Εξαθλιωμένοι στρατιώτες εισέρχονται στη Σμύρνη...
Ο Ελληνικός στρατός έχει συντριβεί στο μικρασιατικό μέτωπο...
Εξαθλιωμένοι στρατιώτες εισέρχονται στη Σμύρνη το Σεπτέμβριο του 1922 έχοντας ζήσει τη φρίκη του πολέμου και της ήττας. Η ζωγραφιά στο πρωτοσέλιδο της γνωστής γαλλικής εφημερίδας απεικονίζει σε μεγάλο βαθμό την πραγματικότητα...
- Η εφημερίδα εκδίδονταν από το 1893 έως το 1944
Ελένη του Ευριπίδη. Ραδιοφωνικό θέατρο
Γράφει ο Παύλος Παπαδόπουλος.
Απόψε θα σας παρουσιάσω ένα έργο πολύχρωμο, φαντασμαγορικό και με ευτυχισμένο τέλος. Πρόκειται για την Ελένη του Ευριπίδη.
Καθώς το θέρος σιγά σιγά τελειώνει, κλείνει και ο πρώτος κύκλος παρουσίασης έργων του αρχαίου ελληνικού δραματικού ρεπερτορίου...
Το έργο γράφτηκε το 412 π.Χ. και διδάχτηκε την ίδια εποχή, στην εορτή των Μεγάλων Διονυσίων. Εκείνο τον καιρό η Αθήνα βίωνε μία άσχημη κατάσταση, καθώς είχε μόλις τελειώσει η σικελική εκστρατεία και οι μνήμες από την ολοκληρωτική πανωλεθρία του στρατού και του στόλου ήταν αρκετά κοντινές στους πολίτες των Αθηνών. Το μήνυμα του Ευριπίδη στη δεδομένη χρονική στιγμή ήταν μέσω του συγκεκριμένου έργου σαφές: Ο Πελοπονησιακός πόλεμος ήταν μάταιος και ανούσιος, η ειρήνη τώρα είναι το υπέρτατο αγαθό!
Ο μύθος από τον οποίο εμπνεύστηκε ο συγγραφέας ήταν η Παλινωδία του Στησίχορου (γράφτηκε στα τέλη του 7ου αιώνα π.Χ.).
Σύμφωνα με το συγκεκριμένο μύθο η Ελένη δεν ανέβηκε ποτέ στα πλοία των Τρώων και δεν έφτασε ποτέ στην Τροία! Ταυτόχρονα, με τον ανωτέρω μύθο θα υπάρξει και η μαρτυρία του Ηροδότου ότι ο Αλέξανδρος-Πάρης, αφού απήγαγε την Ελένη από τη Σπάρτη σταμάτησε εξαιτίας κακών καιρικών συνθηκών στην Αίγυπτο, όπου ο βασιλιάς Πρωτέας του απαγόρευσε να την πάρει μαζί του στην Τροία.
Όλα αυτά αναιρούσαν τον επικό μύθο της Ελένης και αποκαθιστουσαν την εικόνα της. Η Ελένη είναι αθώα από την οποιαδήποτε ενοχή της έχουν φορτώσει ο μύθος, ο Όμηρος, οι επίγονοι και οι απόγονοί του.
Επιπρόσθετα ο Ευριπίδης άλλαξε σε σημαντικό βαθμό τον γνωστό μύθο: Η Ελένη δεν έφτασε ποτέ στην Τροία επειδή ο Ερμής την οδήγησε στην Αίγυπτο σύμφωνα με τις διαταγές του Δία, αντί αυτής ο Πάρης πήρε στην Τροία το είδωλο της. Επινοήσεις του Ευριπίδη αποτέλεσαν και πρόσωπα όπως ο Θεοκλύμενος και η Θεονόη...
Η Ελένη από μαθητές του Ελληνικού κολεγίου Θεσσαλονίκης |
Ταυτόχρονα το έργο θα συσχετισθεί και με την εμφάνιση του Σοφιστικού κινήματος. Ειδικότερα η αμφισβήτηση πατροπαράδοτων αξιών, η κριτική των εκπροσώπων του κινήματος στο δημοκρατικό πολίτευμα, καθώς και τα φαινόμενα ασέβειας, θα εντοπιστούν στο έργο όπως θα διαφανεί παρακάτω.
Η ελαφρότητα τέλος του παραμυθιού και του φανταστικού παιχνιδιού, σε κανένα άλλο από τα έργα του Ευριπίδη δεν αποτυπώθηκε πιο επιτυχημένα.
Πρόκειται εν τέλει για ένα συναρπαστικό και πλούσιο σε απροσδόκητες τροπές δράμα...
Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Το έργο εξελίσσεται στο νησί Φάρος της Αιγύπτου. Δεκαεπτά χρόνια έχουν περάσει από τότε που αποχωρίστηκαν η Ελένη από τον Μενέλαο. Δέκα χρόνια από το τέλος του Τρωικού πολέμου και άλλα επτά περιπλάνησης του Μενέλαου στο δρόμο της επιστροφής για την πατρίδα. Όλα αυτά τα χρόνια τη θέση της αληθινής Ελένης έχει πάρει ένα είδωλο και κατ' επέκταση ο πόλεμος της Τροίας έγινε για ένα είδωλο, ο Μενέλαος δηλαδή 7 χρόνια τώρα που περιπλανάται κουβαλάει το είδωλο (φάντασμα από αέρα) της γυναίκας του.
Η Ελένη έχει μείνει πιστή στο σύζυγο της καθώς ενώ προορίζονταν να φύγει με τον Πάρη, η Ήρα δυσαρεστημένη από την εξέλιξη έστειλε σ'αυτόν ένα είδωλο που συντέθηκε στον ουρανό (ίσως πρόκειται για ένα ομοίωμα νεφέλης από αιθέρα). Εν πάση περίπτωσή την πραγματική Ελένη την οδήγησε ο Ερμής στην Αίγυπτο και την παρέδωσε στο βασιλιά Πρωτέα, λέγοντάς της ότι κάποτε στο μέλλον θα ξαναβρεί το Μενέλαο και την πατρίδα της (λόγος ο οποίος την κρατά στη ζωή).
Ο Γέρο-Πρωτέας υπήρξε υποδειγματικός προστάτης της Ελένης, ο γιος του Θεοκλύμενος όμως θέλει να την παντρευτεί με τη βία. Εξαιτίας αυτού η Ελένη πάει στον τάφο του πατέρα του (Πρωτέα) και τίθεται σε κατάσταση επιβώμιας ικετείας (ικέτευε επί του βωμού δηλαδή).
Στο σημείο αυτό εμφανίζεται ο Τεύκρος (γιος του βασιλιά της Σαλαμίνας Τελαμώνα και καλύτερος τοξότης των Ελλήνων στην Τροία), ο οποίος στο δρόμο του για την Κύπρο (πηγαίνει εκεί εξόριστος από τον πατέρα του και πρόκειται να ιδρύσει την πόλη Σαλαμίνα, σημερινή Αμμόχωστο και να νυμφευθεί τη κόρη του Κύπρου Έννη) αγκυροβολεί στην Αίγυπτο. Ο Τεύκρος γεμίζει με θλίψη την Ελένη λέγοντας την ότι ο Μενέλαος πέθανε (πιο συγκεκριμένα έχει εξαφανιστεί από καιρό και στην Ελλάδα τον θεωρούν νεκρό).
Η σκηνή έχει πολλαπλή χρησιμότητα, Ο Τεύκρος ικανοποιείται καθώς πείθεται για την ομοιότητα της γυναίκας που συνομιλεί με την Ελένη εκφράζοντας ταυτόχρονα και το μίσος του γιαυτήν. Προβάλλεται όμως έντονα και η κωμική διάθεση που προκαλεί η κατάσταση με το είδωλο, επιπλέον η Ελένη πληροφορείται για την εξέλιξη του πολέμου. Τέλος ο Τεύκρος φεύγει άρον άρον καθώς ενημερώνεται από την Ελένη για το μίσος του Θεοκλύμενου προς τους Έλληνες.
Η Ελένη επικαλείται τις Σειρήνες και την Περσεφόνη προκειμένου να δώσουν στο θρήνο της τόνο, θεωρεί το Μενέλαο νεκρό, θρηνεί ακόμη για τη δυσφήμιση του ονόματος της, τον χαμό της μητέρας της και του αδελφού της και τέλος αποφασίζει να πεθάνει...
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Χορός του έργου απαρτίζεται από αιχμάλωτες Ελληνίδες.
Η Ελένη πηγαίνει κατόπιν στο παλάτι για να ζητήσει τη γνώμη της αδερφής του βασιλιά Θεονόης (πρόκειται για μια ευγενική μορφή με προφητικά χαρίσματα), η οποία της διαβεβαιώνει ότι ο Μενέλαος ζει!
Μετά το διάλογο Θεονόης-Ελένης αδειάζει η σκηνή από το Χορό και δίνεται έτσι η ευκαιρία στο Μενέλαο να εμφανιστεί. Ο Μενέλαος έχει ήδη φτάσει στο κατώφλι του παλατιού ρακένδυτος, και μία γριά θυρωρός τον διώχνει λέγοντας του ότι εδώ ζει η Ελένη η θυγατέρα του Τυνδάρεως από τη Σπάρτη η οποία ήρθε στη χώρα λίγο πριν την αναχώρηση των Ελλήνων για την Τροία!
Ο βασιλιάς της Σπάρτης πέφτει τώρα σε σύγχυση, παρόλα αυτά μένει προσκολημένος στο φαίνεσθαι αρνούμενος την πραγματικότητα με πείσμα ( η διάσταση ανάμεσα στο φαίνεσθαι και στο είσθε αποτελεί ένα από τα βασικότερα σημεία του έργου)... Αποφασίζει να περιμένει τον κύριο του παλατιού.
Τελικά ο Μενέλαος συναντιέται με την Ελένη, η οποία τον αναγνωρίζει αμέσως και πέφτει στην αγκαλιά του, αυτός όμως δεν πιστεύει παρ' όλη την ομοιότητα ότι αυτή η γυναίκα είναι η σύζυγος του. Ένας δούλος του έρχεται ως αγγελειοφόρος και του ανακοινώνει ότι το είδωλο της Ελένης που βρισκόταν στο καράβι αναλήφθηκε στους Ουρανούς. Ο Μενέλαος τότε πέφτει σε πλήρη σύγχυση πιστεύοντας ότι η γυναίκα που βλέπει είναι το είδωλο βρίσκεται μπροστά του! Τελικά σμίγουν μέσα στον κίνδυνο και τις δυσκολίες. Βασικός κίνδυνος είναι πια ο Θεοκλύμενος που απειλεί με θάνατο όλους τους ξένους.
Ο Μενέλαος και η Ελένη αποφασίζουν να διαφύγουν, πρώτα ορκίζονται όμως ότι αν πεθάνουν θα πεθάνουν μαζί. Το σχέδιο που καταστρώνουν το συνέλαβε η Ελένη και βασίζεται στη γυναικεία πανουργιά και έχει ως εξής: Ο Μενέλαος θα παρουσιαστεί στο βασιλιά Θεοκλύμενο ως αγγελειοφόρος του δικού του θανάτου, ενώ η Ελένη θα ζητήσει από τον ίδιο βασιλιά τη βοήθεια του ώστε να κάνει θυσία ως είθισται μέσα στη θάλασσα (εμφανίστηκε με κουρεμένο κεφάλι και πένθιμη αμφίεση), στα ανοιχτά, για τον πεθαμένο σύζυγο της, υποσχόμενη στο Θεοκλύμενο ταυτόχρονα γάμο. Στην όλη στιχομυθία με το βασιλιά προσποιείται ότι είναι πρόθυμη να υποταχθεί σ' αυτόν. Κάποιες λίγες αμφιβολίες του Θεοκλύμενου οι Ελένη θα τις διαλύσει με ένα αναιδέστατο υπαινιγμό για την παντογνωσία της Θεονόης.
Έτσι λοιπόν μόλις πάρουν το πλοίο στα χέρια τους σύμφωνα με το σχέδιο θα διαφύγουν για την πατρίδα.
Τη στιγμή αυτή εισέρχεται η Θεονόη στη σκηνή με μυσταγωγικό τρόπο καθώς μία θεράπαινα εξαγνίζει τον αέρα με ατμούς θειαφιού προκειμένου να δεχθεί η μάγισσα το καθαρό πνεύμα του Ουρανού, ενώ μια άλλη ανοίγει το δρόμο σ' αυτή με τη φλόγα ενός δαδιού. Επιβεβαιώνει την ορθότητα της προφητείας λέγοντας ότι ο Μενέλαος είναι εκεί και τον απειλεί ένας μεγάλος κίνδυνος. Ταυτόχρονα η Θεονόη πέφτει και σε ένα μεγάλο δίλημμα: Να τους παραδώσει στον αδερφό της ή να τους αφήσει να διαφύγουν σύμφωνα και με το θέλημα της Ήρας.
Η Ελένη γονατίζει στα πόδια της Θεονόης και την παρακαλεί στηριγμένη στο αίσθημα δικαίου που είναι δεσμευτικό για την μάντισσα. Της υπενθυμίζει ότι δόθηκε στον πατέρα της από τον Ερμή ως παρακαταθήκη με απόφαση των Θεών. Η στάση της δεν αποτελεί αδύναμη ικεσία αλλά σθεναρή επιμονή, μία δίκαιη απαίτηση. Η μάντισσα τελικά αποφασίζει ... Θα ήταν ασέβεια να μη δώσει πίσω κάτι που της έχουν εμπιστευθεί και για τον επιπλέον λόγο της αυστηρής τιμωρίας που περιμένει τον άδικο και τον άνομο... Δε θα βοηθήσει λοιπόν τον άδικο αδερφό της...
Το σχέδιο φυγής ακολούθως τίθεται σε εφαρμογή και επιτυγχάνει. Ένας αγγελειοφόρος ανακοινώνει τα συμβάντα στο Θεοκλύμενο σε μία διεξοδική ρήση με ήρεμο και άνετο αφηγηματικό τρόπο. Με τον τρόπο αυτό ο βασιλιάς ενημερώνεται για τη μάχη μεταξύ Ελλήνων και Αιγυπτίων πάνω στο πλοίο, τη νίκη των Ελλήνων και την επιτυχημένη απόδραση.
Η Θεονόη τώρα πρέπει να πληρώσει, ο Θεοκλύμενος θέλει να την εκδικηθεί. Τη στιγμή αυτή ως από μηχανής θεοί εμφανίζονται οι Διόσκουροι, οι οποίοι τον διαφωτίζουν για τη θέληση της μοίρας και τον κάνουν τελικά να μείνει ευχαριστημένος με όσα έγιναν, ο Θεοκλύμενος καταπνίγει απότομα το θυμό του και εγκωμιάζει τελικά την Ελένη...
ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ
Η τραγικότητα του έργου.
Αποτελεί το έργο τραγωδία;
Ένας Έλληνας εκείνης της εποχής δε θα καταλάβαινε το ερώτημα...
Θα απαντούσε ασφαλώς με τον εξής τρόπο: Εφόσον παρουσιάζεται ένα έργο με θέμα το μύθο στα Διονύσια βεβαίως και είναι τραγωδία!
Για τη σύγχρονη όμως έρευνα τα πράγματα δεν είναι τόσο απλοϊκά...
Το συγκεκριμένο έργο θα αποτελέσει πεδίο αντιπαραθέσεων ως προς το ανωτέρω ερώτημα.
Ας δούμε όμως τα πράγματα με μία σειρά.
Η τραγικότητα με τη σύγχρονη έννοια, δεν θα συνδεθεί απαραίτητα με μία θανατερή κατάληξη. Προκειμένου όμως να χαρακτηριστεί ένα έργο ως τραγωδία θα απαιτηθεί η ύπαρξη τραγικών καταστάσεων, οι οποίες θα είναι γεμάτες τραγικότητα, η οποία θα φθάνει ως τις ρίζες της ανθρώπινης ύπαρξης (Μήδεια). Στην "Ελένη" επίσης ο άνθρωπος δε θα σταθεί απέναντι σε δυνάμεις που μπορεί να γνωρίσει ως θεϊκές (Πενθέας-Βάκχες), ούτε πρόκειται να ολοκληρώσει μία μοίρα που προέρχεται από τον κόσμο του μυστηρίου (Οιδίπους). Ακόμη και αν εμβαθύνουμε περισσότερο ούτε η απόσταση του από τους Θεούς και η παράδοση του παραλίγο να γίνει τραγικό πρόβλημα...
Στην "Ελένη" οι θεοί σαφώς και δρουν (βλ. φιλονικία Ήρας Αφροδίτης) αλλά η δράση τους δεν αφορά τον πραγματικό κόσμο στον οποίο μόνο οι άνθρωποι επιχειρούν. Στο έργο του Ευριπίδη (σχεδόν σε ολόκληρο) όπως επανειλημμένα έχουμε επισημάνει θα απουσιάσει η ρύθμιση των καταστάσεων από τους Θεούς. Ο άνθρωπος ρυθμίζει τα πράγματα μόνος του.
Τότε λοιπόν ποιο είναι εκείνο το στοιχείο που θα χαρακτηρίσει το έργο ως τραγωδία;
Ο κυρίαρχος παράγοντας ο οποίος θα κατατάξει το έργο στις τραγωδίες θα είναι η "Τύχη", πρόκειται για τη σύμπτωση που με το όνομα τύχη θα κυριαρχήσει σε μία σειρά έργων όπως αυτό και θα εξελίξουν την αρχαία ποιητική δραματουργία.
Το έργο αποτέλεσε και ένα πρόπλασμα του ελληνικού ερωτικού μυθιστορήματος. Το μοτίβο θα επαναλαμβάνεται όπως και στην περίπτωση της σύγχρονης κωμωδίας: Ένα ζευγάρι ερωτευμένο, δεμένο με αιώνια πίστη χωρίζει για να ενωθεί ξανά ευτυχισμένο ύστερα από πολλές περιπέτειες, περιπλανήσεις, ναυάγια και μία ερωτική απειλή από ένα τρίτο πρόσωπο.
Με έργα σαν την Ελένη θα βρεθούμε στο δρόμο προς το αστικό δράμα. Η Τύχη θα αποτελέσει λοιπόν τη νέα καθοριστική δύναμη...
Δε θα πρέπει να παραβλέψει κανείς και τη γνώμη του Χατζηανέστη όσον αφορά την Ελένη ως τραγικό πρόσωπο ότι η Ελένη υποφέρει αναίτια για τα βάσανα της που ανάγονται στις βουλές του Ουρανού. Επιπλέον δημιουργήθηκε γύρω από το όνομα της η χειρότερη φήμη χωρίς να είναι υπόλογη σε τίποτα από αυτά που της απέδωσαν. Ο όλεθρος της είναι η ομορφιά της ενώ επίσης το όνομα της αποτελεί κατάρα των ανθρώπων.
Η διάσταση ανάμεσα στο φαίνεσθαι και στο είσθε.
Η πορεία της Ελένης όπως προαναφέρθηκε θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό την πορεία ανάμεσα στη φαινομενικότητα και το πραγματικό.
Η παρουσία της μάντισσας Θεονόης
Η μάντισσα θα αποτελέσει ένα καθοριστικό πρόσωπο στην εξέλιξη του έργου. Η παρουσία της δε θα διαδραματίσει το ρόλο του απλού στοιχείου μέσα στο δραματικό πλέγμα, ούτε όμως θα φορτωθεί με υπερβολικές θεολογικές ιδέες. Θα εξυπηρετήσει κατά κύριο λόγο τη δραματική οικονομία. Καθώς η αδερφή του βασιλιά είναι μάντισσα θα γνωρίζει το παρελθόν και το μέλλον πλην όμως θα αδυνατίσει να πει με βεβαιότητα στο ζευγάρι εάν κινδυνεύει, θα του πει μόνο ότι πρέπει μόνο του να βρει μία διέξοδο και ότι ακόμη βλέπει την προσωρινή τους μοίρα εκτεθειμένη σε απροσδιόριστους κινδύνους.
Η Θεονόη ακόμη σε γενικές γραμμές δεν υποκαθιστά τους θεούς που διαμάχονται για την τύχη του Μενέλαου και της Ελένης. Εκείνο που τελικά θα την οδηγήσει στο να υψωθεί ως δραματικό πρόσωπο πάνω από το απλό δραματικό όργανο, το οποίο απλά ρυθμίζει την εξέλιξη θα είναι η καταφυγή της στο δρόμο του δικαίου την κρίσιμη στιγμή κατά την οποία κλήθηκε να λάβει την καθοριστική απόφαση για το εάν θα έπρεπε να βοηθήσει το ζευγάρι.
Η αθηναϊκή Σοφιστική.
Στο έργο ο Ευριπίδης αμφισβητεί έμμεσα τις δοξασίες της εποχής του ακολουθώντας σε αυτόν τον τομέα το σοφιστικό ρεύμα. Σε ένα σημείο λ.χ. αντιτάσσει τη φυσική θεωρία του Αναξαγόρα στη δοξασία ότι ο Δίας φέρνει τη βροχή λέγοντας ότι τα νερά του Νείλου και οι πλημμύρες στην Αίγυπτο προέρχονται από το χιόνι που λειώνει στα βουνά.
Η αμφισβήτηση της μαντικής
Η μαντική θα αμφισβητηθεί έντονα στο έργο μέσω του αγγελειοφόρου αλλά και των Ελληνίδων του Χορού. Θα ειπωθεί από τον αγγελειοφόρο ότι "το να συμβουλεύεσαι ένα μάντη είναι ανώφελο εάν έχεις μαζί σου τους Θεούς", η έκρηξη του είναι αναπάντεχη και άσχετη με την εξέλιξη και δραματική κατάσταση του έργου. Ο Ευριπίδης όμως με αυτή θα θελήσει να εκφράσει την οργή των συμπολιτών του για τα μαντεία που προέτρεπαν με χρησμούς τη διεξαγωγή τς Σικελικής εκστρατείας.
Στο σημείο αυτό θα εντοπιστεί και άλλη μία σοφιστική δόξα, καθώς ο αγγελιοφόρος θα εκφράσει τη θέση ότι "ο άνθρωπος πρώτα πρέπει να συμβουλεύεται την ευβουλία και τη γνώμη του"
Η χρήση του του "από μηχανής Θεού"
Με τη χρήση αυτής της μεθόδου τελείωναν οι περισσότερες τραγωδίες του Ευριπίδη. Το ρόλο "του από μηχανής Θεού" στην Ελένη θα αναλάβουν οι Διόσκουροι. Πρόκειται για τα θεοποιημένα αδέρφια της Ελένης. Δεν ήταν λίγοι αυτοί οι οποίοι θεώρησαν τη σκηνή περιττή. Οι Διόσκουροι θα πουν στο βασιλιά ότι μπορούσαν να σώσουν την Ελένη αλλά δεν το έπραξαν επειδή υπάκουσαν σε ανώτερες δυνάμεις. Σύμφωνα με άλλους όμως η σκηνή υπήρξε σημαντική γιατί προφήτευσε το μέλλον της Ελένης (επρόκειτο να γίνει Θεά).
Εν κατακλείδι η ελληνική εξυπνάδα νίκησε τη βαρβαρική απλοϊκότητα .
Η Αλέκα Κατσέλη θα υποδυθεί την Ελένη...
Ενώ ο Γιώργος Χατζίσκος θα υποδυθεί το Μενέλαο...
Η μεταφόρτωση πραγματοποιήθηκε από το κανάλι "Ισοβίτης":
Πηγές: Ε. Χατζηανέστη, Ευριπίδη Ελένη
Ελculture,
Βικιπαίδια,
Καθημερινή,
Λέσκυ, Ιστορία της αρχαίας ελληνικής λογοτεχνίας.
Κρεβατάς, Οι τραγικοί,
Λέσκυ Η τραγική ποίηση των αρχαίων Ελλήνων τ.2,
Αρχαιολογία online
-Ο Παύλος Παπαδόπουλος γεννήθηκε το 1978 στη Δράμα, μεγάλωσε στις Σέρρες και έζησε στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Από το 1996 εργάζεται στο δημόσιο σε διάφορες διοικητικές θέσεις. Είναι απόφοιτος της Σχολής Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας, της Σχολής Αστυφυλάκων της Αστυνομικής Ακαδημίας, της Σχολής Επιμόρφωσης και μετεκπαίδευσης ΕΛ.ΑΣ., και της Σχολής Ελληνικού Πολιτισμού, του Τμήματος Ανθρωπιστικών. Σπουδών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Μιλάει Αγγλικά και Γερμανικά.
Το Καβακλί στις αρχές του 20ου αι.
Το Καβακλί είναι μία πόλη της Ανατολικής Ρωμυλίας (βόρεια Θράκη), η οποία βρίσκεται 40χλμ βόρεια της Ανδριανούπολης μέσα στο βουλγάρικο έδαφος.
Η πολυπληθείς πόλη ήταν έδρα επαρχίας.
Στα 1885 οι Βούλγαροι μετέφεραν την έδρα της επαρχίας σε ένα μικρό χωριο, το Κιζίλ Αγάτς εξαιτίας της πλειοψηφίας του ελληνικού στοιχείου. Το 1900 η βουλγάρικη απογραφή θα καταδείξει ότι ο πληθυσμός της πόλης είναι αμιγώς ελληνικός.
Κατά τις τρεις πρώτες δεκαετίες του 20 αιώνα οι Έλληνες δέχθηκαν ισχυρές πιέσεις από το βουλγάρικο κράτος και αρχίζουν να αποχωρούν. Η μεγαλύτερη φυγή παρατηρήθηκε μεταξύ των ετών 1923-1925.
Η πολυπληθείς πόλη ήταν έδρα επαρχίας.
Στα 1885 οι Βούλγαροι μετέφεραν την έδρα της επαρχίας σε ένα μικρό χωριο, το Κιζίλ Αγάτς εξαιτίας της πλειοψηφίας του ελληνικού στοιχείου. Το 1900 η βουλγάρικη απογραφή θα καταδείξει ότι ο πληθυσμός της πόλης είναι αμιγώς ελληνικός.
Κατά τις τρεις πρώτες δεκαετίες του 20 αιώνα οι Έλληνες δέχθηκαν ισχυρές πιέσεις από το βουλγάρικο κράτος και αρχίζουν να αποχωρούν. Η μεγαλύτερη φυγή παρατηρήθηκε μεταξύ των ετών 1923-1925.
Ώστε λοιπόν βιολί..!!
Ο Κωνσταντάρας επιστρέφει σπίτι του μετά από 20 χρόνια απουσίας του στην Αφρική. Τα πράγματα δεν είναι όπως τα περίμενε... Ο γιος του , τον οποίο προορίζει για γιατρό, έχει αποφασίσει να γίνει μουσικός και ειδικότερα βιολιτζής, κάτι το οποίο έχει εξαγριώσει τον πατέρα του!!
Άμα σε ξαναδώ με το βιολί 🎻 στο χέρι θα σου σπάσω όχι το βιολί 🎻 αλλά τα χέρια!!!
Βασικά ζητήματα που τέθηκαν μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας στη συνθήκη του Βερολίνου το 1878
Το συνέδριο του Βερολίνου έλαβε χώρα το 1878 και αποτέλεσε την διόρθωση της συνθήκης του Αγίου Στεφάνου, που υποκίνησε ένα χρόνο πριν (1877) η Ρωσία προκειμένου να δημιουργήσει τη μεγάλη Βουλγαρία.
Η Αγγλία και η Γαλλία κατά κύριο λόγο με πνεύμα ρεαλισμού επανέφεραν τη Βουλγαρία σε περιορισμένα σύνορα ενώ χορηγήθηκε και καθεστώς ημιαυτονομίας στην Ανατολική Θράκη.
Στο συνέδριο του Βερολίνου κυριάρχησαν τα εξής θέματα:
1) Η τύχη του Ελληνισμού της Ανατολικής Ρωμυλίας.
2) Η άρση του βουλγάρικου σχίσματος.
3) Η οριοθέτηση των σφαιρών επιρροής της Ελλάδας και της Βουλγαρίας στο χώρο της Μακεδονίας.
Όσον αφορά την τύχη της Ανατολικής Ρωμυλίας (60.000 Έλληνες επίσημα καταγεγραμμένοι) η Ελλάς ήξερε ότι με την ημιαυτονομία ήταν χαμένη. Η ελληνική εξωτερική πολιτική συνειδητοποιώντας την αδύναμη ισχή της χώρας θα χρησιμοποιούσε εφεξής τους βορειο-θρακικούς ελληνικούς πληθυσμούς ως αντίβαρο για τις διεκδικήσεις της στη Μακεδονία.
Σχετικά με το θέμα της Εξαρχίας το οικουμενικό πατριαρχείο ήταν έτοιμο να προβεί στην άρση του σχίσματος με την προϋπόθεση όμως ο Βούλγαρος έξαρχος θα έφευγε από τη Θεσσαλονίκη και θα εγκαθίστατο στη Σόφια περιορισμένος στις περιοχές της βουλγάρικης ηγεμονίας και της Ανατολικής Ρωμυλίας. Ο πατριάρχης θα έδινε άδεια στον έξαρχο να στείλει ιερείς να πραγματοποιούσαν τη θεία λειτουργία στη σλαβονική σε περιοχές όπου κυριαρχούσαν σλάβικοι πληθυσμοί πλην όμως η Μακεδονία θα περέμενε στη δικαιοδοσία του πατριαρχείου.
Ο βούλγαρος έξαρχος διαφώνησε καθώς η Μακεδονία ήταν στις βουλγάρικες επιδιώξεις.
Το Πατριαρχείο κινούνταν στο πλαίσιο της οικουμενικής του πολιτικής, ενώ η Εξαρχία ήταν πολιτικός θεσμός με ένα σαφή βουλγαρικό εθνοκεντρικό χαρακτήρα, σε πλήρη αρμονία με τις απώτερες βουλγαρικές βλέψεις στη Μακεδονία.
Η επίσημη Βουλγαρία την περίοδο της διακυβέρνησης του ηγεμόνα Aleksander Battenberg (1879-1886) άφηνε αόριστα να εννοηθεί ότι δεν απέρριπτε προκαταβολικά την ιδέα της κατανομής της Μακεδονίας σε σφαίρες ελληνικής και βουλγαρικής επιρροής, αλλά επικαλούνταν πάντα την
«εθνολογική γραμμή», χωρίς όμως να τη συγκεκριμενοποιεί. Εκτός των παραλίων, η Βουλγαρία φαινόταν γενικά απρόθυμη να αναγνωρίσει ελληνικές διεκδικήσεις στη μακεδονική ενδοχώρα.
Η συνέχεια σε όλα τα μέτωπα ήταν δραματική...
Οι Βούλγαροι το Σεπτέμβριο του 1885 θα προσαρτήσουν την Ανατολική Ρωμυλία πραξικοπηματικά και θα εξομαλύνουν τις σχέσεις τους με την Πύλη μέσω των ενεργειών του πρωθυπουργού τους Σταμπούλωφ, ταυτόχρονα θα αποπέμψουν τον φιλορώσο βασιλιά Μπάντεμπεργκ καταλήγοντας στη λύση του Φερδινάρδου.
Η Αγγλία και η Γαλλία κατά κύριο λόγο με πνεύμα ρεαλισμού επανέφεραν τη Βουλγαρία σε περιορισμένα σύνορα ενώ χορηγήθηκε και καθεστώς ημιαυτονομίας στην Ανατολική Θράκη.
Στο συνέδριο του Βερολίνου κυριάρχησαν τα εξής θέματα:
1) Η τύχη του Ελληνισμού της Ανατολικής Ρωμυλίας.
2) Η άρση του βουλγάρικου σχίσματος.
3) Η οριοθέτηση των σφαιρών επιρροής της Ελλάδας και της Βουλγαρίας στο χώρο της Μακεδονίας.
Όσον αφορά την τύχη της Ανατολικής Ρωμυλίας (60.000 Έλληνες επίσημα καταγεγραμμένοι) η Ελλάς ήξερε ότι με την ημιαυτονομία ήταν χαμένη. Η ελληνική εξωτερική πολιτική συνειδητοποιώντας την αδύναμη ισχή της χώρας θα χρησιμοποιούσε εφεξής τους βορειο-θρακικούς ελληνικούς πληθυσμούς ως αντίβαρο για τις διεκδικήσεις της στη Μακεδονία.
Σχετικά με το θέμα της Εξαρχίας το οικουμενικό πατριαρχείο ήταν έτοιμο να προβεί στην άρση του σχίσματος με την προϋπόθεση όμως ο Βούλγαρος έξαρχος θα έφευγε από τη Θεσσαλονίκη και θα εγκαθίστατο στη Σόφια περιορισμένος στις περιοχές της βουλγάρικης ηγεμονίας και της Ανατολικής Ρωμυλίας. Ο πατριάρχης θα έδινε άδεια στον έξαρχο να στείλει ιερείς να πραγματοποιούσαν τη θεία λειτουργία στη σλαβονική σε περιοχές όπου κυριαρχούσαν σλάβικοι πληθυσμοί πλην όμως η Μακεδονία θα περέμενε στη δικαιοδοσία του πατριαρχείου.
Ο βούλγαρος έξαρχος διαφώνησε καθώς η Μακεδονία ήταν στις βουλγάρικες επιδιώξεις.
Το Πατριαρχείο κινούνταν στο πλαίσιο της οικουμενικής του πολιτικής, ενώ η Εξαρχία ήταν πολιτικός θεσμός με ένα σαφή βουλγαρικό εθνοκεντρικό χαρακτήρα, σε πλήρη αρμονία με τις απώτερες βουλγαρικές βλέψεις στη Μακεδονία.
Η επίσημη Βουλγαρία την περίοδο της διακυβέρνησης του ηγεμόνα Aleksander Battenberg (1879-1886) άφηνε αόριστα να εννοηθεί ότι δεν απέρριπτε προκαταβολικά την ιδέα της κατανομής της Μακεδονίας σε σφαίρες ελληνικής και βουλγαρικής επιρροής, αλλά επικαλούνταν πάντα την
«εθνολογική γραμμή», χωρίς όμως να τη συγκεκριμενοποιεί. Εκτός των παραλίων, η Βουλγαρία φαινόταν γενικά απρόθυμη να αναγνωρίσει ελληνικές διεκδικήσεις στη μακεδονική ενδοχώρα.
Η συνέχεια σε όλα τα μέτωπα ήταν δραματική...
Οι Βούλγαροι το Σεπτέμβριο του 1885 θα προσαρτήσουν την Ανατολική Ρωμυλία πραξικοπηματικά και θα εξομαλύνουν τις σχέσεις τους με την Πύλη μέσω των ενεργειών του πρωθυπουργού τους Σταμπούλωφ, ταυτόχρονα θα αποπέμψουν τον φιλορώσο βασιλιά Μπάντεμπεργκ καταλήγοντας στη λύση του Φερδινάρδου.
ΤΑ ΣΥΝΟΡΑ ΜΑΖΙ ΜΟΥ ΝΑ ΠΕΡΝΑΣ...
Πες μου πες μου τι σε φέρνει
και με παρασέρνει άλλη λογική
πες μου πες μου ποια αλήθεια
μες στα παραμύθια γίνεται σιωπή
Αν μ’ αγαπάς μη νοιάζεσαι που πάω και που πας
μα κρύψε με στο βάθος της καρδιάς
και κάπου θα βρεθούμε αν μ’αγαπάς
Αν μ’ αγαπάς τα σύνορα μαζί μου να περνάς
τα όχι και τα πρέπει να ξεχνάς
και κάπου θα βρεθούμε αν μ’ αγαπάς
Δώσ’ μου δώσ’ μου μια στιγμή σου
το κρυφό φιλί σου σώμα και ψυχή
δώσ’ μου δώσ’ μου μια αγάπη
έστω κι αυταπάτη για να ζω εκεί
Αν μ’ αγαπάς μη νοιάζεσαι που πάω και που πας
μα κρύψε με στο βάθος της καρδιάς
και κάπου θα βρεθούμε αν μ’ αγαπάς
Αν μ’ αγαπάς τα σύνορα μαζί μου να περνάς
τα όχι και τα πρέπει να ξεχνάς
και κάπου θα βρεθούμε αν μ’ αγαπάς
και με παρασέρνει άλλη λογική
πες μου πες μου ποια αλήθεια
μες στα παραμύθια γίνεται σιωπή
Αν μ’ αγαπάς μη νοιάζεσαι που πάω και που πας
μα κρύψε με στο βάθος της καρδιάς
και κάπου θα βρεθούμε αν μ’αγαπάς
Αν μ’ αγαπάς τα σύνορα μαζί μου να περνάς
τα όχι και τα πρέπει να ξεχνάς
και κάπου θα βρεθούμε αν μ’ αγαπάς
Δώσ’ μου δώσ’ μου μια στιγμή σου
το κρυφό φιλί σου σώμα και ψυχή
δώσ’ μου δώσ’ μου μια αγάπη
έστω κι αυταπάτη για να ζω εκεί
Αν μ’ αγαπάς μη νοιάζεσαι που πάω και που πας
μα κρύψε με στο βάθος της καρδιάς
και κάπου θα βρεθούμε αν μ’ αγαπάς
Αν μ’ αγαπάς τα σύνορα μαζί μου να περνάς
τα όχι και τα πρέπει να ξεχνάς
και κάπου θα βρεθούμε αν μ’ αγαπάς
Ο Μουστάκας παριστάνει το Σεΐχη.
Από την ταινία "Ο παρθενοκυνηγός"...
Μια σκηνή με πολύ γέλιο...
Πηγαίνουν στο καζίνο με τον Παπαδόπουλο και παριστάνουν τους Άραβες...
Μια σκηνή με πολύ γέλιο...
Πηγαίνουν στο καζίνο με τον Παπαδόπουλο και παριστάνουν τους Άραβες...
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)
Ο Βύρων Πάλλης. Μια σπουδαία μορφή του ραδιοφωνικού θεάτρου.
Ο Βύρων Πάλλης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς της παλιάς γενιάς. Πόσοι δεν τον θυμούνται ως Θανασάκη στο Θανασάκη τον Πολιτε...
-
Για τα οικονομικά της Μακεδονίας δεν υπάρχουν πολλές ιστορικές πηγές παρά μόνο κάποιες φορολογικές. Κυριότερη πηγή αποτελούν τα αρκετά νομ...
-
Ο Βύρων Πάλλης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς της παλιάς γενιάς. Πόσοι δεν τον θυμούνται ως Θανασάκη στο Θανασάκη τον Πολιτε...
-
Ο Γρηγόριος Ξενόπουλος είναι ο πολυγραφότερος συγγραφέας της εποχής του. Κατάφερε να ζήσει απ’ το γράψιμο σε μια εποχή που λογοτέχνες και κ...