Ο καθηγητής Κλενάου, της Κάρεν Μπράνσον. Ραδιοφωνικό Θέατρο

Η Πολιτισμική Διαδρομή θα σας παρουσιάσει το έργο της δανέζας συγγραφέως Κάρεν Μπράνσον: Ο Καθηγητής Κλενάου. Πρόκειται για ένα όμορφο με δυνατές ερμηνείες έργο γεμάτο από ωραίοους και υψηλού επιπέδου (σχεδόν ποιητικούς) διαλόγους.







Το έργο παίχτηκε στην Ελλάδα το 1929 με τον τίτλο Καθηγητής Κλενώβ από το θίασο εταιρίας Ελλήνων Καλλιτεχνών, το 1930 από το μουσικό δραματικό θίασο "Σπουδή¨ και ένα χρόνο μετά το 1931 παίχτηκε από το θίασο Αιμιλίου Βεάκη, στο Εθνικό Θέατρο.


Υπόθεση: 
Ένας πατέρας που έχει πανδοχείο για να αντιμετωπίσει οικονομικά του προβλήματα θέλει να αναγκάσει τη κόρη του να «δέχεται» πελάτες. Εκείνη ετοιμάζεται να αυτοκτονήσει αλλά την τελευταία στιγμή αποτρέπεται από τον περαστικό καθηγητή ΚΛΕΝΩΒ –άσχημο άνδρα και κακό ακαδημαϊκό τον οποίον στη συνέχεια ακολουθεί . Ο καθηγητής την συμπαθεί ιδιαίτερα και όταν αυτή ερωτεύεται ένα φίλο του εκείνος εξαγριώνεται εναντίον της. Η υπηρέτρια θα προσπαθήσει να κατευνάσει το θυμό του αλλά θα είναι και η μοναδική μάρτυς στο επικείμενο έγκλημα …. (Greekradiotheater)


Μπορεί η διασημότητα και αναγνωσιμότητα που απολαμβάνει ο καθηγητής να καλύψουν το κόμπλεξ και το σαδισμό που πηγάζει από την ασχήμια του;

 Το πνευματικό του μέγεθος και η εκφυλιστική ασθένεια των ματιών του είναι δυνατόν να εγείρουν την αγάπη και τον οίκτο στην καρδιά της Ελίζας για τον καθηγητή;

Ποια είναι στην πραγματικότητα η Ελίζα, το 22χρονο κορίτσι που βρήκε καταφύγιο ένα βράδυ στο σπίτι του καθηγητή Κλενάου;

Είναι ένα κατατρεγμένο και γλυκό πλάσμα ή μια μυθομανής όπως ισχυρίζεται ο θετός της πατέρας; Θα καταφέρει ο καθηγητής να κερδίσει το στοίχημα για την καρδιά της Ελίζας, από τον νεότερο και όμορφο φίλο του;

Θα καταφέρει η Ελίζα να απελευθερωθεί από την εγωιστική και απάνθρωπη δύναμη, που ασκεί πάνω της ο καθηγητής; 

Ποιον θα κτυπήσει η σφαίρα, που βγαίνει από το περίστροφο του καθηγητή;


Η ηχογράφηση έγινε Καθηγητή Κλενάου  το 1967 για το Θέατρο της Τετάρτης.

Παίζουν Νίκος Τζόγιας, η Βέρα Ζαβιτσιάνου, ο Νάσος Κεδράκας, η Αθηνά Μιχαηλίδου, Χρήστος
Πάρλας και ο Σταύρος Ρωμανός.
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Γρηγορίου Γρηγόρης, 
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Λούλα Κασιμάτη, 
ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Σαλβαρλή Ειρήνη

Διάρκεια: 1 ώρα και 50 λεπτά





Στο ρόλο του καθηγητή ο Νίκος Τζόγιας




Η μεταφόρτωση έγινε από το κανάλι "Ραδιοφωνικό θέατρο"









Λιβαθινός ή τα παιδιά στην εξουσία, Τάκης Θεοδωρόπουλος

 Αν στη γενιά μου έπαιρνες κακό βαθμό και σε μάλωνε ο καθηγητής, το πιθανότερο είναι να σε μάλωναν και οι γονείς σου. Σήμερα, το πιθανότερο είναι οι γονείς σου να μαλώσουν τον καθηγητή που όχι μόνο τόλμησε να σου βάλει κακό βαθμό, αλλά σε μάλωσε κι από πάνω. Οπως λέει ο Πλάτων στο όγδοο βιβλίο της «Πολιτείας», η δημοκρατία εκφυλίζεται σε τυραννία όταν ο γονιός αρχίζει να φοβάται τα παιδιά του. «Φιλοσοφίες», θα μου πείτε. Και η ζωή είναι πάντα πιο μπροστά. 





Τον Στάθη Λιβαθινό δεν τον γνωρίζω ούτε προσωπικά ούτε θεατρικά. Ανήκει στη γενιά των σκηνοθετών και ηθοποιών που άρχισαν να ξεχωρίζουν όταν ο γιατρός μού είχε συστήσει αποχή από το θέατρο. Προ ετών, αν θυμάμαι καλά, είχα ασχοληθεί μαζί του, όταν είχε στήσει μια παράσταση με αποσπάσματα από το συγγραφικό έργο του Γιωτόπουλου. Δεν ήξερα καν ότι ο λυρικός υπουργός Ξυδάκης τον είχε διορίσει στο Εθνικό. Το έμαθα μόλις προχθές, όταν διάβασα πως υπέβαλε την παραίτησή του ζητώντας συγγνώμη από τους μαθητές και τις μαθήτριές του που τον καταγγέλλουν για αυταρχική συμπεριφορά και για ομοφοβικά σχόλια. Είναι οι ίδιοι που προ ημερών είχαν δώσει στη δημοσιότητα ένα κείμενο συμπαράστασης στον Κουφοντίνα. «Ο θάνατος ενός απεργού πείνας αποτελεί μαύρη κηλίδα σε μια χώρα που θέλει να λέγεται δημοκρατική, δίκαιη και πολιτισμένη», σημειώνουν μεταξύ άλλων.

Οσοι τον γνωρίζουν, τον περιγράφουν ως ταλαντούχο, υπερόπτη, με έντονο θυμικό. Τα περιστατικά που καταγγέλλουν δεν τα γνωρίζω. Μπορεί να έχουν δίκιο, όμως υιοθετούν τον νεοπουριτανισμό της πολιτικής ορθότητας για να το διεκδικήσουν. Πώς ακριβώς λειτουργεί η «ομοφοβία» στο θέατρο, μια τέχνη που ζει από την ελευθερία του λόγου και την αθυροστομία; Αύριο θα κρίνουν ότι ο Αριστοφάνης στις Θεσμοφοριάζουσες είναι ομοφοβικός. Δεν έχει δικαίωμα ένας καθηγητής να πει στον μαθητή του ότι είναι πολύ κακός; Εως απαράδεκτος; Να καταλάβει όσο είναι νωρίς ότι δεν κάνει για το σανίδι; Τα μπαρ είναι γεμάτα από εργαζόμενους που νόμισαν πριν από χρόνια ότι τους περιμένει το Μπρόντγουεϊ.

Στο έργο του Ροζέ Βιτράκ «Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία» ο εννιάχρονος Βικτόρ ανακαλύπτει τον κόσμο. Σε τέσσερις ώρες έχει εξαντλήσει τη ζωή του και πεθαίνει. Φοβάμαι ότι αυτά τα νέα παιδιά του Εθνικού εξαντλούν με αντίστοιχο τρόπο τη θεατρική τους σταδιοδρομία. Και αυτό είναι το πρόβλημα που οφείλει να αντιμετωπίσει και να λύσει η διοίκηση της δραματικής σχολής. Η οποία, πανικόβλητη, αποδέχθηκε τον οστρακισμό του καθηγητή. Η ζημιά που έχει κάνει η υπόθεση Λιγνάδη δεν περιορίζεται στον ίδιο και σε ό,τι έκανε ή δεν έκανε. Είναι μακροχρόνια και δεν θα χάσει μόνον η τέχνη του θεάτρου. Το δηλητήριο της τρομοκρατίας απειλεί την ελευθερία όλων μας.

Πηγή: Καθημερινή

Ο θυμός.

 «Ο θυμός από μόνος του, είναι φυσικός. Όπως τα νεύρα στο σώμα. Είναι και αυτός νεύρο ψυχής. Και οφείλει να τον μεταχειρίζεται ο καθένας εναντίον των δαιμόνων, ανθρώπων αιρετικών, και σε όσους τον εμποδίζουν από το δρόμο του Θεού. 



Εάν δε θυμώνεις κατά των ομοψύχων αδελφών ή γίνεσαι έκτος εαυτού, χαλάς τα έργα των χεριών σου, γνώριζε ότι πάσχεις από κενοδοξία και κάνεις παράχρηση του νεύρου της ψυχής. Απαλλάσσεσαι δε με την αγάπη προς όλους και την αληθινή ταπεινώση.


Γι’ αυτό, όταν σου έλθει θυμός κλείσε το στόμα δυνατά και μη μιλήσεις σ’ αυτόν που σε βρίζει ή σε ατιμάζει ή σε ελέγχει ή με πολλούς τρόπους και χωρίς λόγο σε πειράζει. Και αυτός σαν το φίδι θα στρίψει μέσα στην καρδιά, θα ανέβει μέχρι το λαιμό, και αφού δεν θα του δώσεις διέξοδο θα πνιγεί και θα σκάσει. Και, όταν αυτό επαναληφθεί λίγες φορές, θα λιγοστέψει και θα πάψει τελείως.


Επειδή ο άνθρωπος είναι πλασμένος λογικός και ήμερος, διορθώνεται ασυγκρίτως καλύτερα με την αγάπη και τον ήμερο τρόπο, παρά με το θυμό και τη αγριότητα. Αυτό το βρήκα και εγώ μετά από πολλή και μεγάλη δοκιμασία. Με το καλό και με την αγάπη μπορείς να κάνεις πολλούς να ημερέψουν, Και αν κανείς είναι καλοπροαίρετος, τον κάνεις γρήγορα να συμμορφωθεί, να γίνει Άγγελος του Θεού».


Αγ. Ιωσήφ ο Ησυχαστής

Αστική οικογένεια στη Σμύρνη λίγο πριν την καταστροφή... (φωτογραφία)


1922

 

Τι σημαίνει η λέξη θημωνια...


 

Η πολη Παλέρμο...

 🟢 Παλέρμο



Η πόλη τής Σικελίας (Palermo) μέσω του λατινικού Panormus προήλθε από το αρχ. Πάνορμος (<παν- + ὅρμος), με τη σημ. «ασφαλής όρμος, δηλ. κατάλληλος για αγκυροβόληση», ελληνική ονομασία (ήδη στον Θουκυδίδη) φοινικικής αποικίας, που είχε ιδρυθεί με το όνομα Ziz «άνθος».

 https://t.co/FFhYrtRbhI

Η Αθηνά Κακούρη αναφέρεται στο ραδιοφωνικό θέατρο

Διαφορετική η συγκίνηση για τη «βετεράνο» Αθηνά Κακούρη που επί δεκαετίες μελετά στα βιβλία της αστυνομικά μυστήρια. 

«Έχω ζήσει την εποχή που δεν υπήρχε τηλεόραση και το θέατρο στο ραδιόφωνο πρόσφερε εξαιρετικά προγράμματα. Μεταξύ αυτών και το υποδειγματικό BBC της εποχής εκείνης, το οποίο έδωσε έμπνευση σε εκατοντάδες άλλους να δοκιμαστούν στο είδος. Είναι συναρπαστικό το ότι μπορεί κανείς να ακούει μια ιστορία στο ραδιόφωνο και συγχρόνως να καθαρίζει φασολάκια ή να μπαλώνει τις κάλτσες του (αν κανείς μπαλώνει σήμερα). Η τηλεόραση σε καθηλώνει σε μια εικόνα την οποία αναγκαστικά δέχεσαι, το ραδιόφωνο σε καλεί να λειτουργήσεις με τη φαντασία σου».


Την παραπάνω δήλωση, η διάσημη συγγραφέας έργων Αστυνομικής Λογοτεχνίας, έκανε με αφορμή την επιλογή της θεατρικής διασκευής του έργου της ¨Ο Ξένος¨ στο φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, σε έκδοση ραδιοφωνικού θεάτρου το 2020...




Η δύναμη του Παραμυθιού. Ηρώ Ντιούδη

  Τα παραμύθια δεν είναι μόνο ψυχαγωγία για τα παιδιά, αλλά και ο πιο άμεσος τρόπος για να οδηγηθούν με ασφάλεια στην ωριμότητα, υποστηρίζει...