Ο Άγιος..

 Φέρτε σε πόλεμο ένα εκατομμύριο ανθρώπους και έναν Άγιο. 

Και θα δούμε ποιός θα νικήσει. 

Φυσικά ο Άγιος! 



Βγήκε τότε ο Ιησούς του Ναυή σε πόλεμο. 

Μόνος τα κατόρθωσε όλα,ώστε οι άλλοι σε τίποτα δεν ωφέλησαν. 

Ο πολύς όχλος αγαπητέ, όταν δεν εφαρμόζει το θέλημα του Θεού, καθόλου δεν διαφέρει από το μηδέν.  

Η μετάνοια δεν κρίνεται με την ποσότητα του χρόνου, αλλά με την διάθεση της ψυχής. Γιατί και οι Νινευίτες δεν χρειάστηκαν πολλές ημέρες για να εξαλείψουν την αμαρτία τους, αλλά μόνο 3 ημέρες. Και ο ληστής στο σταυρό, δεν χρειάστηκε πολύ χρόνο, αλλά μόνο να πει μερικές λέξεις, που τον έφεραν στον παράδεισο. Οι βαρειά αμαρτωλοί μόλις μετανοήσουν είναι ασυγκράτητοι προς την αρετή και πολλές φορές ξεπερνούν ακόμα και τον ζήλο εκείνων που δεν αμάρτησαν. Ας κάνουμε λοιπόν αρχή μετανοίας και ας μην απογοητευόμαστε.


 ΙερόςΧρυσόστομος

Οι βρικόλακες του Σάσεξ, του Σερ Άρθου Κόναν Ντόιλ. Ραδιοφωνικό Θέατρο

Η Πολιτισμική διαδρομή θα σας παρουσιάσει μία ακόμη περιπέτεια του διάσημου ντεντέκτιβ Σέρλοκ Χολμς...





Η υπόθεση:

Μια σκοτεινή βραδιά του Νοέμβρη η γκρίζα λονδρέζικη ομίχλη σταμάτησε τη βόλτα που είχαν ξεκινήσει ο Χολμς και ο Γουώτσον, η ομίχλη τους ανάγκασε να γυρίσουν στο γραφείο του Χολμς. Εκεί ο Χολμς λαμβάνει ένα γράμμα από το Ρόμπερτ Φέρκιουσον, ο οποίος του ζητά βοήθεια. Ο Φέργκιουσον θα έρθει αργότερα αυτοπροσώπως στο γραφείο του Χόλμς.

Ο Φέργιουσον μένει στο Σάσεξ, σε ένα παμπάλαιο αγροτικό σπίτι του 17ου αιώνα και έρχεται στο Χολμς εκ μέρους ενός φίλου του που έχει παντρευτεί μία Περουβιανή, η οποία έχει αρχίσει να συμπεριφέρεται περίεργα, καθώς επιτίθεται στο παιδί της και στο ανάπηρο παιδί που ο άντρας της είχε από τον πρώτο του γάμο. Σε γενικές γραμμές συμπεριφέρεται σαν βρικόλακας ...

Μια παραμάνα που ζει μαζί με την οικογένεια τα βλέπει όλα και τα αναφέρει στον άντρα της Περουβιανής. Εκείνος αρχικά δεν πίστευε αλλά κάποια στιγμή έπιασε τη σύζυγο του να ρουφά αίμα από το παιδί!

Γρήγορα ο Χολμς καταλαβαίνει ότι ο Φέργκιουσον είναι αυτός ο "φίλος¨. Ο Φέργκιουσον την έχει τώρα κλειδωμένη (τη γυναίκα του) και την προσέχει μία επίσης Περουβιανή υπηρέτρια.

Οι Χολμς, Φέργιουσον και Γουώτσον ταξιδεύουν στο Σάσεξ. Η έρευνα του Χολμς θα φέρει τελικά μια μεγάλη ανατροπή...


Μία ακόμη ενδιαφέρουσα περιπέτεια του διάσημου ντεντέκτιβ...



Η μεταφόρτωση έγινε από το Glob TV:




Ο Ντίνο Ράτζα ομιλεί για τον Μπόζινταρ Μάλκοβιτς.

 "...Όταν έφεραν τον Μπόζα στο Σπλίτ ήταν 34 χρονών, ένας άγνωστος βοηθός απο τον Ερυθρό Αστέρα. Εγώ ήμουν ένα νέο παιδί γεμάτο ενθουσιασμό που ήθελε να μάθει και να βελτιωθεί. 



Πριν ήταν προπονητής ο Σλαβκο Τρνινιτς, καταπληκτικός στη μετάδοση των βασικών στοιχείων του μπάσκετ και μετά ο "Μόκα" Σλάβνιτς, άλλος ένας πρώην διεθνής και σπουδαίος άνθρωπος. Και ξαφνικά μου φέρνουν κάποιον που δεν γνώριζα καθόλου, δεν είχα ακούσει το όνομα του ούτε μια φορά.


Φυσικά ήμουν επιφυλακτικός απέναντι του αλλά αυτό ήταν κάτι που εξαλείφθηκε μετά την πρώτη προπόνηση. Συνειδητοποίησα πως ήταν πολύ μεγάλος προπονητής. Και τα υπόλοιπα είναι απλά ιστορία..." 


Ντίνο Ράτζα για τον Μπόζινταρ Μάλκοβιτς...

Κεφαλή αγάλματος του Μεγάλου Αλεξάνδρου από πεντελικό μάρμαρο (μετά το 338 π.Χ.)

Βρέθηκε το 1886 κοντά στο Ερέχθειο, στην Ακρόπολη. Ο Μέγας Αλέξανδρος εικονίζεται σε νεαρή ηλικία, όπως θα ήταν την εποχή της μοναδικής επίσκεψής του στην Αθήνα, μετά τη μάχη της Χαιρώνειας το 338 π.Χ.

Τα βαθιά τοποθετημένα στις κόγχες μάτια, το στραμμένο προς τα επάνω βλέμμα, τα μισάνοιχτα χείλη και τα μαλλιά που σχηματίζουν στο μέτωπο αναστολή, είναι τα κατεξοχήν γνωρίσματα του Αλεξάνδρου. Τα ίχνη κόκκινης βαφής που διατηρούνται στα μαλλιά προέρχονται πιθανότατα από το υπόστρωμα για την εφαρμογή της τελικής, χρυσής τους απόχρωσης ενώ η διαμόρφωσή τους στο πίσω μέρος δείχνει, ίσως, ότι κάποτε τα στόλιζε στεφάνι ή ταινία, φτιαγμένη από άλλο υλικό.
Το άγαλμα θεωρείται πρωτότυπο έργο του Λεωχάρη, που φιλοτέχνησε και άλλα πορτρέτα του Αλεξάνδρου στα πανελλήνια ιερά της Ολυμπίας και των Δελφών.
Μουσείο Ακρόπολης.



Οι Μακεδόνες Καταδρομείς . Η πολιορκία και η κατάληψη του βράχου της Σογδιανής.

Η πρώτη επιχείρηση κατάληψης οχυρού με αλπινιστικές μεθόδους στην παγκόσμια ιστορία.




Η πολιορκία του βράχου της Σογδιανής πραγματοποιήθηκε το 327 π.Χ. από τον Μέγα Αλέξανδρο και αποτελεί ένα μικρής σημασίας στρατιωτικό γεγονός, αλλά με τεράστια στρατηγική αξία. Επρόκειτο για ένα ορεινό φρούριο, από την κατάληψη του οποίου εξαρτιόταν η τύχη των έτοιμων για επανάσταση ξανά Σογδιανών. Στο «ανάλωτον» αυτό καταφύγιο την άμυνα είχε οργανώσει ο Οξυάρτης και είχαν συγκεντρωθεί πολλοί επαναστάτες Σογδιανοί με τις οικογένειές τους. Οι απόκρημνοι βράχοι και το πυκνό χιόνι που κάλυπτε τα πάντα, έκαναν το οχυρό απροσπέλαστο. Οι Σογδιανοί είχαν αρκετές προμήθειες για να αντέξουν την πολιορκία, ενώ από το χιόνι εξασφάλιζαν και άφθονο νερό. Όταν ο Μέγας Αλέξανδρος τους πρότεινε να παραδοθούν, εκείνοι του απάντησαν προκλητικά πως θα έπρεπε να βρει «φτερωτούς στρατιώτες» για να καταλάβει το οχυρό, κάτι που το εξόργισε αφάνταστα.


Μετά την άρνηση των Σογδιανών, ο Αλέξανδρος αποφάσισε να επιτεθεί εναντίον του φρουρίου. Τότε δημιούργησε την πρώτη ομάδα ορεινών καταδρομών, και για να είμαστε σαφέστεροι, την πρώτη ομάδα αλπινιστών. Διάλεξε 300 μαχητές, τους πλέον ικανούς κι εξασκημένους στην ανάβαση των βράχων και τους ζήτησε να αναλάβουν την επιχείρηση, δίνοντας σε όποιον ανέβαινε πρώτος 12 τάλαντα.

Κατά τον Κούρτιο, μιλώντας στους επίλεκτους στρατιώτες, είπε: «Η φύση δεν έχει τοποθετήσει τίποτα τόσο ψηλά, ώστε το θάρρος να μην μπορεί να το ξεπεράσει. Με το να προσπαθούμε να πετύχουμε αυτά που οι άλλοι δεν τόλμησαν, έχουμε την Ασία υπό την εξουσία μας».


Οι αλπινιστές του Μ.Αλεξάνδρου χρησιμοποίησαν σημερινούς τρόπους αναρρίχησης, έφτιαξαν μικρές σιδερένιες σφήνες-καρφιά, σαν και αυτές που χρησιμοποιούσαν για να σταθεροποιούν τις σκηνές τους. Κατόπιν έθεσαν σταθερά λινά σκοινιά πάνω τους και αναρριχήθηκαν στην πλέον απόκρημνη μεριά του βράχου μέσα στη νύχτα, για να μη γίνουν ορατοί από τους εχθρούς. Μπήγοντας τα καρφιά σε σχισμές βράχων ή στον πάγο, άρχισαν να ανεβαίνουν όλο και ψηλότερα. Τριάντα περίπου χάθηκαν σε αυτή την προσπάθεια. Οι υπόλοιποι κατάφεραν να φτάσουν στην κορυφή κοντά στην αυγή και ανέμισαν τις σημαίες, όπως είχε προσυμφωνηθεί.


Δίχως να χάσει χρόνο ο Αλέξανδρος έστειλε στους Σόγδιους κήρυκα, να φωνάξει στην εμπροσθοφυλακή τους πως ο Αλέξανδρος είχε βρει τους στρατιώτες με τα φτερά, πως ήδη κατείχε την κορυφή του βουνού και πως έπρεπε τώρα να παραδοθούν, προτρέποντάς τους παράλληλα να κοιτάξουν ψηλά. Βλέποντας τις σημαίες να ανεμίζουν οι Σόγδιοι, αποθαρρύνθηκαν από το απροσδόκητο. Θεωρώντας δε πως πολλοί περισσότεροι Μακεδόνες βρίσκονταν στην κορυφή οπλισμένοι ως τα δόντια, αποφάσισαν να παραδοθούν, υποκύπτοντας στο ψυχολογικό και όχι φυσικό πλεονέκτημα του Αλέξανδρου.

Ένα ναυτικό επεισόδιο μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων το 1821

 30 Σεπτεμβρίου 1821 


Ελληνική Επανάσταση


Πραγματοποιείται καταδίωξη του Τουρκοαιγυπτιακού Στόλου από τον Ελληνικό και ναυμαχία ανάμεσα στη Ζάκυνθο και τη νήσο Πρώτη. Ο Σπετσιώτης Παναγιώτης Μπότασης έβαλε φωτιά σε μια βάρκα με εύφλεκτες ύλες και ο εχθρικός στόλος απομακρύνεται πιστεύοντας πως πρόκειται για ελληνικό πυρπολικό. Με το τέχνασμα του Μπόταση τα ελληνικά πλοία κατόρθωσαν να διαφύγουν και να συμπτυχθούν στον όρμο του Κατάκολου, ενώ ο Οθωμανικός Στόλος κατέφυγε στη Ζάκυνθο. Στην προσωπογραφία εικονίζεται ο Παναγιώτης Μπότασης (Εθνικό και Ιστορικό Μουσείο).



Εφιαλτικό παιχνίδι, Φώλκλαντ Κάρι. Θέατρο της Δευτέρας

Απόψε η Πολιτισμική Διαδρομή θα σας παρουσιάσει το έργο του  Κάρι Φώλκλαντ "Το εφιαλτικό παιχνίδι". Πρόκειται για ένα αστυνομικό δράμα από τον μετρ του είδους άγγλο συγγραφέα.





Μια παρέα, ένα πάρτυ και ένας φόνος. Ένα παιχνίδι μεταξύ φίλων, που εξελίσσεται σε εφιάλτη!
Παρεθλόν, μυστικά και ψέματα πυροδοτούν τη σκηνή και το μυστήριο ξεκινά.
Οι ανατροπές διαδέχονται η μια την άλλη. Ποιός το έκανε και γιατί ; Όλοι έρχονται αντιμέτωποι με μια εφιαλτική αλήθεια, με ένα πολύ συγκινιτικό τέλος. Πλέον τίποτα δεν είναι ίδιο.
Ο Ντεντέκτιβ της Σκότλαντ Γιαρντ αναλαμβάνει να διαλευκάνει την υπόθεση...


                                   


Εξαιρετικοί ηθοποιοί εγκλιματίζονται άνετα στο "φλεγματικά ατμοσφαιρικό" κλίμα που απαιτεί η παράσταση και προσφέρουν εξαιρετικές ερμηνείες.




Έτος: 1977

Είδος: Τηλεοπτική πρεμιέρα: 25 Ιουλίου 1977
Τηλεοπτική περίοδος: 1η
Κανάλι: ΕΡΤ
Σκηνοθεσία: Λάμπρος Κωστόπουλος , Κώστας Ζωγόπουλος
Συγγραφέας: Falkland Cary
Σενάριο: Μέλπω Ζαρόκωστα (μετάφραση)
Μουσική σύνθεση: Ζακ Μεναχέμ
Ηθοποιοί: Βασίλης Ανδρεόπουλος (επιθεωρητής Μπένμπριτζ) , Μέλπω Ζαρόκωστα (Μπένι Ερλ) , Δημήτρης Καλλιβωκάς (Τσαρλς Έτζγουερθ) , Ντίνος Καρύδης (Άρθουρ Γουέικ) , Σπύρος Κωνσταντόπουλος (Μπλόσομ, μπάτλερ) , Χλόη Λιάσκου (Μόιρα Ετζγουερθ) , Ντάνος Λυγίζος (Μπίλι Φερν) , Σοφία Μυρμηγκίδου (Φλάτι Φόρεστερ) , Παναγιώτης Παναγόπουλος (I) (διανομέας ανθοπωλείου) , Νικήτας Τσακίρογλου (Φιλίπ Λαβιλιέ) , Μαίρη Φαρμάκη (Τοβ Βράνιεν, καμαριέρα) , Γιάννης Φύριος (Γουίλιαμ Σταπλς, υπηρέτης)

Σκηνικά: Γιάννης Καρύδης
Trivia: Θεατρική παράσταση στα πλαίσια της εκπομπής "Το θέατρο της Δευτέρας (1976)".



Η Χλόη Λιάσκου




Η μεταφόρτωση έγινε από το κανάλι Ναταλία Δεδουσοπολου:




Πηγές:

http://cultureloversgr.blogspot.com/2017/05/blog-post_5.html

Ο Μιχάλης Κακιούζης

 Δεν είχε το κορμί και το ύψος του Ρεντζιά, τα φυσικά προσόντα του Παπανικολάου, το χέρι του Χατζή. Αλλά ο εορτάζων σήμερα Μιχάλης Κακιούζης είχε τόσο σπουδαίο μπασκετικό iq που θα μπορούσε να το μοιράσει στους απανταχού forward της Ευρώπης. Ένας απο τους πιο έξυπνους μπασκετμπολίστες της γενιάς του, που απέδειξε πως στο άθλημα είναι απαραίτητη και η αντίληψη εκτός της αθλητικότητας.



Γιατί αθλητικό τον Μιχάλη δεν τον έλεγες ποτέ ακόμα και στα νιάτα του, όταν ως βέρος Φιλαδελφιώτης ξεκινούσε το ταξίδι του στον χώρο με την φανέλα του Ιωνικού. Εκεί άρχισε να κάνει γνωστό το όνομα του, ήρθε η κλήση στην Μικτή ΕΣΚΑ και η Εθνική Παίδων.


Αυτή η τρελοπαρέα των πιτσιρικάδων έριξε την πρώτη πιστολιά στο Ευρωμπάσκετ της Τουρκίας το 1993 κατακτώντας το χρυσό μετάλλιο με τον Μιχάλη βασικό και αναντικατάστατο. Τα καλύτερα όμως ήταν μπροστά για τον Κακιούζη και γρήγορα η πραγματικότητα θα ξεπερνούσε τα όνειρα του. Με τα παράσημα του δεύτερου σκόρερ και ριμπάουντερ της Α2 θα ανηφορίσει από τη Νέα Φιλαδέλφεια πρώτα στην Θεσσαλονίκη και μετά στο ΟΑΚΑ και μαζί με την υπέροχη εκείνη Εθνική Εφήβων, θα σκορπίσει στους πέντε ανέμους όλους τους αντιπάλους τους και θα βρεθούν στην κορυφή του κόσμου. 


Και ύστερα θα ακολουθήσει η μεταγραφή στην ομάδα της καρδιάς του, εκεί που αγαπήθηκε όσο λίγοι αθλητές και βίωσε όπως έχει πει ο ίδιος όλα τα συναισθήματα, θετικά και αρνητικά.


Ήταν στο σπίτι του και σχεδόν κόντεψε να του πέσει το ακουστικό από τα χέρια όταν ο πατέρας του τον πήρε από ένα καρτοτηλέφωνο για να του ανακοινώσει πως έκλεισε η μεταγραφή του στην ΑΕΚ της οποίας ήταν οπαδός απο μικρό παιδί και παρέμεινε ακόμα και όταν οι άνεμοι τον έφεραν σε άλλα λιμάνια. 


Από την πρώτη κιόλας σεζόν με τα κιτρινόμαυρα ξεχώρισε και μαζί με τον συνοδοιπόρο Νίκο Χατζή ήταν πραγματική όαση σε μία προβληματική χρόνια για τον Δικέφαλο. Και μετά ήρθε ο Ιωαννίδης, ο Ίβκοβιτς και ο φοίνικας αναγεννήθηκε απο τις στάχτες του. 


Κύπελλα Ελλάδος, Φάιναλ Φορ, Κύπελλο Σαπόρτα αλλά κυρίως το πρωτάθλημα του 2002 με την επική ανατροπή απέναντι στον Ολυμπιακό. Το ξέσπασμα του Μιχάλη όταν σήκωσε το τρόπαιο του πρωταθλητή, δεν ήταν μόνο αποτέλεσμα της απεριόριστης χαράς αλλά και μίας απάντησης προς αυτούς εντός ΑΕΚ που τον κατηγόρησαν πως είχε "πουλήσει" το πρωτάθλημα στους Ερυθρόλευκους. Κάτι έσπασε μέσα του τότε, αισθάνθηκε προδομένος και μετά απο 7 χρόνια με τα κιτρινόμαυρα, έφυγε για να μην ξαναγυρίσει ποτέ. 


Θα ακολουθήσει η περιπλάνηση σε ολόκληρη τη μπασκετική Ευρώπη με Ισπανία και Ιταλία να τον κερδίζουν είς διπλούν με Μπαρτσελόνα και Σεβίλλη για τους Ίβηρες, με Σιένα, Κρέμονα και Ρόμα για τους γείτονες.


Πέρασε και μια βόλτα απο την Τουρκία με την Εφές, είπε oui στους Γάλλους της Λε Μαν αφού ενδιάμεσα φόρεσε ξανά κιτρινόμαυρα αλλά του Άρη αυτή την φορά, πήγε στην Ελβετία και στη μαρτυρική Κύπρο και τελικά σαν τον Οδυσσέα που επιστρέφει στην Ιθάκη του μετά απο είκοσι χρόνια με γκριζαρισμένους πια κροτάφους, έκλεισε την τεράστια καριέρα του στα γνώριμα χωράφια της Α2 με τον Φάρο Κερατσινίου.


Οποιοδήποτε αφιέρωμα γραφόταν για τον Μιχάλη Κακιούζη, θα ήταν ελλιπές αν δεν περιείχε το κεφάλαιο εθνική ομάδα. Πιστός στρατιώτης της απο τα μικράτα του, ο Μιχάλης ήταν βασικότατο στέλεχος της χρυσής εκείνης γενιάς και ευτύχησε να την υπηρετήσει και ως αρχηγός της, τιμή που δικαίως του απονεμήθηκε. Γιατί αρχηγός σημαίνει μπροστάρης, σημαίνει ηγέτης, σημαίνει πίστη στις δυνατότητες της ομάδας.


Και ο Μιχάλης πάντα πίστευε στην εθνική ακόμα και όταν τα αποτελέσματα δεν ήταν αυτά που επέτρεπαν τόση αισιοδοξία. Όπως τότε που η Γαλανόλευκη υπέστη τρεις ήττες στα φιλικά πριν απο το Ευρωμπάσκετ του Βελιγραδίου και συγκέντρωσε τα πυρά του τύπου με την κριτική να είναι σκληρή.Ο Μιχάλης ρωτήθηκε για το τι μπορούμε να περιμένουμε και η απάντηση του ήταν αξία λόγου ενός πραγματικού αρχηγού. "Το χρυσό μετάλλιο" είπε χωρίς πολλά πολλά και μερικές εβδομάδες αργότερα φάνηκε συνεπέστατος στην "προφητεία" του υψώνοντας στον ουρανό του Βελιγραδίου το βαρύτιμο τρόπαιο του πρωταθλητή Ευρώπης. 


Αρχηγός και ουσιαστικός και στο έπος της Σαϊτάμα όταν πέτυχε 15 αθόρυβους πόντους στον ημιτελικό και ήταν ο καλύτερος παίχτης μας στον τελικό με 17.


Αν κάνουμε τον τελικό απολογισμό της παρουσίας του Μιχάλη Κακιούζη στο ελληνικό μπάσκετ, θα δούμε πως η ουσία ήταν αυτή που χαρακτήριζε το παιχνίδι του. Σε ένα άθλημα σαν το μπάσκετ όπου τα φυσικά προσόντα χαρίζουν ένα πλεονέκτημα, ο Κακιούζης απέδειξε πως το μυαλό μπορεί να κάνει την διαφορά. 


Το μπάσκετ διαρκώς εξελίσσεται και ο Μιχάλης ήταν ίσως ένας εκ των τελευταίων παιχτών και όχι αθλητών, γνωρίζοντας άριστα πως να εκμεταλλεύεται την θέση του και την αδυναμία του αντιπάλου. Η έφεση του στο επιθετικό ριμπάουντ ήταν εκπληκτική, σε σημείο να αναρωτιέσαι αν έχει μαγνήτες στα χέρια, οι κινήσεις του στο low post ιδανικές, το μακρινό του σουτ εγγύηση. 


Ένας παίχτης, αγαπημένος των προπονητών ίσως γιατί ήταν ο ίδιος προπονητής μέσα στο γήπεδο. Αλλά πάνω απο όλα ο Μιχάλης Κακιούζης ήταν ο μεγάλος αρχηγός. Χρόνια πολλά Μιχάλη, καλημέρα μπασκετόφιλοι...


Antreas Tsemperlidis

Πολιόχνη Λήμνου.

. Ανεσκάφη από την Ιταλική αρχαιολογική σχολή. Πρόκειται για μια κανονική πόλη της πρώιμης νεολιθικής εποχής, της 5ης πχ. Χιλιετίας. Πέραν του γενικότερου αρχαιολογικού ενδιαφέροντος που παρουσιάζει, διαθέτει το πρώτο βουλευτηριο της ιστορίας, μια μεγάλη αίθουσα στην οποία συγκαλούνταν και συσκέπτονταν οι κάτοικοί της. Βρέθηκαν τουλάχιστον τρεις γραμμές καθισμάτων και φυσικά, η έδρα, το βήμα στο οποίο ανέβαιναν οι ομιλητές. Ένα παγκόσμιο αρχαιολογικό εύρημα, διεθνώς γνωστό και παντελώς άγνωστο στους σημερινούς Έλληνες...




Άποψη...

 


Η μάχη του Αλή Βεράν – 17 Αυγούστου 1922

( Περιγραφή από τον Χρήστο Σπανομανόλη που έλαβε μέρος σ’αυτήν την μάχη, από το βιβλίο του «Aιχμάλωτοι των Τούρκων», σελ. 56-79)


…εξαντλημένοι, καταπονημένοι, φτάσαμε στη τραγική κοιλάδα του Αλή Βεράν, στην κοιλάδα του θανάτου. Τι είναι το Αλή Βεράν; Μικρό χωριό της επαρχίας Κιουταχείας της Μικράς Ασίας, της ελληνικής περιοχής. Κάθε σπιθαμή εδάφους είναι ποτισμένο με αίμα ελληνικό, μαρτύρων και ηρώων, κείμενον επί της οδού που συνδέει την Κουτάχεια με τον σιδηροδρομικό σταθμό του Τομλού Μπουνάρ. Εδώ στο Αλή Βεράν στις 17 Αυγούστου 1922 δόθηκε μια άνισος μάχη μεταξύ πολυαρίθμων μονάδων του Τουρκικού στρατού με ολιγάριθμες μονάδες του Ελληνικού και με αναλογίαν ένα προς οχτώ. Εκτός της ονομαστής μάχης του Αλή Βεράν, μάχης της κοιλάδας του θανάτου, ωνομάσθη από τους Τούρκους μάχη του Αρχιστρατήγου, γιατί την μάχην την διηύθυνεν εκ μέρους των Τούρκων ο ίδιος ο Μουσταφά Κεμάλ…



…εδώ στο Αλή Βεράν είχαν συγκεντρωθεί το πρωί της 17ης Αυγούστου 1922 οκτώ πλήρεις τουρκικές Μεραρχίες πεζικού (61η, 16η, 17η, 11η, 5η, 3η, 23η) και τρεις ακόμα μεραρχίες ιππικού με μεγάλην υποστήριξιν πυροβολικού.


Ενώ ο στρατηγός Τρικούπης διέθετε τα υπολείμματα πέντε Ελληνικών μεραρχιών μαχίμων, δυνάμεων τεσσάρων περίπου συνταγμάτων πεζικού και μερικές ορειβατικές πυροβολαρχίες. Την παραμονήν, την 16ην Αυγούστου 1922, δώσαμε από το πρωί, όλην την ημέραν φονικωτάτη μάχη παρά το Χαμουρκίοϊ, που διήρκεσε ως αργά το βράδυ. Μετά από μικράν ανάπαυλαν, όλη τη νύκτα εκάναμε εξαντλητική πορεία μέσα σε πυκνά δάση και ποτάμια και εφθάσαμε το πρωί της 17ης Αυγούστου στο χωριό Σάλκιοϊ με την ιδέα πως θ’αναπαυθούμε χωρίς να ξέρωμε βέβαια τι μας περίμενε, και ότι αυτή τη μέρα θα δίναμε τη μεγαλύτερη και φονικώτερη μάχη όπου έδωσεν ο Ελληνικός στρατός στη Μικρά Ασία !


Είχαμε τέσσερις νύκτες να κοιμηθούμε, ήμαστε νηστικοί, εξαντλημένοι, αλλ’όμως παρ’όλα αυτά μία θεία δύναμις μας έδινε κουράγιο, μας τροφοδοτούσε μ’ανεξάντλητες δυνάμεις τα αποθέματα των οποίων κι εμάς όλους μας εξένιζαν. Σ’αυτή τη σωματική και ψυχική κατάσταση μας βρήκε η 17η Αυγούστου 1922.


Στις έξι το πρωί έφθασε στο Σάλκιοϊ με τα επιτελεία Α΄ και Β΄ Σώματος Στρατού και ο στρατηγός Τρικούπης, σοβαρός, σιωπηλός, με πλήρες αίσθημα ευθύνης και αυτοσυγκεντρώσεως. Διέταξε ανασύνταξιν και οι αξιωματικοί μας ειδοποίησαν, ότι όχι μόνον δεν προέβλεπαν ανάπαυσι, αλλά και σύμφωνα με τις πληροφορίες που είχαν, ήμαστε σχεδόν περικυκλωμένοι από τον εχθρό και επομένως ήμαστε υποχρεωμένοι να δώσουμε τη μεγαλύτερη μάχη που είχε δοθή ποτέ στην Μικρά Ασία…


…άρχισαν οι πρώτες κανονιές των Τούρκων, ενώ από διάφορα σημεία το τουρκικό πεζικό άρχιζε τη δράσι του. Από την διεύθυνσι των πυρών καταλάβαμε ότι ήμαστε περικυκλωμένοι. Οι οβίδες των Σκόντα των 105 πάνω από τα κεφάλια μας έπεφταν καταιγιστικά μαζί με τις μυριάδες σφαίρες του τουρκικού πεζικού. Ακροβολιστήκαμε και περιμέναμε με αγωνία τη διαταγή για την πρώτη εξόρμησι. Και τότε ακούμε τις ιαχές των επερχόμενων Τούρκων «Αλλάχ-Αλλάχ»…


…ο λοχαγός μας είχε διατάξει στη κρίσιμη αυτή ώρα : - Δεν θα πυροβολήση κανείς πριν δώσω το σύνθημα. Προσέξτε θα τους αφήσωμε να πλησιάσουν κι εγώ θα σας διατάξω πότε θα επιτεθούμε. «Αλλάχ-Αλλάχ», όλο και πιο δυνατά τ’ακούγαμε. Που όμως υπομονή εμείς.


-Εφ’όπλου λόγχη ! ακούγεται φοβερή και τρομερή η φωνή του λοχαγού μας. Κλακ, κλακ οι λόγχες στη θέσι τους. Και τότε με το σάλπισμα «Προχωρείτε, προχωρείτε» ξαφνιάσαμε τους Τούρκους. Γίνεται κακό μεγάλο. Χαλασμός κόσμου. Με τον αιφνιδιασμό μας και με τις βροντώδεις πολεμικές κραυγές «Αέραα!» σταματήσαμε τους Τούρκους, σταμάτησε και το «Αλλάχ-Αλλάχ». Έπαψε το πυροβολικό και αρχίζει ο αγώνας της λόγχης σώμα με σώμα. Μετά από μεγάλη αντίσταση και πείσμα των Τούρκων τους παίρνομε φαλάγγι. Πατούμε επάνω σε σκοτωμένους Έλληνες, Τούρκους, σε τραυματίες. Που και που αγκαλιασμένοι κάτω νεκροί Τούρκοι και Έλληνες. Προς στιγμήν απέτυχε η προσπάθειά τους και αποσύρονται με μεγάλες απώλειες. Περιγραφή της μάχης με τη λόγχη σώμα με σώμα είναι ανατριχιαστική, γιατί είναι απάνθρωπη. Ξεπερνά κάθε όριο ψυχικής αντοχής…


…πλησιάζουν πάλι οι Τούρκοι. Νέα διαταγή : Ανεφοδιασμός, ακροβολισμός και έτοιμοι προς έφοδον. Είναι ακόμη 9 το πρωί. Παύει το πυροβολικό των Τούρκων άρα ετοιμάζονται πάλι για έφοδο. Πριν γίνη ο ακροβολισμός μας συγκέντρωσε ο λοχαγός με δεμένο τώρα το αριστερό του χέρι, από τραύμα. Πήρε εκείνο το ύφος του σεμνοπρεπούς ήρωα και μας μίλησε για δεύτερη φορά.


-Παιδιά μου, έτσι σας θεωρώ όλους παιδιά μου. Ετιμήσατε τα ελληνικά όπλα. Κανείς μα κανείς στρατός δεν θα πολεμούσε με τέτοια εξάντλησι όπως πολεμήσαμε προ ολίγου εμείς. Είχαμε θυσίες. Ας είναι αιωνία η μνήμη των αθανάτων νεκρών μας. Εδώ στα άγια κι αιματοποτισμένα χώματα των σκλαβωμένων αδελφών μας που ελευθερώσαμε, η δόξα τους στεφανώνει. Σας το λέγω και πάλι να το ξέρετε. Είμεθα γύρω-γύρω κυκλωμένοι από τους Τούρκους. Ίσως το βράδυ όσοι επιζήσουν να επιχειρήσουν σπάσιμο της γραμμής των Τούρκων. Τώρα μας περιμένουν πολύ δύσκολες ώρες, μεγάλες δοκιμασίες. Δε θ’αφήσουμε τους Τούρκους να μας σφάξουν ! Θα πολεμήσομε μέχρι τελευταίας ρανίδας του αίματός μας, θα πολεμήσωμε για την τιμή των ελληνικών όπλων…


…τώρα βάλλουν πάλι οι Τούρκοι με τα κανόνια. Τα κανόνια σκάβουν γύρω μας τη γη. Δεν αφήνουν τίποτε όρθιο. Αυτοκίνητα, κάρα, στρατιώτες, υποζύγια, τινάζονται όλα στον αέρα και πέφτουν κάτω, κορμιά μισά, κεφάλια, πόδια, άλογα σε κομμάτια, μέρη αυτοκινήτων. Μία οβίδα παίρνει και τα δυο πόδια ενός πυροβολητή μας. Και δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο να βλέπη κανείς το μουλάρι του στρατιώτη να γλείφη τις πληγές του τραυματία. Και τα ζώα ακόμη έχουν συναίσθηση του χρέους και προσφέρουν τις υπηρεσίες των. Γίνονται πρόχειρα χειρουργεία. Μέσα στο κακό διακρίνω τον υπίατρο Μαρσέλλο να προσφέρη τις πρώτες βοήθειες…


…εμπρός να περιγράψεις τη μάχη σώμα με σώμα, στήθος με στήθος και το τελευταίο ! Στα χέρια. Κι αυτό να επαναλαμβάνεται την ίδια μέρα από το πρωί έως το βράδυ…

Σπάνια φωτογραφία σύλληψης Βούλγαρου κατασκόπου από άντρες της Χωροφυλακής το 1913

 Σπάνια έγχρωμη φωτογραφία που παρουσιάζει δύο χωροφύλακες να έχουν συλλάβει το 1913 στην Μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος Βούλγαρο κατάσκοπο, και τον οποίο έχουν δέσει πισθάγκωνα, ενώ να επισημάνουμε πως η φωτογραφία είναι τραβηγμένη από Γάλλο περιηγητή (δωρεά κ.Ιουλίας Πελεκάνου).



Πηγή Ιστορικός συλλέκτης Βέροιας

Το κυνήγι της Δόξας, του Νίκου Τσιφόρου. Ραδιοφωνικό θέατρο

 Αγαπητοί φίλοι, η Πολιτισμική Διαδρομή συνεχίζει την παρουσίαση των αυτοτελών επεισοδίων από το έργο του Νίκου Τσιφόρου Τα παιδιά της Πιάτσας παρουσιάζοντας σας απόψε το Κυνήγι της Δόξας.




 

Η υπόθεση:

Τον πλούτο εμίσησαν, τη δόξα ουδής. Ο Ζαφείρης Σοροπάκιας είχε κάνει καραμέλα την παραπάνω έκφραση. Ο πατέρας του Ζαφείρη είχε έναν αραμπά και έκανε μεταφορές, κονόμαγε δέκα τάληρα αλλά δεν του έφταναν καθότι είχε έξι παιδιά και του άρεσε το τσούζει.

Ο Ζαφείρης πίστευε ότι μόνο με την παρανομία θα βρει προκοπή. Ήθελε να βρει γυναίκα της προκοπής και να κάνει Μπαμ. Τέτοιες  γυναίκες τον κορόιδευαν. Μια μέρα όμως κερδίζει απότομα λεφτά στον ιππόδρομο, γνωρίζει τη Δήμητρα που τη λέγανε Σούζη και ερωτεύεται φουλ!

Η Σούζη όμως θέλει ένδοξο άνδρα και εδώ ξαναθυμάται την παρόλα με το ρητό ¨τη δόξα κλπ¨, το λοιπόν έβαλε μπροστά να δοξασθεί…

 

Πρόκειται για ανεκτίμητης ηθογραφικής αξίας διηγήματα που μας παρουσιάζουν ¨λουμπέν¨ μορφές μιας άλλης εποχής.

Απαγγέλει ο Γιάννης Μποστατζόγλου.

Μουσικές Στίξεις: Δημήτρης

Αρσενόπουλος

Τεχνικός Ήχου: Τάσος Μπακασιέτας

Φωτογραφίες: Άγγελος Μίχας

Παραγωγή: Γιώργος Ευσταθίου


Η μεταφορά έγινε από το κανάλι Stavros M:



Ο Πιτ Παπαχρόνης...

 Καλημέρα μπασκετόφιλοι...


Από την φουρνιά των Ελληνοαμερικανών που ήρθαν στην πατρίδα των γονέων τους την δεκαετία του 80, ένας από αυτούς που ξεχώρισαν όχι απαραίτητα εξαιτίας των μπασκετικών του προσόντων, ήταν ο Πιτ Παπαχρόνης που σήμερα γιορτάζει τα 54α γενέθλια του. Με κορμί που παρέπεμπε σε body builder, ο Παπαχρόνης παρέα με τον ξαδερφο του Κρις Παπασαραντου ακολούθησαν το αντίθετο δρομολόγιο απο αυτό των προγόνων τους και ήρθαν στην Θεσσαλονίκη και τον ΠΑΟΚ θέλοντας να κάνουν καριέρα ως μπασκετμπολίστες.



Από την πρώτη στιγμή ο Πιτ έγινε ο αγαπημένος της ασπρόμαυρης εξέδρας που έβλεπε έναν άτεχνο αλλά πολύ δυνατό και παθιασμένο power forward να τα δίνει όλα στο παρκέ, ρίχνοντας μπόλικο ξύλο στην άμυνα και στην επίθεση να πετυχαίνει μερικούς εύκολους πόντους, συνήθως σε κοντινή απόσταση απο το καλάθι αφού το σουτ του δεν ήταν και για σεμινάριο ( η μηχανική του ήταν περίεργη σαν να υψώνεται ένας γερανός).


Συγκεκριμένος ήταν ο ρόλος του Παπαχρόνη στον Δικέφαλο του Βορρά και ήταν εξαιρετικός σε αυτόν.Με τον ΠΑΟΚ κατέκτησε το Κυπελλούχων το 91 και το πρωτάθλημα το 92 αλλά ήδη ο Ίβκοβιτς είχε πάρει την απόφαση να τον τελειώσει απο την ομάδα, όταν σε μία ομιλία του ο Πιτ συνελήφθη κοιμώμενος.


Και έτσι έγινε με τον παίχτη να αλλάζει γειτονιά και να μετακομίζει απο το Αλεξάνδρειο στο Ιβανώφειο ως αντάλλαγμα για τον Χρήστο Τσέκο τον οποίο ειρήσθω εν παρόδω είχε φιλοδωρήσει με μία μεγαλοπρεπέστατη αγκωνιά κατά την διάρκεια ενός αγώνα μεταξύ του ΠΑΟΚ και του Ηρακλή.Στον Γηραιό ο Παπαχρόνης βρήκε την μπασκετική του Ιθάκη και ειδικά την περίοδο 94-95 στο ημίψηλο σχήμα που λανσάρισε ο Σούμποτιτς  ως παρτενέρ του Γουόλτερ Μπέρι.


Αποχωρώντας απο τον Ηρακλή το 1996 φόρεσε ξανά την φανέλα με τον Δικέφαλο, της ΑΕΚ αυτή τη φορά ρίχνοντας και πάλι μπόλικο ξύλο στις δύο ρακέτες και δίνοντας ανάσες στο βασικό δίδυμο ψηλών των Αλεξάντερ και Λάρσεν.Ο δυναμισμός του έφτασε μέχρι και την Κρήτη παίζοντας για έναν χρόνο στο Ηράκλειο και τελικά έριξε αυλαία το 2000 με την φανέλα του Αμαρουσίου.


 


Ένας πολύ γυμνασμένος μπασκετμπολίστας που έκανε καριέρα με τα σωματικά του προσόντα, ο Πιτ Παπαχρόνης ίσως να έβρισκε θέση στο ρόστερ μιας ομάδας ακόμα και σήμερα ως ένας undersized σέντερ συγκεκριμένων αγωνιστικών χαρακτηριστικών με κυρίαρχα στοιχεία το το πάθος και την δύναμη. Ένας Robocop του μπάσκετ...


Antreas Tsemperlidis

Στελέχη της Βασιλικής χωροφυλακής σε αγορανομικους ελέγχους

 Δύο φωτογραφίες περιόδου 1965-1966 που εμφανίζουν στελέχη της ‘’Ελληνικής Βασιλικής Χωροφυλακής’’, της ‘’Αγορανομικής Υπηρεσίας’’, να εκτελούν ελέγχους, στην μεν αριστερή φωτογραφία σε πωλητή λαϊκής αγοράς, στην δε, δεξιά φωτογραφία σε καταναλώτρια εντός καταστήματος.



Πηγή Ιστορικός συλλέκτης Βέροιας

Ένας Γάλλος Δον Ζουάν στη Μόσχα του 1812, του Πωλ Κέντεν. Ραδιοφωνικό Θέατρο

 Στην κατεχόμενη από τους Γάλλους του Ναπολέοντα Μόσχα, θα σας μεταφέρει η Πολιτισμική Διαδρομή, παρουσιάζοντας σας το έργο του Πωλ Κέντεν Ένας Γάλλος Δον Ζουάν στη Μόσχα του 1812.



Το έργο μας βάζει απευθείας στο κλίμα της κατεχόμενης από τους Γάλλους Μόσχας...

Στις 14 Σεπτεμβρίου, η Μόσχα παραδόθηκε στον Ναπολέοντα αμαχητί. Ο Γάλλος αυτοκράτορας διόρισε τον Αντόλφ Εντουάρ Ζοζέφ Μορτιέ στρατιωτικό διοικητή, τον Ντυρονέλ διοικητή του οχυρού και της πόλης, ενώ τη θέση του «οικονόμου της Μόσχας και της επαρχίας» (πολιτικoύ διοικητή) έλαβε ο Λεσσέψ. Ο Λεσσέψ «επέλεξε» και ο Ναπολέοντας διόρισε 22 άτομα από τον ρωσικό πληθυσμό στις θέσεις της πολιτικής διοίκησης, αν και στην πραγματικότητα δεν είχαν καμία πραγματική εξουσία.




Η υπόθεση:

Τη νύχτα μεταξύ 14 και 15 Σεπτεμβρίου ξέσπασε μια μεγάλη πυρκαγιά στη Μόσχα,η οποία (τη νύχτα από τις 15 στις 16 Σεπτεμβρίου) έγινε πιο δυνατή και ανάγκασε τον Ναπολέοντα να φύγει από το Κρεμλίνο.

Περίπου 400 απλοί πολίτες εκτελέστηκαν από το γαλλικό στρατοδικείο λόγω υποψίας για συμμετοχή στον εμπρησμό της πόλης.
Υπάρχουν αρκετές εκδοχές για την πρόκληση της πυρκαγιάς:
οργανωμένος εμπρησμός κατά τη διάρκεια της παράδοσης της πόλης (οι περισσότεροι το συνδέουν με το όνομα του στρατηγού-κυβερνήτη της Μόσχας, Φιόντορ Βασίλιεβιτς Ροστόψιν)
εμπρησμός με τη συμμετοχή Ρώσων κατασκόπων (μερικοί Μοσχοβίτες εκτελέστηκαν με την κατηγορία για κατασκοπεία) και εγκληματιών, οι οποίοι απελευθερώθηκαν σκόπιμα από τον Ροστόψιν
ανεξέλεγκτες πράξεις των κατακτητών και κατά λάθος εμφάνιση της πυρκαγιάς που προκάλεσε χάος στην πόλη.

Οι εστίες της πυρκαγιάς ήταν αρκετές, γι' αυτό και όλες οι εκδοχές μπορούν να θεωρηθούν βάσιμες.

Η πυρκαγιά διήρκεσε μέχρι τις 18 Σεπτεμβρίου και κατέστρεψε το μεγαλύτερο μέρος της Μόσχας. Από τις 30.000 οικίες που υπήρχαν πριν στη Μόσχα, διασώθηκαν λιγότερες από 5.000


Μέσα σε όλο αυτό το χαμό ένας Γάλλος αξιωματικός γυναικοκατακτητής, ένας σκληρός σκληρός επίσης Γάλλος αξιωματικός που έχει επιφορτιστεί από τον ίδιο το Βοναπάρτη να συλλάβει τον αρχηγό των εμπρηστών, ένας παλιός έρωτας και μία γυναίκα Γαλλίδα η οποία είναι σύζυγος ενός Ρώσου αξιωματούχου, περιπλέκονται με φόντο την κατεστραμμένη από τους εμπρηστές Μόσχας.

             Η μεταφόρτωση έγινε από το Glob TV:




Το εφήμερο πέρασμά του Ρέτζι Θιους από τον Άρη...

Όταν η κουβέντα έρχεται στα ονόματα των Αμερικανών με τεράστια καριέρα στο ΝΒΑ που έκαναν το υπερατλαντικό ταξίδι και πάτησαν το πόδι τους στα ελληνικά παρκέ, το δικό του σπανίως ακούγεται. Και ίσως είναι λίγο άδικο για έναν παίχτη με το παλμαρέ του Ρέτζι Θίους, του παίχτη του ενός αγώνα με τη φανέλα του Άρη. 



Προτού όμως καταλήξουμε στον τελικό του Κυπέλλου Ελλάδος το 1993, ας πιάσουμε το νήμα απο την αρχή ξετυλίγοντας τη διαδρομή του Αμερικανού στα γήπεδα της πατρίδας του. Γεννημένος σαν σήμερα στην Καλιφόρνια το 1957, ο Ρέτζι αγωνίστηκε για τρία χρόνια υπό  τις οδηγίες του Τζέρι Ταρκάνιαν στο UNLV και ως μέλος της περίφημης "Hardway Eight" έφτασε στο Φάιναλ Φορ του 1977 γνωρίζοντας την ήττα στον ημιτελικό απο το Νόρθ Καρολάινα. Την επόμενη χρονιά ο Θίους επιλέχθηκε στο νούμερο 9 του ντραφτ απο το Σικάγο που έψαχνε έναν αξιόπιστο σκόρερ για να πλαισιώσει τον Άρτις Γκίλμορ και πέτυχε διάνα με την περίπτωση του Ρέτζι. Ήδη απο την ρούκι σεζόν του ο Θίους έδειξε τα στοιχεία που θα τον καθιέρωναν τα επόμενα χρόνια στην ελίτ του ΝΒΑ, δηλαδή την τρομερή επαφή του με το αντίπαλο καλάθι και την ευχέρεια στη δημιουργία. Ο Θίους ήταν για τους Μπουλς ο Τζόρνταν πρίν από τον Μάικλ, ο πρώτος τους σκόρερ και ο καλύτερος παίχτης τους. 


Σε μία κακή περίοδο για το Σικάγο που πάλευε για την είσοδο στα πλέι οφ, ο Θίους ξεχώριζε σαν τη μύγα μες στο γάλα και αμοίφθηκε για τις εμφανίσεις του  με δύο συμμετοχές σε All Star Game το 81 και το 83. Η άφιξη όμως του νέου προπονητή Κέβιν Λάγκχερι έθεσε στο περιθώριο τον μέχρι τότε βασικό Θίους και στις 15 Φεβρουαρίου του 1984, ο "Riverboat" βρέθηκε στο Κάνσας Σίτι για τους Κίνγκς και κατόπιν στο Σακραμέντο όπου μετακόμισαν το 1985 οι "Βασιλιάδες". Στην πρωτεύουσα της γενέτειρας του, ο Ρέτζι βρήκε τον παλιό καλό του εαυτό, οι μέσοι όροι του σε πόντους και ασίστ ξεπέρασαν τα νούμερα του Σικάγο (9.6 ασίστ το 85-86 και 21.6 πόντους το 87-88) αλλά το είχε η μοίρα του να παίζει σε κακές ομάδες που αγκομαχούσαν για την είσοδο στην post season. 


Έχοντας κλείσει τα 30 και θέλοντας να παίξει σε οργανισμό με μεγαλύτερους στόχους, ζήτησε ξανά ανταλλαγή και το καλοκαίρι του 88 τον βρήκε στην Ατλάντα συμπαίχτη του Ντομινίκ και του Μόουζες Μαλόουν. Δεν μακροημέρευσε όμως ως Γεράκι, ο Σταν Κάστεν τον άφησε απροστάτευτο στο expansion draft του 1989 και η νεοεισαχθείσα ομάδα του Ορλάντο άδραξε την ευκαιρία να ενισχύσει το ρόστερ με μπόλικη εμπειρία και την ποιότητα που διέθετε αποδεδειγμένα ο Ρέτζι Θίους. Δεύτερος σκόρερ και πρώτος στις ασίστ για το Ορλάντο, το καλοκαίρι του 90 ο Αμερικανός υπέγραψε το τελευταίο του συμβόλαιο στο ΝΒΑ με την 5η ομάδα της καριέρας του και έτσι το αγαπημένο του νούμερο 24 βρέθηκε στις γαλάζιες φανέλες των Νετς. 


Στο Νιου Τζέρσεϊ ο Θίους ανέλαβε ξανά ηγετικό ρόλο, η μπογιά του ακόμα και στα 34  του περνούσε και η ανάδειξη του σε πρώτο σκόρερ της ομάδας δεν προκάλεσε καμία έκπληξη. Λογική λοιπόν η απαίτηση του το καλοκαίρι του 91 να υπογράψει ένα τελευταίο πλουσιοπάροχο συμβόλαιο, λογική όμως και η επιφυλακτικότητα των Νετς να δεσμεύσουν το salary cap για έναν βετεράνο που βρισκόταν πια στη δύση της καριέρας του. Κάπου εκεί εμφανίστηκε η Βαρέζε για να δώσει τη λύση, ρίχνοντας στο τραπέζι την πρόταση για τριετές συμβόλαιο που θα απέφερε στον Ρέτζι 4.000.000 δολλάρια. Ο Αμερικανός που στη 13χρονη διαδρομή στο ΝΒΑ είχε κερδίσει 5.800.000 συνολικά, όπως ήταν φυσικό ζαλίστηκε από τη δελεαστική προσφορά των Ιταλών και έτσι ο μπασκετμπολίστας των 19.105 πόντων και των 1.022 αγώνων στο καλύτερο πρωτάθλημα του κόσμου, πέρασε για πρώτη φορά στην καριέρα του τον Ατλαντικό. Σε 30 αγώνες που έπαιξε με τη φανέλα της θρυλικής Βαρέζε, ο Θίους διέπρεψε με 29 πόντους και 6 ασίστ  σε κάθε παιχνίδι αλλά οι αριθμοί αυτοί δεν στάθηκαν ικανοί να αποτρέψουν τον υποβιβασμό για τους Λομβαρδούς και ακόμα χειρότερα, ο Ρέτζι τραυματίστηκε σοβαρά στο πόδι και αναγκάστηκε να βάλει τέλος στην καριέρα του ή τουλάχιστον έτσι πίστευε. 


Τον Μάϊο του 93 ο Άρης, εστεμμένος Κυπελλούχος Ευρώπης στο Τορίνο, προσπαθούσε να συνέλθει από το σοκ που προκάλεσε η φυγή του Ρόι Τάρπλεϊ όταν ο Αμερικανός την κοπάνησε για την πατρίδα του, αφήνοντας στα κρύα του λουτρού την ομάδα που προετοιμαζόταν για τον τελικό Κυπέλλου με αντίπαλο τον Παναθηναϊκό του Νίκου Γκάλη. Ο Σβι Σερφ χρειαζόταν επειγόντως έναν ψηλό για να καλύψει όσο αυτό ήταν δυνατόν το τεράστιο κενό του Ρόι στην ρακέτα του "Αυτοκράτορα"και ενώ όλοι περίμεναν έναν σέντερ, για ανεξήγητο λόγο στη Θεσσαλονίκη αφίχθη στις 7 Μαΐου ο ύψους 1.98 γκαρντ/φόργουορντ και παλαίμαχος Ρέτζι Θίους. Μέσα σε οχτώ μέρες ο Ρέτζι έπρεπε να γνωρίσει τους συμπαίχτες του, να μάθει τα συστήματα και τους κανονισμούς του ευρωπαϊκού μπάσκετ και ταυτόχρονα να βρει αγωνιστικό ρυθμό προερχόμενος από απραξία ενός χρόνου. Όσο φιλότιμο και να είχε και καθόλου βεντετισμό -όλοι στον Άρη είχαν να λένε για το πόσο προσιτός ήταν- με δύο τρεις προπονήσεις ήταν πρακτικά αδύνατο να μπορέσει να κάνει τη διαφορά στον τελικό. Σύν τοίς άλλοις στον αγώνα της 15ης Μαΐου, άλλαξαν και τα αγωνιστικά πλάνα του Σερφ αφού για να χωρέσει ο Θίους στην πεντάδα σε θέση σμολ φόργουορντ, ο Άντερσον πήγε αναγκαστικά στο 4. Στο ρεσιτάλ του "Γκάνγκστερ" που εκτέλεσε με 36 πόντους τη μεγάλη του αγάπη, ο Ρέτζι έμοιαζε χαμένος και εκτός κλίματος. Το νούμερο 12 του Άρη σκόραρε μόλις 9 πόντους αλλά ο "Αυτοκράτορας" με τρομερή εμφάνιση από Γιαννάκη και Άντερσον διεκδίκησε μέχρι τη νίκη και το τρόπαιο για να υποκύψει στο τέλος, έχοντας τρομερά παράπονα από τη διαιτησία των Ράλλη και Τσανίδη. 


Παράπονα σίγουρα δεν είχαν οι άνθρωποι του Άρη απο τον Ρέτζι έστω και αν ο Μητρούδης ουσιαστικά πέταξε 150.000 δολλάρια που ήταν η αμοιβή του Θίους για τον έναν και μοναδικό αγώνα που έπαιξε με τα κιτρινόμαυρα. Ο Αμερικανός που ήρθε στην Ελλάδα χωρίς το μουστάκι του, σήμα κατατεθέν την εποχή που σκόραρε κατά ριπάς στο ΝΒΑ, έμεινε στην ιστορία ως ο παίχτης της μίας βραδιάς και είναι πραγματικά κρίμα που ήρθε στη χώρα μας έχοντας στην πλάτη του τραυματισμό και αγωνιστική "σκουριά", γιατί σίγουρα θα βλέπαμε πολλά περισσότερα από έναν μπασκετμπολίστα της εμβέλειας του Ρέτζι Θίους...


Antreas Tsemperlidis

Στελέχη του 20ου τάγματος χωροφυλακής

 Φωτογραφία που εμφανίζει στελέχη του ηρωικού 20ου Τάγματος της ‘’Ελληνικής Βασιλικής Χωροφυλακής’’ στο χωριό Βουρλιώτες της νήσου Σάμου, κατά την διάρκεια των εκκαθαριστικών επιχειρήσεων εναντίων των κομμουνιστών το 1948, τους οποίους και τελικά συνέτριψαν.


Πηγή Ιστορικός συλλέκτης Βέροιας

ΜΙΝΩΙΚΗ ΠΟΛΗ-ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΠΑΛΑΙΚΑΣΤΡΟΥ🏛(2019)

Το Παλαίκαστρο στη Μινωική Εποχή🏦⚱️💙🇬🇷

H πεδιάδα του Παλαικάστρου κατοικήθηκε καθόλη την Eποχή του Xαλκού. H πρώτη εγκατάσταση, που χρονολογείται στο 2900 π.X. περίπου (ΠΜ Ι), ήταν αρκετά μικρή σε έκταση και πληθυσμό. Mόνο τρία κτήριά της έχουν ανασκαφεί μέχρι τώρα, ένα στο Kαστρί και δύο στο Pουσσόλακκο . Σταδιακά ο πληθυσμός αυξήθηκε και περί το 1900 π.X. (την εποχή δηλαδή των πρώτων ανακτόρων στην Kνωσό και τη Φαιστό) την περιοχή του Pουσσολάκκου κατείχε μεγάλη καλοσχεδιασμένη πόλη, που διατηρούσε επαφές με την Aίγυπτο και τη Mικρά Aσία μεταξύ άλλων . Γύρω στο 1760 π.X. η πόλη καταστράφηκε σε μεγάλο βαθμό από σεισμό. Aκολούθησε περίοδος αναδόμησης και ευημερίας (ΜΜ IIIB), που έληξε με νέο καταστροφικό σεισμό και πλημμύρες (ίσως το 1628 π.X). Όμως η πόλη ανέκαμψε και πάλι (ΥΜ IA)  Πλούσιοι έμποροι έχτισαν ωραία ευρύχωρα σπίτια, τις αποθήκες των οποίων γέμισαν με περίτεχνα κεραμικά και λίθινα αγγεία, και άφησαν πίσω τους πινακίδες Γραμμικής A, τεκμήρια των συναλλαγών τους.



Tο τέλος της περιόδου αυτής (ΥΜ ΙΑ) σηματοδοτεί η έκρηξη του ηφαιστείου της Θήρας που προκάλεσε σεισμούς και βροχή στάχτης με καταστροφικές συνέπειες. H πόλη ξαναχτίστηκε, ακολούθησαν όμως ταραγμένα χρόνια. Στις αρχές του 15ου αιώνα (Yστερομινωική IB περίοδος) σημειώθηκε σειρά από πυρκαγιές, που πιθανώς να οφείλονταν σε εχθροπραξίες, ενώ καταστροφές έπληξαν ολόκληρη την Kρήτη. Το Παλαίκαστρο σε αντίθεση με άλλες πόλεις ανέκαμψε. H αναδόμηση της πόλης διήρκησε έναν αιώνα περίπου (ΥΜ II και ΥΜ IIIA) και μολονότι υπάρχουν ενδείξεις για πυρκαγιά περί το 1370 π.X. (σύγχρονη της τελικής καταστροφής του ανακτόρου της Kνωσού) η ζωή συνεχίστηκε. Γύρω στο 1300 π.X. (ΥΜ IIIB) το Παλαίκαστρο χτυπήθηκε από νέο σεισμό και στη συνέχεια μοιάζει να εγκατα- λείφθηκε σταδιακά. O πληθυσμός εγκαταστάθηκε για ένα διάστημα στο Kαστρί (ΥΜ IIIΓ), όμως μέχρι το τέλος του 12ου αιώνα π.X. εγκατέλειψε οριστικά την παράκτια πεδιάδα για την ασφάλεια των γειτονικών βουνών


Η έκρηξη του ηφαιστείου της Θήρας

Tην ΥΜ IA περίοδο (περίπου 1600-1520 π.X) συνέβη ένα από τα πιο καταστροφικά γεγονότα στην ανθρώ-πινη ιστορία, η έκρηξη του ηφαιστείου της Θήρας μόλις εκατό χλμ. βόρεια της Kρήτης. H έκρηξη προκάλεσε παλιρροϊκά κύματα (tsunami, τσουνάμι) και σεισμούς που κατέστρεψαν κτήρια. Tεράστιες ποσότητες στάχτης εκτοξεύσθηκαν στον ουρανό κρύβοντας τον ήλιο για πολλές μέρες και μολύνοντας τις καλλιέργιες και τις πηγές νερού, ενώ παχιά στρώματα ελαφρόπετρας ξεβράστηκαν στις ακτές της Kρήτης.


Το Kτήριο 6 χτυπήθηκε από σεισμό και στη συνέχεια κατεδαφίστηκε. Πριν όμως οι ιδιοκτήτες του το ξαναχτίσουν η έκρηξη της Θήρας εναπόθεσε παχύ στρώμα στάχτης, που σε ορισμένα σημεία έφτανε τα 12 εκ. και το κτήριο εγκαταλείφθηκε οριστικά. Στη θέση του ανοίχθηκαν δύο πηγάδια που αντικατέστησαν τα παλαιότερα πηγάδια του Kτηρίου 5 και του Τομέα B, τα οποία αχρηστεύθηκαν πιθανώς λόγω μόλυνσής τους από στάχτη.


Οι Ανασκαφείς

Tον Aπρίλιο του 1902, ο Robert Carr Bosanquet  πήγε στο Παλαίκαστρο με σκοπό να βρει το μινωικό ανάκτορο, σαν αυτά που είχαν πρόσφατα ανακαλυφθεί στην Kνωσό και την Φαιστό, και το ναό του Δικταίου Δία, γνωστό από επιγραφή που φυλάσσεται σήμερα στη Mονή Tοπλού. Tο 1903-5 επέστρεψε μαζί με τους R. M. Dawkins , C. T. Currelly  και M. N. Tod και ανέσκαψε τους Tομείς A και Σ της μινωικής πόλης του Pουσσολάκκου. Παράλληλα, ο J. L. Myres ανέσκαψε το ιερό κορυφής του Πετσοφά, ενώ οι W. L. H. Duckworth και C. H. Hawes μελέτησαν τις μινωικές νεκροπόλεις. Δεν βρήκαν το μινωικό ανάκτορο, ανακάλυψαν όμως επιγραφή με τον Ύμνο προς το Mέγιστο Kούρο, που επέτρεψε την ταύτιση του Παλαικάστρου με το αρχαίο Δικταίο - το ιερό του γεννημένου στην Kρήτη Δικταίου Δία, της σημαντικότερης κρητικής θεότητας.


Minoan Palaikastro

The Palaikastro plain was occupied throughout the Bronze Age. The earliest confirmed habitation, about 2900 B.C. (EM I), was probably on a small scale. So far only one building up on Kastri and two others in the main settlement area have been excavated . Gradually the population expanded and by about 1900 B.C. (the time of the first palaces at Knossos and Phaistos), a large, well-planned town had been established, with overseas contacts, including Egypt and Asia Minor. Around 1760 B.C. an earthquake caused much damage. The following phase (MM III) saw reconstruction and a long period of growth, until (perhaps in 1628 B.C.) another earthquake and flooding again caused much damage. An extensive rebuilding programme followed and the ensuing phase (LM IA) was a time of prosperity . Fine houses with spacious rooms were built by rich traders, who filled their storage rooms with finely decorated pottery and stone vases, and kept track of their transactions on tablets written in Linear A.

At the end of this LM IA phase the town suffered the devastating effects of the Theran eruption that caused earthquakes and rained down ash. Once again the town was rebuilt, but the ensuing years were troublesome, with a sequence of fires, most likely due to human aggression, in the early 15th century (late LM IB), when there were widespread destructions across Crete. Palaikastro also suffered, but here, unlike other towns, the population recovered. Repairs and reconstruction were undertaken during the following century (LM II - LM IIIA) and although there is evidence for a fire around 1370 B.C., contemporary with the final destruction of the palace at Knossos, life continued and prosperity returned. Finally, around 1300 B.C. (LM IIIB) another earthquake struck, after which the town seems to have been slowly abandoned. People moved and settled for a time (LM IIIC) up on Kastri, but by the end of the 12th century B.C. they had left the coastal plain for the safety of the surrounding mountains.


The excavators

In April 1902, Robert Carr Bosanquet went to Palaikastro to find the Minoan palace, like those recently discovered at Knossos and Phaistos, and the temple of Diktaian Zeus, famous from the inscription with the Magnesian arbitration award in the Toplou Monastery. He returned in 1903-5 with R. M. Dawkins (left), C. T. Currelly (right) and M. N. Tod. They uncovered the Minoan town blocks A to S at Roussolakkos, while J. L. Myres excavated the peak sanctuary at Petsofas and W. L. H. Duckworth and C. H. Hawes studied the Minoan cemeteries. They failed to find the Minoan palace, but found the inscription with the Hymn to the Greatest Kouros, which proved that Palaikastro was the ancient Diktaion - the sanctuary of Cretan-born, or Diktaian Zeus, the main Cretan deity. L. H. Sackett returned again in 1983 with J. A. MacGillivray and J. M. Driessen to conduct a new search for the Minoan palace. They began with a site survey using magnetometer and surface indicators, which determined that Minoan Palaikastro was 30 hectares in extent. In 1986, with a large international team, they uncovered the southwest sector of the city with Buildings 1 to 7. Their greatest find, the Palaikastro Kouros, indicated that the ancient Diktaion probably had a Minoan predecessor. The recent geophysical survey directed by I. K. Whitbread and M. Boyd showed that the town was even larger and has located the traces of a large structure in a previously unexplored area. 


The Santorini Eruption

he volcano on the island of Santorini or Thera, just 100 km north of Crete, erupted during the LM IA period (c. 1600-1520 B.C.) in one of the most cataclysmic events in human history. The eruption caused tidal waves (tsunamis) and ejected huge amounts of ash, darkening the skies for days, polluting agricultural and water resources. Earthquakes destroyed houses and thick layers of pumice were brought by the sea to wash up on the shores of Crete.

Building 6 was damaged by an earthquake and had to be demolished, but before any reconstruction was possible, the eruption struck, the ruins were covered in ash, found up to 12 cms. deep in places and the area was never reoccupied. Instead, in LM IB two new wells were dug here to replace those in Building 5 and Block B, which went out of use, probably because they were polluted by ash.

(Source wiki,)

Άποψη...


 

Ο Μπέλα Γκούτμαν.

 Bella Goutman Ούγγρος προπονητής Εβραϊκής καταγωγής.Ούτε λίγο ούτε πολύ είχε περάσει από 22 ομάδες μεταξύ αυτών ο ΑΠΟΕΛ & ο Παναθηναϊκός.Το γεγονός όμως που τον έκανε διάσημο ήταν το πέρασμα του από την Μπενφίκα της 10ετίας του '60.Με αυτόν στο πάγκο τους οι "Αετοί" θα κατακτήσουν 2 συνεχόμενα κύπελλα πρωταθλητριών!Το 1961 θα κερδίσουν 3-2 την Μπατσελόνα και το 1962 5-3 την Ρεάλ Μαδρίτης.Μετά την νίκη επί της Ρεάλ ο Γκούτμαν θα ζητήσει αύξηση των αποδοχών του και οι διοικούντες της Μπενφίκα θα του το αρνηθούν , με αποτέλεσμα ο Ούγγρος να τους καταραστεί λέγοντας "δεν πάρετε ευρωπαϊκό τίτλο ούτε σε 100 χρόνια"!Από τότε έχουν περάσει 59 χρόνια η Μπενφίκα έχει δώσει το παρών σε 8 τελικούς κυπέλλων ευρώπης και τους έχει χάσει όλους!!!Το 2062 η κατάρα τελειώνει.....έως τότε ίδωμεν!



Αναλυτικά οι χαμένοι τελικοί.

1962-1963 Μπεμφίκα - Μίλαν 1-2 Κύπελλο Πρωταθλητριών

1964-1965 Μπεμφίκα - Ίντερ 0-1 Κύπελλο Πρωταθλητριών

1967-1968 Μπεμφίκα - Μάντσεστερ Γ. 1-4 Κύπελλο Πρωταθλητριών

1982-1983 Μπεμφίκα - Άντερλεχτ 0-1 & 1-1 Κύπελλο Ουέφα

1987-1988 Μπεμφίκα - Αϊντχόβεν 0-0 (5-6πεν.) Κύπελλο Πρωταθλητριών

1989-1990 Μπεμφίκα - Μίλαν 0-1 Κύπελλο Πρωταθλητριών

2012-2013 Μπεμφίκα - Τσέλσι 1-2 Γιουρόπα Λίγκ

2013-2014 Μπεμφίκα - Σεβίλλη 0-0 (2-4πεν.) Γιουρόπα Λίγκ

Στελέχη της φιλοβασιλικής οργάνωσης Χ

 Φωτογραφία από τα ‘’Δεκεμβριανά του 1944’’ στην Αθήνα, που εμφανίζει δύο στελέχη της φιλοβασιλικής παραστρατιωτικής οργάνωσης ‘’Άγνωστη Μεραρχία Χ’’, που έδρασε κατά την περίοδο της κατοχής στην περιοχή της Αθήνας, της οποίας οργάνωσης ιδρυτής και αρχηγός ήταν ο Γεώργιος Γρίβας, με έδρα της οργάνωσης την περιοχή του Θησείου. 



Επειδή η οργάνωση ‘’Χ’’ ήταν επανδρωμένη από εθνικόφρονες πολίτες, από αξιωματικούς και φιλοβασιλικούς, τα μέλη της ήταν άσπονδοι εχθροί με τους κομμουνιστές, για αυτό τόσο κατά την περίοδο της κατοχής, όσο και στα ‘’Δεκεμβριανά του 1944’’ υπήρξαν επικές μάχες μεταξύ ΕΛΑΣιτών και της ΟΠΛΑ κατά της οργάνωσης ‘’Χ’’. Άξιον παρατηρήσεως επίσης είναι αφενός το μεταλλικό έμβλημα της οργάνωσης στο μπερέ του ενός μέλους, και αφετέρου το ζωγραφισμένο ανάλογο έμβλημα στο κράνος του άλλου μέλους της οργάνωσης, που ήταν το γράμμα ‘’Χ’’ με το Βασιλικό στέμμα (φωτογραφία Dmitri Kessel).

Ο Πύργος του Νελ, του Αλέξανδρου Δουμά (πατρός). Ραδιοφωνικό θέατρο

  Αγαπητοί φίλοι απόψε θα σας παρουσιάσω το έργο του Αλεξάνδρου Δουμά (πατρός) "Ο Πύργος του Νελ", ένα έργο που γράφτηκε το 1832, ...