Με στόχο το 2x2
Την Τετάρτη η ομάδα του αστυνομικού τμήματος Ωραιοκάστρου θα αντιμετωπίσει την ομάδα της ΓΑΔΘ ΕΠΙΤΕΛΕΊΟ.
Με όπλο την καλή ψυχολογία μετά την εκτος έδρας νίκη επί της πρωταθλήτριας Καλαμαριάς το Ωραιοκάστρο θα επιχειρήσει να πετύχει την δεύτερη νίκη της.
Πλάνα από την προπόνηση...
Με όπλο την καλή ψυχολογία μετά την εκτος έδρας νίκη επί της πρωταθλήτριας Καλαμαριάς το Ωραιοκάστρο θα επιχειρήσει να πετύχει την δεύτερη νίκη της.
Πλάνα από την προπόνηση...
Οι παίκτες του Ωραιοκάστρου γνωρίζουν πολύ καλά ότι το πρωτάθλημα έχει πολύ δρόμο ακόμη και ότι η νίκη επί της Καλαμαριάς για να αξιοποιηθεί θα πρέπει να υπάρχει και ανάλογη συνέχεια.
Σπουδαία εμφάνιση και νίκη στην Καλαμαριά!!
Με καλή ψυχολογία και ενθουσιασμό η ομάδα του Ωραιοκάστρου έδειξε από την αρχή ποιος θα είναι ο πρωταγωνιστής του αγώνα.
Παρα το άγχος της πρεμιέρας έδειξε σε ολη την διάρκεια του αγώνα χαρακτήρα μεγάλης ομάδας καθώς είχε το προβάδισμα από την αρχή μέχρι το τέλος.
Μεγάλος πρωταγωνιστής της ομάδας του Ωραιοκάστρου ήταν ο Σταύρος Μυλωνίδης με αξιο συμπαραστάτη τον Βασίλη Ζαφειρόπουλο. Διακρίθηκαν ακόμη οι Γκουντουβας και Κουγιουμτζίδης ενώ δεν υστέρησε κανείς από τους υπόλοιπους..
Η νίκη πανηγυρίστηκε με συγκρατημένο ενθουσιασμό καθώς το πρωτάθλημα έχει πολύ δρόμο ακόμη...
Επόμενο ραντεβού την Τετάρτη 28-11-2018 με αντίπαλο την ομάδα της ΓΑΔΘ Επιτελείο στο Κονταξοπούλειο.
Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι οι λιγοστοί φιλαθλοι του Ωραιοκάστρου κέρδισαν κατά κράτος την μάχη της κερκίδας!
ΛΟΥΚΗΣ ΛΑΡΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΒΙΚΈΛΑ
Αγαπητοί φίλοι απόψε θα σας
παρουσιάσω ένα ιστορικό μυθιστόρημα που αποτελεί ένα από τα πιο επιτυχημένα
αφηγήματα της εποχής του. Οι προσωπικές μαρτυρίες του Χιώτη Λουκά Τζίφου παραδόθηκαν
στο συγγραφέα με τη μορφή αυτοβιογραφικών σημειώσεων.
Ένα έργο που βρισκόταν στο μεταίχμιο ανάμεσα στο ιστορικό μυθιστόρημα και στο ηθογραφικό διήγημα ήταν ο Λούκης Λάρας του Δημητρίου Βικέλα (1835-1909).
Ο Λόυκης Λάρας αποτέλεσε ένα από τα τελευταία ιστορικά μυθιστορήματα που αφθονούσαν εκείνη την εποχή στο λογοτεχνικό χώρο. Επρόκειτο για αληθινή ιστορία η οποία διαδραματίστηκε στο πλαίσιο του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα του 1821. Η περιπέτεια του ομώνυμου πρωταγωνιστή ξεκινά από τη Σμύρνη και εξελίσσεται κατόπιν στη Χίο και στην Τήνο.
Ο Λόυκης Λάρας αποτέλεσε ένα από τα τελευταία ιστορικά μυθιστορήματα που αφθονούσαν εκείνη την εποχή στο λογοτεχνικό χώρο. Επρόκειτο για αληθινή ιστορία η οποία διαδραματίστηκε στο πλαίσιο του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα του 1821. Η περιπέτεια του ομώνυμου πρωταγωνιστή ξεκινά από τη Σμύρνη και εξελίσσεται κατόπιν στη Χίο και στην Τήνο.
Βρισκόμαστε στο 1821, και ο εικοσάχρονος Χιώτης Λουκής Λάρας ζει μαζί με τον πατέρα του στη Σμύρνη, ασχολούμενος με το εμπόριο. Όταν ξεσπάει η επανάσταση γυρίζουν στη Χίο για να γλιτώσουν τη σφαγή, και συναντιούνται με την υπόλοιπη οικογένεια. Καθώς όμως τον επόμενο χρόνο οι Τούρκοι αποφασίζουν να σφάξουν και τους κατοίκους της Χίου, η οικογένεια κατατρεγμένη το ξανασκάει. Βρίσκεται πρώτα στη Μύκονο, έπειτα στις Σπέτσες και καταλήγει στην Τήνο, όπου ο Λουκής θα δοκιμάσει να ξαναρχίσει τη δική του επιχείρηση. Σε μια διακοπή του εμπορίου (λόγω εμφάνισης πανώλης στη Σύρο) επιστρέφει κρυφά στη Χίο, για να ξεθάψει τα ασημικά και τα κοσμήματα που με τον πατέρα του είχαν κρύψει στον κήπο του σπιτιού φεύγοντας. Θα τα καταφέρει άραγε να βγει ζωντανός απ' αυτή την περιπέτεια; Και τι θα κάνει με τον μεγάλο αυτό θησαυρό;
Λίγα ακόμη στοιχεία...
Η γλώσσα του έργου ήταν η μετριοπαθής καθαρεύουσα η οποία σε τίποτα δεν θύμιζε τους έντονους αρχαϊσμούς των Καλλιγά και Ραγκάβη. Αντιπροσώπευσε σε γενικές γραμμές την μη επιτηδευμένη γραπτή επικοινωνία και πλησίασε την καθομιλουμένη (απλοποιήθηκε εσκεμμένα). Το έργο άσκησε τεράστια επιρροή στους μεταγενέστερους και αποτέλεσε πρόδρομο της γενιάς του 1880. Χωρίς να περιγράψει ηρωικές πράξεις θα τονίσει τη σύνεση την προνοητικότητα την επιμονή και το κουράγιο...
Μία έντονη ατμόσφαιρα τρόμου κυριαρχεί σε όλο το έργο, σε αρκετές περιπτώσεις ο συγγραφέας παγώνει τη διήγηση για να απευθυνθεί με διδακτικό πνεύμα στους αναγνώστες του ως γηραιότερος, δημιουργώντας έτσι μια φιλική ατμόσφαιρα. Σφαγές λεηλασίες και ατιμώσεις κυριαρχούν στο έργο, και φυσιολογικά θα έπρεπε να μας αποτρέπουν ώστε να το θεωρήσουμε παιδικό διήγημα, παρόλαυτά η ευγένεια της γραφής του Βικέλα και το παιδικό της ηλικίας του πρωταγωνιστή καθιστά το έργο ως ένα από τα πιο ενδιαφέροντα παιδικά αναγνώσματα. Το μυθιστόρημα προορίζεται κυρίως για μαθητές των τελευταίων τάξεων του δημοτικού και των πρώτων του Γυμνασίου. Το βιβλίο επίσης αντιμετωπίζεται και ως πηγή καθώς περιέχει πολλές πληροφορίες για τον καθημερινό βίο της εποχής της επανάστασης.
Ο Βικέλας ήταν έμπορος στο Λονδίνο είκοσι χρόνια (1852-1872), έπειτα έζησε στο Παρίσι και από το 1896 οριστικά στην Αθήνα. Αργότερα ίδρυσε τον "σύλλογο για την διάδοση ωφέλιμων βιβλίων" ενώ τέλος μετέφρασε πολλές τραγωδίες του Σαίξπιρ με αρκετά ελαττώματα στη μετάφραση (κρίνοντας φυσικά το έργο με τα σημερινά δεδομένα).
Το έργο διατίθεται στην εξής διεύθυνση: https://www.ebooks4greeks.gr/λουκής-λάρας-δημήτριος-βικέλας
Πηγές: Εισαγωγή στην Ελληνική λογοτεχνία, Ρ. Μπίτον και Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Λίνου Πολίτη.
Το έργο τοποθετείται ρεαλιστικά και αντιρομαντικά και κατόπιν ασκεί μεγάλη επιρροή στις μελλοντικές γενεές.
Η γλώσσα του έργου ήταν η μετριοπαθής καθαρεύουσα η οποία σε τίποτα δεν θύμιζε τους έντονους αρχαϊσμούς των Καλλιγά και Ραγκάβη. Αντιπροσώπευσε σε γενικές γραμμές την μη επιτηδευμένη γραπτή επικοινωνία και πλησίασε την καθομιλουμένη (απλοποιήθηκε εσκεμμένα). Το έργο άσκησε τεράστια επιρροή στους μεταγενέστερους και αποτέλεσε πρόδρομο της γενιάς του 1880. Χωρίς να περιγράψει ηρωικές πράξεις θα τονίσει τη σύνεση την προνοητικότητα την επιμονή και το κουράγιο...
Ο Βικέλας ήταν έμπορος στο Λονδίνο είκοσι χρόνια (1852-1872), έπειτα έζησε στο Παρίσι και από το 1896 οριστικά στην Αθήνα. Αργότερα ίδρυσε τον "σύλλογο για την διάδοση ωφέλιμων βιβλίων" ενώ τέλος μετέφρασε πολλές τραγωδίες του Σαίξπιρ με αρκετά ελαττώματα στη μετάφραση (κρίνοντας φυσικά το έργο με τα σημερινά δεδομένα).
Το έργο διατίθεται στην εξής διεύθυνση: https://www.ebooks4greeks.gr/λουκής-λάρας-δημήτριος-βικέλας
Πηγές: Εισαγωγή στην Ελληνική λογοτεχνία, Ρ. Μπίτον και Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Λίνου Πολίτη.
ΠΑΡΕΚΚΛΗΣΙΟ ΑΓΙΟΥ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΟΥ
Η διαδρομή σήμερα θα κάνει μία μικρή στάση στο Ιερό παρεκκλήσιο του Αγίου Στυλιανού επί της οδού Μοναστηρίου και κάτω από τη γέφυρα του Δενδροποτάμου.
Πίσω ακριβώς από το παρεκκλήσιο βρίσκεται και η εκκλησία του Αγίου Πολυκάρπου.
Το παρεκκλήσιο Ο Άγιος γεννήθηκε στην Παφλαγονία της Μικράς Ασίας ανάμεσα στον 4ο και 6ο αιώνα. Προστατεύει τα νήπια και θεραπεύει παιδικές ασθένειες... |
ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ
Ασκήτεψε σε σπήλαια και ερημιές ενώ η μνήμη του τιμάται στις 26 Νοεμβρίου...
Πίσω ακριβώς από το παρεκκλήσιο βρίσκεται και η εκκλησία του Αγίου Πολυκάρπου.
Φωτογραφία από Ηλιοβασίλεμα με χρήση όλης της ανθρώπινης τεχνολογίας...
Για να τραβηχτει η παρακάτω φωτογραφία χρησιμοποιήθηκε όλη η έως τώρα ανθρώπινη τεχνολογία...
Από το Ρομπότ spirit στον κρατήρα Gusev. |
Αλλά στον πλανη Άρη!
Ο Ήλιος στον Άρη φαίνεται κατά τα 2/3 μικρότερος από ότι στη γη εξαιτίας της μεγαλύτερης απόστασης...
ΠΗΓΗ ΜΑΚΡΟΚΟΠΑΝΑΣ
Ο επαρχιακός δρόμος Πετροκέρασων Λιβαδίου κρύβει ακόμη μία έκπληξη, την πηγή της Μακροκοπάνας...
Ο περαστικός μπορεί να απολαύσει δροσερές στιγμές κάτω από τα δέντρα...
Υπάρχει επίσης και μία μικρή υποδομή ώστε να κάτσει κανείς αρκετή ώρα...
Δίπλα ακριβώς βρίσκεται και το προσκυνητάρι της Αγίας Παρασκευής
Σας συνιστούμε οποωσδήποτε μία έστω και μικρή στάση στο σημείο...
Άγιος Μόδαιστος Πετροκέρασα
Στην είσοδο του Πετροκέρασου στέκει το μικρό εκκλησάκι του Αγίου Μόδαιστου.
Πρόκειται για έναν πολύ καλά διατηρημένο χώρο. Όπως φαίνεται από τις παρακάτω εικόνες...
Αλλά και στο εσωτερικό του παρεκκλησίου...
Ο Άγιος Μόδαιστος ήταν ο προστάτης των ζώων
Ήταν ιδιαίτερα σημαντικός Άγιος για τον προβιομηχανικό άνθρωπο του οποίου η οικονομία στηρίζονταν κατά βάση στη χρήση των εξημερωμένων ζώων .
Οι εκτεταμένοι εορτασμοί του Αγίου Μόδαιστου διατηρήθηκαν σε κάθε μέρος του Ελληνισμού έως περίπου τον Β παγκόσμιο πόλεμο.
Κατόπιν η ολοένα και αυξανόμενη χρήση βιομηχανικών προϊόντων ατόνησε την σημασία των εορτών και των πανηγύρεων του Αγίου
ΠΑΡΧΑΡ -ποντιακος σύλλογος στα Πεύκα
Στη διασταύρωση των οδών Ροδίων και Κωνσταντινουπόλεως δεσπόζει ο σύλλογος Ποντίων Πευκών "Παρχάρ". Η λέξη σημαίνει είτε ανθισμένο λιβάδι ή βοσκοτόπι είτε άνοιξη (τουρκική λέξη)- οι Πόντιοι συνήθιζαν να προφέρουν τα σύμφωνα μπ σαν π (santeosblogspot.com, 31-05-2018) σε κάθε περίπτωση η λέξη σημαίνει κάτι το ευχάριστο μυρωδάτο ανοιξιάτικο κλπ.
Στο χώρο στέκουν υψωμένες περήφανες η Ποντιακή και η Ελληνική σημαία
Ο σύλλογος διαθέτει αίθουσα χωροδιδασκαλίας
Ενώ ακόμη η θέα από τον αύλειο χώρο είναι εξαιρετική
Συγκινεί και υπενθυμίζει το σύνθημα στον τοίχο που χωρίζει το σύλλογο από τον παρακείμενο Νηπιαγωγείο...
Πρόεδρος του συλλόγου είναι ο κος ΜΟΥΡΑΤΙΔΗΣ Τάσος 6948054724 και αντιπρόεδρος η κα ΠΑΥΛΙΔΟΥ ΛΥΡΙΔΟΥ Μαρία 6973825976, email parxar-peuka-skg@hotmail.gr
Σε γενικές γραμμές οι ποντιακοί σύλλογοι αποτελούν φάρο πολιτισμού για τη χώρα μας...
copyright politismiki diadromi...
Ιερό παρεκκλήσιο Αγ. Φανουρίου στα Πεύκα...
\
Ο Άγιος Φανούριος βοηθά τους ανθρώπους στην ανεύρεση των χαμένων προσώπων και αντικειμένων.
Τοιχογραφία του Αγίου από το εκκλησάκι |
Λίγα λόγια για τον Άγιο από την ιστοσελίδα της Ι.Μ. ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΑ:
Άγιος Φανούριος ο Μεγαλομάρτυς
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Ο Άγιος Φανούριος είναι αναμφίβολα μια άγια, σημαντική νεανική μορφή, που ξεχωρίζει με τον δικό του τρόπο ανάμεσα στους άλλους Αγίους της χριστιανοσύνης, γιατί δεν τιμάται απλώς σε μια μόνον ημερομηνία, αλλά η πίστη των χριστιανών κάνει συχνά τη γνωστή φανουρόπιτα.
Ο Άγιος Φανούριος, που έζησε στα Ρωμαϊκά χρόνια, συγκρούσθηκε τότε θαρρετά με τον κόσμο της ειδωλολατρίας, γιατί το χριστιανικό πνεύμα του θεανθρώπου, δεν του επέτρεπε ν' αρνηθεί τις αναμφισβήτητα ενάρετες αρχές του. Έτσι τα 12 μαρτύρια που υπόφερε ο Άγιος, αποτελούν για μας ένα δυνατό κίνητρο για αντοχή και προσκόλληση στις ηθικές αξίες του χριστιανισμού, για να βγούμε νικητές από ένα αδιάκοπο αγώνα, ενάντια στην απιστία και αδικία της εποχής μας. Ο Άγιος μας δίδαξε με την πραγματική θυσία του, πως εμείς τώρα δεν παλεύουμε βέβαια με στρατοκράτες Ρωμαίους και απαίσιους Αγαρηνούς, αλλά έχομε ν' αντιμετωπίσουμε τις πιο έντεχνα στημένες παγίδες του υλισμού και αθεϊσμού, που προσπαθούν μαζικά να σαρώσουν τις τάξεις των χριστιανών.
Ο Άγιος Φανούριος ακόμα μας δίδαξε, πως το στεφάνι της ενάρετης ζωής δεν κερδίζεται εύκολα, αλλά μόνον με συνεχείς δοκιμασίες, με θάρρος, υπομονή και αντοχή. Επομένως σαν αληθινοί αγωνιστές της πίστεως ας μιμηθούμε την υποδειγματική και άμεμπτη ζωή του Αγίου, για να καταξιωθούμε κάποτε κι εμείς να τιμήσουμε το χριστιανικό όνομα που φέρουμε, όπως κι αυτός επάξια το τίμησε.
Ο Άγιος Φανούριος
1. Γενικά για τη ζωή του
Για την καταγωγή και τη ζωή του Αγίου Φανουρίου δεν υπάρχει τίποτε συγκεκριμένο, επειδή όλα τα στοιχεία της ζωής του χάθηκαν σε καιρούς ανωμαλίας.
Τα μόνα στοιχεία που έχομε αναφορικά με τον Άγιο είναι η εύρεση της εικόνας του, γύρω στα 1500 μ.Χ., σύμφωνα με τα συναξάρια, ή κατ' άλλους γύρω στα 1355-1369 μ.Χ. Άλλοι υποστηρίζουν πως η εικόνα του Αγίου βρέθηκε στη Ρόδο και άλλοι στην Κύπρο.
2. Η εύρεση της εικόνας
Επιστρέφομε στο παρελθόν, όταν οι Αγαρηνοί εξουσίαζαν τη Ρόδο και αποφάσισαν να ξαναχτίσουν τα τείχη της πόλης, που βάρβαρα κατέστρεψαν και κατεδάφισαν στον πόλεμο λίγα χρόνια πριν.
Άρχισαν λοιπόν να στέλλουν εργάτες έξω απ' το νότιο μέρος του φρουρίου και να μαζεύουν πέτρες απ' τα μισογκρεμισμένα σπίτια των κατοίκων, για να ξαναφτιάξουν τα νέα και ισχυρά τείχη της πόλης τους. Ξαφνικά μέσα στα χαλάσματα βρήκαν μια ωραιότατη, αλλά μισοχαλασμένη στη μια πλευρά εκκλησία κι εκεί μέσα βρήκαν ένα σωρό εικόνες, που απ' την πολυκαιρία δεν ξεχώριζαν τις μορφές των Αγίων καθώς και τα γράμματα, που είχανε επάνω τους.
Μια μόνο καταπληκτική εικόνα ξεχώριζε απ' όλες, που ο χρόνος δεν την άγγιξε και παρίστανε ένα νέο ντυμένο σαν στρατιώτης. Ο Μητροπολίτης της Ρόδου Νείλος έτρεξε αμέσως επί τόπου και διάβασε καθαρά το όνομα του Αγίου, που λεγόταν Φανούριος. Συγκινημένος ο Σεβασμιώτατος, για τη φανέρωση του Αγίου, παρατήρησε, πως ήταν ντυμένος σαν Ρωμαίος στρατιωτικός, κρατώντας στο αριστερό χέρι του ένα σταυρό και στο δεξιό μια αναμμένη λαμπάδα. Ο αγιογράφος ακόμα ολόγυρα της εικόνας ζωγράφισε σε δώδεκα παραστάσεις τα μαρτύρια, που υπόφερε ο Άγιος και, που εξιστορούν ολοφάνερα την όλη ζωή του.
Οι παραστάσεις αυτές είναι οι ακόλουθες:
Α΄. Ο Άγιος παρουσιάζεται όρθιος μπροστά στο Ρωμαίο ανακριτή του και φαίνεται ν' απολογείται με θάρρος και να υπερασπίζει την χριστιανική πίστη του.
Β΄. Οι στρατιώτες εδώ επεμβαίνουν και χτυπούν με πέτρες στο κεφάλι και στο στόμα τον Φανούριο, για ν' αναγκασθεί να υποκύψει και ν' αρνηθεί τον Κύριο.
Γ΄. Οι στρατιώτες έχουν εξαγριωθεί πια απ' την επιμονή του Φανουρίου, γι' αυτό τον έριξαν κάτω και τον χτυπούν τώρα άγρια με ξύλα και ρόπαλα, για να κάμψουν το ακμαίο ηθικό του.
Δ΄. Ο Φανούριος είναι στη φυλακή κι εκεί βασανίζεται με αποτρόπαιο τρόπο. Φαίνεται εντελώς γυμνός κι οι στρατιώτες ολόγυρα του ξεσχίζουν τις σάρκες του με αιχμηρά σιδερένια εργαλεία. Ο Άγιος υπομένει αγόγγυστα το τρομερό μαρτύριό του.
Ε΄. Ο Φανούριος βρίσκεται και πάλι στη φυλακή και προσεύχεται στον θεό, για να τον ενισχύσει ν' αντέξει μέχρι τέλους τα βασανιστήρια.
ΣΤ΄. Ο Άγιος παρουσιάζεται και πάλιν μπροστά στον Ρωμαίο ανακριτή για ν' απολογηθεί για τη στάση του. Απ' την ατάραχη έκφραση του προσώπου του φαίνεται, πως ούτε τα βασανιστήρια που υπόφερε, ούτε οι μελλοντικές απειλές του τυράννου του εκλόνισαν την πίστη και έτσι απτόητος περιμένει ακόμη χειρότερα μαρτύρια.
Ζ΄. Οι δήμιοι του Φανουρίου με μανία και σκληρότητα καίουν με αναμμένες λαμπάδες το ολόγυμνο σώμα του, που φαίνεται έτσι η ανυπέρβλητη θυσία του για τον Εσταυρωμένο. Ο Άγιος νικά και πάλιν με την αδάμαστη θέληση και καρτερία του στον Κύριο.
Η΄. Εδώ οι άγριοι βασανιστές του χρησιμοποιούν και μηχανικά μέσα για να φθάσουν στο κορύφωμα του μαρτυρίου του. Έχουν δέσει τον Άγιο πάνω σ' ένα μάγκανο κι αυτό σαν περιστρέφεται, του συντρίβει τα κόκκαλα. Υποφέρει εκείνος αγόγγυστα αλλά στο ωραίο πρόσωπό του είναι ζωγραφισμένη ανέκφραστη αγαλλίαση, γιατί υποφέρει για χάρη του Κυρίου.
Θ΄. Ο Φανούριος ρίπτεται σ' ένα λάκκο, για να γίνει βορά άγριων θηρίων κι οι δήμιοί του από πάνω παρακολουθούν να δούνε το τέλος του. Τα θηρία όμως έχουν κυριολεκτικά εξημερωθεί απ' τη χάρη του Θεού, γι' αυτό τον περιτριγυρίζουν ήσυχα σαν αρνάκια και απολαμβάνουν θαυμάσια τη συντροφιά του.
Ι΄. Οι δήμιοί του δεν ικανοποιούνται απ' το προηγούμενο αποτέλεσμα κι έτσι τον βγάζουν απ' τον λάκκο και τον καταπλακώνουν μ' ένα μεγάλο λίθο, βέβαιοι πια πως θα τον αποτελειώσουν. Τίποτε όμως δεν πετυχαίνουνε κι αυτή τη φορά.
ΙΑ΄. Η σκηνή παρουσιάζει τον Άγιο μπροστά σε βωμό, όπου οι δήμιοί του τον προτρέπουν να θυσιάσει, βάζοντας στις παλάμες του αναμμένα κάρβουνα. Ο Φανούριος βγαίνει και απ' αυτή τη δοκιμασία νικητής και αυτό διακρίνεται από ένα διάβολο, που έχει τη μορφή δράκου, που πετά στον αέρα και κλαίει για την αποτυχία του.
ΙΒ΄. Η τελευταία σκηνή είναι το τέλος του μαρτυρίου του, με τον Φανούριο ριγμένο σ' ένα μεγάλο καμίνι να στέκεται όρθιος πάνω σ' ένα σκαμνί και να τον περιζώνουν φλόγες και καπνοί. Ο Άγιος φαίνεται να προσεύχεται αδιάκοπα στον Θεό, χωρίς να εκφράζει κανένα παράπονο ή γογγυσμό κι έτσι άκαμπτος κι ανυποχώρητος πέταξε στα ουράνια, γεμάτος ικανοποίηση για όσα βάσανα υπόφερε για χάρη του Κυρίου.
3. Το χτίσιμο του ναού
Ο Μητροπολίτης τότε του νησιού, ο Νείλος, όταν μελέτησε επισταμένα την εικόνα που βρέθηκε, αποφάνθηκε, πως ο Φανούριος ήταν ένας απ' τους σπουδαιότερους μεγαλομάρτυρες της Πίστεώς μας. Αμέσως έστειλε αντιπροσωπεία στον ηγεμόνα του νησιού και τον παρακαλούσε να του δώσει άδεια για ν' ανακαινίσει την εκκλησία. Όταν όμως ο ηγεμόνας αρνήθηκε, τότε ο Μητροπολίτης μετέβη ο ίδιος προσωπικά στην Κωνσταντινούπολη και κατόρθωσε να εξασφαλίσει απ' τον Σουλτάνο την άδεια που ζητούσε. Επέστρεψε σύντομα στη Ρόδο κι αναστήλωσε το ναό ακριβώς στην παλιά θέση του, έξω από τα τείχη του. Ο ναός σώζεται ως τα σήμερα και αποτελεί από τότε ιερό προσκύνημα όλων των Χριστιανών.
4. Στοιχεία απ' την εύρεση της εικόνας
Βλέποντας την εικόνα του Αγίου Φανουρίου που βρέθηκε στη Ρόδο, εξάγουμε πολλά αξιόλογα στοιχεία που είναι τα ακόλουθα:
- 1. Σαν διαβάσουμε στην εικόνα το όνομα του Αγίου συμπεραίνομε αμέσως, πως είναι ελληνικής καταγωγής.
- 2. Επίσης συμπεραίνομε πως οι γονείς του ήταν πολύ ευσεβείς, για να του δώσουν ένα τόσο χριστιανικό όνομα.
- 3. Ο νέος αυτός ακόμα θα ήταν πολύ μορφωμένος για να γίνει στρατιωτικός.
- 4. Υπολογίζουμε ακόμα πως τα μαρτύρια του Αγίου Φανουρίου έγιναν τον β' και γ' αιώνα, όταν οι διωγμοί των χριστιανών βρίσκονταν στο αποκορύφωμά τους.
- 5. Ο Φανούριος ολοφάνερα αποδεικνύεται πως ήταν Μεγαλομάρτυρας απ' τα πολλά και φοβερά μαρτύρια που υπέφερε.
- 6. Βεβαιωνόμαστε επίσης πως ετιμάτο απ' τους πιστούς χριστιανούς απ' τα χρόνια του μαρτυρίου του σε χριστιανικούς ναούς, για να βρεθεί μάλιστα ένας τέτοιος ναός και στη Ρόδο.
- 7. Απ' την απεικόνιση του Αγίου φαίνεται πως ο Φανούριος μαρτύρησε σε νεαρά
ηλικία.
5. Θαύματα του Αγίου
Ο Άγιος Φανούριος έκανε αρκετά θαύματα στους πιστούς που επικαλούνται το όνομά του κι ένα απ' αυτά είναι το ακόλουθο:
Σε μια περίοδο της ιστορικής ζωής της η Κρήτη ήταν υποδουλωμένη στους Λατίνους (1204 - 1669 μ.Χ.), που είχαν δικό τους Αρχιεπίσκοπο και γι' αυτό προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να παρασύρουν τους κατοίκους του νησιού στον Καθολικισμό (Παπισμό).
Έτσι οι Λατίνοι πήρανε σαν καταπιεστικό μέτρο ενάντια στην Ορθοδοξία να μην επιτρέπουν να χειροτονούνται ιερείς στην Κρήτη, οπότε οι Κρητικοί αναγκάζονταν να μεταβαίνουν στο νησί Τσιρίγο (Κύθηρα) για να χειροτονηθούν ιερείς από Ορθόδοξο Αρχιερέα, που έδρευε εκεί.
Κάποια εποχή λοιπόν ξεκίνησαν απ' την Κρήτη τρεις διάκονοι για το Τσιρίγο κι αφού χειροτονήθησαν εκεί ιερείς, επέστρεφαν τρισευτυχισμένοι στο πολύπαθο τότε απ' τη σκλαβιά νησί τους. Κατά κακή τους τύχη Αγαρηνοί πειρατές τους συνέλαβαν στο πέλαγος, τους μετέφεραν στη Ρόδο, όπου τους πώλησαν σε τρεις διαφορετικούς Αγαρηνούς αφέντες.
Η θέση των τριών ιερέων ήταν αξιοθρήνητη κι όμως μια γλυκειά προσμονή ήλθε να γλυκάνει το πικρό παράπονό τους. Μάθανε πως στη Ρόδο ο Άγιος Φανούριος θαυματουργούσε και σ' αυτόν στήριξαν τις ελπίδες τους κι ολοένα προσεύχονταν και τον επικαλούνταν ο καθένας τους ξεχωριστά, για να τους λυτρώσει απ' την σκληρή αιχμαλωσία στους μιαρούς Αγαρηνούς.
Ζήτησε, λοιπόν, ο κάθε ιερέας, χωρίς να συνεννοηθούν μεταξύ τους, απ' τον αφέντη του, να του δώσει άδεια να μεταβεί στην εκκλησία για να προσκυνήσει την εικόνα του Αγίου Φανουρίου. Πήρανε κι οι τρεις τους μ' ευκολία την άδεια, προσκύνησαν μ' ευλάβεια την εικόνα του Αγίου βρέχοντας τη γη με τα δάκρυά τους γονατιστοί σαν προσεύχονταν και με όλη τη δύναμη της ψυχής τους παρακαλούσαν τον Άγιο Φανούριο να μεσολαβήσει για να γλυτώσουν πια απ' τα χέρια των Αγαρηνών.
Αφού οι ιερείς αναχώρησαν, ανακουφισμένοι απ' τον πόνο τους, ο Άγιος Φανούριος παρουσιάστηκε τη νύχτα και στους τρεις αφέντες τους και τους διέταξε να ελευθερώσουν τους σκλάβους ιερείς τους, διαφορετικά θα τους τιμωρούσε σκληρά. Οι Αγαρηνοί όμως άρχοντες θεώρησαν την επέμβαση του Αγίου σαν κάποια μαγεία, γι' αυτό αλυσόδεσαν τους σκλάβους τους κι άρχισαν να τους βασανίζουν με χειρότερο τρόπο.
Την άλλη όμως νύχτα ο Άγιος Φανούριος επέμβηκε πιο αποτελεσματικά, έλυσε τους τρεις ιερείς απ' τα δεσμά τους και τους υποσχέθηκε, πως θα τους ελευθέρωνε από τους Αγαρηνούς την άλλη μέρα. Φανερώθηκε και πάλι στους Αγαρηνούς και τους απείλησε αυτή τη φορά, πως αν δεν ελευθέρωναν το πρωί τους ιερείς, θα μεταχειριζότανε σκληρά μέτρα γι' αυτούς.
Το άλλο πρωί οι Αγαρηνοί αισθάνθησαν την τιμωρία, γιατί έχασαν όλοι το φως τους και το κορμί τους έμεινε παράλυτο. Έτσι αναγκάσθησαν τότε να συμβουλευτούν τους συγγενείς τους, για να συζητήσουν το κακό που τους βρήκε. Όλοι δε οι άρχοντες αποφάσισαν να καλέσουν τους τρεις ιερείς, μήπως μπορούσαν να τους βοηθήσουν. Οι ιερείς την μόνη απάντηση που έδωσαν ήταν, πως αυτοί θα παρακαλούσαν τον Θεό τους κι Εκείνος θα αποφάσιζε.
Την τρίτη νύχτα παρουσιάστηκε πάλι ο Άγιος Φανούριος στους Αγαρηνούς και τους ανακοίνωσε πως αν δεν έστελναν οι τρεις άρχοντες γραπτώς στο ναό του τη συγκατάθεση τους για την απελευθέρωση των ιερέων, δεν θα ξανάβρισκαν πια την υγεία τους. Οι Αγαρηνοί τότε θέλοντας και μη έγραψαν το γράμμα που ζήτησε ο Άγιος Φανούριος και δήλωναν απερίφραστα, πως παραχωρούσαν, στους τρεις ιερείς την ελευθερία τους. Αυτές οι δηλώσεις τους κατατέθηκαν στον ιερό ναό του Αγίου.
Πριν ακόμα επιστρέψει η αντιπροσωπεία των Αγαρηνών απ' το ναό, οι τυφλοί και παράλυτοι άπιστοι έγιναν εντελώς καλά με το θέλημα του Αγίου. Οι πλούσιοι Αγαρηνοί έδωσαν στους τρεις ιερείς όλα τα έξοδα του ταξιδιού τους κι αυτοί πριν αναχωρήσουν κατέφυγαν στην εκκλησία, και αφού ευχαρίστησαν τον Άγιο για την απελευθέρωσή τους, αντέγραψαν πιστά την εικόνα του Αγίου Φανουρίου και την πήραν στην Κρήτη, όπου την τιμούσαν κάθε χρόνο με δοξολογίες και λιτανείες.
6. Η πίτα του Αγίου Φανουρίου
Η μεγάλη τιμή που τρέφουν οι χριστιανοί στον Άγιο Φανούριο, έγινε αιτία να δημιουργηθεί στο λαό το παραδοσιακό έθιμο της πίττας του Αγίου ή καλύτερα της φανουρόπιτας.
Η πίτα συνήθως είναι μικρή και στρογγυλή και γίνεται από καθαρό αλεύρι, ζάχαρη, κανέλλα, λάδι κι αφού όλα αυτά τα υλικά ανακατευθούν, ζυμώνονται, μπαίνουν σε στρογγυλή φόρμα και η πίττα ψήνεται σε μέτρια θερμοκρασία στο φούρνο.
Η πίτα γίνεται για να φανερώσει ο Άγιος σε κάποιον ένα χαμένο αντικείμενο, κάποια δουλειά αν ένας είναι άεργος, κάποια χαμένη υπόθεση, την υγειά σε κάποιο άρρωστο και άλλα παρόμοια.
Η Εκκλησία μας γιορτάζει τη μνήμη του στις 27 Αυγούστου.
ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ
Ήχος δ΄. Βασίλειον διάδημα
Ήχος δ΄. Βασίλειον διάδημα
Ουράνιον εφύμνιον εν γη τελείται λαμπρώς, επίγειον πανήγυριν νυν εορτάζει φαιδρώς Αγγέλων πολίτευμα, άνωθεν υμνωδίαις, ευφημούσι τους άθλους, κάτωθεν Εκκλησία την ουράνιον δόξαν. ην εύρες πόνοις και άθλοις τοις σοις, Φανούριε ένδοξε.
ΚΟΝΤΑΚΙΟΝ
Ήχος γ΄. Η Παρθένος σήμερον
Ήχος γ΄. Η Παρθένος σήμερον
Ιερείς διέσωσας αιχμαλωσίας αθέου και δεσμά συνέθλασας δυνάμει Θεία, Θεόφρον, ήσχυνας τυράννων θράση γενναιοφρόνως, ηύφρανας Αγγέλων τάξεις Μεγαλομάρτυς, δια τούτο σε τιμώμεν, θείε οπλίτα, Φανούριε ένδοξε.
ΜΕΓΑΛΥΝΑΡΙΟΝ
Τους ασπαζομένους την σην σεπτήν εικόνα εν πίστει και αιτούντας σην αρωγήν, Μάρτυς, κληρονόμους της Θείας Βασιλείας, Φανούριε, λιταίς σου πάντας ανάδειξον.
ΕΚΔΟΣΕΙΣ: ΟΡΘΟΔΟΞΟΝ ΙΔΡΥΜΑ «Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΑΡΝΑΒΑΣ»
αν και μικρό σε μέγεθος το παρεκκλήσι είναι πλούσιο σε τοιχογραφίες...
Η τράπεζα...
Το παρεκκλήσι υπάγεται στην Ενορία Κοιμήσεως Θεοτόκου Πευκών, εντός του χώρου μπορεί κανείς να εντοπίσει φυλλάδια διαφωτιστικού καθώς επίσης και ενημερωτικού
Τέλος ο περαστικός μπορεί να δροσιστεί από την παρακείμενη βρύση και να απολαύσει κάποιες στιγμές ξεκούρασης στα παγκάκια...
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)
Ο Βύρων Πάλλης. Μια σπουδαία μορφή του ραδιοφωνικού θεάτρου.
Ο Βύρων Πάλλης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς της παλιάς γενιάς. Πόσοι δεν τον θυμούνται ως Θανασάκη στο Θανασάκη τον Πολιτε...
-
Για τα οικονομικά της Μακεδονίας δεν υπάρχουν πολλές ιστορικές πηγές παρά μόνο κάποιες φορολογικές. Κυριότερη πηγή αποτελούν τα αρκετά νομ...
-
Ο Βύρων Πάλλης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς της παλιάς γενιάς. Πόσοι δεν τον θυμούνται ως Θανασάκη στο Θανασάκη τον Πολιτε...
-
Ο Γρηγόριος Ξενόπουλος είναι ο πολυγραφότερος συγγραφέας της εποχής του. Κατάφερε να ζήσει απ’ το γράψιμο σε μια εποχή που λογοτέχνες και κ...