Η Δράση του Μακεδονομάχου Βλάχμπεη από τα Πορόια στο Πετρίτσι Βουλγαρίας κατά το Μακεδονικό Αγώνα ανακούφισε τους Έλληνες και Ελληνόφρονες στον Καζά (υποδιοίκηση) του Πετριτσίου (Βουλγαρίας).
Ως γνωστό στον Καζά (υποδιοίκηση) του Πετριτσίου οι Εξαρχικοί (βουλγαρόφρονες) ήταν περισσότεροι αριθμητικά από τους πατριαρχικούς. Οι Βούλγαροι είχαν αποσπάσει από τον Ελληνισμό πολλούς Έλληνες σλαβόφωνους μέσω της προπαγάνδας και κυρίως της τρομοκρατίας.
Οι συμμορίες του Σαντάνσκι και του Σαράφωφ λυμαίναν την περιοχή και οι δύσμοιροι Έλληνες ήταν στο έλεος τους.
Ο καταγόμενος από τα Πορόια οπλαρχηγός Βλάχμπεης τότε ανέλαβε δράση. Πέρασε στην άλλη πλευρά του Μπέλλες μέσα στο βουλγάρικο έδαφος και κατάφερε καίρια πλήγματα στις βουλγάρικες συμμορίες.
Η Πέτριτσα σήμερα |
Ως γνωστό στον Καζά (υποδιοίκηση) του Πετριτσίου οι Εξαρχικοί (βουλγαρόφρονες) ήταν περισσότεροι αριθμητικά από τους πατριαρχικούς. Οι Βούλγαροι είχαν αποσπάσει από τον Ελληνισμό πολλούς Έλληνες σλαβόφωνους μέσω της προπαγάνδας και κυρίως της τρομοκρατίας.
Οι συμμορίες του Σαντάνσκι και του Σαράφωφ λυμαίναν την περιοχή και οι δύσμοιροι Έλληνες ήταν στο έλεος τους.
Ο καταγόμενος από τα Πορόια οπλαρχηγός Βλάχμπεης τότε ανέλαβε δράση. Πέρασε στην άλλη πλευρά του Μπέλλες μέσα στο βουλγάρικο έδαφος και κατάφερε καίρια πλήγματα στις βουλγάρικες συμμορίες.
Βλαχμπεης
"Τα αποτελέσματα της επισκέψεως του Σώματος του Βλάχμπεη ανά την περιφέρειαν
Πετριτσίου, όπου δέσποζεν η βουλγαρική προπαγάνδα, ήσαν καταφανή. Χωριά τα οποία από δεκαετίας ηναγκάσθησαν να αποσχισθούν της Ορθοδοξίας και του Ελληνισμού δια της βίας των συμμοριών του Σανδάσκυ και Σαράφωφ, μόλις αντελήφθησαν ότι εδημιουργήθησαν προϋποθέσεις ασφαλείας, απεκήρυξαν το σχίσμα και επανλήθον εις την Μητέρα Εκκλησίαν.
Ο διορισθείς τότε πρόξενος Σακτούρης αναγγέλει αργότερον με ιδιαιτέραν χαράν το
γεγονός προς το Υπουργείον Εξωτερικών δια του από 24 Δεκεμβρίου 1906 εγγράφου του: "Λαμβάνω την τιμήν να πληροφορήσω ευχαρίστως το Β. Υπουργείον ότι εκ των
βουλγαροφώνων χωρίων της πεδιάδος Πετρίτσης τρία, το Μίτινο, το Σιαρμπάνοβο, και
Τοπόλνιτσα, σχισματικά από δεκαετίας, δι' αναφοράς των προς τας Τουρκικάς αρχάς
Πετρίτσης και τον Μητροπολίτην Μελενίκου κ. Αιμιλιανόν, εδήλωσαν ότι επανέρχονται εις την Ορθοδοξίαν. Κατόπιν της δηλώσεως ταύτης η Α. Σεβασμιότης ο Άγιος Μελενίκου
μεταβάς εις τα εν λόγω χωρία καθηγίασε τας εκκλησίας των και συνεχώρησε και ευλόγησε τους επανελθόντας εις τους κόλπους της Μητρός Εκκλησίας χωρικούς.
Προς τοις ανωτέρω χωρίοις, έτερον το Κολάροβον, είχεν προηγουμένως δηλώσει
επισήμως, ότι επανέρχεται και αυτό εις την Ορθοδοξίαν."
(Πέννας, Ιστορία των Σερρών, σ. 239)
Περιχαρής ο πρόξενος αναφέρει τη νέα κατάσταση που διαμορφώθηκε στην επαρχία Πετριτσίου.
Αρκετοί ελληνικής καταγωγής σλαβόφωνοι αλλά και ελληνόφωνοι βουλγαροποιήθηκαν. Απόκτησαν δηλαδή βουλγάρικη εθνική συνείδηση κυρίως εξαιτίας της προπαγάνδας και της τρομοκρατίας. Αυτό είναι φανερό από απειράριθμες αναφορές και πηγές όπως η ανωτέρω.
Οι πληθυσμοί αυτοί σήμερα έχουν βουλγάρικη εθνική συνείδηση καίτοι είναι ελληνικής καταγωγής και διαβιούν κατά κύριο λόγο στη νότια Βουλγαρία.