ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ‘’ΤΣΕΠΗΣ’’ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚΗΣ ΧΩΡΟΦΥΛΑΚΗΣ (1971-1972).

ΑΡΙΣΤΕΡΑ ημερολόγιο τσέπης της ‘’Ελληνικής Βασιλικής Χωροφυλακής’’ για το έτος 1971, και ΔΕΞΙΑ ημερολόγιο τσέπης της ‘’Ελληνικής Βασιλικής Χωροφυλακής’’ για το έτος 1969 που εμφανίζει τις Παιδικές Κατασκηνώσεις της Χωροφυλακής.


Πηγή Ιστορικός συλλέκτης Βέροιας

Ελληνικά Χριστούγεννα, Γεράσιμου Λουκάτου. Ραδιοφωνικό θέατρο

Αγαπητοί φίλοι καλησπέρα σας και Χρόνια Πολλά!




Σήμερα ανήμερα των Χριστουγέννων θα σας παρουσιάσω ένα σπάνιο μικρό ηχητικό θεατρικό ντοκουμέντο.

Το έργο μας μεταφέρει σε ένα επαρχιακό χωριό της δεκαετίας του 60 και μας παρουσιάζει τα ήθη και τα έθιμα της εποχής.

Καλικάντζαροι, νόστιμα γλυκά, κάλαντα και απολαυστικοί διάλογοι από αξέχαστους ηθοποιούς μας μεταφέρουν πολλές δεκαετίες πίσω...

Η μεταφορά έγινε από το Glob TV:



 

Καλές Γιορτές!!!

Χρόνια πολλά!

Καλά Χριστουγεννα σε όλους!! 



 

ΟΙ ΣΚΑΛΙΚΑΝΤΖΑΡΟΙ-Αποβιβάζονται στη Σκιάθο...

 ΟΙ ΣΚΑΛΙΚΑΝΤΖΑΡΟΙ.
24-12 Παραμονές Χριστουγέννων και οι Καλικάντζαροι ετοιμάζονται να βγουν από τα έγκατα της γης και να επιτεθούν στον πάνω κόσμο.



Απόσπασμα από την παράδοση των Σκιαθιανών...

Από την πρώτη μέρα του σαραντάημερου ετοιμάζουν τα σκαλικαντζούρια το καράβι τους για να ΄ρθουν στο νησί. Την πρώτη μέρα κόβουν τα ξύλα στο δάσος και τα ετοιμάζουν , και ακούονται οι κούφιοι χτύποι που καρφώνουν τα μαδέρια.

 Όταν κοντεύουν τα Χριστούγεννα , το πισσώνουν , το καλαφατίζουν και την τελευταία ημέρα το ρίχνουν στον γιαλό. 

Έρχονται τη νύχτα του Χριστού, και από τότες ως τα Φώτα, κανείς δεν τολμά να βγει τη νύχτα στους δρόμους, γιατί θα τον πειράξουν , ούτε κανένα κορίτσι να κάμει νυχτέρι με το λυχνάρι , γιατί ο σκαλικάντζαρος από τον καπνολόγο επάνω κυνηγάει το φως , και η κόρη που δουλεύει θα βουβαθεί ή θα σακατευτεί.

 Και την παραμονή των Φώτω, γέροι άντρες , γυναίκες παιδιά , όλη η φαμίλια των σκαλικαντάρων , όπου φύγει φύγει. Φοβούνται μη τους προφτάσει ο παπάς με τον αγιασμό και τους ζεματίσει , γιατί θαρρούν πως η παπαδιά έχει θερμό τον αγιασμό, και ακολουθεί τον παπά που κρατεί τον σταυρό.

 Οι γέροι αργά αργα λέν στους άλλους με τη χοντρή φωνή τους , για να τους παρακινήσου ν να τρέξουν.

Φεύγετε να φεύγουμε
Να παπάς με το σταυρό
Παπαδιά με το θερμό .

Και όταν οι μεγάλοι , ακούγεται και η φωνή του μικρότερου παιδιού , που έμεινε πίσω γιατί δεν πρόφτασε να δέσει το τσαρουχάκι του , και τους φωνάζει:
«Καρτέρι κι εμέ να βάνω το τσαρ’ χάκι μ’ !
ΣΚΙΑΘΟΣ

Χειμερινό τζόκεϋ ΜΑΤ χωροφυλακής

 Χειμερινό πηλήκιο (τζόκεϊ) υπηρεσίας της ‘’Ελληνικής Χωροφυλακής’’ το οποίο έφεραν όσα στελέχη υπηρετούσαν μετά το 1975 έως και το 1984 στις ‘’Μηχανοκίνητες Μονάδες’’ και στα ‘’Μ.Α.Τ.’’(δωρεά Αντωνίου Ντόντου Μοιράρχου ε.α.).


Πηγή Ιστορικός συλλέκτης Βέροιας

Θα σε δώ στην κόλαση γλυκιά μου, του Βασίλη Δανέλλη. Ραδιοφωνικό Θέατρο

  Αγαπητοί φίλοι καλησπέρα σας και καλές γιορτές.  Απόψε θα σας μεταφέρω στη σκοτεινή ατμόσφαιρα του μπαρ-τζαζ "Blue Hell" και θα σας παρουσιάσω το έργο του Βασίλη Δανέλλη "Θα σε δω στην κόλαση γλυκιά μου" σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά. Πρόκειται για ένα από τα πέντε έργα που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ (μεταξύ άλλων) επανεκκίνησης ραδιοφωνικού θεάτρου, "Αθηνών και Επιδαύρου" το 2020.



  Το έργο αποτελεί ραδιοφωνική διασκευή ενός νουάρ διηγήματος του συγγραφέα έργων αστυνομικής λογοτεχνίας Βασίλη Δανέλλη, του οποίου ο αρχικός τίτλος ήταν "Εις το επανειδείν γλυκιά μου" και δημοσιεύθηκε στη σειρά "Ελληνικά εγκλήματα" των εκδόσεων Καστανιώτη. Είναι μια ιστορία που διαδραματίζεται στη σημερινή Αθήνα. 

 Τι είναι όμως το φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου; Θέατρο, χορός, μουσική, εικαστικά, δράσεις σε όλη την πόλη, συνθέτουν ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα, που περιλαμβάνει ελληνικές και διεθνείς παρουσίες. (culturenow).


Η υπόθεση:

  Η ακαταμάχητη Αλεξάνδρα, που εργάζεται στην υποδοχή του μαγαζιού, ακροβατεί ανάμεσα στο φλερτ του επιχειρηματία Δημήτρη Σίμογλου και του συνεσταλμένου νεαρού Μάριου. Και οι δύο τη διεκδικούν και συγκρούονται για να την κατακτήσουν. 

  Μόνο αφού η Αλεξάνδρα υποκύψει στο φλερτ του Σίμογλου, αποκαλύπτονται και τα πραγματικά της κίνητρα. Η συμπαθής, κατά τα άλλα, ηρωίδα δεν είναι παρά μια συστηματική και αδίστακτη εκβιάστρια. Πολύ γρήγορα, όμως, φαίνεται πως έχει υπερεκτιμήσει τις δυνάμεις της και οδηγείται σε μια παγίδα.

  Ανακαλύπτει πως οι άνθρωποι που θεωρούσε συμμάχους της είναι τελικά εχθροί και παλεύοντας αγωνιωδώς να ξεφύγει, έρχεται αντιμέτωπη με την απόλυτη φρίκη. (lifo.gr)





Και άλλα στοιχεία για το έργο:

  Το έργο είναι βασισμένο σε ένα διήγημα που σαφώς κινείται στη σφαίρα της αμερικάνικης εγκληματολογικής λογοτεχνίας, με έμφαση στην ατμόσφαιρα και τον αφηγητή. Η ατμόσφαιρα είναι αυτή που τελικά καθηλώνει τον ακροατή ή αναγνώστη, μια ατμόσφαιρα που συνδυάζει με επιτυχία την τζαζ μουσική με το έργο (κάτι που σίγουρα δεν είδαμε στο προηγούμενο έργο που παρουσιάσαμε το Σεπτέμβριο, στον Ξένο Αθηνάς Κακούρη), με  φόντο, το σκοτεινό περιβάλλον του τζαζ κλαμπ Bar Hell. Η πρωτότυπη  και όχι συνηθισμένη σε εμάς τζαζ μουσική δένει απόλυτα με αυτό το σκοτεινό και τρομακτικό έργο.

  Όπως σημειώνει ο Γρηγόρης Ιωαννίδης για το έργο: "Είναι μια κάπως αυστηρή φορμαλιστική λογοτεχνία με λίγα -μα και γι’ αυτό άκρως ενδιαφέροντα- περιθώρια ευελιξίας εκ των έσω. Όπως γίνεται για παράδειγμα εδώ, στο «Καλωσόρισες», όπου ο τυπικός αφηγητής μετατρέπεται σταδιακά από ντετέκτιβ στον θύτη και το θύμα της ίδιας πλοκής, πάντα εντός του δεδομένου πλαισίου του είδους, που επιβάλλει αισθησιασμό, άφθονο κυνισμό και την περιρρέουσα μέθη της παρακμής".

  Η πρωταγωνίστρια του έργου (Αλεξάνδρα) είναι η μοιραία γυναίκα που εξιστορεί τα γεγονότα από την πλευρά του θύτη-θύματος (και μάλιστα κατά τη διάρκεια μιας εξομολόγησης, που κάνει για πρώτη φορά σε ένα Ιερωμένο). Είναι η σαγηνευτική γυναίκα-δηλητήριο (δουλεύει στο μπαρ ως σερβιτόρα), το έξυπνο "πουλί" της νύχτας που τελικά μπλέκετε σε ένα επικίνδυνο δίχτυ με φρικτά αποτελέσματα. Έχει σίγουρα υπερεκτιμήσει τις δυνατότητες της με συνέπεια να οδηγηθεί σε παγίδα. Η Αλεξάνδρα όμως παρά το δολοπλόκο μυαλό της είναι συμπαθής και εν τέλει επιβιώνει πληρώνοντας το τίμημα της πράξης της μα το ίδιο νόμισμα. Το έργο είναι ένα ψυχογράφημα της Αλεξάνδρας.

 

Η Άλκηστης υποδύεται με επιτυχία το ρόλο της Αλεξάνδρας

 

  Η ψυχολογική και σωματική βία καθώς και οι περιγραφές των κόσμων του θηλυκού και του αρσενικού "κυνηγού" αναπτύσσονται με επιτυχία από το συγγραφέα στο κείμενο και από τους ερμηνευτές στη σκηνή. Η εξέλιξη του έργου προκαλεί ρίγος (κυρίως όμως από την ατμόσφαιρα). Στο τέλος ο Δανέλλης ανατρέπει τα μοτίβα, με μαεστρία, σύμφωνα πάλι με το Γρηγόρη Ιωαννίδη, που μέχρι εκείνη τη στιγμή επένδυε η προσληπτική μας αφέλεια. Η αναπάντεχα μεγάλη ανατροπή στο φινάλε κόβει την ανάσα του ακροατή, που αφήνει τελικά το έργο ταραγμένος.

  Κατά την άποψη μου το έργο ήταν το καλύτερο από τα πέντε που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ, η νουάρ ατμόσφαιρα, οι ερμηνείες των ηθοποιών και η τζαζ μουσική παρασύρουν και σαγηνεύουν τον ακροατή. Στο υπόγειο μπαρ τζαζ κάθε άνθρωπος μπορεί ίσως να βρει στοιχεία από το δικό του υπόγειο...


Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς

 Με τους: Στέλλα Βογιατζάκη, Πολύδωρο Βογιατζή, Aκύλλα Καραζήση, Δημήτρη Μπίτο, Άλκηστη Πουλοπούλου, Άντα Πουράνη, Χάρη Φραγκούλη

 Μουσική σύνθεση: Θοδωρής Οικονόμου 

Παίζουν οι μουσικοί: Κίμωνας Καρούντζος (κοντραμπάσο), Θοδωρής Κότσιφας (κιθάρα), Aλέξανδρος-Δράκος Κτιστάκης (ντραμς), Θοδωρής Οικονόμου (πιάνο), Ανδρέας Πολυζωγόπουλος (τρομπέτα) Φωνητικά: Αλεξάνδρα Λέρτα 


Ο Ανδρέας Πολυζωγόπουλος


Η πρεμιέρα έγινε την Τρίτη 22/12 στο lifo.gr και στην ιστοσελίδα του Φεστιβάλ Αθηνών


Η Στέλλα Βογιατζάκη 


Το έργο μπορείτε να το ακούσεται εδώ:

https://www.lifo.gr/podcasts/radio-plays/radio-plays-kalosorises-stin-kolasi-glykia-moy


Πηγές:

https://www.culturenow.gr/tag/festival-athinon-kai-epidayroy/

https://www.culturenow.gr/stella-vogiatzaki-anakalyptontas-ti-mageia-toy-radiofonikoy-theatroy/

https://www.lifo.gr/podcasts/radio-plays/radio-plays-kalosorises-stin-kolasi-glykia-moy

https://tvxs.gr/news/theatro/radiofoniko-theatro-me-kommeni-tin-anasa-kalosorises-stin-kolasi-glykia-moy

greekfestival.gr/open-plan-radio-plays-triti-15-12-stis-17-00-kalosorises-stin-kolasi-glykia-moy/

https://www.efsyn.gr/tehnes/theatro/276292_gynaika-dilitirio-se-tzaz-istories

Η δύναμη του Παραμυθιού. Ηρώ Ντιούδη

  Τα παραμύθια δεν είναι μόνο ψυχαγωγία για τα παιδιά, αλλά και ο πιο άμεσος τρόπος για να οδηγηθούν με ασφάλεια στην ωριμότητα, υποστηρίζει...