Πόλεμος και κοινωνία. Γιώργος Μαργαρίτης

Ποιος είναι ο συσχετισμός μεταξύ πολέμου και κοινωνίας; Ο καθηγητής του ΑΠΘ κος Μαργαρίτης επικεντρώνεται σε δύο στοιχεία που φέρνουν κοντά την απόφαση διεξαγωγής πολέμου από μια πολιτική εξουσία με το βαθμό συμμετοχής και ίσως αποδοχής της από την κοινωνία.

Ο  πόλεµος  είναι  καθρέφτης  της  κοινωνίας  µέσα  από  την  οποία εκδηλώνεται.  Η  δηµιουργία  και  η  διατήρηση  µηχανισµών  πολέµου  προϋποθέτει  δύο στοιχεία. 




 Το  πρώτο  είναι  η  ύπαρξη  πολεµιστών.  Ανάλογα  µε  την  εποχή,  τις οικονοµικές  της  λειτουργίες  και  τη  συνακόλουθη  κοινωνική  διάρθρωση,  οι πολεµιστές  µπορεί  να  είναι  µικρό  ποσοστό  ως  προς  το  σύνολο  της  κοινωνίας,  ή, ακόµα,  σε  ορισµένες  περιπτώσεις  µεγάλο  ποσοστό,  ενίοτε  ίσως  και  το  σύνολο  όσων µπορούν  να  φέρουν  όπλα  σε  ένα  κοινωνικό  σώµα. 

 Οπωσδήποτε  το  µέγεθος  του στρατού  σε  σχέση  µε  το  αντίστοιχο  της  κοινωνίας  αποτελεί  από  µόνο  του  έναν σηµαντικό  οδηγό  για  τον  τρόπο  διάρθρωσης  των  κοινωνικών  σχέσεων  και, προφανώς,  της  πολιτικής  εξουσίας.  

 Το  δεύτερο  στοιχείο  είναι  η  ύπαρξη  όπλων  και  µηχανισµών  υποστήριξης. Τόσο  τα  όπλα  όσο  και  οι  µηχανισµοί  γίνονται  ολοένα  πιο  τεχνικοί  και  σύνθετοι  όσο το  πλεόνασµα  που  παράγει  το  κοινωνικό  σύνολο  αυξάνεται  και  όσο  οι  κρατικοί µηχανισµοί  που  το  διαχειρίζονται  και  το  κατανέµουν  γίνονται  συµπαγείς  και περίπλοκοι. 




 Με  τη  σειρά  τους,  πάνω  σε  αυτούς  τους  µηχανισµούς  υποστήριξης,  στο κράτος,  αρθρώνονται  πολιτικές,  ιδεολογίες,  ενίοτε  θρησκείες,  µε  λίγα  λόγια  όλα  όσα εξειδικεύουν  και  σχηµατοποιούν  το  εκάστοτε  ταξικό  συµφέρον  των  κυρίαρχων οµάδων.   

Η  εξάρτηση  των  µέσων  και  των παραµέτρων  του  πολέµου  από  τις  σχέσεις  παραγωγής  και  τις  συνακόλουθες κοινωνικές  αντίστοιχες  θα  είναι  ο  οδηγός  για  την  κατανόηση  των  εκάστοτε καταστάσεων συσχετισμού κοινωνίας και πολέμου.  

Ο επισκέπτης, του Γιάννη Φίλιππα. Ραδιοφωνικό θέατρο.


Απόψε η Διαδρομή θα σας παρουσιάσει ένα ακόμη αστυνομικό θρίλερ Έλληνα συγγραφέα. Πρόκειται για τον "Επισκέπτη" του Γιάννη Φίλιππα...





Η υπόθεση:
 Οι ένοικοι ενός απομονωμένου ξενοδοχείου με το όνομα "ΡΟΤΟΝΤΑ" θα αποκλειστούν σε αυτό λόγω κακοκαιρίας. Εξαιτίας της θα ζητήσουν καταφύγιο στο ξενοδοχείο και άλλα άγνωστα πρόσωπα. Όμως θα εμφανιστεί και ένας τελευταίος επισκέπτης που θα κάνει μόνος του μεγάλη διαδρομή μέσα στα χιόνια για να ενημερώσει πως τα μεσάνυχτα θα γίνει εκεί μια δολοφονία.... (greekradiotheater)

 Ένα είναι σίγουρο, ότι το ενδιαφέρον σας θα παραμείνει αμείωτο μέχρι τέλους.

Η ηχογράφηση έγινε το 1981 από στους ραδιοθαλάμους της τότε ΕΡΑ 2.

Παίρνουν μέρος με τη σειρά που ακούγονται οι ηθοποιοί :
Γιώργος Μοσχίδης, Αγνή Βλάχου, Ανδρέας Φιλιππίδης, Δήμητρα Δημητριάδου, Καίτη Παπανίκα, Νίκος Παγκράτης,  Γιώργος Μπαγιώκης, Ρούλα Κιτσικοπούλου,  Κώστας Κοντογιάννης, Αντώνης Λιώτσης.
Μουσική Επιμέλεια : Δαναη Ευαγγελιου
Ραδιοσκηνοθεσία : Γιωργος Θεοδοσιάδης.


Η φωνές του Γιώργου Μοσχίδη καθώς και του Ανδρέα Φιλιππίδη θα σας συναρπάσουν...


Ο Γιάργος Μοσχίδης


Ο Ανδρέας Φιλιππίδης

                                       




Η μεταφόρτωση πραγματοποιήθηκε από το Ραδιοφωνικό Θέατρο:

                               
                                       

 

Το νούμερο 31.328, του Ηλία Βενέζη

Το ακόλουθο περιστατικό συνέβη στην αποβάθρα της Μυτιλήνης κατά την κατά την άφιξη του Βενέζη μετά την αιχμαλωσία του, (το αφηγείται ο ίδιος):

Ηταν η μέρα που γύριζα στη Μυτιλήνη από τα κάτεργα της Ανατολής. Η αποβάθρα ήταν
γεμάτη κόσμο. Ολοι ήθελαν να μου σφίξουν το χέρι, να μου μιλήσουν, να με ρωτήσουν για
τους δικούς τους, που είχαν μείνει στην απέναντι αιολική γη… Τότε πλησίασε ένας άγνωστος
άνθρωπος, ο Μυριβήλης! Μου έσφιξε το χέρι και με ρώτησε: 
– Τι σκοπεύεις να κάνεις τώρα;
– Να ξεχάσω! είπα απλά.
 – Πρέπει να τα γράψεις όλα. 
– Ολα; ρώτησα με αγωνία. 
– Ολα».
Ετσι άρχισαν όλα. Ο Ηλίας Βενέζης μόλις έχει γυρίσει στη Μυτιλήνη, ύστερα από την
αιχμαλωσία του από τους νικητές Τούρκους στα κάτεργα της Ανατολής, και περιγράφει σε
μια συνέντευξή του στην Απογευματινή...






Το έργο ξεκίνησε να γράφεται το 1924 και ύστερα από πολλές επεξεργασίες δημοσιεύθηκε το 1931 στην τοπική εφημερίδα "Καμπάνα" της Μυτιλήνης σε συνέχειες (συνηθίζονταν να δημοσιεύονται έτσι μεγάλα έργα της εποχής). Διευθυντής της εφημερίδας ήταν ο Μυριβήλης , οποίος και τον παρότρυνε στη συγγραφή του έργου. Ο λόγος για τον οποίο ο συγγραφέας προέβη στην επεξεργασία ήταν προκειμένου να αφαιρέσει σκληρές και απάνθρωπες σκηνές που υπήρχαν στην αρχική μορφή.

Σύμφωνα με τη γνώμη του Μουλλά το "Νούμερο 31328" μαζί με τη "Ζωή εν τάφο" του Μυριβήλη και την "Ιστορία ενός αιχμαλώτου" του Στρατή Δούκα αποτέλεσαν τα πιο γνωστά βιβλία πολέμου στην ελληνική λογοτεχνία.


Η υπόθεση:
Ο Ηλίας Βενέζης συνελήφθη από τους Τούρκους το Σεπτέμβριο του 1922 και κατόπιν στρατολογήθηκε στα Τάγματα Εργασίας έως το τέλος του 1923.
Οι ήρωές του πεινούν, διψούν, παγώνουν γυμνοί μέσα στο κρύο, βρέχονται από την
ανελέητη βροχή, περπατούν ανυπόδητοι μέσα στα αγκάθια. Μοιράζονται το μοναδικό
ζευγάρι παπούτσια και σκεπάζονται με ένα κομμάτι τσουβάλι. Σπαράζουν και μαζί τους ο
αναγνώστης βιώνει τον αγώνα τους για επιβίωση, νιώθει βαθιά στα τρίσβαθα της ψυχής
του πώς είναι να λειτουργείς μόνο με το αίσθημα της αυτοσυντήρησης σε ένα καθεστώς
τρόμου και να δοκιμάζεσαι δραματικά σε σωματικό και ψυχικό επίπεδο στα κολαστήρια
της απανθρωπιάς και της εξόντωσης. Κυρίως όμως βιώνει την εφιαλτική πραγματικότητα
και μαθαίνει πώς είναι να θεωρεί κανείς ότι ο θάνατος είναι λύτρωση και να μην φοβάται
να πεθάνει αλλά να ζήσει ακόμα μια μέρα.

Ασύλληπτες οι περιγραφές του Βενέζη στις αφηγήσεις των βασανιστηρίων και
συναισθηματικού και ψυχικού κατακερματισμού των ηρώων. Μέσα στη φρικωδία και τον
μαρασμό ο άνθρωπος μετατρέπεται σε έναν αριθμό, ένα νούμερο απρόσωπο, δραματικό,
η ζωή του δεν έχει καμιά απολύτως αξία και η τύχη του είναι προκαθορισμένη.

Οι περιγραφές του Βενέζη είναι ωμές γιατί ωμή είναι και η πραγματικότητα
που μόλις έχει βιώσει. Πριν συρθεί στα κάτεργα της Ανατολής,
σχεδόν παιδί, μέσα σε 14 μήνες γίνεται ένας ώριμος άνδρας,
σημαδεμένος σωματικά και ψυχικά για όλη του τη ζωή.
Όμως ο ίδιος γράφει σε επιστολή του, έξι μήνες πριν το θάνατό του:
«Δεν γίνεσαι συγγραφέας αν δεν το πληρώσεις ακριβά με τη ζωή σου».


                                                  
Επιπλέον στοιχεία:

Το χρονικό της αιχμαλωσίας θα παρουσιαστεί με όλο το ρεαλισμό της άμεσης αναφοράς των γεγονότων. Οι κακουχίες, η πείνα, η δίψα, φόβος, ανθρώπινα πάθη, εξαθλίωση και ένστικτο της αυτοσυντήρησης θα αποτυπωθούν με ρεαλισμό. Με ρεαλισμό θα περιγραφούν και οι διαμάχες Ελλήνων και Τούρκων, καθώς και οι ελάχιστη αλληλοκατανόηση.

Η αφήγηση (λιτή αλλά και δραματική) θα γίνει σε πρώτο πληθυντικό πρόσωπο καθώς ο Βενέζης θέλησε να ταυτιστεί με το σύνολο των Ελλήνων αιχμαλώτων στρατιωτών. Τα γεγονότα τελικά θα μιλήσουν από μόνα τους, ο αφηγητής δε θα παρέμβει καθόλου, δε θα σχολιάσει και δε θα χαρακτηρίσει τα δρώμενα που έζησε. Η αφήγηση είναι γραμμική, τα γεγονότα δηλαδή παρατίθενται με τη σειρά που έγιναν.

 Το λεξιλόγιο είναι γλαφυρό, διανθισμένο με πολλούς διαλόγους και με πολλές τούρκικες λέξεις.


Το έργο εισχωρεί στο σώμα της ιστορικής αναλγησίας και φέρνει στην επιφάνεια όσα δεν πρέπει να μείνουν στη λήθη.






Το έργο μπορείτε να το αντλήσετε από εδώ:

http://www.24grammata.com/wp-content/uploads/2011/03/I.-Benezi-To-noumero-31328.pdf


Στοιχεία για το βίο του Βενέζη μπορείτε να βρείτε εδώ

https://politismikidiadromi.blogspot.com/2020/01/blog-post_24.html?m=1




Πηγές:
Fractal, Culturenow, Το Βήμα, Ε.Α.Π.-Ιστορία της ελληνικής λογοτεχνίας, R. Beaton-Εισαγωγή στη νεώτερη ελληνική λογοτεχνία,Λίνος Πολίτης-Ιστορία της νεώτερης ελληνικής λογοτεχνίας.

ΜΕΛΕΤΩΝΤΑΣ ΚΑΝΕΙΣ ΤΟ ΕΝ ΛΟΓΩ ΕΡΓΟ ΑΠΟΡΕΙ ΣΧΤΕΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΑΝΘΡΩΠΙΑ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ ΚΑΙ ΨΑΧΝΕΙ ΝΑ ΒΡΕΙ ΣΕ ΠΟΙΟ ΤΕΛΙΚΑ ΣΗΜΕΙΟ ΕΦΑΠΤΕΤΑΙ Η ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΦΥΛΗ ΜΕ ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΕΙΔΟΣ....


Πανόραμα-Ωραιοκαστρο 35-53!

Την πρώτη εκτός έδρας νίκη τους έκαναν οι Λύκοι στο φετινό πρωτάθλημα επικρατώντας επί του αξιόμαχου Πανοράματος με 53-35.




Όπλα για τη σημερινή νίκη ήταν η άμυνα και η κυριαρχία κάτω από τα 2 καλάθια, σ αυτό συνέβαλε και η παρουσία του γίγαντα Ιατρίδη, ο οποίος έβαλε μέχρι και τρίποντο (συνολικά 5 πόντους)!

Την καλύτερη του εμφάνιση με τα χρώματα του Ωραιοκάστρου έκανε ο Δημήτρης Πουλιάκης που αγωνίστηκε κάτω από αντίξοες συνθήκες βάζοντας 10 πόντους. Ο Κουγιουμτζίδης έβαλε 16 πόντους (σταθερά καλός φέτος), ο Ζαφειρόπουλος 13, ο Τζέκος 7 ο Τσαβας 3 και οι Βαρυτης και Μιντης από 2.




Το Πανόραμα άντεξε 30 περίπου λεπτά οπότε και ήταν κοντά στο σκορ 7-9 η πρώτη περίοδος, 18-22 ημίχρονο.

Την ομάδα κοουτσάρησε με επιτυχία ο Βαγγέλης Γκουντουβάς.

Μετά τη νίκη η ομάδα του Ωραιοκάστρου ανέβηκε στην έκτη θέση.

Πάλι πρωταγωνιστής ήταν οι απουσίες για το Ωραιόκαστρο. Τραυματίες και ανυπέρβλητα κωλύματα.

Τις εντυπώσεις κερδίζει και η νέα φανέλα της ομάδας του Ωραιοκάστρου...



Εικόνα τεντυμπόι...

Κούρεμα γουλί και διαπόμπευση...


Ικανοποίηση του λαϊκού αισθήματος.

Ο νόμος 4000 σε πλήρη εφαρμογή.

Μάχη ουραγών αύριο στο Πανόραμα.

Αύριο η ομάδα του Ωραιοκάστρου δίνει μάχη στο Πανόραμα με στόχο μόνο τη νίκη.



Πρόκειται για ντέρμπι ουραγών καθώς το Πανόραμα βρίσκεται στην τελευταία θέση της βαθμολογίας. Σε περίπτωση νίκης το Ωραιόκαστρο πιθανόν να ξεκολλήσει από την προτελευταία θέση.

Το παιχνίδι εκ πρώτης όψεως φαίνεται εύκολο αλλά θέλει προσοχή και συγκέντρωση.


Ο γενικός αρχηγός της ομάδας κος Εσκίογλου Μίλτος τόνισε ότι η ομάδα έχει πολλές δυνατότητες και ότι αν σταματήσει η ατυχία που την κατατρέχει μπορεί να επιτύχει πολλά.

Τεράστιος Άρης! Έσπασε το αήττητο του ΠΑΟΚ!! Κινηματογραφικό υλικό...

Μεγάλη νίκη πέτυχε ο Άρης επί του ΠΑΟΚ με 4-2!
                                   
                                  





Ενώ όλοι περίμεναν ο Άρης να αγωνιστεί δυνατά και αντιαθλητικά έγινε το αντίθετο...
Ο Άρης έπαιξε τεχνικά και ... χάθηκε η μπάλα!!!!





Άποψη του συντάκτη είναι ότι ο Άρης έχει μετά τον  ΠΑΟΚ και τον Ολυμπιακό φέτος το καλύτερο Ρόστερ.



Απολαύστε την ατμόσφαιρα...







Ωραιόκαστρο-Διας 71-58. Highlights!

Ορισμένα highlights από την άνετη νίκη επί των Δίας την προηγούμενη Πέμπτη και ενόψει του κρίσιμου εκτός έδρας αγώνα με το Πανόραμα...






Ο Βύρων Πάλλης. Μια σπουδαία μορφή του ραδιοφωνικού θεάτρου.

 Ο Βύρων Πάλλης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς της παλιάς γενιάς. Πόσοι δεν τον θυμούνται ως Θανασάκη στο Θανασάκη τον Πολιτε...