Βραδινοί θρύλοι. Χατζόπουλος
Απόψε θα συνεχίσω
την παρουσίαση του λογοτεχνικού έργου του Κωνσταντίνου Χατζόπουλου. Έτσι
θα κλείσει ο πρώτος κύκλος παρουσίασης των έργων ενός λογοτέχνη η μελέτη του
έργου του οποίου παρουσιάζει αυξημένο ενδιαφέρον ( Ο Πύργος του Ακροποτάμου και Το
Φθινόπωρο ήταν τα άλλα δύο έργα που ανέλυσα)
Η ποιητική
συλλογή "βραδινοί θρύλοι" αποτέλεσε ένα από τα τελευταία έργα του Ακάρνανα
λογοτέχνη. Το έργο ολοκληρώθηκε το 1920, έτος κατά το οποίο ο Χατζόπουλος
απεβίωσε (αιφνιδίως στο καράβι κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού του στην
Ιταλία).
Η συλλογή διακρίνεται για το λυρικοπαθές ύφος και
τη μουσικότητα του, ενώ ακόμη παρουσιάζει τα κύρια χαρακτηριστικά της Νέας αθηναϊκής σχολής, εντός της οποίας και έδρασε ο Χατζόπουλος.
Ο Τ. Καρβέλης, στο
έργο του Κωσταντίνος Χατζόπουλος ο
πρωτοπόρος, (εκδ. Σοκόλης, Αθήνα, 1998, σελ. 227-232) θα σημειώσει
σχετικά με την ποίηση του Ακάρνανα λογοτέχνη:
«Η ποίηση του Χατζόπουλου […] εκφράζει την
τάση απόσβεσης του οικείου και προβολής του ονειρικού και ανοίκειου. Έτσι, τα
ποιητικά του αντικείμενα, χάνοντας την πραγματική τους υπόσταση, μετατρέπονται
σε σύμβολα ψυχικών καταστάσεων. […] Όπως διαπιστώνουμε ρέπει προς τα στοιχεία
εκείνα της φύσης που ανταποκρίνονται στη ρευστότητα, τη μοναχικότητα και τη
ρεμβαστική διάθεση του εσωτερικού του κόσμου. Είτε καταφεύγει στην τονικότητα του
ελευθερωμένου στίχου, είτε στη μονωδία του ισοσύλλαβου και γοργόρυθμου,
μοναδική του μέριμνα παραμένει η μετατροπή του ποιήματος σε μουσική συμφωνία,
όπου τον ρόλο των επαναλαμβανόμενων μοτίβων επωμίζονται κάποιες λέξεις, φράσεις
ή και ολόκληροι στίχοι. […]
Η ποίησή του δεν χαρακτηρίζεται ούτε για την
ευρύτητα του λεξιλογίου του ούτε για τον πλούτο των εικόνων της, που
εντοπίζονται σ’ ένα φυσικό τοπίο, τα κύρια χαρακτηριστικά του οποίου
αντικατοπτρίζουν τον εσωτερικό κόσμο και βρίσκουν την έκφρασή τους στο χλομό
φως και τα φύλλα του φθινόπωρου, την ομίχλη και τους ίσκιους, το βράδυ και το
φεγγάρι. Τα φυσικά αυτά αντικείμενα, που γίνονται πλέον ποιητικά,
ανταποκρίνονται στις διάχυτα θολές και ρευστές διαθέσεις του ποιητή. Αυτό το
ρευστό, το φευγαλέο και ονειρικό προσπαθούν να συλλάβουν με την μουσική τους
αρμονία, αυτοδύναμες ή στη συνάφειά τους οι λέξεις, οι περιοδικώς
επαναλαμβανόμενοι στίχοι, τα ποικίλα τεχνάσματα. Το αποτέλεσμα τείνει αλλά δεν
οδηγεί πάντοτε προς την καθαρή ποίηση.
Ο θεματικός πυρήνας, ο περιγραφικός διάκοσμος,
ο αφηγηματικός λόγος μπορεί να συρρικνώνονται. Δεν εξοβελίζονται όμως καθ’
ολοκληρίαν. Κι ακόμα: οι λέξεις με τους μαλακούς τους φθόγγους δεν
αποπνευματώνονται, αλλά διατηρούν κάτι από το αισθηματικό, το νοηματικό κι
ακουστικό βάρος τους. Ο κεντρικός, θεμελιώδης ρυθμός, που επίμονα κυνήγησε και
προσπάθησε να εκφράσει ο Χατζόπουλος, δεν μετατρέπεται σε μια αφηρημένη και
κρυσταλλωμένη μουσική, αλλά, φτάνοντας στην προβαθμίδα της, σε μια μουσική,
όπου ο ταραγμένος κόσμος του πνεύματος, ο θολός και διάχυτος, βρίσκει την
έκφρασή του σ’ ένα σχεδόν εξαερωμένο στίχο.»
Ο Mario Vitti θα πει:
Στις καλύτερες
στιγμές της η έμπνευσή του αναδύει, μέσα σε μια ατμόσφαιρα θολή, γεμάτη σκιές,
φθινοπωρινή, τα ρίγη της ψυχής του σε σύντομες μουσικές συνθέσεις, μηνύματα
ενός κόσμου που μοιάζει να παραμένει απρόσιτος στις κοινές αισθήσεις. […] Όμως
αν η μέθοδος του συμβολισμού πρόσφερε νέες εκφραστικές δυνατότητες, χάρη ιδίως
στα πολλαπλά επίπεδα της γλώσσας, το βορεινό κλίμα με το οποίο ήταν οργανικά
δεμένος ερχόταν σε πλήρη αντίθεση προς την ηλιόλουστη μεσογειακή φύση. Και
πραγματικά, η κλιματολογική αυτή διαφορά δεν στάθηκε ασήμαντο εμπόδιο στη
μεταφύτευση του συμβολισμού στην Ελλάδα, και δεν είναι καθόλου παράξενο ότι
μόνο όταν απογυμνώθηκε από τα εξωτερικά στοιχεία με τα οποία είχε
πρωτοπαρουσιαστεί, διατηρώντας την ουσία της μεθόδου του, μόνο τότε αποκάλυψε
όλες του τις δυνατότητες.»
Οι βραδινοί θρύλοι συγκροτούνται από τα εξής
ποιητικά έργα: Πέρασες, Ίσκιοι του Φθινοπώρου, βράδυ, και στο γύρισμα του δρόμου. Αποτελούν τέλος χαρακτηριστικά δείγματα της
συμβολιστικής γραφής (ειδικά το πέρασες που αποτελεί και το αντιπροσωπευτικότερο δείγμα
του έργου).
Ο Χατζόπουλος
ήταν από τους εισηγητές του νεοελληνικού συμβολισμού. Κύρια χαρακτηριστικά της συμβολικής
ποίησης είναι η εσωτερικότητα (ποίηση ψυχικής διάθεσης και συναισθημάτων), η
θολή και ρευστή ατμόσφαιρα (η ασάφεια). Βασικά θέματα των συμβολιστών είναι η απαισιοδοξία,
η θλίψη, η μελαγχολία, το ανεκπλήρωτο του έρωτα και η νοσταλγία. Εικόνες
παρομοιώσεις, μουσικότητα, μεταφορές καθώς επίσης επαναλαμβανόμενα μουσικά
μοτίβα και επαναλήψεις λέξεων ή φράσεων είναι τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν τη
συμβολιστική ποίηση.
Χαρακτηριστικό το
απόσπασμα από τους Βραδινούς Θρύλους που
ακολουθεί:
Συντρίμια το καράβι των ονείρων
και σκόρπια τάρμενα...
και συ μακρυάθε πέρα,
πέρα απ' τη θάλασσα,
καλείς με ακόμα, ακόμα με προσμένεις.
Ω του καημού βασίλισσα
και μάγισσα του ονείρου!
Κ' αφρίζει, αφρίζει η θάλασσα,
βογγάει ο βοριάς τριγύρου·
και συ στο βράχο ορθή,
στου έρμου γιαλού το βράχο πέρα,
καλείς με ακόμα, ακόμα με προσμένεις.
Συντρίμια το καράβι των ονείρων
και σκόρπια τάρμενα·
και κράζουνε θλιμένα οι γλάροι γύρω,
και σέρνονται βαρειά τα σύγνεφα, και
πίσω
το δάσος μαύρο απλώνεται, και πέρα
πέρα αφρίζει η θάλασσα, και γύρου
βογγάει ο βοριάς τριγύρου,
ω του καημού βασίλισσα
και μάγισσα του ονείρου!
Συντρίμμια το καράβι των ονείρων
και σκόρπια τάρμενα·
και συ στο βράχο ορθή,
αιώνια ορθή,
καλείς με ακόμα, ακόμα με προσμένεις.
Ω του καημού βασίλισσα
και μάγισσα του ονείρου!
Το έργο μπορείτε να αντλήσετε από εδω:
https://anemi.lib.uoc.gr/metadata/7/f/a/metadata-daaff823e7fa2d2a8fa861d19da48536_1271248025.tkl?dtab=m&search_type=simple&search_help=&display_mode=overview&wf_step=init&show_hidden=0&number=10&keep_number=&cclterm1=&cclterm2=&cclterm3=&cclterm4=&cclterm5=&cclterm6=&cclterm7=&cclterm8=&cclfield1=&cclfield2=&cclfield3=&cclfield4=&cclfield5=&cclfield6=&cclfield7=&cclfield8=&cclop1=&cclop2=&cclop3=&cclop4=&cclop5=&cclop6=&cclop7=&isp=&search_coll%5Bmetadata%5D=1&&stored_cclquery=&skin=&rss=0&lang=el&ioffset=1&offset=1
Βιογραφικά στοιχεία για τον λογοτέχνη μπορείτε να
δείτε εδώ:
https://politismikidiadromi.blogspot.com/2019/01/blog-post_24.html?m=1
Πηγές:
M. Vitti, Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας,
Οδυσσέας, Αθήνα, 1978, σελ. 279-80
Τ. Καρβέλης, Κωσταντίνος Χατζόπουλος ο πρωτοπόρος,
Σοκόλης, Αθήνα, 1998,
http://piramatikoneiroland.blogspot.com/p/blog-page.html
Ο κήπος, ένα ποίημα του Κωνσταντίνου Χατούπη.
Ο κήπος
Η πόλη τούτη, μ' όποια διάθεση κι αν την ξανοίξεις
κι απ' όποια σκοπιά κι αν την συλλογιστείς,
την όψη ενός κήπου αναδίδει.
Τις κατοικίες των ανθρώπων, φτειαγμένες από μάρμαρο
και στοιχισμένες με τάξη αυστηρή,
τις αγκαλιάζει καθεμιά μια πλούσια χλόη,
κομμένη και σενιαρισμένη στην εντέλεια.
Τη μέρα διακρίνεις δρόμους και δρομάκια
ν' ανοίγονται ανάμεσ' απ' τις κατοικίες
και γυμνόσπερμα δέντρα σε σχήμα οβελίσκου
να τρυπάνε τον ουρανό και να ρίχνουν τη σκιά τους
στων δρόμων τα ξύλινα παγκάκια.
Πλήθη αντρών και γυναικών στους δρόμους περπατάνε,
στοχαστικοί και σοβαροί, μάλλον στενάχωροι.
Τη νύχτα ο κήπος τούτος λουλουδιάζει απ' άστρα
και το φεγγάρι αποκοιμίζει σε μια θάλασσα από μάρμαρα
το φως του που λαμποκοπά.
Στον κήπο τούτο ακούγεται καμμιά φορά ένα σκεπάρνι
να δουλεύει· μα είναι δύσκολο να πεις από τον ήχο
αν το σκεπάρνι αυτό φυτεύει δέντρα και λουλούδια
ή ανοίγει τάφους στου κήπου τη σενιαρισμένη χλοή!
ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ-ΑΡΗΣ 0-1 Εν έτει 1999...
Σε ένα παιχνίδι για γερά νεύρα ο Άρης νίκησε με 1-0 με γκολ του Ιγκορ Γκλούσεβιτς.στο 67'.
Γκολ το οποίο πανηγύρισαν περίπου 500 οπαδοί του Άρη που βρίσκονταν στο γήπεδο (τότε επιτρέπονταν οι μετακινήσεις).
Λίγες μέρες αργότερα οι κίτρινοι θα δοκιμάζονταν σε δύο κρίσιμες αναμετρήσεις για το κύπελλο ΟΥΕΦΑ με τη Θέλτα Βίγκο.
Ήταν τέλος οι μέρες κατά τις οποίες η Αθήνα είχε πληγεί από το μεγάλο σεισμό του '99...
Τα σημαντικότερα στιγμιότυπα του αγώνα:
Άρματα μάχης Λέοπαρντ μεταφέρονται στον περιφερειακό-κινηματογραφικό υλικό
Δείτε τα βίντεο...
Τα leopard 1a5 που υπηρετούν στον ελληνικό στρατό είναι κατανεμημένα από τον Αυλώνα Αττικής μέχρι την Πλάτη Έβρου και μόνο σε ένα νησί, στην Σαμοθράκη.
Όλα τα υπόλοιπα νησιά του Αιγαίου έχουν τα παλιότερης γενιάς M-48A5MOLF .
Είναι λίγο μικροκαμωμένο, πλήρως έμφορτο ζυγίζει 48 τόνους ενώ το Leopard 2HEL (η επόμενη γενιά) ζυγίζει 62 τόνους.
Το Leopard 1 A5 υστερεί στην θωράκιση σε σχέση με το Leopard 2.
Μεγάλα ή εν άστει Διονύσια.
Η γιορτή
Γιορτάζονταν το μήνα Ελαφηβολιώνα (δηλαδή Μάρτιο-Απρίλιο). Κατά τη διάρκεια της πανελλήνιας γιορτής των Διονυσίων, η Αθήνα ζούσε μεγάλες μέρες.
Έφταναν αντιπρόσωποι από όλες τις συμμαχικές πόλεις, προσκόμιζαν τους φόρους και παρακολουθούσαν τους δραματικούς αγώνες.
Στη γιορτή «επιστατούσε ο επώνυμος άρχων της πόλης».
Η γιορτή διαρκούσε εννιά μέρες. Την πρώτη διεξαγόταν ο προάγων στο Ωδείο του Περικλή δίπλα στο θέατρο του Διονύσου, όπου οι ποιητές που είχαν επιλεγεί από ειδική επιτροπή παρουσίαζαν τα έργα τους.
Σε ανάμνηση της άφιξης του Διονύσου από τις Ελευθερές στην Αθήνα, γινόταν κάθε χρόνο η συμβολική αναπαράσταση του ταξιδιού του. Το λατρευτικό άγαλμα του θεού, την παραμονή και μετά τη δύση του ήλιου, κατέληγε στη μόνιμη θέση του στο ιερό, κοντά στο θέατρο.
Όταν στην πόλη έφτανε η είδηση της παρουσίας του θεού, ξεκινούσε σειρά γιορταστικών και θεατρικών εκδηλώσεων.
Το πρόγραμμα...
Την πρώτη επίσημη μέρα της γιορτής γίνονταν λατρευτικές πομπές για το Διόνυσο που κατέληγαν στο ιερό του Διονύσου Ελευθερέα, καθώς και ο διθύραμβος. Τη δεύτερη παρουσιάζονταν πέντε κωμωδίες. Την τρίτη, τέταρτη και πέμπτη μέρα διδάσκονταν τραγωδίες, μια τετραλογία την ημέρα. Την τελευταία μέρα γινόταν στο θέατρο γενική συνέλευση.
Η πόλη των Αθηνών προβάλλονταν και προπαγανδίζονταν με τον πιο επιτυχημένο τρόπο μέσω αυτών των εορτών...
Η ανάπτυξη του κράτους της ξηράς- Η εδαφική επέκταση της Βενετίας
Ο 15ος αιώνας σηματοδοτεί την αποφασιστική εμπλοκή και επέκταση της Βενετίας στην ιταλική ενδοχώρα (terraferma) με τη συγκρότηση του «Κράτους της Στεριάς». Από τον 14ο αιώνα στο ιταλικό πολιτικό τοπίο λαμβάνει χώρα μια σημαντική μετάβαση, καθώς ολοένα περισσότερες ανεξάρτητες πόλεις ενσωματώνονται ή υποτάσσονται στα αναδυόμενα εδαφικά κράτη.
Από μια ευρύτερη οπτική η άνοδος των εδαφικών κρατών στον ιταλικό χώρο αποτελούσε απόπειρα προσαρμογής στα νέα ευρωπαϊκά δεδομένα σε μια περίοδο όπου τα αναδυόμενα ευρωπαϊκά κράτη (Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία) άρχιζαν να δημιουργούν ενοποιημένες εσωτερικές αγορές μεγαλύτερης κλίμακας.
Ήδη κατά το παρελθόν οι ιταλικές πόλεις επιδίωκαν να θέσουν υπό τον έλεγχό τους τη γειτονική ύπαιθρο, αλλά από τα μέσα του 14ου αιώνα αυτή η διαδικασία επιταχύνθηκε με τη διαδικασία συγκρότησης ισχυρών εδαφικών κρατών που ανταγωνίζονταν μεταξύ τους στην επέκταση επί πιο αδύναμων πόλεων και αγροτικών περιοχών.
Μέχρι τα μέσα του 15ου αιώνα το Δουκάτο του Μιλάνο, το παπικό κράτος, και οι Δημοκρατίες της Γένοβας, της Φλωρεντίας, της Σιένα και της Βενετίας και κάποιοι μικρότεροι σχηματισμοί
αποτελούσαν τα κύρια εδαφικά κράτη έχοντας αναδιαμορφώσει τον χώρο βόρεια της Ρώμης.
Πηγή: Γεώργιος Πλακωτός.
Η δύναμη του Παραμυθιού. Ηρώ Ντιούδη
Τα παραμύθια δεν είναι μόνο ψυχαγωγία για τα παιδιά, αλλά και ο πιο άμεσος τρόπος για να οδηγηθούν με ασφάλεια στην ωριμότητα, υποστηρίζει...
-
Αγαπητοί φίλοι απόψε θα σας παρουσιάσω το έργο του Αλεξάνδρου Δουμά (πατρός) "Ο Πύργος του Νελ", ένα έργο που γράφτηκε το 1832, ...
-
Τα παραμύθια δεν είναι μόνο ψυχαγωγία για τα παιδιά, αλλά και ο πιο άμεσος τρόπος για να οδηγηθούν με ασφάλεια στην ωριμότητα, υποστηρίζει...
-
Δίπλα στις Μαινάδες ως συμπλήρωμά τους στη συνοδεία του Διονύσου υπήρχαν όντα ειδικού χαρακτήρα, μισο-άνθρωποι και μισο-ζώα, οι Σάτυροι κα...