Ο ξένος, της Αθηνάς Κακούρη. Ραδιοφωνικό Θέατρο
Με μεγάλη ανυπομονησία οι νοσταλγοί του Ραδιοφωνικού Θεάτρου παρακολούθησαν τον περασμένο Δεκέμβρη τα πέντε έργα που επιλέχθηκαν από το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, προκειμένου να παρουσιαστούν στο κοινό με τα Raddio Plays. Εν μέσω της πανδημίας και της ατμόσφαιρας αστυνομικών περιορισμών (γι' αυτό άλλωστε η επιλογή των έργων έγινε από την αστυνομική λογοτεχνία) επιχειρείτε ένα νέο ξεκίνημα στο Ραδιοφωνικό Θέατρο. Η αναβίωση όμως αυτού του σπουδαίου και ιδιαίτερου θεατρικού είδους είναι τεράστιο ζήτημα, έγινε τουλάχιστον μία αξιόλογη αρχή.
Απόψε θα σας παρουσιάσω ένα από τα επιλεγμένα-βραβευμένα έργα του Φεστιβάλ Επιδαύρου και Αθηνών, τον ¨Ξένο¨ της Αθηνάς Κακούρη.
Περεταίρω στοιχεία για το έργο:
Το έργο αποτελεί θεατρική διασκευή του ομώνυμου διηγήματος που περιλαμβάνεται στον Ά Τόμο της Σειράς Ελληνικών Εγκλημάτων των εκδόσεων Καστανιώτη. Συγγραφέας του είναι η Αθηνά Κακούρη.
Η συγγραφέας είναι μία βετεράνος και πρωτοπόρος της της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας. Επί δεκαετίες μελετά τα αστυνομικά μυστήρια, είναι διάσημη στο χώρο της αστυνομικής λογοτεχνίας.
Ένας αγαπημένος αστυνομικός ήρωας, εικόνες γνώριμες, βγαλμένες από το αστυνομικό δελτίο της εποχής μας, εύθραυστες, σκοτεινές οικογενειακές ισορροπίες και για πρωταγωνιστές χαρακτήρες της ελληνικής επαρχίας: ένας μετανάστης που αναζητά εργασία, μια δυναμική και στριφνή αγρότισσα που κοπιάζει να διατηρήσει τα κεκτημένα και η παλαβιάρα κόρη της.
Η ατμόσφαιρα του κειμένου αναπτύσσεται μέσω των πρωταγωνιστών μέσα σε ένα γνώριμο σε όλους μας επαρχιακό περιβάλλον. Ο Αστυνόμος Γεράκης (αγαπημένος αστυνομικός ήρωας της Κακούρη). Το κυριότερο ερώτημα που αντιμετωπίζει ο Αστυνόμος είναι αν ο μετανάστης δολοφονήθηκε ή αν η πτώση του ήταν ατύχημα. Ο Γεράκης μεθοδικά εξετάζει το ποιος θα ωφελούνταν από το θάνατο του μετανάστη, εάν αυτός ήταν μπλεγμένος σε κάποια συμμορία και τα ευρήματα του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει είναι η δυναμική και δύσπιστη ιδιοκτήτρια Θεανώ Πετρομανώλη ιδιοκτήτρια. Καθώς ο καιρός περνάει ο Γεράκης αδυνατεί να βρει επαρκεί στοιχεία για να εξιχνιάσει το έγκλημα. Η ψυχικά ασταθής κόρη επιμένει ότι το έκανε η μάνα της. Όπως και να ' χει το έργο είναι ένα εύστοχο ψυχογράφημα της κόρης και τη μάνας (των δύο πρωταγωνιστριών), ενώ ανοίγονται και ζητήματα της ελληνικής κοινωνίας.
Ας δούμε τέλος τι ήταν αυτό που εξίταρε τη σκηνοθέτη Μαρία Μαγκανάρη προκειμένου να ξαναζωντανέψει το έργο:
«Από την πρώτη στιγμή με συνεπήρε το γεγονός ότι είναι γραμμένο από μια γυναίκα συγγραφέα που από τη δεκαετία του'50 έχει αφοσιωθεί στο αστυνομικό είδος. Το κείμενο έχει ατμόσφαιρα που έρχεται από το παρελθόν και συγχρόνως είναι πολύ σημερινή, έχει κλασική αστυνομική πλοκή, ήρωες γήινους, πολύ προσεγμένα φτιαγμένους, και στο επίκεντρο μια οικογένεια στην επαρχία, πλαίσιο το οποίο με ενδιαφέρει πολύ στη δουλειά μου. Η κοινωνική πραγματικότητα, το δίπολο μάνας - κόρης και ο τρόπος που σκιαγραφούνται οι σχέσεις καθιστούν μεγάλη πρόκληση τη ραδιοφωνική αφήγηση»
Η Μαρία Μαγκανάρη |
Το έργο θα ζωντανέψουν με τις φωνές τους οι:
Ανθή Ευστρατιάδου, Σύρμω Κεκέ, Ασπασία Κράλλη, Δημήτρης Ντάσκας, Εύη Σαουλίδου και Νίκος Ψαρράς.
Σκηνοθεσία Μαρία ΜαγκανάρηΌπως και σε όλα τα Radio Plays, το έργο συμπληρώνουν μοναδικά πρωτότυπες jazz μουσικές συνθέσεις, που εδώ υπογράφει ο Δημήτρης Τσάκας. Ερμηνεύουν οι: Κώστας Κωνσταντίνου (κοντραμπάσο), Κωστής Χριστοδούλου (πιάνο), Ιάσονας Wastor (ντραμς), Δημήτρης Τσάκας(σαξόφωνο).
Η Συρμώ Κεκέ |
Ο Δημήτρης Ντάσκας |
Το έργο μπορείτε να το ακούσετε εδώ:
https://www.lifo.gr/podcasts/radio-plays/radio-plays-o-xenos
Πηγές:
https://www.protothema.gr/culture/article/1073770/o-xenos-ena-astunomiko-diigima-ginetai-radiofoniki-parastasi/
https://www.openbook.gr/o-ksenos/
https://www.lifo.gr/podcasts/radio-plays/radio-plays-o-xenos
https://www.culturenow.gr/radio-plays-o-xenos-apo-ti-maria-magkanari/
https://www.monopoli.gr/2020/12/14/promotional-items/theater-promo-items/438863/radio-plays-premiera-gia-ton-kseno-se-skinothesia-marias-magk…
https://digitalculture.gov.gr/2020/12/o-xenos-tis-athinas-kakouri/
Άρθρο του Υποστρατήγου ε.α. κ Παπαπροδρόμου σχετικό με το παρεμπόριο στον κυβερνοχώρο.
‘’ΑΓΝΩΣΤΟΙ’’ ΗΡΩΕΣ ΤΩΝ ‘’ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΚΑΤΑΔΡΟΜΩΝ’’.
Φωτογραφία του 1948 που εμφανίζει στο κέντρο τον τότε οπλίτη καταδρομέα της ‘’Α΄ΜΟΊΡΑΣ ΚΑΤΑΔΡΟΜΩΝ’’ του ‘’45 ΛΟΚ’’, της ‘’3ης Δρίας’’, Σιδέρη Γεώργιο από την Απείρανθο–Νάξου νοσηλευόμενο στο ‘’421 ΓΣΝΕ’’, μετά τον βαρύ τραυματισμό που υπέστη ενεργώντας με αυτοθυσία και ηρωισμό για την διάσωση συναδέλφου του.
Πιο συγκεκριμένα, ο εν λόγω εικονιζόμενος καταδρομέας κατά την διάρκεια επιχειρήσεων κατά των κομμουνιστών στην περιοχή του Βιτσίου, και ενώ κινούνταν με την διμοιρία του υπό την διοίκηση του τότε Ανθυπολοχαγού (ΠΖ) Πλάτων Συναδινού, και ενώ ο Ανθυπολοχαγός την συγκεκριμένη στιγμή με άλλους δύο Υπαξιωματικούς προέβαιναν στην εκκαθάριση ναρκοπεδίου από το δρομολόγιο που κινούνταν, καταδρομέας της Διμοιρίας παρέκλινε του δρομολογίου, και εισήλθε σε ναρκοθετημένη περιοχή, με συνέπεια να πατήσει νάρκη και να ακρωτηριαστεί εντελώς, χάνοντας το ένα πόδι του. Πριν να αντιδράσει ο οποιοσδήποτε άλλος, με αυτοθυσία και αυταπάρνηση ο εικονιζόμενος καταδρομέας (κέντρο φωτογραφίας) Σιδέρης Γεώργιος όρμησε στην επικίνδυνη ζώνη για να περισυλλέξει τον συνάδελφό του, όπου και αυτός πατώντας νάρκη ακρωτηριάστηκε στο δεξί πόδι του από τον αστράγαλο και κάτω, γεγονός όμως που δεν τον πτόησε, αφού έστω και με το ένα πόδι κατάφερε να μεταφέρει τον βαριά τραυματισμένο και ακρωτηριασμένο συνάδελφό του εκτός του ναρκοπέδιου, σε ασφαλή χώρο.
Οι δύο βαριά τραυματισμένοι και ακρωτηριασμένοι καταδρομείς μεταφέρθηκαν την επομένη αεροπορικώς όπως προαναφέρθηκε στην Αθήνα στο ‘’412 ΓΣΝΕ’’ όπου και η εν λόγω φωτογραφία.
Όπως αναφέρθηκε αρχικά ο εν λόγω καταδρομέας διακρίνεται στο κέντρο της φωτογραφίας, αγκαλιά με τον διμοιρίτη του (δεξιά) που τον επισκέφτηκε στο νοσοκομείο, τον τότε Ανθυπολοχαγό (ΠΖ) Πλάτων Συναδινό, και ακόμη έναν νοσηλευόμενο καταδρομέα αγνώστων στοιχείων.
Η παραπάνω αυτοθυσία και ηρωική πράξη του Γεώργιου Σιδέρη προς την διάσωση του συναδέλφου του καταδρομέα, καταδεικνύει το πνεύμα των Δυνάμεων Καταδρομών, που είναι ο άγραφος νόμος της συναδελφικότητας και της θυσίας που διέπει έως και σήμερα τον κάθε καταδρομέα, για τον κάθε συνάδελφό του, ο οποίος καταδρομέας έχει μάθει και έχει την ηθική υποχρέωση με κάθε κόστος να στηρίζει τον συνάδελφο του, και να μην αφήνει ποτέ κανέναν ‘’πίσω’’ στο πεδίο της μάχης.
Πηγή Ιστορικός συλλέκτης Βέροιας
Ο ελληνορθόδοξος κλήρος στρέφεται εναντίον της επαπειλούμενης απορρόφησης του από τη ρωσική εκκλησία το 1828
Ο περίφημος φιλόσοφος σημειώνει:
«Ό έλληνορθόδοξος κλήρος, πού ένδιαφέρεται βαθιά γι' αύτό τό ζήτημα, πήρε θέση ύπέρ τοϋ status quo," δηλ. ύπέρ τής Πύλης. Διαμαρτύρεται en masse κατά της έπαπειλούμενης προστασίας, τήν όποία θέλει νά τούς έπιβάλει ό Ρώσσος αυτοκράτορας. Γενικά ό έλληνορθόδοξος πληθυσμός έπιθυμεϊ τήν ύποστήριξη της Ρωσσίας, όμως ΰπό τόν όρο, ότι δέν θά ύπάγεται στήν άμεση κυριαρχία της.
Τοϋ δημιουργεί άπέχθεια ή*σκέψη δτι ή 'Ανατολική 'Εκκλησία, ποΰναι ή μητέρα τής Ρωσσικής Εκκλησίας, θά μπορούσε ποτέ νά ύποταχθεΐ στήν τελευταία, πράγμα πού θά γινόταν όπωσδήποτε, άν γίνονταν δεκτά τά σχέδια τοΰ ύπουργικοΰ συμβουλίου τής Πετρούπολης».
Marx
«Εξω οι Αμερικάνοι» Τάκης Θεοδωρόπουλος
Ηταν το δημοφιλέστερο σύνθημα της γενιάς μου. Κόμματα, ομάδες, γκρουπούσκουλα –έτσι λέγαμε τότε τις συλλογικότητες–, ορθόδοξοι φιλοσοβιετικοί κομμουνιστές, ευρωκομμουνιστές, θαυμαστές της πολιτιστικής επανάστασης, κουκουέ μουλού και μουλού κουκουέ, τροτσκιστές, εραστές του Μπάαθ, αγαπητικοί των Παλαιστινίων και του Γιασέρ Αραφάτ. Στη λαϊκή αγορά της Αριστεράς υπήρχε μεγάλη προσφορά προϊόντων, όμως το «Εξω οι Αμερικάνοι» όλοι το φώναζαν εν χορώ. «Εξω οι βάσεις του θανάτου», «ΕΟΚ και ΝΑΤΟ το ίδιο συνδικάτο», έως το περίφημο εκείνο «αλλαγή νατοϊκής φρουράς» με το οποίο είχε υποδεχθεί ο Αντρέας τη Δημοκρατία. Δεν τους θέλαμε τους Αμερικανούς. Δεν τους θέλαμε στη Μεσόγειο, στο Βιετνάμ, στη Λατινική Αμερική. Ας πήγαιναν σπίτι τους και ας μας άφηναν μόνους μας να λύσουμε τις διαφορές μας. Οι «λαοί του κόσμου» είχαν δικαίωμα στην αυτοδιάθεση, στην αυτοδιαχείριση – παραλείπω χάριν ευπρεπείας την άλλη λέξη που μου έρχεται συνειρμικά. Ακούγαμε Ντίλαν, βλέπαμε το «Αποκάλυψη τώρα» του Κόπολα, βλέπαμε Γαβρά και δεν είχαμε αμφιβολία ότι τη δυστυχία του κόσμου την οργάνωνε η CIA στα υπόγεια του Λάνγκλεϊ. Εκεί ακόμη και οι καθαρίστριες συνωμοτούσαν για να στήσουν δικτατορίες και να αναδείξουν τους λακέδες τους. «Αμερικανοκίνητη» ανεβοκατεβάζαμε τη χούντα μας.
Οι ξέχειλες βάρκες με τους δραπέτες του Βιετνάμ ήταν βέβαια μια ανθρωπιστική τραγωδία, όμως στην Ινδοκίνα το μείζον ήταν η ήττα του αμερικανικού ιμπεριαλισμού. Τώρα μπορεί να γελάμε με τον Βαρουφάκη, όμως τότε παίρναμε πολύ στα σοβαρά την προοδευτική μας σκέψη. Οπου έχαναν «οι Αμερικάνοι», κέρδιζε η ανθρωπότητα. Ωσπου οι ευχές μας εισακούσθηκαν και ο αμερικανικός ιμπεριαλισμός άρχισε να τρικλίζει. Στη Λατινική Αμερική, στην Ασία, στον Αραβικό Κόσμο. Και επειδή η Ιστορία είναι ζωντανός οργανισμός, συνέχισε να γεννάει φαινόμενα, απρόβλεπτα, ανεξέλεγκτα. Πιστέψαμε ότι αφήσαμε τον Μεσαίωνα πίσω μας, όμως μας προέκυψε ο Ισλαμικός Στρατός και οι Ταλιμπάν, για να μας φέρουν πίσω στους σκοτεινούς αιώνες. Μπροστά τους ο Μεσαίωνας είναι φωτεινός. Αν μη τι άλλο, διάβαζε Αριστοτέλη. Και ως διά μαγείας, το αίσθημά μας στριφογύρισε μια-δυο φορές τρομαγμένο και είδαμε το είδωλό του αναποδογυρισμένο στον καθρέφτη. Τι θα γίνει με τους Αμερικανούς; Ηρθαν που ήρθαν, γιατί σηκώνονται να φύγουν; Ποιος τους ζήτησε να εγκαταλείψουν το Αφγανιστάν; Είπαμε «έξω οι Αμερικάνοι», αλλά ας τελειώσουν πρώτα τη βρώμικη δουλειά που ήρθαν να κάνουν και μετά ας μας αφήσουν στην ησυχία μας.
Τους μπερδέψαμε τους ανθρώπους. Μπερδευτήκαμε κι εμείς. Θέλουμε να μείνουν ή να φύγουν οι Αμερικανοί; Είτε παρεμβαίνει στην επικράτεια της βαρβαρότητας, είτε δεν παρεμβαίνει, η Δύση ήταν, είναι και θα είναι ένοχη. Και το αυτομαστίγωμα συνεχίζεται, όσο κι αν έχει γίνει αφόρητα βαρετό
Κ. ΚΑΒΑΦΗΣ (1897) Ένας γέρος ...
Στου καφενείου του βοερου το μέσα μέρος
σκυμμένος στο τραπέζι κάθετ´ενας γέρος•
με μιαν εφημερίδα εμπρός του, χωρίς συντροφιά.
Και μες στων άθλιων γηρατειών την καταφρόνια
σκέπτεται ποσό λίγο χάρηκε τα χρονια
που είχε δυναμι, και λόγο, κι εμορφια.
Ξέρει που γέρασε πολύ•το νιώθει, το κοιτάζει.
Κι εντούτοις ο καιρός που ήταν νέος μοιάζει
σαν χθες. Τι διάστημα μικρό, τι διάστημα μικρό.
Και συλλογιεται η Φρόνησις πως τον εγελα•
και πως την εμπιστεύονταν πάντα — τι τρέλα! —
την ψεύτρα που έλεγε• «Αύριο. Έχεις πολύν καιρό.»
Η Ρωσία επεμβαίνει στα εσωτερικά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας καταλαμβάνοντας το Βουκουρέστι το 1853, υπέρ του αγώνα ανεξαρτησίας του Μαυροβουνίου.
Στήν Courrier de Marseille τής 24ης τ.μ. διαβάζουμε:
((Είμαστε σέ θέση να άνακοινώσουμε στούς άναγνώστες μας τό περιεχόμενο μιας διακοίνωσης πού έπιδόθηκε στήν 'Υψηλή Πύλη άπό τόν κ. ντε Όζέροβ άμέσως μετά τήν άναχώρηση τοΰ κόμη Leiningen καί πρίν άπό τήν ώμή sortie "ΐ" τοΰ πρίγκηπα Μέντσικοβ μπροστά στά μάτια τοΰ Ντιβανιοϋ.· Τά κύρια σημεία, στά όποια άναφέρεται ή διπλωματική αύτή διακοίνωση, είναι τά έξης. Ό κόμης Νέσσελροντ παραπονείται έντονότατα δτι ή Πύλη, παρά τήν έπίσημη ύπόσχεσή της νά μή χτυπήσει τούς Μαυροβουνίους, διεξήγαγε αίματηρό πόλεμο έναντίον αύτοΰ τοΰ λαοϋ, πράγμα πού προκάλεσε μέγιστη δυσαρέσκεια στό ύπουργικό συμβούλιο τής Πετρούπολης. Γιά νά έξασφαλίσει στούς Μαυροβουνίους έπαρκή προστασία καί νά τούς προφυλάξει άπό νέες συμφορές, ή Ρωσσία καλεί τήν Πύλη νά άναγνωρίσει τήν όνεξαρτηαΐα τοϋ Μανροβοννίον.
Ή διακοίνωση περιείχε έπίσης μιά διαμαρτυρία έναντίον τοΰ άποκλεισμοΰ τής άλβανικής άκτής καί κατέληγε προβάλλοντας τήν άπαίτησην' άπολύσει ό σουλτάνος τούς ύπουργούς, τών ό ποίων ή δραστηριότητα δημιούργησε πάντοτε παρανοήσεις μεταξύ τών δύο κυβερνήσεων. Λέγεται δτι ή Τουρκία μετά τήν λήψη τούτης της διακοίνωσης έδειξε, άν καί μέ λύπη της, τήν διάθεση νά υποχωρήσει ώς πρός τήν άπόλυση τών ύπουργών, Ιδίως τοΰ Φουάτ έφέντη, γαμπρού τοΰ σουλτάνου, πού άντικαταστάθηκε μέ τόν Ριφάτ πασά, φίλο της Ρωσσίας. 'Ωστόσο ή Πύλη άρνήθηκε τήν άναγνώριση τής άνεξαρτησίας τοΰ Μαυροβουνίου. Άκριβώς τότε ό πρίγκηπας Μέντσικοβ, χωρίς προηγούμενα ν' άποδώσει τΙς συνηθισμένες τιμές στόν ύπουργό έξωτερικών καί περιφρονώντας δλους τούς διπλωματικούς τύπους, παρουσιάστηκε στό Ντιβάνι· καί ζήτησε ξεδιάντροπα άπό τό σώμα αύτό νά υποχωρήσει στίς άπαιτήσεις του. Τότε ή Πύλη έπικαλέστηκε τήν βοήθεια της 'Αγγλίας καί της Γαλλίας».
Ο Βύρων Πάλλης. Μια σπουδαία μορφή του ραδιοφωνικού θεάτρου.
Ο Βύρων Πάλλης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς της παλιάς γενιάς. Πόσοι δεν τον θυμούνται ως Θανασάκη στο Θανασάκη τον Πολιτε...
-
Για τα οικονομικά της Μακεδονίας δεν υπάρχουν πολλές ιστορικές πηγές παρά μόνο κάποιες φορολογικές. Κυριότερη πηγή αποτελούν τα αρκετά νομ...
-
Ο Βύρων Πάλλης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς της παλιάς γενιάς. Πόσοι δεν τον θυμούνται ως Θανασάκη στο Θανασάκη τον Πολιτε...
-
Ο Γρηγόριος Ξενόπουλος είναι ο πολυγραφότερος συγγραφέας της εποχής του. Κατάφερε να ζήσει απ’ το γράψιμο σε μια εποχή που λογοτέχνες και κ...