Οι Μακεδόνες Καταδρομείς . Η πολιορκία και η κατάληψη του βράχου της Σογδιανής.

Η πρώτη επιχείρηση κατάληψης οχυρού με αλπινιστικές μεθόδους στην παγκόσμια ιστορία.




Η πολιορκία του βράχου της Σογδιανής πραγματοποιήθηκε το 327 π.Χ. από τον Μέγα Αλέξανδρο και αποτελεί ένα μικρής σημασίας στρατιωτικό γεγονός, αλλά με τεράστια στρατηγική αξία. Επρόκειτο για ένα ορεινό φρούριο, από την κατάληψη του οποίου εξαρτιόταν η τύχη των έτοιμων για επανάσταση ξανά Σογδιανών. Στο «ανάλωτον» αυτό καταφύγιο την άμυνα είχε οργανώσει ο Οξυάρτης και είχαν συγκεντρωθεί πολλοί επαναστάτες Σογδιανοί με τις οικογένειές τους. Οι απόκρημνοι βράχοι και το πυκνό χιόνι που κάλυπτε τα πάντα, έκαναν το οχυρό απροσπέλαστο. Οι Σογδιανοί είχαν αρκετές προμήθειες για να αντέξουν την πολιορκία, ενώ από το χιόνι εξασφάλιζαν και άφθονο νερό. Όταν ο Μέγας Αλέξανδρος τους πρότεινε να παραδοθούν, εκείνοι του απάντησαν προκλητικά πως θα έπρεπε να βρει «φτερωτούς στρατιώτες» για να καταλάβει το οχυρό, κάτι που το εξόργισε αφάνταστα.


Μετά την άρνηση των Σογδιανών, ο Αλέξανδρος αποφάσισε να επιτεθεί εναντίον του φρουρίου. Τότε δημιούργησε την πρώτη ομάδα ορεινών καταδρομών, και για να είμαστε σαφέστεροι, την πρώτη ομάδα αλπινιστών. Διάλεξε 300 μαχητές, τους πλέον ικανούς κι εξασκημένους στην ανάβαση των βράχων και τους ζήτησε να αναλάβουν την επιχείρηση, δίνοντας σε όποιον ανέβαινε πρώτος 12 τάλαντα.

Κατά τον Κούρτιο, μιλώντας στους επίλεκτους στρατιώτες, είπε: «Η φύση δεν έχει τοποθετήσει τίποτα τόσο ψηλά, ώστε το θάρρος να μην μπορεί να το ξεπεράσει. Με το να προσπαθούμε να πετύχουμε αυτά που οι άλλοι δεν τόλμησαν, έχουμε την Ασία υπό την εξουσία μας».


Οι αλπινιστές του Μ.Αλεξάνδρου χρησιμοποίησαν σημερινούς τρόπους αναρρίχησης, έφτιαξαν μικρές σιδερένιες σφήνες-καρφιά, σαν και αυτές που χρησιμοποιούσαν για να σταθεροποιούν τις σκηνές τους. Κατόπιν έθεσαν σταθερά λινά σκοινιά πάνω τους και αναρριχήθηκαν στην πλέον απόκρημνη μεριά του βράχου μέσα στη νύχτα, για να μη γίνουν ορατοί από τους εχθρούς. Μπήγοντας τα καρφιά σε σχισμές βράχων ή στον πάγο, άρχισαν να ανεβαίνουν όλο και ψηλότερα. Τριάντα περίπου χάθηκαν σε αυτή την προσπάθεια. Οι υπόλοιποι κατάφεραν να φτάσουν στην κορυφή κοντά στην αυγή και ανέμισαν τις σημαίες, όπως είχε προσυμφωνηθεί.


Δίχως να χάσει χρόνο ο Αλέξανδρος έστειλε στους Σόγδιους κήρυκα, να φωνάξει στην εμπροσθοφυλακή τους πως ο Αλέξανδρος είχε βρει τους στρατιώτες με τα φτερά, πως ήδη κατείχε την κορυφή του βουνού και πως έπρεπε τώρα να παραδοθούν, προτρέποντάς τους παράλληλα να κοιτάξουν ψηλά. Βλέποντας τις σημαίες να ανεμίζουν οι Σόγδιοι, αποθαρρύνθηκαν από το απροσδόκητο. Θεωρώντας δε πως πολλοί περισσότεροι Μακεδόνες βρίσκονταν στην κορυφή οπλισμένοι ως τα δόντια, αποφάσισαν να παραδοθούν, υποκύπτοντας στο ψυχολογικό και όχι φυσικό πλεονέκτημα του Αλέξανδρου.

Ένα ναυτικό επεισόδιο μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων το 1821

 30 Σεπτεμβρίου 1821 


Ελληνική Επανάσταση


Πραγματοποιείται καταδίωξη του Τουρκοαιγυπτιακού Στόλου από τον Ελληνικό και ναυμαχία ανάμεσα στη Ζάκυνθο και τη νήσο Πρώτη. Ο Σπετσιώτης Παναγιώτης Μπότασης έβαλε φωτιά σε μια βάρκα με εύφλεκτες ύλες και ο εχθρικός στόλος απομακρύνεται πιστεύοντας πως πρόκειται για ελληνικό πυρπολικό. Με το τέχνασμα του Μπόταση τα ελληνικά πλοία κατόρθωσαν να διαφύγουν και να συμπτυχθούν στον όρμο του Κατάκολου, ενώ ο Οθωμανικός Στόλος κατέφυγε στη Ζάκυνθο. Στην προσωπογραφία εικονίζεται ο Παναγιώτης Μπότασης (Εθνικό και Ιστορικό Μουσείο).



Εφιαλτικό παιχνίδι, Φώλκλαντ Κάρι. Θέατρο της Δευτέρας

Απόψε η Πολιτισμική Διαδρομή θα σας παρουσιάσει το έργο του  Κάρι Φώλκλαντ "Το εφιαλτικό παιχνίδι". Πρόκειται για ένα αστυνομικό δράμα από τον μετρ του είδους άγγλο συγγραφέα.





Μια παρέα, ένα πάρτυ και ένας φόνος. Ένα παιχνίδι μεταξύ φίλων, που εξελίσσεται σε εφιάλτη!
Παρεθλόν, μυστικά και ψέματα πυροδοτούν τη σκηνή και το μυστήριο ξεκινά.
Οι ανατροπές διαδέχονται η μια την άλλη. Ποιός το έκανε και γιατί ; Όλοι έρχονται αντιμέτωποι με μια εφιαλτική αλήθεια, με ένα πολύ συγκινιτικό τέλος. Πλέον τίποτα δεν είναι ίδιο.
Ο Ντεντέκτιβ της Σκότλαντ Γιαρντ αναλαμβάνει να διαλευκάνει την υπόθεση...


                                   


Εξαιρετικοί ηθοποιοί εγκλιματίζονται άνετα στο "φλεγματικά ατμοσφαιρικό" κλίμα που απαιτεί η παράσταση και προσφέρουν εξαιρετικές ερμηνείες.




Έτος: 1977

Είδος: Τηλεοπτική πρεμιέρα: 25 Ιουλίου 1977
Τηλεοπτική περίοδος: 1η
Κανάλι: ΕΡΤ
Σκηνοθεσία: Λάμπρος Κωστόπουλος , Κώστας Ζωγόπουλος
Συγγραφέας: Falkland Cary
Σενάριο: Μέλπω Ζαρόκωστα (μετάφραση)
Μουσική σύνθεση: Ζακ Μεναχέμ
Ηθοποιοί: Βασίλης Ανδρεόπουλος (επιθεωρητής Μπένμπριτζ) , Μέλπω Ζαρόκωστα (Μπένι Ερλ) , Δημήτρης Καλλιβωκάς (Τσαρλς Έτζγουερθ) , Ντίνος Καρύδης (Άρθουρ Γουέικ) , Σπύρος Κωνσταντόπουλος (Μπλόσομ, μπάτλερ) , Χλόη Λιάσκου (Μόιρα Ετζγουερθ) , Ντάνος Λυγίζος (Μπίλι Φερν) , Σοφία Μυρμηγκίδου (Φλάτι Φόρεστερ) , Παναγιώτης Παναγόπουλος (I) (διανομέας ανθοπωλείου) , Νικήτας Τσακίρογλου (Φιλίπ Λαβιλιέ) , Μαίρη Φαρμάκη (Τοβ Βράνιεν, καμαριέρα) , Γιάννης Φύριος (Γουίλιαμ Σταπλς, υπηρέτης)

Σκηνικά: Γιάννης Καρύδης
Trivia: Θεατρική παράσταση στα πλαίσια της εκπομπής "Το θέατρο της Δευτέρας (1976)".



Η Χλόη Λιάσκου




Η μεταφόρτωση έγινε από το κανάλι Ναταλία Δεδουσοπολου:




Πηγές:

http://cultureloversgr.blogspot.com/2017/05/blog-post_5.html

Ο Μιχάλης Κακιούζης

 Δεν είχε το κορμί και το ύψος του Ρεντζιά, τα φυσικά προσόντα του Παπανικολάου, το χέρι του Χατζή. Αλλά ο εορτάζων σήμερα Μιχάλης Κακιούζης είχε τόσο σπουδαίο μπασκετικό iq που θα μπορούσε να το μοιράσει στους απανταχού forward της Ευρώπης. Ένας απο τους πιο έξυπνους μπασκετμπολίστες της γενιάς του, που απέδειξε πως στο άθλημα είναι απαραίτητη και η αντίληψη εκτός της αθλητικότητας.



Γιατί αθλητικό τον Μιχάλη δεν τον έλεγες ποτέ ακόμα και στα νιάτα του, όταν ως βέρος Φιλαδελφιώτης ξεκινούσε το ταξίδι του στον χώρο με την φανέλα του Ιωνικού. Εκεί άρχισε να κάνει γνωστό το όνομα του, ήρθε η κλήση στην Μικτή ΕΣΚΑ και η Εθνική Παίδων.


Αυτή η τρελοπαρέα των πιτσιρικάδων έριξε την πρώτη πιστολιά στο Ευρωμπάσκετ της Τουρκίας το 1993 κατακτώντας το χρυσό μετάλλιο με τον Μιχάλη βασικό και αναντικατάστατο. Τα καλύτερα όμως ήταν μπροστά για τον Κακιούζη και γρήγορα η πραγματικότητα θα ξεπερνούσε τα όνειρα του. Με τα παράσημα του δεύτερου σκόρερ και ριμπάουντερ της Α2 θα ανηφορίσει από τη Νέα Φιλαδέλφεια πρώτα στην Θεσσαλονίκη και μετά στο ΟΑΚΑ και μαζί με την υπέροχη εκείνη Εθνική Εφήβων, θα σκορπίσει στους πέντε ανέμους όλους τους αντιπάλους τους και θα βρεθούν στην κορυφή του κόσμου. 


Και ύστερα θα ακολουθήσει η μεταγραφή στην ομάδα της καρδιάς του, εκεί που αγαπήθηκε όσο λίγοι αθλητές και βίωσε όπως έχει πει ο ίδιος όλα τα συναισθήματα, θετικά και αρνητικά.


Ήταν στο σπίτι του και σχεδόν κόντεψε να του πέσει το ακουστικό από τα χέρια όταν ο πατέρας του τον πήρε από ένα καρτοτηλέφωνο για να του ανακοινώσει πως έκλεισε η μεταγραφή του στην ΑΕΚ της οποίας ήταν οπαδός απο μικρό παιδί και παρέμεινε ακόμα και όταν οι άνεμοι τον έφεραν σε άλλα λιμάνια. 


Από την πρώτη κιόλας σεζόν με τα κιτρινόμαυρα ξεχώρισε και μαζί με τον συνοδοιπόρο Νίκο Χατζή ήταν πραγματική όαση σε μία προβληματική χρόνια για τον Δικέφαλο. Και μετά ήρθε ο Ιωαννίδης, ο Ίβκοβιτς και ο φοίνικας αναγεννήθηκε απο τις στάχτες του. 


Κύπελλα Ελλάδος, Φάιναλ Φορ, Κύπελλο Σαπόρτα αλλά κυρίως το πρωτάθλημα του 2002 με την επική ανατροπή απέναντι στον Ολυμπιακό. Το ξέσπασμα του Μιχάλη όταν σήκωσε το τρόπαιο του πρωταθλητή, δεν ήταν μόνο αποτέλεσμα της απεριόριστης χαράς αλλά και μίας απάντησης προς αυτούς εντός ΑΕΚ που τον κατηγόρησαν πως είχε "πουλήσει" το πρωτάθλημα στους Ερυθρόλευκους. Κάτι έσπασε μέσα του τότε, αισθάνθηκε προδομένος και μετά απο 7 χρόνια με τα κιτρινόμαυρα, έφυγε για να μην ξαναγυρίσει ποτέ. 


Θα ακολουθήσει η περιπλάνηση σε ολόκληρη τη μπασκετική Ευρώπη με Ισπανία και Ιταλία να τον κερδίζουν είς διπλούν με Μπαρτσελόνα και Σεβίλλη για τους Ίβηρες, με Σιένα, Κρέμονα και Ρόμα για τους γείτονες.


Πέρασε και μια βόλτα απο την Τουρκία με την Εφές, είπε oui στους Γάλλους της Λε Μαν αφού ενδιάμεσα φόρεσε ξανά κιτρινόμαυρα αλλά του Άρη αυτή την φορά, πήγε στην Ελβετία και στη μαρτυρική Κύπρο και τελικά σαν τον Οδυσσέα που επιστρέφει στην Ιθάκη του μετά απο είκοσι χρόνια με γκριζαρισμένους πια κροτάφους, έκλεισε την τεράστια καριέρα του στα γνώριμα χωράφια της Α2 με τον Φάρο Κερατσινίου.


Οποιοδήποτε αφιέρωμα γραφόταν για τον Μιχάλη Κακιούζη, θα ήταν ελλιπές αν δεν περιείχε το κεφάλαιο εθνική ομάδα. Πιστός στρατιώτης της απο τα μικράτα του, ο Μιχάλης ήταν βασικότατο στέλεχος της χρυσής εκείνης γενιάς και ευτύχησε να την υπηρετήσει και ως αρχηγός της, τιμή που δικαίως του απονεμήθηκε. Γιατί αρχηγός σημαίνει μπροστάρης, σημαίνει ηγέτης, σημαίνει πίστη στις δυνατότητες της ομάδας.


Και ο Μιχάλης πάντα πίστευε στην εθνική ακόμα και όταν τα αποτελέσματα δεν ήταν αυτά που επέτρεπαν τόση αισιοδοξία. Όπως τότε που η Γαλανόλευκη υπέστη τρεις ήττες στα φιλικά πριν απο το Ευρωμπάσκετ του Βελιγραδίου και συγκέντρωσε τα πυρά του τύπου με την κριτική να είναι σκληρή.Ο Μιχάλης ρωτήθηκε για το τι μπορούμε να περιμένουμε και η απάντηση του ήταν αξία λόγου ενός πραγματικού αρχηγού. "Το χρυσό μετάλλιο" είπε χωρίς πολλά πολλά και μερικές εβδομάδες αργότερα φάνηκε συνεπέστατος στην "προφητεία" του υψώνοντας στον ουρανό του Βελιγραδίου το βαρύτιμο τρόπαιο του πρωταθλητή Ευρώπης. 


Αρχηγός και ουσιαστικός και στο έπος της Σαϊτάμα όταν πέτυχε 15 αθόρυβους πόντους στον ημιτελικό και ήταν ο καλύτερος παίχτης μας στον τελικό με 17.


Αν κάνουμε τον τελικό απολογισμό της παρουσίας του Μιχάλη Κακιούζη στο ελληνικό μπάσκετ, θα δούμε πως η ουσία ήταν αυτή που χαρακτήριζε το παιχνίδι του. Σε ένα άθλημα σαν το μπάσκετ όπου τα φυσικά προσόντα χαρίζουν ένα πλεονέκτημα, ο Κακιούζης απέδειξε πως το μυαλό μπορεί να κάνει την διαφορά. 


Το μπάσκετ διαρκώς εξελίσσεται και ο Μιχάλης ήταν ίσως ένας εκ των τελευταίων παιχτών και όχι αθλητών, γνωρίζοντας άριστα πως να εκμεταλλεύεται την θέση του και την αδυναμία του αντιπάλου. Η έφεση του στο επιθετικό ριμπάουντ ήταν εκπληκτική, σε σημείο να αναρωτιέσαι αν έχει μαγνήτες στα χέρια, οι κινήσεις του στο low post ιδανικές, το μακρινό του σουτ εγγύηση. 


Ένας παίχτης, αγαπημένος των προπονητών ίσως γιατί ήταν ο ίδιος προπονητής μέσα στο γήπεδο. Αλλά πάνω απο όλα ο Μιχάλης Κακιούζης ήταν ο μεγάλος αρχηγός. Χρόνια πολλά Μιχάλη, καλημέρα μπασκετόφιλοι...


Antreas Tsemperlidis

Πολιόχνη Λήμνου.

. Ανεσκάφη από την Ιταλική αρχαιολογική σχολή. Πρόκειται για μια κανονική πόλη της πρώιμης νεολιθικής εποχής, της 5ης πχ. Χιλιετίας. Πέραν του γενικότερου αρχαιολογικού ενδιαφέροντος που παρουσιάζει, διαθέτει το πρώτο βουλευτηριο της ιστορίας, μια μεγάλη αίθουσα στην οποία συγκαλούνταν και συσκέπτονταν οι κάτοικοί της. Βρέθηκαν τουλάχιστον τρεις γραμμές καθισμάτων και φυσικά, η έδρα, το βήμα στο οποίο ανέβαιναν οι ομιλητές. Ένα παγκόσμιο αρχαιολογικό εύρημα, διεθνώς γνωστό και παντελώς άγνωστο στους σημερινούς Έλληνες...




Άποψη...

 


Η μάχη του Αλή Βεράν – 17 Αυγούστου 1922

( Περιγραφή από τον Χρήστο Σπανομανόλη που έλαβε μέρος σ’αυτήν την μάχη, από το βιβλίο του «Aιχμάλωτοι των Τούρκων», σελ. 56-79)


…εξαντλημένοι, καταπονημένοι, φτάσαμε στη τραγική κοιλάδα του Αλή Βεράν, στην κοιλάδα του θανάτου. Τι είναι το Αλή Βεράν; Μικρό χωριό της επαρχίας Κιουταχείας της Μικράς Ασίας, της ελληνικής περιοχής. Κάθε σπιθαμή εδάφους είναι ποτισμένο με αίμα ελληνικό, μαρτύρων και ηρώων, κείμενον επί της οδού που συνδέει την Κουτάχεια με τον σιδηροδρομικό σταθμό του Τομλού Μπουνάρ. Εδώ στο Αλή Βεράν στις 17 Αυγούστου 1922 δόθηκε μια άνισος μάχη μεταξύ πολυαρίθμων μονάδων του Τουρκικού στρατού με ολιγάριθμες μονάδες του Ελληνικού και με αναλογίαν ένα προς οχτώ. Εκτός της ονομαστής μάχης του Αλή Βεράν, μάχης της κοιλάδας του θανάτου, ωνομάσθη από τους Τούρκους μάχη του Αρχιστρατήγου, γιατί την μάχην την διηύθυνεν εκ μέρους των Τούρκων ο ίδιος ο Μουσταφά Κεμάλ…



…εδώ στο Αλή Βεράν είχαν συγκεντρωθεί το πρωί της 17ης Αυγούστου 1922 οκτώ πλήρεις τουρκικές Μεραρχίες πεζικού (61η, 16η, 17η, 11η, 5η, 3η, 23η) και τρεις ακόμα μεραρχίες ιππικού με μεγάλην υποστήριξιν πυροβολικού.


Ενώ ο στρατηγός Τρικούπης διέθετε τα υπολείμματα πέντε Ελληνικών μεραρχιών μαχίμων, δυνάμεων τεσσάρων περίπου συνταγμάτων πεζικού και μερικές ορειβατικές πυροβολαρχίες. Την παραμονήν, την 16ην Αυγούστου 1922, δώσαμε από το πρωί, όλην την ημέραν φονικωτάτη μάχη παρά το Χαμουρκίοϊ, που διήρκεσε ως αργά το βράδυ. Μετά από μικράν ανάπαυλαν, όλη τη νύκτα εκάναμε εξαντλητική πορεία μέσα σε πυκνά δάση και ποτάμια και εφθάσαμε το πρωί της 17ης Αυγούστου στο χωριό Σάλκιοϊ με την ιδέα πως θ’αναπαυθούμε χωρίς να ξέρωμε βέβαια τι μας περίμενε, και ότι αυτή τη μέρα θα δίναμε τη μεγαλύτερη και φονικώτερη μάχη όπου έδωσεν ο Ελληνικός στρατός στη Μικρά Ασία !


Είχαμε τέσσερις νύκτες να κοιμηθούμε, ήμαστε νηστικοί, εξαντλημένοι, αλλ’όμως παρ’όλα αυτά μία θεία δύναμις μας έδινε κουράγιο, μας τροφοδοτούσε μ’ανεξάντλητες δυνάμεις τα αποθέματα των οποίων κι εμάς όλους μας εξένιζαν. Σ’αυτή τη σωματική και ψυχική κατάσταση μας βρήκε η 17η Αυγούστου 1922.


Στις έξι το πρωί έφθασε στο Σάλκιοϊ με τα επιτελεία Α΄ και Β΄ Σώματος Στρατού και ο στρατηγός Τρικούπης, σοβαρός, σιωπηλός, με πλήρες αίσθημα ευθύνης και αυτοσυγκεντρώσεως. Διέταξε ανασύνταξιν και οι αξιωματικοί μας ειδοποίησαν, ότι όχι μόνον δεν προέβλεπαν ανάπαυσι, αλλά και σύμφωνα με τις πληροφορίες που είχαν, ήμαστε σχεδόν περικυκλωμένοι από τον εχθρό και επομένως ήμαστε υποχρεωμένοι να δώσουμε τη μεγαλύτερη μάχη που είχε δοθή ποτέ στην Μικρά Ασία…


…άρχισαν οι πρώτες κανονιές των Τούρκων, ενώ από διάφορα σημεία το τουρκικό πεζικό άρχιζε τη δράσι του. Από την διεύθυνσι των πυρών καταλάβαμε ότι ήμαστε περικυκλωμένοι. Οι οβίδες των Σκόντα των 105 πάνω από τα κεφάλια μας έπεφταν καταιγιστικά μαζί με τις μυριάδες σφαίρες του τουρκικού πεζικού. Ακροβολιστήκαμε και περιμέναμε με αγωνία τη διαταγή για την πρώτη εξόρμησι. Και τότε ακούμε τις ιαχές των επερχόμενων Τούρκων «Αλλάχ-Αλλάχ»…


…ο λοχαγός μας είχε διατάξει στη κρίσιμη αυτή ώρα : - Δεν θα πυροβολήση κανείς πριν δώσω το σύνθημα. Προσέξτε θα τους αφήσωμε να πλησιάσουν κι εγώ θα σας διατάξω πότε θα επιτεθούμε. «Αλλάχ-Αλλάχ», όλο και πιο δυνατά τ’ακούγαμε. Που όμως υπομονή εμείς.


-Εφ’όπλου λόγχη ! ακούγεται φοβερή και τρομερή η φωνή του λοχαγού μας. Κλακ, κλακ οι λόγχες στη θέσι τους. Και τότε με το σάλπισμα «Προχωρείτε, προχωρείτε» ξαφνιάσαμε τους Τούρκους. Γίνεται κακό μεγάλο. Χαλασμός κόσμου. Με τον αιφνιδιασμό μας και με τις βροντώδεις πολεμικές κραυγές «Αέραα!» σταματήσαμε τους Τούρκους, σταμάτησε και το «Αλλάχ-Αλλάχ». Έπαψε το πυροβολικό και αρχίζει ο αγώνας της λόγχης σώμα με σώμα. Μετά από μεγάλη αντίσταση και πείσμα των Τούρκων τους παίρνομε φαλάγγι. Πατούμε επάνω σε σκοτωμένους Έλληνες, Τούρκους, σε τραυματίες. Που και που αγκαλιασμένοι κάτω νεκροί Τούρκοι και Έλληνες. Προς στιγμήν απέτυχε η προσπάθειά τους και αποσύρονται με μεγάλες απώλειες. Περιγραφή της μάχης με τη λόγχη σώμα με σώμα είναι ανατριχιαστική, γιατί είναι απάνθρωπη. Ξεπερνά κάθε όριο ψυχικής αντοχής…


…πλησιάζουν πάλι οι Τούρκοι. Νέα διαταγή : Ανεφοδιασμός, ακροβολισμός και έτοιμοι προς έφοδον. Είναι ακόμη 9 το πρωί. Παύει το πυροβολικό των Τούρκων άρα ετοιμάζονται πάλι για έφοδο. Πριν γίνη ο ακροβολισμός μας συγκέντρωσε ο λοχαγός με δεμένο τώρα το αριστερό του χέρι, από τραύμα. Πήρε εκείνο το ύφος του σεμνοπρεπούς ήρωα και μας μίλησε για δεύτερη φορά.


-Παιδιά μου, έτσι σας θεωρώ όλους παιδιά μου. Ετιμήσατε τα ελληνικά όπλα. Κανείς μα κανείς στρατός δεν θα πολεμούσε με τέτοια εξάντλησι όπως πολεμήσαμε προ ολίγου εμείς. Είχαμε θυσίες. Ας είναι αιωνία η μνήμη των αθανάτων νεκρών μας. Εδώ στα άγια κι αιματοποτισμένα χώματα των σκλαβωμένων αδελφών μας που ελευθερώσαμε, η δόξα τους στεφανώνει. Σας το λέγω και πάλι να το ξέρετε. Είμεθα γύρω-γύρω κυκλωμένοι από τους Τούρκους. Ίσως το βράδυ όσοι επιζήσουν να επιχειρήσουν σπάσιμο της γραμμής των Τούρκων. Τώρα μας περιμένουν πολύ δύσκολες ώρες, μεγάλες δοκιμασίες. Δε θ’αφήσουμε τους Τούρκους να μας σφάξουν ! Θα πολεμήσομε μέχρι τελευταίας ρανίδας του αίματός μας, θα πολεμήσωμε για την τιμή των ελληνικών όπλων…


…τώρα βάλλουν πάλι οι Τούρκοι με τα κανόνια. Τα κανόνια σκάβουν γύρω μας τη γη. Δεν αφήνουν τίποτε όρθιο. Αυτοκίνητα, κάρα, στρατιώτες, υποζύγια, τινάζονται όλα στον αέρα και πέφτουν κάτω, κορμιά μισά, κεφάλια, πόδια, άλογα σε κομμάτια, μέρη αυτοκινήτων. Μία οβίδα παίρνει και τα δυο πόδια ενός πυροβολητή μας. Και δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο να βλέπη κανείς το μουλάρι του στρατιώτη να γλείφη τις πληγές του τραυματία. Και τα ζώα ακόμη έχουν συναίσθηση του χρέους και προσφέρουν τις υπηρεσίες των. Γίνονται πρόχειρα χειρουργεία. Μέσα στο κακό διακρίνω τον υπίατρο Μαρσέλλο να προσφέρη τις πρώτες βοήθειες…


…εμπρός να περιγράψεις τη μάχη σώμα με σώμα, στήθος με στήθος και το τελευταίο ! Στα χέρια. Κι αυτό να επαναλαμβάνεται την ίδια μέρα από το πρωί έως το βράδυ…

Σπάνια φωτογραφία σύλληψης Βούλγαρου κατασκόπου από άντρες της Χωροφυλακής το 1913

 Σπάνια έγχρωμη φωτογραφία που παρουσιάζει δύο χωροφύλακες να έχουν συλλάβει το 1913 στην Μονή της Μεγίστης Λαύρας στο Άγιο Όρος Βούλγαρο κατάσκοπο, και τον οποίο έχουν δέσει πισθάγκωνα, ενώ να επισημάνουμε πως η φωτογραφία είναι τραβηγμένη από Γάλλο περιηγητή (δωρεά κ.Ιουλίας Πελεκάνου).



Πηγή Ιστορικός συλλέκτης Βέροιας

Το κυνήγι της Δόξας, του Νίκου Τσιφόρου. Ραδιοφωνικό θέατρο

 Αγαπητοί φίλοι, η Πολιτισμική Διαδρομή συνεχίζει την παρουσίαση των αυτοτελών επεισοδίων από το έργο του Νίκου Τσιφόρου Τα παιδιά της Πιάτσας παρουσιάζοντας σας απόψε το Κυνήγι της Δόξας.




 

Η υπόθεση:

Τον πλούτο εμίσησαν, τη δόξα ουδής. Ο Ζαφείρης Σοροπάκιας είχε κάνει καραμέλα την παραπάνω έκφραση. Ο πατέρας του Ζαφείρη είχε έναν αραμπά και έκανε μεταφορές, κονόμαγε δέκα τάληρα αλλά δεν του έφταναν καθότι είχε έξι παιδιά και του άρεσε το τσούζει.

Ο Ζαφείρης πίστευε ότι μόνο με την παρανομία θα βρει προκοπή. Ήθελε να βρει γυναίκα της προκοπής και να κάνει Μπαμ. Τέτοιες  γυναίκες τον κορόιδευαν. Μια μέρα όμως κερδίζει απότομα λεφτά στον ιππόδρομο, γνωρίζει τη Δήμητρα που τη λέγανε Σούζη και ερωτεύεται φουλ!

Η Σούζη όμως θέλει ένδοξο άνδρα και εδώ ξαναθυμάται την παρόλα με το ρητό ¨τη δόξα κλπ¨, το λοιπόν έβαλε μπροστά να δοξασθεί…

 

Πρόκειται για ανεκτίμητης ηθογραφικής αξίας διηγήματα που μας παρουσιάζουν ¨λουμπέν¨ μορφές μιας άλλης εποχής.

Απαγγέλει ο Γιάννης Μποστατζόγλου.

Μουσικές Στίξεις: Δημήτρης

Αρσενόπουλος

Τεχνικός Ήχου: Τάσος Μπακασιέτας

Φωτογραφίες: Άγγελος Μίχας

Παραγωγή: Γιώργος Ευσταθίου


Η μεταφορά έγινε από το κανάλι Stavros M:



Ο Πιτ Παπαχρόνης...

 Καλημέρα μπασκετόφιλοι...


Από την φουρνιά των Ελληνοαμερικανών που ήρθαν στην πατρίδα των γονέων τους την δεκαετία του 80, ένας από αυτούς που ξεχώρισαν όχι απαραίτητα εξαιτίας των μπασκετικών του προσόντων, ήταν ο Πιτ Παπαχρόνης που σήμερα γιορτάζει τα 54α γενέθλια του. Με κορμί που παρέπεμπε σε body builder, ο Παπαχρόνης παρέα με τον ξαδερφο του Κρις Παπασαραντου ακολούθησαν το αντίθετο δρομολόγιο απο αυτό των προγόνων τους και ήρθαν στην Θεσσαλονίκη και τον ΠΑΟΚ θέλοντας να κάνουν καριέρα ως μπασκετμπολίστες.



Από την πρώτη στιγμή ο Πιτ έγινε ο αγαπημένος της ασπρόμαυρης εξέδρας που έβλεπε έναν άτεχνο αλλά πολύ δυνατό και παθιασμένο power forward να τα δίνει όλα στο παρκέ, ρίχνοντας μπόλικο ξύλο στην άμυνα και στην επίθεση να πετυχαίνει μερικούς εύκολους πόντους, συνήθως σε κοντινή απόσταση απο το καλάθι αφού το σουτ του δεν ήταν και για σεμινάριο ( η μηχανική του ήταν περίεργη σαν να υψώνεται ένας γερανός).


Συγκεκριμένος ήταν ο ρόλος του Παπαχρόνη στον Δικέφαλο του Βορρά και ήταν εξαιρετικός σε αυτόν.Με τον ΠΑΟΚ κατέκτησε το Κυπελλούχων το 91 και το πρωτάθλημα το 92 αλλά ήδη ο Ίβκοβιτς είχε πάρει την απόφαση να τον τελειώσει απο την ομάδα, όταν σε μία ομιλία του ο Πιτ συνελήφθη κοιμώμενος.


Και έτσι έγινε με τον παίχτη να αλλάζει γειτονιά και να μετακομίζει απο το Αλεξάνδρειο στο Ιβανώφειο ως αντάλλαγμα για τον Χρήστο Τσέκο τον οποίο ειρήσθω εν παρόδω είχε φιλοδωρήσει με μία μεγαλοπρεπέστατη αγκωνιά κατά την διάρκεια ενός αγώνα μεταξύ του ΠΑΟΚ και του Ηρακλή.Στον Γηραιό ο Παπαχρόνης βρήκε την μπασκετική του Ιθάκη και ειδικά την περίοδο 94-95 στο ημίψηλο σχήμα που λανσάρισε ο Σούμποτιτς  ως παρτενέρ του Γουόλτερ Μπέρι.


Αποχωρώντας απο τον Ηρακλή το 1996 φόρεσε ξανά την φανέλα με τον Δικέφαλο, της ΑΕΚ αυτή τη φορά ρίχνοντας και πάλι μπόλικο ξύλο στις δύο ρακέτες και δίνοντας ανάσες στο βασικό δίδυμο ψηλών των Αλεξάντερ και Λάρσεν.Ο δυναμισμός του έφτασε μέχρι και την Κρήτη παίζοντας για έναν χρόνο στο Ηράκλειο και τελικά έριξε αυλαία το 2000 με την φανέλα του Αμαρουσίου.


 


Ένας πολύ γυμνασμένος μπασκετμπολίστας που έκανε καριέρα με τα σωματικά του προσόντα, ο Πιτ Παπαχρόνης ίσως να έβρισκε θέση στο ρόστερ μιας ομάδας ακόμα και σήμερα ως ένας undersized σέντερ συγκεκριμένων αγωνιστικών χαρακτηριστικών με κυρίαρχα στοιχεία το το πάθος και την δύναμη. Ένας Robocop του μπάσκετ...


Antreas Tsemperlidis

Ο Πύργος του Νελ, του Αλέξανδρου Δουμά (πατρός). Ραδιοφωνικό θέατρο

  Αγαπητοί φίλοι απόψε θα σας παρουσιάσω το έργο του Αλεξάνδρου Δουμά (πατρός) "Ο Πύργος του Νελ", ένα έργο που γράφτηκε το 1832, ...