ΠΑΝΑΓΙΑ ΠΟΡΤΑΪΤΙΣΣΑ, ΝΕΟΧΩΡΟΥΔΑ
Σύμφωνα με την παράδοση αλλά και μαρτυρίες, η εικόνα ανήκε σε μια οικογένεια που ζούσε στη Νίκαια της Μικράς Ασίας τον 8ο αιώνα. Το 829 μεσούσης της «εικονομαχίας» η γυναίκα πουν την είχε αναγκάστηκε να την ρίξει στην θάλασσα για να μην καταστραφεί από τους εικονομάχους
«Πήγαινε στο Μοναστήρι σου και πες στον ηγούμενο ότι ήρθα για να τους δώσω την εικόνα μου.
Οι μοναχοί την επέστρεφαν στο καθολικό και η ιστορία επαναλαμβανόταν.
Ο Βασιλιάς Κωνσταντίνος στο Κορδελιό.
Ο βασιλιάς εγκαταστάθηκε στο Κορδελιό σε βίλα που του παραχωρήθηκε (εικόνα). Οι συνθήκες διαβίωσης στην μικρά Ασία για τον μονάρχη ήταν ιδιαίτερα επιβλαβείς εξαιτίας της υγρασίας για την υγεία του, μετά την περιπέτεια που είχε στην Αθήνα πριν τα γεγονότα της Μικράς Ασίας, όπως πληροφορούμαστε απο τα απομνημονεύματα του επιτελάρχη του Βίκτωρα Δούσμανη .
Επιπλέον ως οίκημα ήταν ταπεινό σε αναλογία με το μέγεθος της προσωπικότητας του μονάρχη καθώς εκείνη την εποχή ο Κωνσταντίνος ήταν ο αρχηγός του έθνους και του στρατού που επιχειρούσε προκειμένου να επανασυστήσει την μεγάλη Ελλάδα...
Ο Βασιλιάς σκιά του εαυτού του είχε μόνο συμβολικη παρουσία στο μικρασιατικό μέτωπο. Παρόλα αυτά ηγήθηκε της μεγάλης σύσκεψης στην Κιουτάχεια και επικύρωσε την ήδη ειλλημενη απόφαση για επίθεση στην Άγκυρα.
Ο Ιταλοτουρκικός πόλεμος του 1911 και ο αντίκτυπος του στις ελληνικές υποθέσεις
Ιταλικό πυροβολικό στην Τρίπολη |
Νίκη πρόκριση στην ημιτελική φάση του πρωταθλήματος!
Το Ωραιόκαστρο με ηγέτη τον Ζαφειρόπουλο (20π.) δεν απειλήθηκε σε κανένα σημείο του αγώνα από το ΑΜΕΘ και κατάφερε το Σουίπ (2-0) στη σειρά των αγώνων χωρίς να χρειαστεί τρίτο ματσ.
Τους υπόλοιπους πόντους πέτυχαν οι Μίντης 5, Νικολαΐδης 4, Τσάβας 5, Βαρύτης 3, Χαλκιάς 2 και Γκούντου 4. Ενώ οι ψηλοί της ομάδας κάλυψαν τα καλάθια και επικράτησαν κατά κράτος στους αιθέρες...
Η συνέχεια αναμένεται να είναι συναρπαστική καθώς σε 10-15 μέρες θα ξεκινήσει η σειρά των σκληρών αναμετρήσεων με την ομάδα των Δίας και με μειονέκτημα έδρας.
Το τεχνικό τιμ της ομάδας έχει βάλει στο μικροσκόπιο την ομάδα των Δίας καθώς (τρεις φορές αντιμετώπισε το Ωραιόκαστρο φέτος τα Δίας 1 νίκη-2 ήττες), ενώ η πρώτη έξοδος στη Θέρμη θα είναι σύμφωνα με τους επιτελείς της ομάδας και η πιο καθοριστική καθώς σ' αυτή θα επιχειρηθεί το Μπρέικ της έδρας.
Ωραιοκάστρο για πρόκριση στην ημιτελική φάση του πρωταθλήματος
Το Ωραιόκαστρο αύριο θα αγωνιστεί χωρίς τους Μυλωνίδη Κουγιουμτζίδη και Ιατρίδη οι οποίοι θα απουσιάσουν για διάφορους λόγους.
Ένα ενδιαφέρον ομοίωμα εκκλησιαστικού κτηρίου στο Ιστορικό Μουσείο του Μπλαβγκοεβγκραντ...
Ένα παράξενο
κειμήλιο στο ιστορικό μουσείο του Μπλαβγκόεβγκραντ ( Άνω Τζουμαγιάς). Γράφει ο
διοικητής του Αστυνομικού Τμήματος Ωραικάστρου Παύλος Παπαδόπουλος.
Στην αποθήκη του Ιστορικού Μουσείου του Μπλαβγκοεβγκραντ
(Ανω Τζουμαγιάς) υπάρχει ένα ομοίωμα κτηρίου, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες
υπευθύνων του Μουσείου, προέρχεται από τον Μητροπολιτικό Ναό Αγ. Νικολάου του
Μελένικου (Μέλνικ).
Το κειμήλιο
βρίσκεται προσωρινά στο μουσείο και είναι καταχωρημένο 94 ΚΒ/218. Ο ναός του Αγιου Νικολάου του Θαυματουργού υπήρξε έδρα του
μητροπολίτη Μελενίκου μέχρι το 1913, δηλαδή ως τότε που με τη συνθήκη του
Βουκουρεστίου το Μελένικο παραχωρείται στους Βουλγάρους, με αποτέλεσμα η
εκκλησιαστική έδρα του μητροπολίτη
Μελένικου να μεταφερθεί στο Σιδηρόκαστρο (Demir Hisar) και η
μητρόπολη να μετονομασθεί σε μητρόπολη Σιδηροκάστρου.
Η συνθήκη του Βουκουρεστίου επικύρωσε το
Μελένικο, ως γνωστό, στη Βουλγαρία καίτοι η πόλη και η ευρύτερη περιοχή είχε
καταληφθεί από τον Ελληνικό Στρατό και κατοικούνταν, καθώς και ελέγχονταν
οικονομικά από Έλληνες. Κατά την αποχώρηση του στρατού το Σεπτέμβριο του 1913,
συνεπεία της συνθήκης του Βουκουρεστίου, η οποία προσδιόρισε και τα βόρεια
σύνορα της χώρας μας, οι Έλληνες της πόλης πήραν άρον άρον όσα εκκλησιαστικά
κειμήλια μπόρεσαν. Εν συνεχεία προσέφυγαν κυρίως στις Σέρρες στη Θεσσαλονίκη
και στο Σιδηρόκαστρο. Λίγα χρόνια αργότερα και κατά την περίοδο της κατοχής της
βόρειας Ελλάδας από τους Βούλγαρους (1917-18) ο βουλγάρικος στρατός άρπαξε από
την περιοχή των Σερρών, κατά τη συνηθισμένη ληστρική τακτική του, ότι κειμήλιο
βρήκε.
Έτσι λοιπόν και το συγκεκριμένο κειμήλιο, αφού
προηγουμένως κλάπηκε από τις βουλγαρικές αρχές κατοχής, αρχικά τοποθετήθηκε
στον ναό του Αγίου Νικολάου στο Μέλνικ. Ανάμεσα στα κειμήλια που άρπαξαν οι
Βούλγαροι ήταν το τέμπλο και ο θρόνος του μητροπολιτικού ναού του Αγίου
Νικολάου του Θαυματουργού. Η προέλευση
του όμως από την περιοχή αμφισβητείται έντονα, καθώς η επιγραφή "Δι επιστασίας Παναγιώτου Ζαχαρίου,
Παναγιώτου Ιωάννου και Γεώργη, δια τέχνης Ιωάννου Νίνου 1795" καθώς
επίσης και το σχήμα του κτιρίου, έδωσαν έναυσμα για επιτόπια έρευνα στην
περιοχή από Έλληνες αρχαιολόγους. Αποτέλεσμα της έρευνας ήταν η διαπίστωση ότι
ουδείς τεχνίτης με το όνομα που αναγράφεται στο κειμήλιο και ουδέν κτίριο
παρόμοιο υπήρξε στην περιοχή.
Στην αποθήκη του Ιστορικού Μουσείου του Μπλαβγκοεβγκραντ
(Ανω Τζουμαγιάς) υπάρχει ένα ομοίωμα κτηρίου, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες
υπευθύνων του Μουσείου, προέρχεται από τον Μητροπολιτικό Ναό Αγ. Νικολάου του
Μελένικου (Μέλνικ).
Το κειμήλιο βρίσκεται προσωρινά στο μουσείο και είναι καταχωρημένο 94 ΚΒ/218. Ο ναός του Αγιου Νικολάου του Θαυματουργού υπήρξε έδρα του μητροπολίτη Μελενίκου μέχρι το 1913, δηλαδή ως τότε που με τη συνθήκη του Βουκουρεστίου το Μελένικο παραχωρείται στους Βουλγάρους, με αποτέλεσμα η εκκλησιαστική έδρα του μητροπολίτη Μελένικου να μεταφερθεί στο Σιδηρόκαστρο (Demir Hisar) και η μητρόπολη να μετονομασθεί σε μητρόπολη Σιδηροκάστρου.
Η συνθήκη του Βουκουρεστίου επικύρωσε το
Μελένικο, ως γνωστό, στη Βουλγαρία καίτοι η πόλη και η ευρύτερη περιοχή είχε
καταληφθεί από τον Ελληνικό Στρατό και κατοικούνταν, καθώς και ελέγχονταν
οικονομικά από Έλληνες. Κατά την αποχώρηση του στρατού το Σεπτέμβριο του 1913,
συνεπεία της συνθήκης του Βουκουρεστίου, η οποία προσδιόρισε και τα βόρεια
σύνορα της χώρας μας, οι Έλληνες της πόλης πήραν άρον άρον όσα εκκλησιαστικά
κειμήλια μπόρεσαν. Εν συνεχεία προσέφυγαν κυρίως στις Σέρρες στη Θεσσαλονίκη
και στο Σιδηρόκαστρο. Λίγα χρόνια αργότερα και κατά την περίοδο της κατοχής της
βόρειας Ελλάδας από τους Βούλγαρους (1917-18) ο βουλγάρικος στρατός άρπαξε από
την περιοχή των Σερρών, κατά τη συνηθισμένη ληστρική τακτική του, ότι κειμήλιο
βρήκε.
Έτσι λοιπόν και το συγκεκριμένο κειμήλιο, αφού
προηγουμένως κλάπηκε από τις βουλγαρικές αρχές κατοχής, αρχικά τοποθετήθηκε
στον ναό του Αγίου Νικολάου στο Μέλνικ. Ανάμεσα στα κειμήλια που άρπαξαν οι
Βούλγαροι ήταν το τέμπλο και ο θρόνος του μητροπολιτικού ναού του Αγίου
Νικολάου του Θαυματουργού. Η προέλευση
του όμως από την περιοχή αμφισβητείται έντονα, καθώς η επιγραφή "Δι επιστασίας Παναγιώτου Ζαχαρίου,
Παναγιώτου Ιωάννου και Γεώργη, δια τέχνης Ιωάννου Νίνου 1795" καθώς
επίσης και το σχήμα του κτιρίου, έδωσαν έναυσμα για επιτόπια έρευνα στην
περιοχή από Έλληνες αρχαιολόγους. Αποτέλεσμα της έρευνας ήταν η διαπίστωση ότι
ουδείς τεχνίτης με το όνομα που αναγράφεται στο κειμήλιο και ουδέν κτίριο
παρόμοιο υπήρξε στην περιοχή.
Επισημαίνεται τέλος ότι η Α. Τζουμαγιά υπήρξε (σχεδόν) το ανώτατο σημείο κατάκτησης του Ελληνικού Στρατού κατά τις επιχειρήσεις του στο βουλγάρικο έδαφος τον Δεύτερο Βαλκανικό Πόλεμο το 1913. Ο ελληνικός στρατός, που είχε θέσει ως στόχο την κατάληψη της Σόφιας, σταμάτησε στα πρόθυρα της πόλης, αφού προηγουμένως συνέτριψε τη βουλγαρική αντίσταση στα στενά της Κρέσνα, που αποτελούσε την κύρια γραμμή άμυνας του βουλγαρικού στρατού.
Πηγές:
1)
Ι. Παπάγγελος - Σ. Παλαιομπέης,
«Προχριστιανικές Αρχαιότητες στον Άθω», Αγων
Όρος και προχριστιανική αρχαιότητα, Θεσσαλονίκη
2006.
2) Ζ. Vazarova, Ruskite
uceni i baigarskite starini, Sofia 1960
3) L. Koinova, «Carkvata
Sv. Nikolai Cudotvorec ν gr. Melnik», Restavracia i konservacia
na hudozestveni
cennosti, Sofia 1982
Ο Βύρων Πάλλης. Μια σπουδαία μορφή του ραδιοφωνικού θεάτρου.
Ο Βύρων Πάλλης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς της παλιάς γενιάς. Πόσοι δεν τον θυμούνται ως Θανασάκη στο Θανασάκη τον Πολιτε...
-
Για τα οικονομικά της Μακεδονίας δεν υπάρχουν πολλές ιστορικές πηγές παρά μόνο κάποιες φορολογικές. Κυριότερη πηγή αποτελούν τα αρκετά νομ...
-
Ο Βύρων Πάλλης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς της παλιάς γενιάς. Πόσοι δεν τον θυμούνται ως Θανασάκη στο Θανασάκη τον Πολιτε...
-
Ο Γρηγόριος Ξενόπουλος είναι ο πολυγραφότερος συγγραφέας της εποχής του. Κατάφερε να ζήσει απ’ το γράψιμο σε μια εποχή που λογοτέχνες και κ...