ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ 1947-1948 ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚΗΣ ΧΩΡΟΦΥΛΑΚΗΣ

 ΑΡΙΣΤΕΡΑ φωτογραφία στην Βέροια το 1947 που εμφανίζει οπλίτη της Ελληνικής Βασιλικής Χωροφυλακής να εκτελεί καθήκοντα σκοπού στην είσοδο Τμήματος Χωροφυλακής, το οποίο τμήμα φαίνεται στο βάθος να έχει την είσοδο καλυμμένη με σακιά άμμου για λόγους ασφαλείας από επιθέσεις των κομμουνιστών.

ΔΕΞΙΑ φωτογραφία του 1948 που εμφανίζει ένοπλο οπλίτη-μοτοσικλετιστή της Ελληνικής Βασιλικής Χωροφυλακής.



Η Καππαδοκία και η Κύπρος

Δύο τουλάχιστον φορές μεταφέρθηκαν χιλιάδες Καππαδόκες από την Καππαδοκία στην Κύπρο. Την πρώτη φορά επί του Αυτοκράτορα Νικηφόρου Β΄ Φωκά (καταγόταν από την Καππαδοκία), ο οποίος αφού κατανίκησε τον Αραβικό στόλο, έστειλε τον στρατηγό του Χαλκούτση να απαλλάξει (το 965 μ.Χ.) την Κύπρο από την αραβική κατοχή. 



Επειδή ο χριστιανικός πληθυσμός της Κύπρου είχε σημαντικά μειωθεί και οι Μουσουλμάνοι είτε σφάχθηκαν είτε πρόλαβαν να φύγουν για να γλυτώσουν τη σφαγή, ο Νικηφόρος Β΄ Φωκάς έστειλε από την ιδιαίτερη πατρίδα του την Καππαδοκία χιλιάδες Έλληνες χριστιανούς Ρωμιούς για να εποικίσουν την Κύπρο.  


Τη δεύτερη φορά η Κύπρος εποικίστηκε από χιλιάδες Καππαδόκες χριστιανούς-Ρωμιούς και εξισλαμισθέντες Καππαδόκες, επί του Σουλτάνου Σελίμ Β΄, αμέσως μετά την  κατάληψη της Κύπρου από τους Οθωμανούς το 1571 μ.Χ.. Έτσι, το μεγαλύτερο ποσοστό των Ελληνοκυπρίων και των λεγόμενων Τουρκοκυπρίων έχουν κοινή καταγωγή από την Καππαδοκία. Κατάγονται από Ρωμιούς Καππαδόκες κι από εξισλαμισθέντες πρώην Βυζαντινούς-Ρωμιούς Καππαδόκες. 


Μάλιστα κατά τον δεύτερο εποικισμό των Καππαδοκών (Ρωμιών Χριστιανών και εξισλαμισθέντων Βυζαντινών) επενέβη στον Σουλτάνο ο μεγάλος αρχιτέκτονας και γενίτσαρος Μιμάρ Σινάν [το πραγματικό του όνομα ήταν Ιωσήφ Δογάνογλου (της Γερακίνας γιός)], προκειμένου να εξαιρεθούν από τον υποχρεωτικό εποικισμό της Κύπρου οι Χριστιανοί Ρωμιοί κάτοικοι της  ιδιαίτερης πατρίδας  του, τους  Αγίους Αναργύρους (σήμερα Αγυρνά, Ağırna) της επαρχίας της Καισαρείας της Καππαδοκίας. Και πράγματι το αίτημά του έγινε αποδεκτό από τον Σουλτάνο Σελίμ Β΄. Κι έτσι γλίτωσαν από την εξορία-υποχρεωτική μετανάστευση στην Κύπρο οι κάτοικοι των Αγίων Αναργύρων της επαρχίας της Καισαρείας της Καππαδοκίας. Ο λόγος του μεγάλου Καππαδόκη αρχιτέκτονα Μιμάρ Σινάν εισακούστηκε, διότι είχε μεγάλο κύρος. Και μη ξεχνάμε άλλωστε ότι ο μεγάλος αρχιτέκτονας Μιμάρ Σινάν είχε κατασκευάσει, προς τιμήν του Σουλτάνου Σελίμ Β΄, το επιβλητικό τέμενος Σελιμιγιέ.


Νικόλαος Γ. Ιντζεσίλογλου

Ομότιμος Καθηγητής του ΑΠΘ


ΥΓ. Όπως ίσως το παρατηρήσατε, στο παραπάνω κείμενο έχω γράψει τη λέξη "γλύτωσαν" και "γλίτωσαν". Δηλαδή και με "ύψιλον" και με "γιώτα". Δεν υπάρχει ορθογραφικό λάθος. Η πιο σωστή γραφή είναι με "ύψιλον", ενώ με "γιώτα" είναι η γραφή στο πλαίσιο της απλοποίησης της γλώσσας.

 

Το ρήμα "γλυτώνω" προέρχεται απ' το μεσαιωνικό ρήμα "εκλυτώνω", που σημαίνει ελευθερώνω, χαλαρώνω, το οποίο προέρχεται με τη σειρά του απ' το κοινό ελληνιστικό επίθετο "ἔκλυτος" που σημαίνει αφημένος ελεύθερος, χαλαρός, που έχει ως αρχική ρίζα το γνωστό μας αρχαίο ελληνικό ρήμα "λύω".

Εξάρες φιλότιμο, του Νίκου Τσιφόρου. Ραδιοφωνικό θέατρο.

Η Πολιτισμική Διαδρομή απόψε πρόκειται να σας παρουσιάσει το έργο του Νίκου Τσιφόρου ¨Εξάρες φιλότιμο¨ σε ανάγνωση του Γιάννη Μποσταντζόγλου.




Πρόκειται για ένα κομμάτι από τη συλλογή του συγγραφέα με τίτλο ¨Τα παιδιά της πιάτσας¨. 


Η υπόθεση:

Η ιστορία εξελίσσεται σε ένα από τα κακόφημα καταγώγια της Τρούμπας στον Πειραιά. Ο Προκόπης, ιδιοκτήτης μιας μπαρμπουτιέρας και άσσος στο μπαρμπούτι ερωτεύεται μία τραγουδίστρια από την Πόλη, την Πόπη, που είναι καλλονή για τα δεδομένα της εποχής και τραγουδά Πολίτικους αμανέδες.

Το πρόβλημα είναι όμως ότι η Πόπη διατηρεί δεσμό με ένα σεσημασμένο νεαρό από τα Πετράλωνα ,το Σωτήρη που είναι επίσης τζογαδόρος. Ο Προκόπης προκειμένου να κερδίσει την Πόπη έρχεται σε μία ιδιαίτερη συμφωνία με το νεαρό Σωτήρη…


Το έργο είναι πολύτιμο από ηθογραφικής άποψης καθώς παραθέτει πολλές πληροφορίες για τον υπόκοσμο της εποχής.



Η μεταφόρτωση έγινε από το κανάλι Stavros M:







Διαβάζει ο Γιάννης Μποσταντζόγλου

 Μουσικές Στίξεις: Δημήτρης Αρσενόπουλος

Τεχνικός Ήχου: Τάσος Μπακασιέτας

Φωτογραφίες: Άγγελος Μίχας

Παραγωγή: Γιώργος Ευσταθίου


Ο Χρήστος Μυριουνης

 Ο Χρήστος Μυριουνης ξεκίνησε από τον Κρόνο. Εντυπωσίαζε το πως ένας παίκτης σωματώδης, μπορούσε να παίξει από το «1» ως το «5», να σουτάρει καλά, να κατεβάσει τη μπάλα, να πασάρει, να κατεβάσει καμιά 15αριά ριμπάουντ για πλάκα, να σκοράρει αλλά και να τρέξει το γήπεδο με εντυπωσιακή ταχύτητα για τον σωματότυπό του.

Τότε είχε γίνει μάχη για την απόκτηση του και τελικά υπέγραψε στον Παναθηναϊκό. 

Η φωτογραφία από τον αγώνα Αρης - Οστανδη...



Ο ΛΟΦΟΣ ΤΗΣ ΤΟΥΜΠΑΣ

 Η περιοχή της Τούμπας στη Θεσσαλονίκη πήρε τ' όνομα της από τον ομώνυμο λόφο και κρύβει μια σημαντική ιστορία που ξεκινάει πριν το 2.000 και συνεχίζει μέχρι το 300 π.Χ. Επρόκειτο για έναν χωμάτινο όγκο, έναν γήλοφο. Όμοιοί του υπάρχουν πολλοί στη Μακεδονία με την ονομασία «τούμπες». Οι τούμπες στη Μακεδονία, παλιά ταυτίζονταν με τύμβους που κάλυπταν αρχαίους τάφους. Έτσι και η Τούμπα της Θεσσαλονίκης, λόγω του μεγέθους και του πολύ χαρακτηριστικού της σχήματος θεωρείτο ότι έκρυβε κάποιον πολύ σημαντικό αρχαίο τάφο. Το ύψος και το σχήμα της οφείλονται στη συνεχή κατοίκηση στα 1.500 χρόνια της ιστορίας της θέσης και στους διαδοχικούς περιμετρικούς τοίχους που πάντα οριοθετούσαν τα άκρα της. Η ανασκαφή της Τούμπας είναι ένα ερευνητικό πρόγραμμα του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΑΠΘ.



Για εκατοντάδες χρόνια, μια κοινότητα προϊστορικών ανθρώπων έζησε σε αυτόν τον τόπο καλλιεργώντας τη γη, κυνηγώντας τα ζώα και ψαρεύοντας. Σύμφωνα με τα ανασκαφικά ευρήματα που φυλάσσονται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, υπήρξε ο σημαντικότερος οικισμός την εποχή του Χαλκού και του Σιδήρου. Κατοικήθηκε από το 2.200 π.Χ. μέχρι την ίδρυση της Θεσσαλονίκης το 315 π.Χ. Η διαδοχική κατοίκηση στα προϊστορικά χρόνια έδωσε στον οικισμό τη μορφή τούμπας (λόφου) ύψους 23 μέτρων. Από τον 11ο αιώνα ο οικισμός επεκτείνεται στα γύρω πλατώματα. Τον 9ο αιώνα π.Χ έχει διαχωριστεί από το νεκροταφείο, γεγονός που παραπέμπει στην πρώτη μορφή οργάνωσης μίας "πρώτο-πόλης". Τον 8ο αιώνα π.Χ. η διαχείριση των προϊόντων και η διευθέτηση του χώρου φανερώνουν την οργάνωση μιας μικρής πόλης. Στην κορυφή του λόφου λειτουργεί ήδη το αψιδωτό συγκρότημα ενός τοπικού άρχοντα με αποθήκες σιτηρών και υγρών, ενώ υπάρχει και καταφύγιο για τους κατοίκους σε περίπτωση κινδύνου. 

Αρχαιολογικές έρευνες έχουν γίνει και κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου από αρχαιολόγους οι οποίοι συνόδευαν τα στρατεύματα της Αντάντ και ερευνούσαν τις αρχαιότητες της Κεντρικής Μακεδονίας. Η περιοχή γύρω από τον λόφο της Τούμπας χρησιμοποιήθηκε τότε ως στρατόπεδο των συμμάχων.



Μετά το τέλος του πολέμου και την ανταλλαγή των πληθυσμών εγκαταστάθηκαν στην περιοχή οι πρόσφυγες της Μικράς Ασίας Η Τούμπα είχε αναπτυχθεί ως προσφυγικός οικισμός. Με μια άλλη κουλτούρα και νοσταλγία που αντικαταστάθηκε από την αντιπαροχή. Σήμερα ο λόφος της Τούμπας διακρίνεται ελάχιστα μέσα από τις πολυκατοικίες. Πλέον είναι γνωστή ως η Τούμπα των φιλάθλων, η Τούμπα του ΠΑΟΚ...

ΠΗΓΗ: http://www.mixanitouxronou.gr/pou-vriskete-i-toumpa/

Μάρτιος 961 μ.Χ Ο Λόγος του Νικηφόρου Φωκα προς τους στρατιώτες του μπροστά από τα Τείχη του Χανδακα ..!

 Δύναμη της Ρώμης ,τέκνα ,σύντροφοι αγαπημένοι ,να πάλι το θηρίο ,που εναντίον μας άρχισε κρυφά να εξυφαίνει σκευωρίες ,ορίστε ,το φρικτό στόμα της Χαρυβδης αγριεμένο επιθυμεί να εξαφανίσει την ισχύ της Ρώμης .

Ορίστε ,ο Δράκοντας βγάζει σφυρίγματα από το μέσον του στόματος του,τους κυρηκες της οργής και της σφαγής .

Φυσά το δηλητήριο και μας απειλεί ,

Το θράσος του όμως είναι δειλία .

Να μην φοβηθεί κανείς και οπισθοχωρήσει .

Να κρατήσει το θάρρος του μέχρι την μάχη .

Ας επιτεθούμε εναντίον των Αράβων με θάρρος .

Από σάρκα είναι τα τέκνα της Αγαρ .

Δεν έχουν σιδερένιο η πέτρινο κορμί ,πονούν ,αν χτυπηθούν από τους Ρωμαίους με δύναμη και δεν θα μπορούν να κινηθούν ,αν τους κοπούν τα χέρια ,πέφτουν στην γη,αν τους κοπούν τα πόδια .

Κανένα να μην τον κυριεύσει η πικρή ανανδρία ,κανείς να μην φοβηθεί και δεν δείξει ότι είναι υπηρέτης της Ρώμης ,κανείς να μην δείξει ότι στις συμφορές λυπάται νόθο γέννημα και ξένη σπορά .

Αδέρφια μου,η ζημιά της υποχώρησης είναι η ντροπή ,είναι ντροπή να υποχωρείτε και να φοβάστε τα ξίφη .

Που,λοιπόν ,θα βρεθεί σωτηρία γι αυτούς που υποχώρησαν μέσα στα Αγαρηνα Τείχη ;

Δεν έχουν δύναμη πια οι απόγονοι της Αγαρ ,

Ο Θεός όμως είναι σύμμαχος και βοηθός μας ..!!



5 Οκτωβρίου 2017 . Απόπλους θωρακισμένου καταδρομικού ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΒΕΡΩΦ με προορισμό την Θεσσαλονίκη.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ

ΓΕΝΙΚΟ ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ ΝΑΥΤΙΚΟΥ

ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΤΥΠΟΥ

Αρ. Πρωτ. 161

Πέμπτη 5 Οκτωβρίου 2017

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ


   Από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού ανακοινώνεται ότι πρωινές ώρες της Πέμπτης 05 Οκτωβρίου 2017, το Θ/Κ «Γ. ΑΒΕΡΩΦ» απέπλευσε από τη μόνιμη θέση ελλιμενισμού του στην Μαρίνα Φλοίσβου και πλέει για τον λιμένα Θεσσαλονίκης, όπου θα παραμείνει έως τις αρχές Νοεμβρίου 2017. 

   Σκοπός του πλου είναι το Θ/Κ «Γ. ΑΒΕΡΩΦ», το «Θωρηκτό της νίκης» να βρεθεί κοντά στους κατοίκους της Βόρειας Ελλάδας, οι οποίοι θα έχουν την ευκαιρία να το επισκεφθούν και να γνωρίσουν από κοντά το ένδοξο πλοίο το οποίο συνέδεσε άρρηκτα το όνομά του με τη διαμόρφωση της νεότερης ελληνικής ιστορίας χωρίς ουδέποτε να γνωρίσει την ήττα.



   Στο πλαίσιο του κατάπλου και της παραμονής του Θ/Κ «Γ. ΑΒΕΡΩΦ» στην Θεσσαλονίκη, πέραν των εκδηλώσεων «ΒΟΤΣΕΙΑ 2017» και της καθιερωμένης συμμετοχής τμημάτων του Πολεμικού Ναυτικού στην παρέλαση της επετείου της 28ης Οκτωβρίου, προγραμματίζεται η διοργάνωση σειράς εκδηλώσεων, οι οποίες μεταξύ άλλων θα περιλαμβάνουν, επίσκεψη Σχολείων και ξενάγηση επί του πλοίου, συμμετοχή της Μπάντας του Πολεμικού Ναυτικού σε συναυλίες στον προβλήτα ελλιμενισμού του Θ/Κ «Γ. ΑΒΕΡΩΦ» και στο Βασιλικό Θέατρο, Ιστιοπλοϊκούς αγώνες με συμμετοχή τοπικών Ναυταθλητικών συλλόγων, έκθεση αφιερωμένη στο Ναύαρχο Βότση, Ημερίδα με θέμα "Το Τρισχιλιετές Μέγα της Θαλάσσης Κράτος", και επίδειξη από Ομάδα Υποβρύχιων Καταστροφών σε θαλάσσιο χώρο του λιμένα Θεσσαλονίκης.

   Κατά την τελική φάση του πλου του Θ/Κ «Γ. ΑΒΕΡΩΦ» στην Θεσσαλονίκη επιτρέπεται και παράλληλα ενθαρρύνεται η Τιμητική συνοδεία του από πλωτά σκάφη ιδιωτών ή Συλλόγων.

   Σημειώνεται, ότι το Θ/Κ «Γ. ΑΒΕΡΩΦ», θα πλεύσει για πρώτη φορά μακριά από την μόνιμη θέση ελλιμενισμού του, μετά το 1945 όπου ολοκλήρωσε την ενεργό του υπηρεσία και το 1986 όπου μεθόρμισε από τον Πόρο, αρχικά στη Μαρίνα Ζέας και στην μετέπειτα σημερινή του θέση, στην Μαρίνα Φλοίσβου στο Τροκαντερό.


Αντιπλοίαρχος Σπυρίδων Πολλάτος ΠΝ

Εκπρόσωπος Τύπου ΓΕΝ

ΣΠΑΝΙΑ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΙΣΤΙΚΕΣ ΑΝΘΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΦΙΣΕΣ ΤΟΥ 1949 ΤΟΥ ΚΚΕ, ΛΑΦΥΡΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΓΡΑΜΜΟΥ

 ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΣΠΑΝΙΑ Προπαγανδιστική αφίσα διαστάσεων 59Χ42 εκ. στην Βουλγαρο-Σκοπιανή διάλεκτο με αναφορά στην Ελληνικότητα της Μακεδονίας την οποία μοίραζαν οι ’’Έλληνες’’ κομμουνιστές κατά την περίοδο του συμμοριτοπολέμου στην Μακεδονία, και η οποία μαζί με άλλες εκατοντάδες τον Αύγουστο του 1949 με την πτώση του Γράμμου βρέθηκαν από την ‘’ΧΙ Μεραρχία’’ του Ελληνικού Στρατού σε δέματα παρατημένα σε ορύγματα του Γράμμου. Η δε αφίσα αναγράφει ''ΖΗΤΩ ΤΟ ΛΑΪΚΟ ΜΕΤΩΠΟ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ'' και φέρει κάτω και πάνω αριστερά την σφραγίδα του ''Α2'' Γραφείου της Μεραρχίας.

ΔΕΞΙΑ ΣΠΑΝΙΑ αφίσα διαστάσεων 39Χ27,5 του ΚΚΕ για τον εορτασμό των 30 ετών του κόμματος που γιορτάστηκαν στο βουνό, η οποία αφίσα μαζί με άλλες παρόμοιες εκατοντάδες τον Αύγουστο του 1949 με την πτώση του Γράμμου βρέθηκαν από την ‘’ΧΙ Μεραρχία’’ του Ελληνικού Στρατού σε δέματα παρατημένα σε ορύγματα του Γράμμου.


Πηγή Ιστορικός συλλέκτης Βέροιας

Η δύναμη του Παραμυθιού. Ηρώ Ντιούδη

  Τα παραμύθια δεν είναι μόνο ψυχαγωγία για τα παιδιά, αλλά και ο πιο άμεσος τρόπος για να οδηγηθούν με ασφάλεια στην ωριμότητα, υποστηρίζει...