Προπαγάνδα

Τούρκικη προπαγανδιστική αφίσα για την εισοδο των ελληνικών στρατευμάτων στην πόλη της Σμύρνης και υποτιθέμες βιαιοτητες
των Ελλήνων.

Εξαιρετικό επί χάρτου αποτυχημένο στην πράξη.

Το σχέδιο κατάληψης της Άγκυρας, την έμπνευση του οποίου ακόμη δεν γνωρίζουμε με ακρίβεια ποιος είχε, εκπονήθηκε τον Ιούλιο του 1921 από την διοίκηση της Στρατιάς Μ. Ασίας , προέβλεπε την επίτευξη ενός εντυπωσιακού ελιγμού με ταυτόχρονη επίθεση νότια και νοτιοανατολικά της κύριας γραμμής Άμυνας του τουρκικού στρατού η οποία ηταν αναπτυγμένη κατά μήκος του ποταμού Σαγγάριου και ανατολικά αυτού.


 Ο Ε.Σ  εφάρμοσε κατά γράμμα το σχέδιο και αφού πέρασε τον Σαγγάριο όντως επιτέθηκε με απαράμιλη ορμή από τις προβλεπόμενες από το σχέδιο θέσεις.

Ήταν όμως αδύνατο να μην γίνει αντιληπτή η πρόθεση του Ε Σ. από τους αντιπάλους του καθώς η διέλευση της Στρατιάς πραγματώνονταν δια μέσου εχθρικών περιοχών εντός των οποίων ήταν ανεπτυγμένο ένα τεράστιο δίκτυο κατασκοπείας. Η εικόνα που δίνονταν στο τουρκικό Επιτελείο ηταν άμεση και σαφής .



Οι Τούρκοι επομένως γρήγορα αντιλήφθηκαν τις προθέσεις της Στρατιάς και αναδιάταξαν την κύρια γραμμή Άμυνας τους μεταφέροντας την απέναντι από την κατεύθυνση της Στρατιάς. Τους ήταν αρκετά εύκολο καθώς είχαν να καλύψουν μικρές αποστάσεις σε αντίθεση με τον Ε Σ. που επιχειρούσε μεγάλους και επίπονους  ελιγμούς. Ταυτόχρονα η μορφολογία του εδάφους ευνόησε τους Τούρκους δίνοντας τους την ευκαιρία να στήσουν εκ νέου αποτελεσματική άμυνα.  Τα αποτελέσματα είναι γνωστά. Έτσι λοιπόν το σχέδιο Δεν μπόρεσε να υλοποιηθεί πάρα τις μεγάλες Ιστορικές νίκες που πέτυχε ο Ε.Σ. υποχώρησε τελικά προς τα σημεία εκκίνησης του (Εσκι Σεχίρ και Αφιόν Καραχισάρ).


Η νεκρή βασίλισσα, του Ανρί Ντε Μοντερλάν. Ραδιοφωνικό θέατρο

Η Διαδρομή απόψε θα σας ταξιδέψει στην μεσαιωνική Ισπανία παρουσιάζοντας σας το έργο του Ανρί Ντε Μοντελάρ, "Η Νεκρή βασίλισσα".





Η υπόθεση του έργου:

Το πανίσχυρο βασίλειο της Ισπανίας το χειμώνα ταλανίζεται από έναν ισχυρό σεισμό με εκατόμβες θυμάτων, ενώ το καλοκαίρι η ξηρασία και η υπερβολική ζέστη φέρνουν ζημιές στις σοδειές και επιδημία πανούκλας. Όλοι αναζητούν ένα εξιλαστήριο θύμα.Αυλοκόλακες, σύμβουλοι, στρατιωτικοί κλπ προσπαθούν να πείσουν το βασιλιά ότι αιτία του κακού είναι η παράνομη σχέση του γιου του Πέδρο με την Ινές (1520-1555) καθώς ο Πέδρο έχει μόλις χάσει την πρώτη του σύζυγο Κωνστάντζα. Ταυτόχρονα επίκειται και ένας γάμος συμφέροντος για τον γιο του βασιλιά. Ο φόβος εξέγερσης ελοχεύει...

Ο βασιλιάς αποφασίζει ότι ο θρόνος του είναι σημαντικότερος από τον έρωτα του γιου και διατάσσει τρεις έμπιστους του να σκοτώσουν την Ινές.

Πρόκειται για την αληθινή ιστορία της Ινές Ντε Κάστρο, η οποία παντρεύτηκε κρυφά τον Ινφάντη (διοικητή) της Πορτογαλίας Πέδρο, γιο του βασιλιά της Ισπανίας. Η μορφή του βασιλιά Φεράντη είναι κυρίαρχη σε όλο το έργο. Ο βασιλιάς αμφιταλαντεύεται σε όλο το έργο όσον αφορά τη λήψη της απόφασης του για την θανάτωση της Ινές (δήθεν για το καλό του βασιλείου) και η όλη του στάση χαρακτηρίζει τον παραλογισμό και την ασυνέπεια που χαρακτηρίζουν συχνά την ανθρώπινη συμπεριφορά.

Για την ιστορία αξίζει να ειπωθεί ότι ο Πέδρο μόλις πληροφορήθηκε το θάνατο της Ινές εξοργισμένος συγκρότησε δικό του στρατό και ερχόμενος σε ρήξη με τον πατέρα του, προέβη σε εκτεταμένες καταστροφές της ισπανικής ενδοχώρας. Τελικά θα συμφιλιωθεί με τον πατέρα του και θα τον διαδεχθεί μετά το θάνατο του.

Η συνέχεια όμως της ιστορίας θα είναι συγκλονιστική...

Αφότου πέθανε ο πατέρας του, ο Πέδρο άφησε ακόμη μερικά χρόνια να περάσουν μέχρι να σταθεροποιηθεί στο θρόνο. Και ξαφνικά ο βασιλιάς αναζήτησε τους εκτελεστές της συντρόφου του. Τους βρήκε, τους συνέλαβε, τους ξερίζωσε τις καρδιές και τις έφαγε. Από τους τρεις εκτελεστές, μόνο ο ένας γλίτωσε κατά τύχη και αυτό γιατί κατάφερε να διαφύγει στην Ισπανία. 

Στη συνέχεια ο Πέδρο ζήτησε να γίνει η εκταφή και ο γάμος του με την Ινές. Και αφού όλοι προσκύνησαν τη νέα βασίλισσα, κάλεσε τους μεγάλους καλλιτέχνες της εποχής και τους διέταξε να φιλοτεχνήσουν ένα μεγαλοπρεπές επιτάφιο μνημείο στην Αλκομπάσα στο οποίο και θα συναντούσε την Ινές μετά το θάνατό του.

 Το 1367 ο Πέδρο πέθανε στο Στρεμόζ. Σύμφωνα με την επιθυμία του, τον μετέφεραν στην Αλκομπάσα, όπου και θάφτηκε δίπλα στην αγαπημένη του....

Τότε τους βασάνισε και τους εκτέλεσε με βάρβαρο αλλά εξαιρετικά συμβολικό
τρόπο: από κάθε έναν από τους άνδρες που είχαν σκοτώσει την αγάπη της ζωής του, η καρδιά διακόπηκε από το σώμα μέσω της πλάτης του και από τον άλλο τραβήχτηκε η καρδιά έξω από το στήθος. Όλα αυτά συνέβησαν μπροστά από το Βασιλικό Παλάτι, όπου ο Βασιλιάς ήταν σε θέση να παρακολουθήσει την τρομερή σκηνή, ενώ έτρωγε το δείπνο του!


Κριτική:
Οι πρωταγωνιστές θα απογυμνωθούν από τον διάσημο συγγραφέα με τόλμη και θα εκθέσουν τον εαυτό τους όπως ακριβώς είναι στην πραγματικότητα χωρίς να κρύψουν απολύτως τίποτα.Η Ινές, ο Πέντρο, η Ινφάντα, ο βασιλιάς Φερράντε έχουν απογυμνωθεί με μια τόλμη που σπάνια εφαρμόζεται στα ιστορικά πρόσωπα.

Τα ιστορικά πρόσωπα παρουσιάζονται στο θέατρο πότε φουσκωμένα από το σεβασμό του ποιητή, πότε παραμορφωμένα από το μίσος του ή χλωμιασμένα από την υπερβολική του περίσκεψη, προσαρμοσμένα κατά κανόνα σε στενά θεατρικούς σκοπούς, χωρίς πραγματική ψυχολογική αλήθεια...


Χρονολογία Ηχογράφησης 31 Ιανουαρίου 1967
Πρώτη εκπομπή: 17 Φεβρουαρίου 1967
Επαναληπτικές εκπομπές: 29 Μαρτίου 1977, 3 Μαίου 1992
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ Μήτσος Λυγίζος,
ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Σοφία Μιχαλίτση,
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Ιουλία Ιατρίδη,
ΔΙΑΣΚΕΥΗ Κώστας Τύμβιος,
Παίζουν οι ηθοποιοί: Αλίκη Αλεξανδράκη, Γιώργος Μετσόλης, Ντίνος Δουλγεράκης, Καίτη Χρονοπούλου,
Ξένια Καλογεροπούλου, Σταύρος Ρωμανός, Γιώργος Κανδρής, Κώστας Κακαβάς, Σοφία Καπασακάλη, Κόκα
Στυλιανού, Θάνος Κανέλλης, Νάσος Κεδράκας, Κώστας Κοσμόπουλος, Γιώργος Μπάρτης, Νίκος Περέλης,
Γιάννης Καλαντζόπουλος, Λυκούργος Καλλέργης.

Η Ξένια Καλογεροπούλου υποδύεται την Ινές.




Η μεταφόρτωση έγινε από το glob tv:




Πηγές: greekradiotheater, Η μηχανή του χρόνου, greek academic, protoporia.gr,istorialogotechnia.blogspot

ΑΠΑΓΓΕΛΘΗΚΕ ΚΑΠΟΤΕ ΣΤΗ ΣΧ. ΕΥΕΛΠΙΔΩΝ



Απαγγέλθηκε από το διοικητή της Σχ. Ευελπίδων την 06-01-1882 στην πρώτη γιορτή της Άρσης της Σημαίας,και συγκεκριμένα  κατά τη λήξη της γιορτής και αφορά την Ελληνική Σημαία:

Από το βιβλίο του Αντιστράτηγου Ε.Α. Ιω. Ε. ΙΩΑΝΝΙΔΗ , Κωνσταντίνος Ι΄Β , εκδ. Γκοβόστη Αθήνα 1931 σελ 21:


Μήκος της φούστας

Ο δικτάτορας Πάγκαλος στο πλαίσιο της συντηρητικής πολιτικής που εφάρμοσε επέβαλε στις γυναίκες όριο στο μήκος της φούστας που φορούσαν.


Έτσι λοιπόν τα όργανα της τάξης επιδόθηκαν σε καθημερινές μετρήσεις μήκους φουστανιών. (1925)

Βουλγαρόφρωνοι της υπαίθρου εξελληνίζονται στην Αν. Ρωμυλία

Μέχρι το 1885 (έτος της βίαιης προσάρτησης της Ανατολικής Ρωμυλίας από τη Βουλγαρία) οι ελληνικοί πληθυσμοί σχημάτιζαν συμπαγείς νησίδες στους νομούς Βάρνας, Πύργου, Φιλιππούπολης, Χασκόβου και Τατάρ Πάζαρτζικ.




Η ευπορία αλλά και η ισχυρή αφομοιωτική δύναμη της ελληνικής κουλτούρας έδιναν το πολιτισμικό προβάδισμα στην ελληνική μειονότητα. Είναι ενδεικτικό, ότι οι Βουλγαρόφωνοι της υπαίθρου, ερχόμενοι στις πόλεις και εργαζόμενοι στην υπηρεσία των Ελλήνων, έσπευδαν να μάθουν την ελληνική γλώσσα, νυμφεύονταν Ελληνίδες, έστελναν τα παιδιά τους σε ελληνικό σχολείο και:
«ηλλίνιζον ου μόνον καλούντες αυτοί εαυτούς Γραικούς και αισχυνόμενοι να μνημονεύωσι την Βουλγαρικήν των καταγωγήν αλλά και την ελληνικήν γλώσσαν οίκοι και εν τη αγορά λαλούντες, αλληλογραφούντες και υπογράφοντες ελληνιστί…»

Κοσμάς Μυρτίλος Αποστολίδης, «Συμβολή εις την ιστορίαν του εν τη βορείω Θράκη ελληνισμού», ΑΘΛΓΘ, 8 (1941-1942), 25-27. Επίσης του ιδίου, Ο Στενίμαχος ήτοι συνοπτική της πόλεως Στενημάχου ιστορία από των παλαιών μέχρι των καθ ημάς χρόνων (Αθήνα, 1929), σ. 29.

Η ανατολική Ρωμυλία περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο τις περιοχές της Βουλγαρίας που βρίσκονται βόρεια της ελληνικής Θράκης.

πηγή: Άννα Α. Παναγιωτοπούλου

Τι συνέβη στη Ματσούκα του Πόντου το 1578;

Το 1578 συνέβη ένα απίστευτο περιστατικό στην περιοχή της Ματσούκας στον Πόντο.


Χάρτης

Τα γεγονότα παραθέτει ο μητροπολίτης Σεβάστειας Γερβάσιος στο βιβλίο που έγραψε σχετικά με τους κρυπτοχριστιανούς του Πόντου το 1919.

Η Ματσούκα ήταν ένα σύμπλεγμα χωριών Ν.Δ. της Τραπεζούντας, εκεί κατέφυγαν πρόσφυγες από την πρωτεύουσα του Πόντου διωγμένοι από τους Τούρκους.

Το όνομα της περιοχής εικάζεται πως προέρχεται από το ματσούκι, το ραβδί που κρατάει ο άνθρωπος όταν αμύνεται ή επιτίθεται. Θεωρείται ότι οι κάτοικοι της Ματσούκας, από την αρχαιότητα μέχρι την ανακάλυψη των πυροβόλων όπλων, ήταν οπλισμένοι με ραβδιά – ματσούκια, αφού η ζωή τους ήταν συνυφασμένη με την προστασία της Διάβασης της Ζύγανας και του Δρόμου του Μεταξιού, που οδηγούσε στο λιμάνι της Τραπεζούντας. Στην Άνω Ματσούκα άλλωστε και συγκεκριμένα στην Κουνάκα, μέχρι πριν την ανταλλαγή, δεν υπήρχε άνθρωπος χωρίς να κρατάει τη «ματσούκα», το «στουράκ΄», κατά την τοπική διάλεκτο. (pontos news)

Εν τω μέσω του σκότους της Τουρκοκρατίας στην πλέον δυσκολότερη περίοδο για τον Ελληνισμό και ενώ η τουρκική κατοχή στον Πόντο απλώνεται από άκρη σε άκρη κάποιοι τέως κάτοικοι της Τραπεζούντας αρνούνται να τη δεχτούν... Φέρουν βαρέως όπως θα σημειώσει ο μητροπολίτης τη νέα κατάσταση.

Αποφασίζουν να δράσουν φουσκωμένοι από αγανάκτηση καθώς βλέπουν τους Τούρκους να έχουν στρογγυλοκαθίσει μέσα στα σπίτια τους...




Συγκεντρώνονται από την περιοχή της Ματσούκας (Μάτσκας-τουρκιστί), κρατώντας ρόπαλα στα χέρια ημέρα Παρασκευή ενώ λοιπόν όλοι οι Τούρκοι είναι συγκεντρωμένοι στο τζαμί και τους τσακίζουν στο ξύλο!!!

Οι Πόντιοι ηττούνται όμως τελικά όπως είναι φυσικό ελλείψει όπλων και κατόπιν κατασφάζονται στην πλατεία που θα ονομαστεί αργότερα Γκιαουρ Μεϊδάν... 

Από αυτούς προφανώς επικράτησε και η σύνδεση της λέξης ματσούκι με τον ξυλοδαρμό.

Αυτός είναι ο ΑΙΩΝΙΟΣ ΠΟΝΤΙΟΣ, όταν τον πνίγει το δίκαιο ενεργεί και δεν φείδεται της ζωής του.







Ο Πύργος του Νελ, του Αλέξανδρου Δουμά (πατρός). Ραδιοφωνικό θέατρο

  Αγαπητοί φίλοι απόψε θα σας παρουσιάσω το έργο του Αλεξάνδρου Δουμά (πατρός) "Ο Πύργος του Νελ", ένα έργο που γράφτηκε το 1832, ...