου. Αλίμονο αν μας εμπόδιζαν, να δούμε το καλό και να το πράξουμε, του κόσμου τα κουτσομπολιά. Όποιος με του Θεού τη θέληση πορεύεται, για ξένες έγνοιες δε σκοτίζεται.
ΤΑΡΤΟΥΦΟΣ Η καρδιά μου τον έχει συγχωρέσει. Ιδού λοιπόν τις εντολές της θρησκείας τηρώ. Όμως το σκάνδαλο που δημιούργησε μ' έχει εξευτελίσει και με προστάζει ο Θεός με τον κακό τον άνθρωπο να μη ζήσω κάτω απ' την ίδια στέγη.
ΚΛΕΑΝΘΗΣ Μήπως, ο Θεός σας προστάζει να δεχθείτε και τη δωρεά της περιουσίας του Οργώνη κύριε;
ΤΑΡΤΟΥΦΟΣ Είναι γνωστό της πάσι πως δε με διακρίνει τέτοια φτηνή ιδιοτέλεια. Τα πλούτη δε με συγκινούν, δε με θαμπώνει το ψεύτικο και αμαρτωλό φως της χλιδής. Αν πρόκειται να δεχτώ τη δωρεά που προσφέρει ο πατέρας του νεαρού, το κάνω γιατί τρέμω μήπως τόσα λεφτά και τόσα ακίνητα πέσουν σε χέρια ανίκανα και αμαρτωλά. Ενώ εγώ σκοπεύω να τα μοιράσω στον πλησίον μου για να δοξάζει το θεό. .
ΚΛΕΑΝΘΗΣ Γιατί σκοτίζεστε κύριε πώς θα διαχειριστεί την περιουσία του ο νόμιμος κληρονόμος; Είναι θαρρώ προτιμότερο να τη σπαταλήσει κατά το κέφι του παρά να σας κατηγορήσει πως του την κλέψατε μπαμπέσικα. Ποιος νόμος, ποιος κανόνας της θρησκείας απαιτεί να γδύνεται τον κόσμο και να τσεπώνεται την περιουσία του; Αν ο θεός σας εμποδίζει να ζείτε με το Δάνη γιατί δεν αποσύρεστε εσείς χριστιανικότατα αντί να δέχεστε να τον εξορίζουν απ' το σπίτι του και την προκοπή του; Μα το Θεό σας, είναι λογική αυτή;
ΤΑΡΤΟΥΦΟΣ Η ώρα είναι κύριε 3.30. Ώρα για προσευχή. Το Ιερό καθήκον με καλεί να κάνω 12 μετάνοιες. (Φεύγει)
ΚΛΕΑΝΘΗΣ Μάλιστα!
Το ΚΚΕ προδίδει τη Μακεδονία υποταγμενο στις απαιτήσεις της κομμουνιστικής διεθνούς και της Βαλκανικής Κομμουνιστικής Ομοσπονδίας
Τις γραμμές που ακολουθούν δεν τις γράφει ένας ακροδεξιός αλλά ένας άνθρωπος από το χώρο της Αριστεράς...
Η βαλκανική Κομμουνιστική Ομοσπονδία και η Κομμουνιστική Διεθνής θα υποχρεώσουν και το ελληνικό Κομμουνιστικό Κόμμα να συνταχθεί με το αίτημα της ανεξάρτητης Μακεδονίας-Θράκης, παρά τις αιτιάσεις και τις αντιρρήσεις που προέβαλλαν ακόμα και ηγετικά στελέχη του κόμματος, όπως ο Κορδάτος ή ο γενικός γραμματέας του, Αποστολίδης, οι οποίοι και εκπαραθυρώθηκαν.
Όταν αναφερόμαστε σε επιβολή της σχετικής αντίληψης της Κομμουνιστικής Δι-εθνούς, και εκπαραθύρωση των ηγετικών στελεχών του, με πιο κραυγαλέα απόδειξη τα γεγονότα κατά το Τρίτο Έκτακτο Συνέδριο του ΣΕΚΕ (ΚΚΕ), το 1924, κυριολεκτούμε.
Τωόντι, στο 5ο Συνέδριο της Κομμουνιστι-κής Διεθνούς (Κ.Δ., Μόσχα 17/6-8/7/1924), είχε ληφθεί η απόφαση «περί ενιαίας και ανεξάρτητης Μακεδονίας και Θράκης», την οποία αποδέχτηκαν οι αντιπρόσωποι του ελληνικού Κ.Κ. στο Συνέδριο, Παντελής Πουλιόπουλος και Σεραφείμ Μάξιμος, και ανέλαβαν να την μεταφέρουν στο ΣΕΚΕ-ΚΚΕ. Όμως, η τότε ηγεσία του κόμματος –ιδιαίτερα ο τότε γραμματέας, Θωμάς Αποστολίδης, κα-θώς και ο Γιάννης Κορδάτος– αντιδρούσε έντονα και «κωλυσιεργούσε», όπως άλλωστε και το γιουγκοσλαβικό Κ.Κ., στην αποδοχή και εφαρμογή της «μακεδονικής» γραμμής της «Βαλκανικής Κομμουνιστικής Ομοσπονδίας». Γι’ αυτό και το Τρίτο Έκτακτο Συνέδριο του ΣΕΚΕ-ΚΚΕ (26/11-3/12/1924) συγκλήθηκε –μάλλον παρά τη θέληση της ηγεσίας του– από τον εκπρόσωπο της Κ.Δ., Ντιμίτρι Μανουήλσκι (ειδικό για τα βαλκανικά θέματα). Στη συζήτηση που έγινε στην Αθήνα, ο Αποστολίδης προσπάθησε μάταια να αποκρούσει τους Μανουήλσκι και Πουλιόπουλο, καταδεικνύοντας πως, με την εγκατάσταση των προσφύγων και την ανταλλαγή των πληθυσμών, έχει πάψει να υφίσταται «Μακεδονικό Ζήτημα» στην Ελλάδα.
Εντούτοις, το Συνέδριο υιοθέτησε το σύν-θημα της «ενιαίας και ανεξάρτητης Μακεδονίας και της ενιαίας και ανεξάρτητης Θράκης» και αντικατέστησε τον Αποστολίδη, ορίζοντας νέο Γραμματέα τον «διεθνιστή και μακεδονιστή» Παντελή Πουλιόπουλο, μελλοντικό ηγέτη του ελληνικού τροτσκι-σμού.
Ο Πουλιόπουλος μάλιστα έθεσε σε περίοπτη θέση το Μακεδονικό στην ατζέντα του Κόμματος, και σε σχετικό άρθρο του, στον Ριζοσπάστη της 14/12/1924, υπό τον τίτλο «Το Μακεδονικό Ζήτη-μα», έγραφε: Η ελληνική πλουτοκρατία καταδυναστεύει ένα μέρος του μακεδονικού και θρακικού λαού… Αν δεν συντρίψουμε τον εθνικό ζυγό της ντόπιας μπουρζουαζίας που βαρύνει στη Μακεδονία και στη Θράκη, δεν μπορούμε να τσακίσουμε τον κοινωνικό ζυγό της ίδιας μπουρζουαζίας που βαρύνει επάνω σ’ εμάς. Το ελληνικό «τμήμα» προσαρμόστηκε στη γραμμή της Κομμουνιστικής Διεθνούς και της ΒΚΟ και δεν έπαυε στη συνέχεια να επανέρχεται σε αυτή παρά τις διώξεις των μελών του –ανάμεσά τους και με το περιβόητο «Ιδιώνυμο» του Βενιζέλου– και παρά την απομαζικοποίηση που επέφερε· και όμως, παρ’ όλα αυτά, πολύ συχνά, η ηγεσία του κόμματος κατηγορούνταν ότι δεν εφάρμοζε με ιδιαίτερη ζέση τη σχετική «γραμμή» και αυτή θα έπρεπε να επανε-πιβεβαιώνεται.Πάντως, η ήττα της κομ-μουνιστικής εξέγερσης στη Βουλγαρία, στα 192315, και η σταδιακή αποδυνάμωση του Κ.Κ.Β., η ένταξη του μεγαλύτερου μέρους των πρώην οθωμανικών σλαβικών περιοχών στη νεοδημιουργηθεί-σα Γιουγκοσλαβία, η σταδιακή ενίσχυση των κομμουνιστικών κομμάτων της Γιου-γκοσλαβίας και της Ελλάδας έναντι εκείνου της Βουλγαρίας, καθώς και –μετά την άνοδο του Χίτλερ– ο φόβος μιας πιθανής σύμπραξης των Βουλγάρων με τη ναζιστική Γερμανία (όπως και πράγμα-τι έγινε), απομάκρυνε σταδιακώς την Κομμουνιστική Διεθνή από την βουλγαρική εκδοχή του Μακεδονισμού και αρχίζει να την προσανατολίζει αποκλειστικά προς εκείνη του «μακεδονικού έθνους».
Αυτή την εκδοχή εξάλλου προωθούσαν και οι υπόλοιπες εθνότητες της Γιουγκοσλαβίας, κατ’ εξοχήν οι Κροάτες, ως επιχείρημα για μια ομοσπονδιακή μετεξέλιξη της Γιουγκοσλαβίας, την οποία και θα κάνει πράξη ο… Κροάτης Τίτο. Το πολιτικό όχημα αυτής της πολιτικής υπήρξε η αριστερή πτέρυγα του VMRO (ΕΜΕΟ), η VMRO (ενωμένη), που συνεργαζόταν με το Κ.Κ.Β.Για να υλοποιήσει τον νέο της προσανατολισμό στην ελληνική Μακεδονία, η ηγεσία της Κομιντέρν –υπογραμμίζει ο Σπύρος Σφέτας– δεν έπαυε να υπενθυμίζει το «κό καθήκον» της ηγεσίας του ΚΚΕ· ακόμα και ο «Κούτβης» Νίκος Ζαχαριάδης υπέστη έντονη κριτική για τη «χλιαρή» στάση του ΚΚΕ στο Μα-κεδονικό, όταν επισκέφθηκε τη Μόσχα, αμέσως μετά την τοποθέτησή του στην ηγεσία του Κόμματος, το Φθινόπωρο του 1931. Οι σχετικές προ-τροπές υποχρέωσαν το ελληνικό τμήμα να καταδείξει ενεργητικότερα τα «μακεδονικά» του αισθήματα και να προχωρήσει στη συγκρότηση ελληνικού τμήματος του VMRO(EMEO).
Το 1932, πραγματοποιήθηκαν δύο προπαρασκευαστικές κομματικές συνδιασκέψεις, με συμμετοχή του μέλους του ΠΓ, Στέλιου Σκλάβαινα. Στην πρώτη συν-διάσκεψη, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, στις αρχές του έτους, συμμετείχαν, εκτός από τους Σλαβόφωνους, Εβραίοι, Μουσουλμάνοι και Βλάχοι αν και στην ουσία το επίδικο αντικείμενο ήταν οι Σλαβόφωνοι. Η δεύτερη συνδιάσκεψη πραγματοποιήθηκε στη Βέροια, και σε αυτή συμμετείχαν μόνο σλαβόφωνοι. Τελικώς, τον Μάρτιο του 1933, στην Έδεσσα συγκλήθηκε η Ιδρυτική Συνδιάσκεψη της ΕΜΕΟ (Εν.) και εξέλεξε την ηγεσία της οργάνωσης με επικεφαλής το μέλος του ΚΚΕ, Ανδρέα Τσί-πα, από την περιοχή της Φλώρινας, ενώ ηγετικά στελέχη ήταν και οι Γεώργιος Του-ρούντζας, Λάζαρος Τερπόφσκυ κ.ά.
Τον Σεπτέμβριο του 1934, άρχισαν να δημοσιεύ-ονται δηλώσεις ομάδων της ΕΜΕΟ (Εν.) στον Ριζοσπάστη σχετικά με τη «μακεδονική» ταυτότητα των σλαβόφωνων απορρίπτοντας την όποια βουλγαρική, σερβική και ελληνική τους ταυτότητα, υπο-γραμμίζοντας παράλληλα τη σημασία της ΕΜΕΟ (Εν.). Η ΕΜΕΟ (Εν.) άρχισε να συ-γκροτεί και να εμπεδώνει σε ένα μέρος των σλαβοφώνων τη «μακεδονική» ταυτότητα χωρίς βέβαια να κατορθώσει, μέχρι το 1936 και την επιβολή της δικτατορίας του Μεταξά, να γίνει και μαζική οργάνωση (ο Τσίπας αναφέρει πως αριθμούσε 893 μέλη, ενώ ο Βλά-χωφ 700, αριθμοί που είναι μάλλον υπερβολικοί).
Πλέον, το ΚΚΕ θα γίνει ένθερμος θιασώτης της ύπαρξης «μακεδονικού έθνους», άποψη την οποία θα προπαγανδίζει σε όλα τα κομματικά έντυπα. Την 1η Φεβρουαρίου 1935, το θεωρητικό όργανο του κόμματος, η Κομμουνιστική Επιθεώρηση, δημοσίευσε το εκτενές άρθρο του Βασίλ Ιβανόφσκυ, «Η Μακεδονκή εθνότητα». Ο Ιβανόφσκυ, δημοσιογράφος και πολιτι-κός γραμματέας της ΕΜΕΟ (Ενωμένης) στη Βουλγαρία, στο άρθρο του επιχειρούσε να θεμελιώσει ιστορι-κά την ύπαρξη «μακεδονικού έθνους». Περιέγραφε έναν ιστορικό λαό, που προήλθε από την ανάμειξη των αρχαίων Μακεδόνων (οι οποίοι δεν ήταν Έλληνες) με τους Σλά-βους και κατόρθωσε να δημιουργήσει και ένα πρωτοεθνικό κράτος με τον Σαμουήλ, που στην πραγματικότητα δεν ήταν Βούλγαρος, κατά τον 10ο αιώνα. Αυτός ο λαός, κατά τη διαδικασία της εθνικής του αφύπνισης τον 19ο αιώνα, έπεσε θύμα της μοιωτικής πολιτικής των Ελλήνων, των Σέρβων και των ΒΒουλγάρων Το κείμενο του Ιβανώφ κινείται ήδη στην κατεύθυνση των σύγχρονων «μακεδονικών» μυθευμάτων για την αρχαία μακεδο-νική ταυτότητα των κατοίκων των Σκοπίων. Σταδιακώς δε, ο όρος «Μακεδόνες» υπερίσχυσε του όρου «Σλαβομακεδόνες» στα σχετικά δημοσιεύ-ματα των εντύπων του ΚΚΕ.
Η δραστηριότητα του ΚΚΕ, μετά την ανάληψη της ηγεσίας από τον Ζαχαριάδη, παρότι δεν κατόρθωσε να μεταβάλει την ΕΜΕΟ(Εν.) σε μαζική οργάνωση, όπως επι-θυμούσε η Κομιντέρν, δημιούργησε εν τούτοις έναν πρώτο σοβαρό πυρήνα στε-λεχών (Ανδρέας Τσίπας, Πασχάλης Μητρόπουλος, Μιχάλης Κεραμιτζής, Ηλίας Τουρούντζας, Γιώργος Τουρούντζας, Λάζαρος Τερπόφσκυ κ.ά.) που θα πρωτοστατήσουν στην αναζωπύρωση του ζητή-ματος κατά τη δεκαετία του 1940 .
Το ΚΚΕ, ακόμα και στην περίφημη απόφαση της 6ης Ολομέλειας του 4ου Συνεδρίου του ΚΚΕ, τον Ιανουάριο του 1934, η οποία σημα-τοδοτεί τη στροφή του ΚΚΕ προς την «αστικοδημοκρατική» στρατηγική («Η Ελλάδα ανήκει στην κατηγορία εκείνων των χωρών για τις οποίες προβλέπεται πορεία λίγο ή πολύ γρήγορου περάσματος της αστικοδημοκρατικής επανάστασης σε επανάσταση σοσιαλιστική...»), συνεχίζει να προβάλλει την πιο ακραία θέση για το Μακεδονικό και να υιοθετεί ανοικτά τη συνεργασία με το βουλγαρικό VMRO: … (το ΚΚΕ θα πρέπει) να αγωνισθεί για την εθνική αυτοδιάθεση μέχρις αποχωρισμού των καταπιεζομένων Μακεδόνων και Θρακών και να συνεργασθεί δια τον σκοπόν αυτόν με τας βουλγαρικάς οργανώσεις της εσωτερικής επαναστατικής μακεδόνικης οργάνωσης (ενωμέ-νης) και της θρακικής επα-ναστατικής οργάνωσης.Και όπως είδαμε, τον Φεβρουάριο του 1935, θα δημοσιευθεί το άρθρο του Βασίλ Ιβανόφσκυ το οποίο συνιστά τη θεωρητική βάση του μακε-δονισμού και της «γένεσης» του μακεδονικού έθνους.
Πηγή:Το Μακεδονικό ζήτημα και η ελληνική Αριστερά. Γ. Καραμπέλιας
Ο Πύργος του Νελ, του Αλέξανδρου Δουμά (πατρός). Ραδιοφωνικό θέατρο
Αγαπητοί φίλοι απόψε θα σας παρουσιάσω το έργο του Αλεξάνδρου Δουμά (πατρός) "Ο Πύργος του Νελ", ένα έργο που γράφτηκε το 1832, ...
-
Ο Ευριπίδης όπως είδαμε στην εκτεταμένη ανάλυση της 24-08-2019 του έργου "Ελένη" ( https://politismikidiadromi.blogspot.com/2019...
-
Γράφει ο Παύλος Παπαδόπουλος. Αγαπητοί φίλοι του θεάτρου απόψε θα σας παρουσιάσω ένα αριστούργημα της παγκόσμιας θεατρικής λογοτεχνίας, το Θ...
-
Η μαντική και τα μαντεία κατείχαν σπουδαία θέση στην καθημερινότητα των αρχαίων Ελλήνων, σε όλη τη διάρκεια της αρχαιότητας. Ο Αισχύλος...