Πλούτος του Αριστοφάνη. Ραδιοφωνικό θέατρο

Γράφει ο Παύλος Παπαδόπουλος.

  Μετά την παρουσίαση των Φοίνισσων και της Ελένης του Ευριπίδη δύο δηλαδή αριστουργημάτων της παγκόσμιας λογοτεχνίας, απόψε θα ελαφρύνω το κλίμα παρουσιάζοντας σας την κωμωδία του Αριστοφάνη “Πλούτος“.



                             



ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ:

  Πρόκειται για το τελευταίο έργο του μεγάλου Αθηναίου συγγραφέα, το οποίο  διδάχθηκε το 388 π.Χ. Ο Αριστοφάνης είχε ξανανεβάσει στη σκηνή το 408 π.Χ. το ομώνυμο έργο, για το οποίο όμως δεν υπάρχουν πολλά στοιχεία παρά μόνο αναφορές. Σίγουρα ο πρώτος “Πλούτος” θα πραγματεύονταν περίπου το ίδιο θέμα.

 

  Μέσα σε ένα παιχνίδι παραμυθιού γίνεται αντικείμενο πραγμάτευσης από τον Αριστοφάνη ένα παλιό παράπονο: Η άδικη κατανομή αγαθών. Το ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο γράφτηκε το έργο ήταν το καθεστώς των τριάκοντα τυράννων.

  Αξίζει ακόμη να αναφέρουμε ότι οι χαρακτήρες του έργου είναι Δώδεκα (εννέα ανδρικοί και τρεις γυναικείοι) και ότι οι ενδυμασίες των ηθοποιών ήταν φτωχές αλλά και συνάμα αρκετά κομψές. Σ’ αυτό το σημείο πρέπει να σημειωθεί ότι η τύφλωση του Πλούτου σε γενικές γραμμές οφείλεται στην κακή κατάσταση του κόσμου.

 


 

Ο ΜΥΘΟΣ

 Το έργο ασφαλώς και είχε μυθικό υπόβαθρο, ο Αριστοφάνης επεξεργάστηκε με αλληγορικό τρόπο τους μύθους του θεού Πλούτου και της θεάς Πενίας. Ο Πλούτος ως θεός, αναφέρονταν στην ευφορία και αφθονία των αγρών καθώς και στην επιβράβευση , δηλαδή στην τιμιότητα της εργασίας και στον ηθικό βίο των παραγωγών. Ενώ η Πενία από την άλλη στην λιτότητα και στην αυτάρκεια και όχι στη ζητιανιά όπως πολλοί θα υποθέσουν. Αμφότεροι οι θεοί είναι σίγουρο ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένοι στην Αττική γη.





                               


Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ:

 

 Ο Χρεμύλος, ένας γέρος αγρότης πνιγμένος στα χρέη, πηγαίνει μαζί με το δούλο του Καρίωνα στο μαντείο των Δελφών προκειμένου να λάβει χρησμό για το γιο του. Το βασικό ερώτημα που τον απασχολεί σχετικά με το γιο του είναι εάν για να επιτύχει στη ζωή, πρέπει να αγωνιστεί να γίνει καλός ή κακός. Ο Απόλλων χρησμοδοτεί λέγοντας του μέσω της Πυθίας:  ότι τον πρώτο άνθρωπο που θα συναντήσει βγαίνοντας από το Μαντείο θα πρέπει να τον πάρει στο σπίτι του, προκειμένου αυτός να του δώσει τη λύση.

 

Ο πρώτος άνθρωπος που συναντούν έξω από το Μαντείο είναι ένας τυφλός. Τον πιέζουν να τους πει ποιος είναι, και τελικά ο μυστηριώδης τυφλός τους λύνει την απορία λέγοντας τους ότι είναι ο θεός Πλούτος. Έχει περιέλθει σ’ αυτήν την κατάσταση επειδή τον τύφλωσε ο Δίας για να μην ξεχωρίζει τους κακούς από τους καλούς! Ο Πλούτος τώρα είναι απελπισμένος και έχει καταλήξει στον κυνισμό ύστερα από το πάθημα του.


                                 

                             

 

 Ο Χρεμύλος και ο Καρίων καταφέρνουν να πείσουν τον Πλούτο να τους ακολουθήσει στο σπίτι τους, το βασικό επιχείρημα  προκειμένου να τους ακολουθήσει ο θεός είναι ότι: δεν πρέπει να φοβάται τον Δία γιατί εκείνος κυβερνάει με το χρήμα που του παρέχει ο Πλούτος, καθώς ο τελικός σκοπός της ανθρώπινης ενέργειας τις περισσότερες φορές είναι να επιτευχθεί ο πλούτος και μέσω αυτής της ενέργειας ο Ζευς ¨άρχει¨. Ο δούλος Καρίων συγκεντρώνει τους φίλους του Χρεμύλου (γέροντες όλοι) στο σπίτι του αφεντικού του, αρχικά ο δούλος τους περιπαίζει, με αποτέλεσμα αυτοί να λυσσάξουν από το κακό τους, τελικά τους λέει το καλό μαντάτο και χορεύουν και τραγουδούν! Μετά έρχεται ο Βλεψίδημος (φίλος του Χρεμύλου) που υποψιάζεται ότι ο Χρεμύλος πλούτισε άτιμα, τελικά ο Χρεμύλος τον πείθει για την αλήθεια και δηλώνει ότι θα πάει τον Πλούτο στο ιερό του Ασκληπιού για να γιατρευτεί.

 

 Στο σημείο αυτό λαμβάνει χώρα μία απίστευτη σκηνή, εμφανίζεται με μορφή απειλητικής γριάς η Φτώχεια και απορρίπτοντας τον υποτιμητικό χαρακτηρισμό της ζητιάνας και λέει πως κανείς δεν θα εισάγει ή θα εξάγει τίποτα εάν γίνουν όλοι πλούσιοι. Η Πενία είναι η προσωποποιημένη φτώχεια που προσπαθεί να εμποδίσει τη γιατρειά του Πλούτου. Στον προσωποποιημένο αγώνα της με το Χρεμύλο υπερασπίζεται το δίκιο της και εγκωμιάζει τα αγαθά της. Η Φτώχεια είναι καταδικασμένη όμως να ηττηθεί στη συζήτηση, βάζοντας το τελικά στα πόδια και εκστομίζοντας απειλές!




                               



 

 Η ίαση του Πλούτου δεν αργεί να έρθει, λαμβάνει χώρα στο ιερό του Ασκληπιού. Το ότι διαδραματίστηκε εκεί το περιγράφει στη γυναίκα του Χρεμύλου με ελευθεροστομία ο Καρίων, δίνει έμφαση στο θεϊκό θαύμα αλλά και στην απληστία των ιερέων καθώς και στην πορδή που του ξέφυγε βλέποντας τον Ασκληπιό! Η θεραπεία στο ιερό είναι θαυματουργή. Ο θεός τώρα πια βλέπει και το σπίτι του Χρεμύλου γεμίζει από πλούτη.

 

 Ο Πλούτος που έχει πια αναβλέψει θα πηγαίνει μόνο στους δίκαιους και στους καλούς, αυτό θα έχει ως συνέπεια κανείς να μην γίνεται άτιμος (δεν ξεκαθαρίζεται πλήρως εδώ, καθώς αντιφάσκει με την αρχική γνώμη ότι θα τον απολαμβάνουν μόνο οι δίκαιοι άρα θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν δίκαιοι και άδικοι)Το σπίτι του Χρεμύλου δέχεται μία σειρά από επισκέψεις, πρώτος έρχεται ο δίκαιος άνθρωπος και υποβάλει το σεβασμό του στον Πλούτο…


 Κατόπιν έρχεται ο συκοφάντης, είναι ο κλασικός τύπος του λαμόγιου, του μιζαδόρου, που λυμαίνεται τις κοινωνίες (ειδικά την ελληνική) διαχρονικά, είναι ο καταδότης που τώρα θρηνεί για τη φτώχεια του οι δουλειές του παν τώρα κατά διαβόλου μετά τη δίκαιη κατανομή του πλούτου…

 

 Έπειτα έρχεται μία γριά που καταγγέλλει ότι ο νέος που την κρατά κατά καιρούς συντροφιά δε θέλει πλέον να της πουλήσει τα χάδια του. Ο νεαρός (πρόκειται για τον τύπο του ζιγκολό) τώρα πλούτισε και την κατακρίνει για τις ρυτίδες της, που τις καλύπτει με φτιασίδια… Ακολούθως καταφθάνει και ο θεός Ερμής! Ο θεός διηγείται την ταραχή που επικρατεί στον Όλυμπο καθώς κανείς δεν προσφέρει πια στους θεούς, ενώ ο ίδιος έχει μείνει χωρίς δουλεία. Ο Χρεμύλος δεν εντυπωσιάζεται από τα λεγόμενα του θεού και ο Ερμής εκλιπαρεί πεθαμένος από την πείνα για δουλειά!!!

 Τελευταίος έρχεται ένας ιερέας του Δία. Ο Αριστοφάνης παρά το γεγονός ότι είναι θεοσεβούμενος βρίσκει ευκαιρία να σαρκάσει το επίσημο ιερατείο για τους συμβιβασμούς του… Η απουσία του Δία  γενικά είναι αισθητή στο έργο.


 Στο τέλος οργανώνεται λιτανεία και ο Πλούτος εγκαθίσταται μόνιμα στην Ακρόπολη και έτσι κλείνει το έργο…





                       




ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ

 

Αρκετά έχουμε να πούμε για τον Πλούτο…

 

 

Η ΜΟΡΦΗ ΤΟΥ ΔΟΥΛΟΥ ΚΑΡΙΩΝΑ

 Ο Καρίων θα αποτελέσει ένα σημαντικό και ίσως το κυρίαρχο πρόσωπο στο έργο. Ο δούλος θα εκπλήξει τους πάντες καθώς θα συνεργεί με το αφεντικό του σαν φίλος του και όχι σαν δούλος, θα του γκρινιάζει, θα συγχαίρει τους γέρους φίλους του Χρεμύλου για την καλή τους τύχη, θα κουβεντιάζει με τον ταλαίπωρο Ερμή και θα ενημερώνει τη γυναίκα του Χρεμύλου! Σαφώς πρόκειται για μία εντελώς διαφορετική μορφή δούλου από αυτή που είδαμε στις έως τώρα κωμωδίες. Σαφής συσχετισμός του νέου τύπο δούλου θα υπάρξει με την εμφάνιση της Νέας Κωμωδίας



                             


 

 

Η ΒΑΣΙΚΗ ΙΔΕΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Ποια ήταν η κεντρική ιδέα του έργου;

 Η βασική ιδέα που θα αποτελέσει και ταυτόχρονα την ηθική προσέγγιση του έργου ήταν το διαχρονικό θέμα του ανέντιμου πλουτισμού των ανθρώπων και της παραμονής στη φτώχεια των έντιμων.

 

 Οι Αθηναίοι (και γενικότερα οι Έλληνες) εκείνη την εποχή θα ασχολούνται κατά κύριο λόγο με τη γεωργία τις τέχνες και το λιανικό εμπόριο, η συμμετοχή τους στη βιομηχανία και το διαμετακομιστικό εμπόριο θα είναι λιγότερο σημαντική, για τον επιπρόσθετο λόγο της εξαιρετικά αργής τεχνολογικής προόδου των αρχαίων χρόνων. Ακόμη ελάχιστοι πολίτες θα δουλεύουν ως υπάλληλοι σε άλλους πολίτες (οι βιομήχανοι επί παραδείγματι είχαν αντί για υπαλλήλους ως τεχνίτες δούλους). Οι Έλληνες, επομένως, θα συνδέσουν τον πλούτο και τη φτώχεια περισσότερο με την τύχη και την ατυχία και λιγότερο με τη σωστή διαχείριση και το επιχειρηματικό πνεύμα.

 

 Επομένως οι άνθρωποι εκείνης της εποχής θα φτωχαίνουν από παράγοντες όπως: οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες, τα εξοντωτικά διοικητικά πρόστιμα που τους επέβαλλαν για πολιτικά και διοικητικά αδικήματα, από τη σοβαρή υποχρέωση που ένιωθαν να συμπαρασταθούν σε συγγενείς που έπρεπε να πληρώσουν διοικητικά πρόστιμα, και από χρέη που δημιουργούνταν από απάτες που έκαναν εις βάρος τους ανέντιμοι αλλά επινοητικοί άνθρωποι (τα διοικητικά πρόστιμα και τις απάτες τα κινούσαν κάποια σιχάματα σαν τον συκοφάντη που επισκέφθηκε τον Χρεμύλο). Σε δίκες που θα διεξάγονται στα δικαστήρια τα έγγραφα δεν θα διαδραματίζουν ρόλο στις αποδεικτικές διαδικασίες, όσο οι ένορκες μαρτυρίες. Έτσι θα είναι εύκολο και σύνηθες ως φαινόμενο η κατασκευή κατηγοριών μόνο με πληρωμένους ψευδομάρτυρες σαν το συκοφάντη.

 

 Κοινή ιδέα σε όλους από την εποχή ακόμη του Ομήρου ήταν ότι οι θεοί τιμωρούσαν την αδικία. Ο όρκος ήταν το βασικό μέσο ώστε να επικυρώσει ή να κατοχυρώσει κανείς μία αδικία στο δικαστήριο. Δεν υφίστατο από παλιά καθαρή διάκριση μεταξύ της τιμωρίας της αδικίας και της ανεντιμότητας της ψευδορκίας. Ο Ησίοδος κατά την Αρχαϊκή εποχή όμως θα αναφέρει ότι ο Δίας στέλνει πολλά δεινά στους ανθρώπους που κάνουν αδικίες.


Μετά την Αρχαϊκή όμως εποχή θα παρατηρηθεί ότι η αρετή δεν ανταμείβεται και η κακία δεν τιμωρείται αποτελεσματικά. Σταδιακά κατά την κλασική εποχή και ύστερα οι άνθρωποι θα τείνουν να πιστεύουν ότι η θεία δίκη πέφτει στο κεφάλι των παιδιών και των απογόνων των εγκληματιών. Αυτή είναι η βασικότερη αίσθηση δικαίου των ανθρώπων εκείνης της εποχής. Σε κάποιον ενάρετο δηλαδή, θα έρχονταν η καταστροφή εάν κάποιος πρόγονος του αμάρτανε.

 

Διόνυσος και Πλούτος σε ερυθρόμορφο αγγείο

 Η ατομική ευθύνη θα αναπτύσσεται και θα κυριαρχεί…  Πως όμως; Μέσω της συνείδησης… Θα βαραίνει δηλαδή η συνείδηση των ανθρώπων στη ιδέα ότι κάποιος άλλος θα τιμωρείται αντί αυτών. Είναι όμως δύσκολο να διαπιστώσουμε πόσοι από το κοινό των ανθρώπων που παρακολούθησαν την παράσταση του Πλούτου την εποχή εκείνη, πίστευαν ότι οι θεοί επιβραβεύουν την αρετή και τιμωρούν την κακία, καθώς ο ευμετάβλητος και απρόβλεπτος χαρακτήρας της τύχης θα εντυπωσιάζει περισσότερο τους ανθρώπους του 4ου αι. π.Χ. από την ανταμοιβή της αρετής.

 

 Ο συγγραφέας του έργου ήταν φύσει συντηρητικός και έβλεπε με καχυποψία τα φιλοσοφικά ρεύματα του καιρού του. Ήταν αριστοκρατικός και ευσεβής. Κατά τη γνώμη του συγγραφέα η παραγωγή και η δικαιοκατανομή των αγαθών της πολιτείας, θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα ηθικών και αξιοκρατικών κριτηρίων και όχι άσκηση εξισωτικής πολιτικής ή προνόμιο των Ολιγαρχικών. Πόσο επίκαιρος είναι ο Αριστοφάνης; Αυτή ακριβώς την κατάσταση έζησε και η χώρα μας τα τελευταία χρόνια.

 

 Ο Αριστοφάνης από κοινωνικοοικονομική άποψη θα ταυτιστεί με τα συμφέροντα των κτηματιών και των και των εμπόρων της εποχής. Πρόκειται για την τάξη, η οποία θα κλονιστεί περισσότερο κατά τον Πελοποννησιακό πόλεμο (431-404). Ήταν συνάμα και η τάξη που επιθυμούσε περισσότερο τον τερματισμό της διαμάχης μεταξύ των ελληνικών πόλεων.


 Καθώς λοιπόν το έργο διδάσκεται την εποχή που διεξάγεται ο Κορινθιακός πόλεμος (395-387) στον οποίο έχει εμπλακεί για τα καλά η Αθήνα με σκοπό να ανακτήσει από τη Σπάρτη την απολεσθείσα κυριαρχία (εξαιτίας της ήττας του Πελοποννησιακού πολέμου) έχοντας ως συμμάχους την Κόρινθο την Θήβα, το Άργος και τη χρηματική στήριξη της Περσίας, η μεσαία κοινωνική τάξη δείχνει ότι μπορεί να επανακάμψει (οι αγρότες δεν περιήλθαν ακόμη σε σήψη αν και φτωχοποιήθηκαν). Παράλληλα ο θεσμός της δουλείας θα εμφανίσει το πρώτο εσωτερικό ρήγμα.

 

 Στη μεσαία τάξη λοιπόν θα ελπίσει ο Αριστοφάνης, την ώρα που ατομικό συμφέρον συκοφαντία και διαφθορά, η χρεοκοπία αξιών και η κοινωνική αδικία θα κυριαρχούν  στο δημόσιο βίο των Αθηνών. Πρέπει λοιπόν με κάθε τρόπο να εξαφανιστούν από τα τείχη της πόλης η φτώχεια, οι συκοφάντες, οι κλέφτες οι τοκογλύφοι και οι θεομπαίχτες. Στο σημείο αυτό και πάλι ο Αριστοφάνης είναι επίκαιρος. Είτε διασκευασμένος είτε αδιασκεύαστος είναι πάντοτε επίκαιρος: Πρέπει να εξαφανιστούν  από το δημόσιο βίο όλα τα παράσιτα που λυμένουν σήμερα τη χώρα, καθώς αεριτζήδες του καφενείου, επώνυμοι άχρηστοι πολιτικοί και άθλιοι άρπαγες κατέκτησαν θέσεις εξουσίας και επιρροής και καταδυναστεύουν το λαό.

 

 Με τον Πλούτο ο Αριστοφάνης, στο κύκνειο άσμα του, θέλει να προβληματίσει του συμπατριώτες του για την άδικη κατανομή πλούτου και την έκρηξη της διαφθοράς και μ’ αυτόν τον τρόπο να τους  δώσει ένα ουτοπικό όνειρο.

 

          
                              



ΠΕΡΑΣΜΑ ΣΤΗ ΝΕΑ ΚΩΜΩΔΙΑ

 Με τον Πλούτο ανοίγει και ο δρόμος για τη νέα κωμωδία, καθώς ο Αριστοφάνης θα προχωρήσει σε σημαντικές τεχνοτροπικές αλλαγές.  Στον όψιμο Αριστοφάνη αρχαία κωμωδία θα χάσει τα κύρια χαρακτηριστικά της. Έτσι λοιπόν ο συγγραφέας θα περιορίσει το πολιτικό στοιχείο (μ’ αυτό σχετίζεται όπως και σε άλλα από τα τελευταία έργα του συγγραφέα και η απουσία του μέρους της παράβασης) , θα μειώσει το ρόλο του Χορού (πλέον θα είναι μόνο εμβόλιμο στοιχείο, ενώ στο τέλος θα χαθεί εντελώς από το κείμενο), θα επιλέξει αστικό θέμα και θα δημιουργήσει εύθυμη ατμόσφαιρα και χωρίς πολλές βωμολοχίες. Όλα αυτά θα συσχετισθούν και με την αλλαγή των πολιτικών συνθηκών μετά την πτώση των Τριάκοντα Τυράννων το 402 π.Χ.

 

Η νέα τεχνοτροπία τα φέρει όπως προαναφέρθηκε τον δούλο σε ισότιμη θέση με τον αφέντη.


 Ο γελαστός πανούργος υπηρέτης της Νέας Κωμωδίας (Φιλήμων, Μένανδρος), τον οποίον διαδέχεται η Ρωμαϊκή κωμωδία (Πλαύτος, Τερέντιος) και αργότερα η Νεώτερη κωμωδία της Αναγέννησης θα έχει τις βαθιές του ρίζες ως μορφή στον Καρίωνα. Θα η μορφή του φτάσει έως τη σύγχρονη κωμωδία, και ειδικά εκείνη την αθάνατη ασπρόμαυρη ελληνική κωμωδία των προηγούμενων δεκαετιών. Γενικότερα θα αποτελέσει γεγονός ότι η σύγχρονη αστική κωμωδία θα εκφράζει πάντα έναν χρηματικό καημό . Σύμφωνα τέλος με τον Αλέξη Σολωμό: το έργο είναι πολύ κοντά στα έργα του σύγχρονου δραματολογίου.






Η ηχογράφηση έγινε το 1983

*Μετάφραση Θρασύβουλος Σταύρου* *Παίζουν Δημήτρης Πιατάς, Χρήστος Μάντζαρης, Τάκης Βουτέρης, Τίμος Περλέγκας, Νίκος Κούρος, Νέλλη Αγγελίδου, Σοφία Μυρμηγκίδου, Γιώργος Χριστόπουλος, Γιάννης Ευδαίμων, Ντίνα Κώνστα, Γιάννης Καλατζόπουλος, Αντώνης Κατσαρής, Κώστας Μπαλαδήμας* *Σκηνοθεσία Μαρία Κωνσταντάρου*


Καλή σας ακρόαση:

Η μεταφόρτωση πραγματοποιήθηκε από το κανάλι "Ισοβίτης"




ΠΗΓΕΣ: Ιστορία της αρχαίας ελληνικής λογοτεχνίας, Άλμπιν Λέσκυ,
Η κωμωδία του Αριστοφάνη, Ντόβερ
Εφημερίδα Καθημερινή, stiskini-aitoliko.weebly, theaterinfo.

-Ο Παύλος Παπαδόπουλος γεννήθηκε το 1978 στη Δράμα, μεγάλωσε στις Σέρρες και έζησε στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Από το 1996 εργάζεται στο δημόσιο σε διάφορες διοικητικές θέσεις. Είναι απόφοιτος της Σχολής Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας, της Σχολής Αστυφυλάκων της Αστυνομικής Ακαδημίας, της Σχολής Επιμόρφωσης και μετεκπαίδευσης ΕΛ.ΑΣ., και της Σχολής Ελληνικού Πολιτισμού, του Τμήματος Ανθρωπιστικών. Σπουδών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Μιλάει Αγγλικά και Γερμανικά.

ΣΥΝΤΡΊΜΜΙΑ ΣΤΗ ΣΜΥΡΝΗ

Σεπτέμβριος 1922

Η καταστροφή έχει συντελεστεί, η Σμύρνη έχει ισοπεδωθεί. Η κάτωθι φωτογραφία απειξονίζει το λιμάνι της Σμύρνης γεμάτο ερείπια και λιγοστούς πρόσφυγες να περιμένουν την σειρά τους προκειμένου να αναχωρήσουν για την Ελλάδα...



ΠΑΡΕ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΜΟΥ...

Στίχοι: Βασίλης Καρράς Μουσική: Βασίλης Καρράς Πρώτη εκτέλεση: Βασίλης Καρράς Βραδιές γεμάτες μελαγχολία, κι ο έρωτάς σου μια αμαρτία, κάθε γωνιά μες στην καρδιά μου είσαι κι εσύ. Βραδιές γεμάτες με αναμνήσεις και υποσχέσεις πως θα γυρίσεις, μες στο δωμάτιο τα πάντα είσ εσύ. Μεθυσμένη μου αγάπη, πάρε την καρδιά μου, πάρ την, αφού ξέρω σαν και μένα είσαι κι εσύ. Μεθυσμένη μου αγάπη, πάρε την καρδιά μου, πάρ την. Με μισή αγάπη ποιος μπορεί να ζει; Βραδιές γεμάτες χωρίς φεγγάρι, αυτή η αγάπη πού θα με βγάλει, εσύ σαι μόνη κι εγώ είμαι φυλακή. Πάρ ένα δρόμο κι όπου σε βγάλει, πιοτό δεν είσαι μα είσαι ζάλη, είσαι αγάπη, είσαι στίγμα στην ψυχή. Μεθυσμένη μου αγάπη, πάρε την καρδιά μου, πάρ την, αφού ξέρω σαν και μένα είσαι κι εσύ. Μεθυσμένη μου αγάπη, πάρε την καρδιά μου, πάρ την. Με μισή αγάπη ποιος μπορεί να ζει;

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Τ.Α.Σ.Γ.Μ.



Έρχεται καταιγίδα στο Κάνσας...


Οι άνθρωποι παρακολουθούν την επερχόμενη καταιγίδα σ' αυτήν την εξαιρετική φώτο κάπου στο Κάνσας των Ηνωμένων Πολιτειών...

Σε κάτι τέτοιες στιγμές ο άνθρωπος συνειδητοποιεί το πόσο ανίσχυρος είναι μπροστά στη δύναμη των φυσικών φαινομένων...

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ...

«Η νύχτα μου έχει γίνει ένα γλυκό ηλιοβασίλεμα εξαιτίας σου»
Ibn Abbad




ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΉΤΩΝ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΊΑΣ

Κατά γενική ομολογία, μεγάλο μέρος της επιτυχίας του αγώνα της Ελληνικής ανεξαρτησίας οφείλονταν στον θαυμασμό που επέδειξαν οι Ευρωπαίοι στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
 Οι ελληνικές αρχαιότητες άσκησαν τεράστια γοητεία  στους Ευρωπαϊκούς λαούς και κυρίως στους μορφωμενους ευρωπαιους. Την κατάλληλη στιγμή αυτός ο τεράστιος θαυμασμός μετουσιώθηκε σε φιλελληνικό κίνημα με τα γνωστά αποτελέσματα.


 Ο Ι. Ρίζος-Νερουλός, υπουργός Παιδείας και πρόεδρος της αρχαιολογικής εταιρείας θα απευθυνθεί σε συγκέντρωση της Αρχαιολογικής εταιρείας μέσα στον Παρθενώνα το 1838 λέγοντας τα εξής:
 Κύριοι εις αυτούς τους λίθους χρεωστούμεν κατά μέγα μέρος την πολιτική ημών αναγέννηση...


 Πέρα από σύμβολα εθνικής ταυτότητας και υπερηφάνειας οι αρχαιότητες αποτέλεσαν και μέσο για τη δημιουργία κλίματος συμπάθειας προς τους εξεγερμένους Έλληνες.




Η αληθινή στολή του Παύλου Μελά

Η αληθινή στολή του Παύλου Μελά βρίσκεται στο μουσείο Τσαρτσιδη στο Σιδηρόκαστρο.


Η αυθεντική στολή του μεγάλου Έλληνα...

Είναι η στολή που φορέθηκε και στην γνωστή ιστορική ταινία...


Το μουσείο Τσαρτσιδη διαθέτει μια πλούσια συλλογή ευρημάτων. Αξίζει να το επισκεφτείτε.

Ρώσικη απογραφή πληθυσμού στην Ανατολική Ρωμυλία το 1879.

Ως γνωστό η ρωσική εξωτερική πολιτική ήταν ο στυλοβάτης του βουλγάρικου εθνικισμού ιδιαίτερα κατά τον 19ο αιώνα.



Στο πλαίσιο του Πανσλαβισμού η ρωσική εξωτερική πολιτική προσανατολίζεται σταθερά στη δημιουργία μίας μεγάλης Βουλγαρίας εις βάρος των Ελλήνων και των Οθωμανών.

Οι διαπιστώσεις των υποστηριχτών της μεγάλης Βουλγαρίας όσον αφορά την πληθυσμιακή σύνθεση της Ανατολικής Ρωμυλίας καταδεικνύουν σταθερή και συμπαγή ελληνική παρουσία στην περιοχή.

Bulgarian Μinistry of Commerce and Agriculture, Bulgaria of To-day (Λονδίνο, 1907), σ. 28.

Οι ρωσικές αρχές προχώρησαν σε απογραφή του πληθυσμού της Ανατολικής Ρωμυλίας το 1879. Σε σύνολο 815.513 κατοίκων οι 42.516 ήταν Έλληνες. Οι θρακικοί σύλλογοι, ωστόσο, τους υπολόγιζαν περίπου 60.000, ενώ η ελληνική κυβέρνηση τους αναβίβαζε σε 130.000: Σφέτας, Αναταράξεις, σ. 65.

Τα νερά όμως είναι θολά...

Ο ζωτικός χώρος από πληθυσμιακής άποψης στις υπό εξέταση περιοχές είναι οι σλαβόφωνοι. Ειδικότερα εκείνοι που βαφτίζονται Βούλγαροι από την βουλγαρική και ρωσική προπαγάνδα με κριτήρια την προσχώρηση στην εξαρχεία και την γλώσσα.

Οι περιοχές της βορείου θράκης και βορείου Μακεδονίας (βόρεια του Μπέλες)  εξετάζονται ενδελεχώς από την Πολιτισμική Διαδρομή

Η δύναμη του Παραμυθιού. Ηρώ Ντιούδη

  Τα παραμύθια δεν είναι μόνο ψυχαγωγία για τα παιδιά, αλλά και ο πιο άμεσος τρόπος για να οδηγηθούν με ασφάλεια στην ωριμότητα, υποστηρίζει...