Ο Οδυσσέας Ελύτης για την Μακεδονία...

 


Απόψεις του Μαρξ για τη γερμανική εξωτερική πολιτική στην Ελλάδα το 1848

 Γερμανική έξωτερική πολιτική [και 'Ελλάδα] Neue Rheinische Zeitung, 3 'Ιουλίου 1848


Νά ύποκινοϋν τους λαούς τόν έναν έναντίον τοΰ άλλου, νά χρησιμοποιούν τόν ένα γιά νά καταπιέζουν τόν άλλο κι έτσι νά έξασφαλίζουν την μονιμότητα της άπόλυτης κυριαρχίας τους — αύτή ήταν ή τέχνη κι ή δουλειά τών ίσαμε τώρα έξουσιαστών καί τών διπλωματών τους. Ή Γερμανία έχει διαπρέψει άπό τήν άποψη αύτή... 'Ακόμα κι ίσαμε τήν 'Ελλάδα στάλθηκαν άσκέρια Γερμανών μισθοφόρων έπιφορτισμένα νά στηρίξουν τόν Θρονίσκο τοΰ καλού μας Οθωνα...

Marx



Ο αριστοκράτης εργένης, Σέρλοκ Χόλμς. Ραδιοφωνικό Θέατρο

 Αποψε πρόκειται να σας παρουσιάσω μια ακόμη περιπέτεια του  διάσημου ντεντέκτιβ: Τον αριστοκρατη εργενη.



Η υπόθεση :
Υπόθεση: Ο Λόρδος Robert St. Simon γνωρίζοντας τη φήμη του ντετέκτιβ, Sherlock Holmes, τον καλεί για να εξιχνιάσει την μυστηριώδη εξαφάνιση μιας γυναίκας. Η γυναίκα αυτή δεν είναι άλλη από τη σύζυγο του λόρδου Miss Hatty Doran από το Σαν Φρανσίσκο η οποία εξαφανίστηκε την ημέρα του γάμου της με αυτόν. Αν η νύφη είχε εξαφανιστεί πριν την τελετή του γάμου μια λογική εξήγηση θα ήταν ότι άλλαξε γνώμη και απλά έφυγε για να σκεφτεί. Στην συγκεκριμένη όμως περίπτωση ο γάμος έγινε κανονικά και η σύζυγος πλέον του λόρδου εξαφανίστηκε κατά τη διάρκεια της δεξίωσης.
Ο Holmes ζητά να του διηγηθούν λεπτομερώς ότι συνέβη εκείνη την ημέρα χωρίς να παραληφθεί κάτι όσο ασήμαντο και αν φαίνεται. Από όσα άκουσε ξεχώρισε τα εξής μέχρι τότε αδιάφορα συμβάντα ...

Η τεράστια εμπειρία του Χολμς κάνει τις δύσκολες υποθέσεις απλές... 
Μία παραγωγή του  ΡΙΚ

Παίζουν οι ηθοποιοί: Ανδρέας Μούστρας, Θεόδουλος Μωρέας, Γιάννης Ρουσάκης, Δημήτρης Φαντίδης, Δήμητρα Δημητριάδου, Νίκος Καυκάλης.
Ραδιοσκηνοθεσία Πάνου Ιωαννίδη.
Μετάφραση Ανδρέα Μπόντη.

Η μεταφορά έγινε απο το Globtv:




Πηγή: greekradiotheater


Καλοκαίρια με τους Τούρκους. ΓΕΩΡΓΙΟΣ Π. ΜΑΛΟΥΧΟΣ

 Το φετινό καλοκαίρι δεν έδωσε, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, εντυπωσιακές τηλεοπτικές εικόνες όπως το περσινό, με ερευνητικά τουρκικά να κόβουν βόλτες στο Αιγαίο και με τους στόλους των δύο κρατών παρατεταγμένους σε διαρκείς διατάξεις μάχης. Ετσι, κάποιοι ίσως έχουν μείνει ακόμα με την εντύπωση ότι είναι ένα «ήσυχο καλοκαίρι», όπως προ μηνών διαφημίστηκε. Ομως, η πραγματικότητα είναι η ακριβώς αντίθετη. Οχι μόνον δεν είναι ήσυχο, αλλά, αντιθέτως, το θερμόμετρο εκτοξεύθηκε μετά την επίσκεψη Ερντογάν στα κατεχόμενα της Κύπρου. Τόσο, που όχι απλώς θορύβησε τη διεθνή κοινότητα οδηγώντας ακόμα και το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ να πάρει άμεσα θέση, αλλά, πιο σημαντικό, όλες τις Μεγάλες Δυνάμεις να κάνουν το ίδιο.





Εκεί, υπήρξε περίπου ομόθυμη καταδίκη της τουρκικής στάσης. Με μία μεγάλη παραφωνία: αυτή της Γερμανίας. Που αν και χρησιμοποίησε, όπως πάντα, διπλή γλώσσα, επί της ουσίας έστειλε το μήνυμα «αφήστε ήσυχη την Τουρκία». Τώρα το ότι οι κινήσεις αυτές παραβιάζουν ωμά τον Καταστατικό Χάρτη και τις σχετικές αποφάσεις του ΟΗΕ, ότι επεκτείνουν την επί μισό αιώνα παράνομη κατοχή τμήματος χώρας – μέλους της Ευρωπαϊκής Ενωσης και της ευρωζώνης, αλλά και το ότι προκάλεσαν την έντονη αντίδραση των πάντων, όλα αυτά, δεν «συγκίνησαν» το Βερολίνο. Και σε αυτή την κλιμάκωση η Τουρκία βρήκε στη Γερμανία για μία ακόμα φορά έναν ισχυρό σύμμαχο. Που απονεύρωσε άμεσα κάθε δυνατότητα της Ευρώπης να αντιδράσει ως θα όφειλε και όπως πολλές χώρες της ήθελαν. Από αυτή την άποψη ο Ερντογάν κατήγαγε μία ακόμα νίκη.

Ομως όσο κι αν αυτό είναι πρόβλημα (ίσως περισσότερο για την ίδια την Ευρώπη και τη δήθεν υπερεθνική ολοκλήρωσή της παρά για την ίδια την Κύπρο), η νίκη δεν τού είναι αρκετή. Κάθε άλλο μάλιστα. Οταν τα πράγματα σκουρύνουν αληθινά, το τι κάνει η Γερμανία δεν θα έχει τόσο μεγάλη σημασία όσο άλλες χώρες, όπως, φυσικά, οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Γαλλία, ή και το Ισραήλ και, πιθανώς και η Ρωσία, που όμως παραδοσιακά κρατάει αποστάσεις ασφαλείας από τις εξελίξεις τόσο στα ελληνοτουρκικά όσο και στην Κύπρο.

Ολα αυτά έχουν φανεί ξεκάθαρα πολλές φορές. Και ιδίως στις μεγάλες κρίσεις άλλων τραγικών για τον ελληνισμό καλοκαιριών με τους Τούρκους: η Μικρασιατική Καταστροφή έγινε καλοκαίρι, όπως και ο Αττίλας το ίδιο – και τα Σεπτεμβριανά της Κωνσταντινούπολης μόλις λίγες ημέρες μετά το τέλος του. Αυτό είναι φυσικά απλώς μια σύμπτωση, δεν σημαίνει τίποτα. Εκείνο όμως που σημαίνει τα πάντα είναι το γεγονός ότι όλα εκείνα τα μοιραία καλοκαίρια, η στάση των πραγματικά σημαντικών Μεγάλων Δυνάμεων έναντι της Ελλάδας και της Τουρκίας βρισκόταν στον απόλυτο αντίποδα της σημερινής. Και η Ελλάδα είχε ευθύνη γι’ αυτό. Εκανε το ένα βαρύ λάθος πάνω στο άλλο, χωρίς να κατανοεί και να υπολογίζει το διεθνές περιβάλλον, σε ένα ζήτημα που της ήταν αδύνατο να το δει στις πλήρεις και πραγματικές διαστάσεις του. Και τυφλωμένη από αυτή της την αδυναμία έκανε χωρίς να το αντιλαμβάνεται ουσιαστικά ότι μπορούσε για να σπρώξει την Τουρκία στην αγκαλιά των Μεγάλων Δυνάμεων και για να βρεθεί η ίδια στρατηγικά απέναντί τους. Δυστυχώς, τα κατάφερε μια χαρά. Επίσης το ίδιο έκανε, για μεγάλο διάστημα, και η νεαρή Κυπριακή Δημοκρατία, που κάποτε ιστορικοί ηγέτες της είχαν φτάσει να τη χαρακτηρίσουν υπερήφανοι ως μία «Κούβα της Ευρώπης».

Ευτυχώς σήμερα όλα αυτά δεν υπάρχουν πια. Η πολιτικότητα του σχήματος Ελλάδα – Κύπρος – Τουρκία – Μεγάλες Δυνάμεις έχει, επιτέλους, αλλάξει εντελώς. Αυτό δεν έγινε εύκολα. Ούτε γρήγορα. Και δεν θα είχε επιτευχθεί εάν ο Ερντογάν δεν είχε περιέλθει σε διαρκή κατάσταση νεοαυτοκρατορικής μεγαλομανίας, την οποία ευτυχώς και συντηρεί με τον πιο επίμονο τρόπο. Η Τουρκία δεν είναι πια ο πολύτιμος σύμμαχος της Δύσης του Ψυχρού Πολέμου. Παραμένει μία χώρα που προσεγγίζεται με μεγάλη προσοχή, όμως, πλέον, με ακόμα μεγαλύτερη καχυποψία και με θεμέλιο την απόλυτη αναξιοπιστία της. Για τη Δύση δεν είναι πια λύση. Είναι πρόβλημα. Οξύ. Που συνεχώς μεγαλώνει. Και καθίσταται όλο και πιο επικίνδυνο. Αυτό κάνει την κρίσιμη διαφορά.


Πηγή in.gr

Φωτογραφία από την ηχογράφηση της παράστασης Η κυρία με τις Καμέλιες... Το 1954...

 «Η κυρία με τις Καμέλιες» (1954). Στη φωτογραφία οι Τόνια Καράλη, Βασίλης Κροντηράς, Κυβέλη, Αλέκα Γιάπαπα, Δημήτρης Χορν, Ελένη Χαλκούση, Αρτέμης Μάτσας και Λυκούργος Καλλέργης στους ραδιοθαλάμους του Ζαππείου το 1954 κατά την ηχογράφηση του έργου...



Ο Βύρων Πάλλης. Μια σπουδαία μορφή του ραδιοφωνικού θεάτρου.

 Ο Βύρων Πάλλης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς της παλιάς γενιάς. Πόσοι δεν τον θυμούνται ως Θανασάκη στο Θανασάκη τον Πολιτε...