Οι μάγισσες του Σάλεμ, Του Άρθουρ Μίλερ. Ραδιοφωνικό θέατρο.

Απόψε θα σας ταξιδέψω σε μία πολύ σκοτεινή εποχή... Πρόκειται να σας παρουσιάσω το έργο του γνωστού Αμερικάνου θεατρικού συγγραφέα Άρθουρ Μίλερ Οι μάγισσες του Σάλεμ.






Το έργο αυτό περιείχε στοιχεία πολιτικής αλληγορίας όπως για παράδειγμα, η μάχη της ανθρώπινης βούλησης και της ελεύθερης προσωπικότητας κάθε ατόμου ενάντια στη μισαλλοδοξία, τον δογματισμό και τις πολιτικές πιέσεις. Στον Μίλερ άλλωστε αποδίδεται η έκφραση κυνήγι μαγισσών για την εποχή του Μακαρθισμού.

Επρόκειτο λοιπόν για το πιο γνωστό κυνήγι μαγισσών...

Η αυστηρή άκαμπτη και απάνθρωπη ηθική του Προτεσταντισμού οδήγησε σε τέτοιες ακρότητες. Μία τέτοια ηθική απέχει έτη φωτός από την ορθόδοξη ανατολική θεώρηση των πραγμάτων.


Στην Ευρώπη οι δίκες εναντίων των μαγισσών  ξεκίνησαν το 1492 και στοίχησαν τη ζωή σε 200.000 περίπου ανθρώπους. Πραγματοποιήθηκαν από την καθολική και την προτεσταντική εκκλησία. Το 1692 οπότε και ξεκίνησε στο Σάλεμ της Αμερικής στην Ευρώπη το κυνήγι μαγισσών είχε ήδη ατονήσει.

Ας υπενθυμιστεί ότι στις δίκες εναντίον των μάγων και των αιρετικών οι υπόδικοι ή οι συγγενείς τους πλήρωναν όλα τα έξοδα: τους δικαστές, τους ενόρκους, το κόστος της φυλακής, αυτούς που κατασκεύαζαν το ικρίωμα και την αγχόνη ή  έστηναν την πυρά, εκείνους που έκοβαν τα ξύλα για τη φωτιά, τον δήμιο, τους ιερείς και τους γραμματείς των

δικαστηρίων. Επιπλέον, η περιουσία του καταδικασθέντος κατασχόταν από τις τοπικές αρχές, τον επίσκοπο, τον βασιλιά ή την Ιερά Εξέταση. Όταν μάλιστα η περιουσία ήταν μεγάλη, οι κοσμικές τη μοιράζονταν εξ ημισείας με τις εκκλησιαστικές αρχές.


Την εποχή εκείνη η περιοχή  της Μασαχουσέτης ανήκε στο βρετανικό στέμμα. Η περιοχή ταλανίζονταν από πολιτικά και κοινωνικά προβλήματα. Η πουριτανική νοοτροπία τους ωθούσε στον ακραίο συντηρητισμό. Η πρόσφατη επιδημία ευλογίας και ο φόβος επιθέσεων από τους ιθαγενείς δημιούργησε φόβο, καχυποψία και δεισιδαιμονία. Σταδιακά επικράτησε μαζική υστερία.

Στο έργο, ακόμη, θα αποτυπωθεί με εύστοχο τρόπο η πίεση που ασκήθηκε από τις αρχές ώστε να κατονομαστούν άνθρωποι που καταπιάστηκαν με τα έργα του διαβόλου. Το αποτέλεσμα σ' αυτές τις περιπτώσεις είναι πάντοτε το ίδιο, πλάι σε κακοποιά στοιχεία σέρνονται και ευσεβείς πιστοί.





Η υπόθεση:

Τον κρύο χειμώνα του 1692, στο Σάλεμ της Μασαχουσέτης, δύο κορίτσια, η κόρη του αιδεσιμότατου Σάμιουελ Πάρις, Μπέτι, και η κηδεμονευομένη του, Άμπιγκειλ Ουίλιαμς, άρχισαν να παρουσιάζουν περίεργη συμπεριφορά. Μιλούσαν παράξενα, κρύβονταν κάτω από πράγματα και σέρνονταν στο πάτωμα. Κανένας γιατρός δεν μπορούσε να εξηγήσει τα συμπτώματα, μέχρι που ένας εξ αυτών απεφάνθη στις 8 Φεβρουαρίου ότι τα κορίτσια ήταν δαιμονισμένα.

Έτσι ο πάτερ Σάμιουελ και άλλοι ευλαβείς συμπολίτες του άρχισαν να πιέζουν τα δύο κορίτσια -και άλλα παιδιά που αργότερα παρουσίασαν ανάλογη συμπεριφορά- να κατονομάσουν τους ανθρώπους που τους οδήγησαν στα μονοπάτια του διαβόλου.

Οι τρεις πρώτες γυναίκες που κατηγορήθηκαν ήταν η Σάρα Γκουντ, η Σάρα Όσμπορν και η Τιτούμπα. Η Σάρα Γκουντ ήταν επαίτης, κόρη ενός Γάλλου ξενοδόχου, που αυτοκτόνησε όταν η ίδια ήταν έφηβη ακόμα. Η Σάρα Όσμπορν ήταν μία κατάκοιτη ηλικιωμένη γυναίκα, που άρπαξε την περιουσία του πρώτου συζύγου της από τα παιδιά του και την έδωσε στον δεύτερο σύζυγό της. Η Τιτούμπα ήταν η ινδιάνα σκλάβα του αιδεσιμότατου Σάμιουελ Πάρις. Οι τρεις αυτές γυναίκες κατηγορήθηκαν για μαγεία και την 1η Μαρτίου οδηγήθηκαν στη φυλακή.

Ακολούθησαν δεκάδες ακόμα, και καθώς οι φυλακές του Σάλεμ, της Βοστόνης και των γύρω περιοχών γέμιζαν σιγά - σιγά, προέκυψε ένα νέο πρόβλημα: Λόγω της έλλειψης νομοθετικού πλαισίου, όλοι αυτοί οι κρατούμενοι δεν ήταν δυνατόν να δικαστούν. Τη λύση έδωσε στα τέλη Μαΐου ο βασιλικός κυβερνήτης της Μασαχουσέτης, σερ Ουίλιαμ Φιπς, αποφασίζοντας τη συγκρότηση ενός ειδικού δικαστηρίου για την περίπτωση. Στο μεταξύ, η Σάρα Όσμπορν είχε πεθάνει, η Σάρα Γκουντ είχε γεννήσει ένα κοριτσάκι, ενώ ο αριθμός των υπόδικων είχε φτάσει τους 80, πολλοί από τους οποίους είχαν αρρωστήσει.


Με συνοπτικές διαδικασίες, όλοι οι κατηγορούμενοι κρίθηκαν ένοχοι και καταδικάστηκαν σε θάνατο. Μόνο όσοι παραδέχτηκαν την ενοχή τους και κατέδωσαν άλλους, γλίτωσαν την εκτέλεση. Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού απαγχονίστηκαν συνολικά 19 άτομα, μεταξύ των οποίων ένας σεβαστός υπουργός κι ένας πρώην αστυνομικός που αρνήθηκε να συνεχίσει τις συλλήψεις υποτιθέμενων μαγισσών. Από αυτούς, μόνον οι έξι ήταν άνδρες.


Οι δίκες μαγισσών είχαν σημαντικές επιπτώσεις σ' όλη την περιοχή. Οι σοδειές αφέθηκαν στα χωράφια και τα ζώα χωρίς φροντίδα, όσοι φοβούνταν μήπως συλληφθούν εγκατέλειψαν την περιοχή με τα υπάρχοντά τους και κατέφυγαν στη Νέα Υόρκη, το εμπόριο οπισθοδρόμησε, ενώ υπήρχαν και πληροφορίες ότι οι Ινδιάνοι ετοιμάζονταν να εξεγερθούν.


Οι δίκες σταμάτησαν στις 3 Οκτωβρίου του 1692, με απόφαση του κυβερνήτη της Μασαχουσέτης, μετά από έφεση ομάδας κληρικών από τη Βοστόνη. Ωστόσο, όσοι είχαν ήδη φυλακιστεί δεν αφέθηκαν ελεύθεροι.

Όπως φάνηκε στην περίπτωση του Σάλεμ, ο συνήθης τρόπος για την εκτέλεση των μαγισσών ήταν ο απαγχονισμός. Στη Βρετανία η μαγεία θεωρούταν «έγκλημα ενάντια στην κυβέρνηση» και κακούργημα, που τιμωρούταν με κρέμασμα... 

Δικάστηκαν περίπου 200 άνθρωποι και εκτελέστηκαν περίπου 20.

Οι απαγχονισμοί έγιναν στο Λόφο της Κρεμάλας κοντά στο Σάλεμ.

Οι μάγισσες όμως αποτεφρώνονταν μετά τον θάνατό τους, ώστε να μην στοιχειωθεί η πόλη, και έτσι έμεινε ο μύθος για το κάψιμο των μαγισσών.... 


Έτσι, στις 29 Αυγούστου του 1957, με απόφαση της Βουλής της Μασαχουσέτης, που είχε υπογραφεί από τον Κυβερνήτη της, αποκαταστάθηκε πλήρως η μνήμη των αδικοχαμένων φερόμενων μαγισσών Ann Pudeator, Bridget Bishop, Susannah Martin, Alice Parker, Margaret Scott και Wilmot Redd. Η μνήμη τους αποκαταστάθηκε πλήρως πλην όμως δεν δόθηκαν περαιτέρω αποζημιώσεις.


Οι γυναίκες αυτές είχαν απαγχονιστεί το 1692, ενώ αργότερα κηρύχτηκαν αθώες και οι οικογένειες τους αποκαταστάθηκαν υλικά (1711) αφού πρώτα το γενικό δικαστήριο έκρινε παράνομα τα βασανιστήρια στις μάγισσες το 1702. Εκτελέστηκε ακόμη και ένας αστυνομικός που αρνήθηκε να προβεί σε συλλήψεις.

Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι η σύγχρονη επιστημονική έρευνα επιχείρησε να δώσει πειστικές απαντήσεις για τα συμπτώματα  (σωματικά και ψυχικά) που θεωρήθηκαν ως δαιμονικές επιρροές.



Το κτίριο όπου δικάστηκαν οι μάγισσες του Σάλεμ.



Η ηχογράφηση έγινε το 1962.
Παίζουν οι ηθοποιοί: Ολυμπία Παπαδούκα, Αρης Βλαχόπουλος, Τάνια Σαββοπούλου, Ματίνα Καρρά, Μαίρη Λαλοπούλου, Βασίλης Κανάκης, Παπαδάκη, Κική Ρέππα, Μάργαρη, Νίκος Τζόγιας, Ελλη Ξανθάκη, Βασίλης Μητσάκης, Λυκούργος Καλλέργης, Αρης Μαλιαγρός, Σταύρος Ξενίδης.


Η εξαιρετική η φωνή του Νίκου Τζόγια, θα διακριθεί στο έργο...

Ο Νίκος Τζόγιας

Το έργο θα μεταφoρτωθεί από το κανάλι glob tv Καλή ακρόαση...




Πηγές : greekradiotheater,HuffPost Greece,maxmag,Strange Press,mixanitouxronou,Το Βήμα και The Daily Owl.

ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ ΠΝΕΥΜΑ BRAVEHARD ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΠΟΡΟ ΚΑΙ ΑΗΤΗΤΤΗ ΘΕΡΜΗ!

Μετά την εντος εδρας ήττα με 76-57 από την τροχαία του Μισιρλόγλου το Ωραιόκαστρο θα παλέψει στη Θέρμη με πολλές απουσίες για το ακατόρθωτο.

Θα χρειαστεί να αντιγράψουμε το πνέυμα των παλικαριών της ΔΙΑΣ που μας αντιμετώπισαν 5 εναντίον 12 και μας κέρδισαν κόντρα σε όλα τα προγνωστικά.

Η ομάδα θα συνεχίσει την προσπάθεια της έστω και έτσι.






Όσον αφορά τους  διπρόσωπους εκτός και εντός των τειχών που πιθανότατα χαίρονται για την εξέλιξη της πορείας μας, προπονητής και γενικός αρχηγός δήλωσαν ότι ΘΑ ΓΕΛΑΣΕΙ ΚΑΛΑ ΟΠΟΙΟΣ ΓΕΛΑΣΕΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ...

Υ.Γ.; Αποτελεί τιμή για το Ωραιόκαστρο το γεγονός ότι ένας αθλητής σαν τον Δημήτρη Βασιλειάδη αγωνίζεται με τα χρώματα του.


Με λίγα λόγια...





 Όταν τα μάτια δακρύσουν, όταν τα όνειρα τσακίσουν, τότε να ξέρεις πως σ’ αγαπώ και πάντα θα σ’ ακολουθώ...

Ο Θοδωρής Βοριάς επιλέγει χωρία από τον Ευριπίδη.

Η Ανδρομάχη, στην ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη αναφερόμενη στη μοίρα της κάνει την ακόλουθη εύστοχη διαπίστωση:



[Ἀνδρομάχη: Οἱ γὰρ πνέοντες μεγάλα τοὺς κρείσσους λόγους
πικρῶς φέρουσι τῶν ἐλασσόνων ὕπο.]

Τὸ δίκιο δὲν καταδέχονται ν᾿ ἀκοῦνε
οἱ ἰσχυροὶ ἀπὸ τὸ στόμα τῶν ἀνίσχυρων.

στιχ. 189 – 190

Οι θεατρικοί ήρωες ζουν αιώνια δεμένοι μαζί!

Οι ήρωες των θεατρικών έργων είναι καταδικασμένοι να ζουν αιώνια μαζί στο πέραμα του χρόνου.

Καμία δύναμη δε μπορεί να τους χωρίσει...
Το παρακάτω απόσπασμα από το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο "6 πρόσωπα αναζητούν συγγραφέα" αποτυπώνει τη συγκεκριμένη θέση με επιτυχία και παραστατικά.



Ένας από τους έξι υποθετικούς ηθοποιούς επιχειρεί να αποχωρήσει από την οικογένεια, στην οποία ο συγγραφέας τον έχει τοποθετήσει και να χαθεί, πλην όμως μία απροσδιόριστη δύναμη τον συγκγρατει...

ΚΟΡΗ
(Πλησιάζοντας τον Θιασάρχη) Συγγνώμη. Αφήστε τον. (Τραβάει και κατεβάζει τα χέρια του Θιασάρχη, που κρατούσαν τον Γιο. Στρέφει
προς τον Γιο) Ορίστε! Φύγε! Φύγε! (Όμως ο Γιος στέκεται κοντά στη σκαλίτσα, σαν συγκρατημένος από κάποια σκοτεινή δύναμη,
και δεν μπορεί να κατέβει. Μετά, προς μεγάλη έκπληξη των Ηθοποιών, προχωρεί κατά μήκος του προσκήνιου και φτάνει στην άλλη
σκαλίτσα που οδηγεί στην πλατεία. Όμως, και εκεί σταματάει και δεν κατεβαίνει. Η Κόρη, που τον κοιτάζει περιφρονητικά, ξεσπάει σε γέλια)
Βλέπετε; Δεν μπορεί! Είναι αναγκασμένος να μείνει εδώ, είτε το θέλει είτε όχι, δεμένος αιώνια μαζί μας με αδυσώπητη αλυσίδα
αλυσίδα που δεν σπάει. Εγώ φεύγω, το σκάω από το σπίτι όταν γίνουν όσα θα γίνουν, γιατί τον μισώ και δεν θέλω να τον
βλέπω. Αλλά, πιστεύετε πως αυτός μπορεί να φύγει, να το σκάσει; Αυτός θα πρέπει να μιείνει εδώ, με τον καλό του τον πατέρα και τη μάνα του, που δεν θα έχει άλλα παιδιά εκτός
απ' αυτόν. (Στρέφει στη Μητέρα) Εμπρός! Έλα, μαμά! (Στρέφει πάλι στον Θιασάρχη και του δείχνει τη Μητέρα) Δείτε, ήδη σηκώθηκε
για να τον συγκρατήσει... (Στη Μητέρα, σαν να την κινεί με μάγια) Έλα, έλα. (Πάλι στον Θιασάρχη) Σκεφτείτε πόσος είναι ο πόνος της, που φτάνει να τον δείχνει άφοβος μπροστά στους ηθοποιούς σας! Είναι τόση η λαχτάρα της να βρεθεί κοντά του, που — δείτε! Eιν' έτοιμη να ξαναζήσει τη σκηνή της!
(Πραγματικά, η Μητέρα έχει πλησιάσει τον Γιο και, μόλις η Κόρη τελειώνει την ατάκα της, ανοίγει τα χέρια της σε μια χειρονομία ότι συμφωνεί)

ΓΙΟΣ
(Αμέσως) Εγώ, όμως, όχι! Εγώ όχι! Αφού δεν μπορώ να φύγω, εντάξει, θα μείνω, αλλά σας το δηλώνω και πάλι: εγώ δεν συμμετέχω σε τίποτα!

6 πρόσωπα αναζητούν συγγραφέα, σελ 171

Τα αγαθά

Δεν παρέχουν σε μας τα αγαθά μόνα υποσχέσεις του Θεού,
Αν και εμείς δεν κάνουμε αυτά που εξαρτώνται από εμάς.



Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος.

Ισοκράτης περί καταγωγής των Αρχαίων Αθηναίων

Ο Ισοκράτης αγαπητοί φίλοι αναφερόμενος στην καταγωγή των Αθηναίων συμπολιτών του σημειώνει τα εξής:

"Διότι κατοικούμε αυτήν την χώρα, χωρίς ούτε να εκδιώξουμε άλλους εξ αυτής ούτε να την καταλάβουμε έρημο ούτε να εγκατασταθούμε σε αυτήν ως ανάμεικτος ομάδα από διάφορα ανόμοια φύλα, απεναντίας είναι τόσον ευγενές και γνήσιο το γένος μας, ώστε τη χώρα, στην οποίαν είδαμε το πρώτο φως, εξακολουθούμε συνεχώς να κατοικούμε, διότι είμεθα αυτόχθονες και μόνον εμείς από όλους τούς άλλους έχουμε το δικαίωμα να προσφωνούμε την πόλη μας με τις ίδιες λέξεις, δια των οποίων προσαγορεύομε τούς πλέον γνωστούς συγγενείς".
(Ισοκράτης, «Πανηγυρικός», 24 -25)



Και στην αρχαία ελληνική:
«....Ταύτην γάρ οικούμεν ούχ εταίρους εκβαλόντες ούδην έρημον καταλαβόντες ούδην εκ πολλών εθνών μιγάδες συλλεγέντες, αλλά ούτω καλώς καί γνησίως γεγόναμεν, ώστε εξ ήσπερ έφυμεν, ταύτην έχοντες άπαντα τόν χρόνον διατελούμεν, αυτόχθονες όντες καί τών ονομάτων τοίς αυτοίς οίσπερ τούς οικειωτάτους τήν πόλιν έχοντες προσειπείν: μόνοις γαρ ημιν των Ελλήνωντην αυτήν τροφόν και πατρίδα και μητέρα καλέσαι προσήκει.
(Ισοκράτης, «Πανηγυρικός», 24-25).

Ευχαριστώ τον κο Μοσχόπουλο Θωμά για την επιμέλεια του άρθρου.

Είναι πιο άσπρη η μέρα ή το γάλα; Ικαριώτικη παράδοση...

Μία πολύ παλιά ικαριώτικη παράδοση:


Ήτανε ένας  κωμικός στο  παλάτι στην Ιταλία  και διασκέδαζε  τον βασιλιά, ο Μπερτόδουλος,  και αυτός διαφώνησε  με  τον βασιλιά, τι  είναι πιο άσπρο, η  μέρα  ή  το γάλα;
 Ο βασιλιάς  έλεγε το γάλα, ο Μπερτόδουλος έλεγε, η  μέρα είναι πιο άσπρη. Και για  να  τον πείσει,  όταν βράδιασε  του  'βαλε  πίσω από την πόρτα  έναν κάδο με γάλα.  Αλλά  σκόνταψε  ο βασιλιάς  κι έπεσεν κάτω  και του  'πε:   
–Νά, το  είδες πως  είναι  η  μέρα πιο άσπρη; 

Κωνσταντίνος Κόχυλας,   Ράχες 

Δύο πορτραίτα του βασιλιά Κωνσταντίνου του 12ου.

Τα πορτρέτα απεικονίζουν το βασιλιά Κωνσταντίνο τον 12ο.


 Ο βασιλιάς Κωνσταντίνος υπήρξε μια από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας...


Το αόρατο θέατρο...

Από το παρών μπλογκ παρουσιάζονται κάθε Σάββατο βράδυ ραδιοφωνικές θεατρικές παραγωγές.
Το συγκεκριμένο θεατρικό είδος κατά το παρελθόν αποτέλεσε βασική διασκέδαση και πνευματική καλλιέργεια των ακροατών του ραδιοφώνου (αμιγώς κρατικού τότε) σε εποχές που δεν υπήρχε τηλεόραση και διαδίκτυο.



Ας διαβάσουμε με ενδιαφέρον την άποψη μιας μαθήτριας γυμνασίου (της δεσποινίδος Πετράκης Ιωάννας) σχετικά με τη λειτουργία του ραδιοφωνικού θεάτρου ως μέσου διασκέδασης...
Το Ραδιοφωνικο θέατρο παλαιότερα  είχε βοηθήσει και  στην  εξέλιξη  του θεάτρου.  Στις θεατρικές αίθουσες παρατηρείται όξυνση και  των  δύο αισθήσεων,  δηλαδή της όρασης και  της ακοής . 
Το  οπτικό και ακουστικό πεδίο του κοινού περιορίζεται αφενός στις κινήσεις των  ηθοποιών  και  αφετέρου στους διαλόγους και τη μουσική του έργου. 
  Στο ραδιόφωνο,  όμως,  έχουμε  ένα  "αόρατο" θέατρο. Το κοινό πρέπει  να  χρησιμοποιήσει όσο το δυνατό πιο προσεκτικά  την αίσθηση της ακοής.
 Το αυτί  λειτουργεί  τώρα  όπως λειτουργεί το μάτι στο κανονικό θέατρο ή στην  τηλεόραση,  καθώς καλείται να  κατανοήσει τον ήχο για  να  δημιουργήσει  μετά  την εικόνα.  
Έτσι, στο ραδιοφωνικό  θέατρο η ακοή  μεταμορφώνεται σε  όραση,  αφήνοντας τη  φαντασία  μας να  παίξει  το δικό της θέατρο με  τα  δικά  της σκηνικά και  τις δικές της  φυσιογνωμίες. 
Πολλές θεατρικές παραγωγές  στο παρελθόν  , όπως «Η Λιλιπούπολη»,   είχαν μεγάλη επιτυχία  .
 Δυστυχώς με την ανάπτυξη της τηλεόρασης,  του διαδικτύου και γενικότερα  της  τεχνολογίας οι  θεατρικές  παραγωγές πια  εκλείπουν.      

Ο Βύρων Πάλλης. Μια σπουδαία μορφή του ραδιοφωνικού θεάτρου.

 Ο Βύρων Πάλλης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς της παλιάς γενιάς. Πόσοι δεν τον θυμούνται ως Θανασάκη στο Θανασάκη τον Πολιτε...