Ο Μέγας Αλέξανδρος συνδέεται με τη Μεγάλη Ιδέα σε μια αναφορά στον Πόντο

Η  σύνδεση  του  Αλέξανδρου  με  τη  Μεγάλη  Ιδέα  τεκμηριώνεται  και  από  μια αναφορά  ενός  πνευματικού  ανθρώπου  της  περιοχής  του  Πόντου,  του  Περικλή Τριανταφυλλίδη,  ο  οποίος,  σε  λόγο  που  εκφώνησε  στην  Τραπεζούντα  στις  7  Απριλίου 1865  με  αφορμή  την  ανάρρηση  στο  θρόνο  της  Ελλάδας  του  Γεωργίου    Α΄, απευθυνόμενος στο  Γεώργιο,  ανάμεσα  στα  άλλα  σημειώνει:   





 «Ἐλθέ,  λοιπόν,  ἐκλεκτέ  τοῦ  ἔθνους,  χριστέ  Κυρίου,  λαοπόθητε  καί  ἐθνοσῶστα  βασιλεῦ,  ἐλθέ ἐκ  τῶν  ὑπερβορείων  τόπων  εἰς  τήν  γῆν  μεγάλων  ἀναμνήσεων  καί  συμβεβηκότων,  εἰς  τήν πατρίδα  τῆς  σοφίας  καί  δόξης,  εἰς  τήν  γενέτειραν  τῶν  θεῶν  καί  τῶν  ἡρώων….

Ἐλθέ,  ἄναξ,  οἱ λαοί  τῆς  Ἀνατολῆς  σέ  προσδοκῶσι.  Καί  καθώς  ὁ  μαθητής  τοῦ  Ἀριστοτέλους,  ὁ  Ἕλλην Ἀλέξανδρος,  διά  τῶν  δέκα  χιλιάδων  γάμων  συνεφιλίου  καί  συνήνωνε  τά  φύσει  ἐχθρά  καί πολέμια  ἔθνη,  καί  διά  τῶν  Ἑλληνικῶν  γραμμάτων  ἐνεφύτευε  τόν  πολιτισμόν  εἰς  τήν ἐκβαρβαρωμένην  Ἀσίαν,  ὥστε  διά  τῶν  διαδόχων  αὐτοῦ  ἡ  Ἑλληνική  παιδεία  κατέστη πανταχοῦ,  καί  ἀνεδείκνυε  κέντρον  πολιτισμοῦ  τάς  ἀγόνους  καί  χέρσους  τῆς  Ἀσίας  πεδιάδας, καί  τραγωδίαι  Ἑλληνικαί  παρίσταντο  καί  εἰς  αὐτάς  τάς  ἀγρίας  τῶν  Πάρθων  αὐλάς,  οὕτω  καί Σύ,  τόν  θρόνον  σου  παρά  τά  προπύλαια  τῆς  Ἀνατολῆς  στήσας,  φάρον  σελαγίζοντα  καί δαδουχοῦντα  ἀνάδειξον  τήν  πατρίδα,  ἀφ’  ἧς  νά  ἀρύωνται  φῶς  οἱ  ἐσκοτισμένοι  τῆς  Ἀσίας λαοί…»

  (από το  βιβλίο του Τριανταφυλλίδη  «Τα  Ποντικά»  σε:  Λαμψίδης  2015: 87).   

Η ελληνική επιχειρηματική διείσδυση στη Βουλγαρία μετά την πτωση του κομμουνισμού.

Το  ενδιαφέρον  των  ελληνικών  επιχειρήσεων  για  τη  βουλγαρική  αγορά  άρχισε µετά  την  πτώση  του  κοµµουνισµού  στα  τέλη  του  1989. 




 Οι  ελληνικές επιχειρήσεις  είδαν  την  απελευθέρωση  των  αγορών  στη  Βουλγαρία  ως  µια ευκαιρία  να  αυξήσουν  τα  κέρδη  τους  επεκτείνοντας  το  πεδίο  της  επενδυτικής δράσης  τους  ιδιαίτερα  σε  τοµείς  που  διαφαινόταν  να  έχουν  κορεστεί  στην Ελλάδα.  Σ’αυτό  συνετέλεσε  και  η  αρχική  επιφυλακτικότητα  των δυτικο-ευρωπαϊκών εταιρειών να επενδύσουν σε ένα µεταβαλλόµενο οικονοµικό περιβάλλον. 

Την ιστορική εξέλιξη της ελληνικής επιχειρηµατικής δράσης στη Βουλγαρία µετά το ’89 θα µπορούσαµε σχηµατικά να τη χωρίσουµε σε τρεις διαδοχικές φάσεις: 

Η πρώτη περίοδος που τοποθετείται χρονικά µεταξύ 1989 και 1992, είχε ως κύριο χαρακτηριστικό της την είσοδο στη Βουλγαρία πολλών και µικρών ελληνικών επιχειρήσεων. Επιδίωξη αυτών των εταιρειών ήταν η άµεση και υψηλή κερδοφορία και για το λόγο αυτό ανέπτυξαν πολυποίκιλες δραστηριότητες µικρού µεγέθους. «Η κύρια απασχόληση των µικρών αυτών εταιρειών αφορούσε την πώληση ειδών διατροφής, ένδυσης και υπόδησης, καθώς και την εισαγωγή στην ελληνική αγορά ορισµένων βιοµηχανικών προϊόντων χαµηλού κόστους». Οι µικρές αυτές όµως ελληνικές επενδύσεις σηµατοδοτούν το άνοιγµα της βουλγαρικής αγοράς στις ξένες επενδύσεις. 

 Βασικό χαρακτηριστικό της δεύτερης φάσης που τοποθετείται χρονικά µεταξύ 1992 - 1994 είναι η είσοδος των µεσαίων ελληνικών επιχειρήσεων που επεκτείνουν τα υπάρχοντα δίκτυα διανοµής τους στη βουλγαρική επικράτεια. Άρχισε να πραγµατοποιείται αυτήν την περίοδο µια σταδιακή διαφοροποίηση του τύπου των ελληνικών οικονοµικών δραστηριοτήτων στη Βουλγαρία µε την «προώθηση καταναλωτικών αγαθών διαρκείας, προϊόντων µεταποιητικής βιοµηχανίας (κυρίως είδη διατροφής και ένδυσης), όπως και µε τη δηµιουργία κέντρων ψυχαγωγίας και εστίασης». Με την είσοδο των νέων αυτών σηµαντικών εταιρειών µειώνεται ο αριθµός των µικρών ελληνικών επιχειρήσεων της πρώτης περιόδου.

 Στην τρίτη φάση που ξεκινά ουσιαστικά από το 1994, αρχίζουν να µπαίνουν στη βουλγαρική αγορά και οι µεγάλες εθνικής εµβέλειας ελληνικές εταιρείες. Την περίοδο αυτή είναι που κάνουν την εµφάνισή τους στη Βουλγαρία εταιρείες όπως η ∆ΕΛΤΑ και η 3Ε. Η είσοδος τους γίνεται συνήθως µε την εξαγορά τοπικών παραγωγικών µονάδων και δικτύων διανοµής. Μ’αυτόν τον τρόπο οι ελληνικές επενδύσεις δεν αποσκοπούν πλέον µόνο στην εµπορία προϊόντων αλλά και «στην παρασκευή κυρίως ειδών διατροφής και καταναλωτικών αγαθών διαρκείας»95. Ο ανταγωνισµός πλέον αυξάνει, οι «κερδοσκόποι» της πρώτης φάσης ελαττώνονται ακόµη περισσότερο, ενώ ακόµη και το µερίδιο αγοράς των µεσαίων επιχειρήσεων που δεν πρόλαβαν να δηµιουργήσουν δίκτυα διανοµής απορροφάται από τις νεοεισερχόµενες µεγάλες εταιρείες. Αυτή η κερδοσκοπική τάση που είχε σαν στόχο το γρήγορο κέρδος χωρίς µακροπρόθεσµη εµπορική στρατηγική και η οποία χαρακτήριζε κατά κύριο λόγο τα πρώτα στάδια της εισόδου των ελληνικών επιχειρήσεων στη βουλγαρική αγορά αποτυπώνεται εν µέρει και στα στατιστικά δεδοµένα του παρακάτω πίνακα.

 Ξένες επενδύσεις στη Βουλγαρία 1992 - 1998 (αριθµός επενδύσεων / επενδυθέντα κεφάλαια) Χώρα προέλευσης Αριθµός επενδύσεων Επενδυθέντα κεφάλαια (σε εκατ. δολάρια) Ποσοστό % επί του συνόλου Γερµανία 491 299,52 17,50% Βέλγιο 116 281,06 16,40% ΗΠΑ 260 156,78 9,10% Ολλανδία 110 105,91 6,20% Ελλάδα 1295 92,99 5,40% Αυστρία 254 89,65 5,20% Μ. Βρετανία 154 79,57 4,60% Ελβετία 110 70,88 4,10% Κύπρος 170 59,27 3,40% Ισπανία 27 59,13 3,40% Λουξεµβούργο 34 47,94 2,80% Ν. Κορέα 16 45,76 2,60% Ρωσία 602 35,35 2% Τουρκία 1632 34,54 2% Ιρλανδία 20 25 1,47% Γαλλία 113 21,12 1,24% 

 Πηγή: Υπηρεσία Ξένων Επενδύσεων Βουλγαρίας - Χαζάκης. 

∆ιαπιστώνουµε  από  τον  στατιστικό  πίνακα  ότι  υπάρχει  σηµαντική  απόκλιση στην  κατανοµή  του  αριθµού  των  ξένων  επιχειρήσεων  που  διεισδύουν  στη βουλγαρική  οικονοµία  ανά  χώρα  προέλευσης  από  την  αντίστοιχη  κατανοµή των  συνολικών  επενδυθέντων  κεφαλαίων  την  περίοδο  1992 - 1998.

  Ενώ λοιπόν  η  χώρα  µας  κατέχει  τη  δεύτερη  θέση  σε  αριθµό  επενδύσεων  (1295) µε  πρώτη  την  Τουρκία  (1632),  τα  συνολικά  επενδυθέντα  κεφάλαια  της Ελλάδας  -  και  της  Τουρκίας  -  δεν  είναι  ανάλογου  ύψους.  Οι  1295  ελληνικές επιχειρήσεις  επένδυσαν  µόλις  92,99  εκατ.  δολάρια  κατέχοντας  µερίδιο  5,40% -  και  η  Τουρκία  2%.  Από  την  άλλη  πλευρα,  κράτη  µε  µικρότερη  αριθµητική  συµµετοχή δραστηριοποιούµενων εταιρειών στη βουλγαρική επικράτεια, πραγµατοποιούν  επενδύσεις  µεγάλης  αξίας  «καταδεικνύοντας  µ’αυτόν  τον τρόπο  τη  θέλησή  τους  για  στρατηγικές  - µακροπρόθεσµες  επενδυτικές δεσµεύσεις  στη  βουλγαρική  αγορά.

  Έτσι,  οι  491  εταιρείες  που  προέρχονταν από  τη  Γερµανία  πραγµατοποίησαν  επενδύσεις  ύψους  299,52  εκατ.  δολ. (17,5%  του  συνολικού  επενδυθέντος  κεφαλαίου)  ενώ  ανάλογες  ήταν  και  οι επιδόσεις  των  116  βελγικών  εταιρειών  (επενδύσεις  281,06  εκατ.  δολαρίων  µε µερίδιο  16,48%).  Τα  στοιχεία  αυτά  επιβεβαιώνουν  ότι  οι  ελληνικές  εταιρείες προσανατολίζονταν  σε  οικονοµικές  δραστηριότητες  βραχυπρόθεσµης  και άµεσης  υψηλής  κερδοφορίας  τουλάχιστον  κατά  τα  αρχικά  στάδια  της  εισόδου τους  στη  Βουλγαρία  . 


Πηγή: Οι  ελληνοβουλγαρικές  σχέσεις στη  µετακοµµουνιστική  εποχή Πολιτικές  και  οικονοµικές  διαστάσεις Επιβλέπων:  Π.  Λιαργκόβας Σπουδαστής:  Θεοφάνης  Φραγγής ΑΘΗΝΑ - 2004 

Η συνάντηση του Αγίου Αντωνίου με έναν απλό τσαγκάρη στην Αλεξάνδρεια...

Ο Μέγας Αντώνιος με αφορμή ένα λογισμό του ταξιδεύει στην Αλεξάνδρεια και απαντά έναν απλό τσαγκάρη...





Ο Μέγας Αντώνιος όταν ήταν 90 ετών, του μπήκε ο λογισμός: 
''Άραγε, θα έφτασε κανείς στα πνευματικά μέτρα που βρίσκομαι;'' Προσεύχεται και του παρουσιάζεται άγγελος Κυρίου και του λέει: 
- Έφτασες σε μεγάλα μέτρα Αντώνιε! Έφτασες στα μέτρα του τσαγκάρη της Αλεξανδρείας, χωρίς να του πει ο άγγελος, το όνομα και που βρίσκονταν το μαγαζί του και έγινε άφαντος! 
Ο Μέγας Αντώνιος παραξενεύτηκε τόσο πολύ, που αποφάσισε να πάει στην Αλεξάνδρεια, για να γνωρίσει αυτόν τον τσαγκάρη. Να όμως που η Αλεξάνδρεια τότε είχε 3000 τσαγκάρηδες και θα έπρεπε να ψάξει πολύ! Πήγε σε πολλούς τσαγκάρηδες και δεν τον βρήκε, ώσπου τελικά και μετά από πολύ ψάξιμο πήγε και σε κάποιον, που το Πνεύμα το Άγιο τον ενημέρωσε, ότι είναι αυτός που ψάχνει! Μπαίνει λοιπόν μέσα στο μαγαζί του, τον χαιρετάει, του συστήνεται και του λέει: 
- Με έστειλε ο Κύριος για να σε συμβουλευτώ! 
Ο τσαγκάρης παραξενεύτηκε: 
- Εγώ να συμβουλέψω εσάς, τον Μέγα Αντώνιο; 
- Ναι, πες μου αδερφέ κάτι από τη ζωή σου για να ωφεληθώ...
Ο τσαγκάρης τότε, του είπε τα εξής: 
- Είμαι 40 χρόνια τσαγκάρης και βλέποντας τον κόσμο που περνάει έξω από το μαγαζί μου, σκέφτομαι πάντα το εξής: ''Οι πάντες σώζονται, μόνο εγώ θα κολαστώ!''... 
Ο Μέγας Αντώνιος τον θαύμασε και του είπε: 
- Αυτό πρώτη φορά το άκουσα! Εγώ σκεφτόμουν, ότι πολλοί θα κολαστούν! Έφτασες σε μεγαλύτερα μέτρα από μένα! Κάτι άλλο έχεις να μου πεις; 
- Την ημέρα κερδίζω 10 νομίσματα, του λέει ο τσαγκάρης. Και μέχρι να πάω στο σπίτι μου, καθ' οδόν κάνω ελεημοσύνη τα 5 νομίσματα και τα υπόλοιπα 5 τα δίνω στην γυναίκα μου και την λέω: ''Γυναίκα αυτά είναι τα σημερινά κέρδη. Κράτα τα 2,5 νομίσματα για τις δικές μας ανάγκες και τα άλλα 2,5 κάντα ελεημοσύνη! Αυτό το κάνω για 40 χρόνια! 
Ο Μέγας Αντώνιος έμεινε άφωνος! Και του είπε:
- Σε παρακαλώ αδερφέ, πες μου ακόμα ένα ψυχωφέλιμο. 
- Παιδί με την γυναίκα μου δεν έχουμε. Διότι κάναμε συμφωνία με την γυναίκα μου να μην έρθουμε σε σχέση και να κρατήσουμε απόλυτη παρθενία! Και κοιμόμαστε σε χωριστά δωμάτια. Ο κόσμος αυτό δεν το γνωρίζει και νομίζει, ότι η ατεκνία μας οφείλεται σε βιολογική αιτία... 
Ο Μέγας Αντώνιος ακούγοντας όλα αυτά του είπε: 
- Τέτοια αγνότητα και καθαρότητα, δεν την είδα ούτε στους πιο μεγάλους ερημίτες και αναχώρησε για την έρημο. 
Βέβαια ο Μέγας Αντώνιος ήταν σε πολύ μεγαλύτερα μέτρα από τον τσαγκάρη, αλλά του έκανε αυτό το μάθημα ο Θεός, για να μην υπερηφανεύεται.

Χρόνια πολλά σε όλους τους εορτάζοντες...

Το Κάπα, του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου. Ραδιοφωνικό Θέατρο

Αγαπητοί φίλη η Πολιτισμική Διαδρομή θα σας παρουσιάσει το μονόπρακτο του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου, ¨Το Κάπα¨. Πρόκειται για μία παραγωγή του 2013 στην οποία πρωταγωνιστικό ρόλο έχει ένας σπουδαίος ηθοποιός ο Άγγελος Αντωνόπουλος.




Το έργο όπως σημειώσαμε αποτελεί μονόπρακτο. Τα μονόπρακτα είναι (συνήθως) σύντομα έργα που διαδραματίζονται σε μια πράξη η μία σκηνή.


Η υπόθεση του έργου.

Ο έμπειρος καθηγητής γραφολογιας Στέλιος Ελευθεριάδης, μελετά επί έξι μήνες την ενδεχόμενη πλαστογραφία επί της διαθήκης του Διομηδη Αυγουστακη. Βασικός ύποπτος είναι ο γιος του επιχειρηματία Χριστοφορος, που αν αποδειχθεί ότι πλαστογράφησε τη διαθήκη τότε έχει επιχειρήσει να αποσπάσει τρία εκατομμύρια ευρώ με δόλιο τρόπο από τον αδερφό του Ανδρέα, που  την εποχή της σύνταξης της διαθήκης ήταν φαντάρος.

Ο καθηγητής με τα 45 χρόνια πείρας στο αντικείμενο της γραφολογιας, καταλήγει ότι ο Χριστόφορος πλαστογράφησε τη διαθηκη, βασισμένος σε ένα περίεργο γραμμα Κάπα (κ) που βρίσκεται μέσα στο κείμενο. Το απόσταγμα της πολυετούς εμπειρίας του και η ενδελεχής έρευνα που έκανε, τον οδηγεί σε αυτό το συμπέρασμα.

Ο Ελευθεριάδης ταυτόχρονα παραδίδει ιδιαίτερα μαθήματα στο νεαρό φοιτητή της νομικής Αριστείδη. Το επόμενο πρωί λοιπόν κυρίαρχο θέμα στο μάθημα αποτελεί η υπόθεση του Διομηδη Αυγουστακη. Κάποια στιγμή όμως τα πράγματα παίρνουν μια απρόσμενη τροπή και οι δύο άνδρες φτάνουν σε οριακές καταστάσεις...


 Επιπλέον στοιχεία για το έργο:

Λιγότερα λόγια, λιγότερη μουσική και αυτό γιατί θα έχουμε την ευκαιρία να ακούσουμε το θεατρικό έργο "Το Κάπα" του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου... Το έργο αναφέρεται στην προσπάθεια ενός δικαστικού γραφολόγου να ερευνήσει μία υπόθεση διαθήκης, ενώ παράλληλα,ο ίδιος εκπαιδεύει και έναν μαθητή του, έναν εκολαπτόμενο γραφολόγο που κρύβει ένα μυστικό. Το συγκεκριμένο εργο του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου είναι ένα δείγμα γραφής και μία άποψη, ότι στη δικαιοσύνη πρέπει να χρησιμοποιείται το ρήμα νομίζω πιστεύω, εικάζω υποθέτω αντί της βεβαιότητος του γνωρίζω, είμαι σίγουρος κλπ και ιδιαίτερα στη γραφολογία, που εκ της γραφής επιχειρείται να αποκαλυφθεί η γνησιότητα ενός εγγράφου ή ο χαρακτήρας μιας προσωπικότητας. (Διαυλος)



Ο Χαλιακόπουλος καταφέρνει να κρατήσει σε όλη τη διάρκεια του σύντομου μονόπρακτου τον ακροατή με κομμένη την ανάσα. Επιπλέον ο συγγραφέας μας παραθέτει αρκετές χρήσιμες πληροφορίες για την επιστήμη της γραφολογίας.

Παίζουν: Άγγελος Αντωνόπουλος και Στέλιος Ψαρουδάκης. Μουσική: Φίλιππος Περιστέρης. Αφηγητής: Αντώνης Χαλιακόπουλος. Τραγούδι - φωνητικά: Θέλμα Καραγιάννη. Ραδιοσκηνοθεσία: Άγγελος Αντωνόπουλος


Ο Άγγελος Αντωνόπουλος 
 
Η μεταφόρτωση έγινε από το κανάλι του Γρηγόρη Χαλιακοπουλου:



Πηγη: diavlos

Τι ήταν οι Αλκυονίδες...

"Και στις ζωής τους πιο βαριούς χειμώνες Αλκυωνίδες μέρες καρτερούν".

                                              


Τούτο το ωραίο δίστιχα είχε γράψει ο ποιητής Δροσἰνής, θέλοντας να τονἰσει ότι και μέσα στις πιο δύσκολες εποχές που περνάει κανείς, μπορεί να ελπίζει ότι θα έλθουν και καλύτερες μέρες.

Ἐνας άλλος ποιητής, ο Αργύρης Κρανιὼτης, εἰχε κι αυτός χρησιμοποιήσει τις αλκυονἰδές για να τραγουδήσει την αισιοδοξία: Ηλιἀλουστες μέρες, γελαζοὺμενες της ζωἠς χαρὰ και γιορτἀσι, που κερνἀτε τη γλύκα ανοιχτὁχερα a' ένα μέσα ολὸχρυσο τἁσι.

Ας αρχίσουμε από την αρχαία ελληνική μυθολογία, την τόσο όμορφη και τόσο διδακτική. Ζούσε λοιπόν κάποτε μια όμορφη νέα, κόρη του θεού Αίολου και της Αιγιάλης, κόρη των ανέμων και της ακτής, η οποία αγάπησε παράφορα και παντρεύτηκε τον βασιλιά της Τραχινίας Κήυκα, που ήταν βουτηχτής. Στον τρελό έρωτά τους ο Κήυκας και η Αλκυόνη (αυτό ηταν το όνομα της νέας), δεν σεβάστηκαν τα όρια που είχαν θέσει οι θεοί, και αμάρτησαν βαριά απέναντί τους. Οπότε ο Δίας, φύλακας της ηθικής τάξης ανάμεσα σε θεούς και ανθρὼπους, τους τιμωρησε. Μεταμόρφωσε την Αλκυόνη στο θαλασσοπούλι Αλκυόνα και τον Κήυκα στο άλλο θαλασσοπούλι, τον γλάρο.

Η αλκυόνα λοιπόν ζεί κοντά στη θάλασσα, στις ακτές όπου γεννάει τ᾿ αυγά της μέσα στις σχισμές των βράχων, μέσα στην εποχἠ του χειμῶνα, τιμωρία κι αυτό του θεού, αφού όλα τ᾿ άλλα πουλιά γεννάνε τ᾿ αυγά τους την άνοιξη. Αλλά το χειμωνα έχει πολλὲς κακοκαιρίες και θαλασσοταραχές. Και τότε τα άγρια κύματα φτάνοντας μέχρι τους βράχους που ὲχει τη φωλιά της η Αλκυόνα, της άρπαζαν τα αυγά και την άφηναν χωρίς οικογένεια, αυτήν που τόσο αγαπούσε τον άντράτης και τα παιδιά της. Αυτό ηταν μια τρίτη τιμωρία του θεού, να σε χτυπάει εκεί που πονάς. Οπὸτε η Αλκυόνα αρχίζει το θρήνο. Ἐκλαιγε τόσο θρηνητικά, που ο θεός τελος τη λυπήθηκε. Φαίνεται ότι είχε επέλθει η εξιλέωση. Κι επειδή δεν ηταν σωστό ο θεὸς ν᾿ αλλάζει γνώμη και να μεταβάλει την απόφασή του, πήρε μια άλλη συμπληρωματική και διορθωτική απόφαση.

Μέσα στην καρδιά του χειμὼνα να γίνονται μερικές μέρες ηλιόλουστεςκαι χωρίς θαλασσοταραχή, γύρω στις δύο βδομάδες, ὡστε στο διάστημα αυτό να προφτάνει η Αλκυόνα να γεννάει και να επωάζει τ᾿ αυγά της, χωρίς να της τα αρπάζουν τα άγρια κύματα. Αυτές λοιπόν οι ηλιόλουστες μέρες του Γενάρη που γίνανε για χάρη της Αλκυόνας, τις ονόμασαν οι αρχαίοι πρόγονοι Αλκυονίδες. Την ίδια εποχή, γύρω στα μέσα Ιανουαρίου, μεσουρανεί ένα πολύ ζωηρό αστέρι. Επιστημονικά λέγεται αστήρή του αστέρισμού του Ταύρου. Είναι το λαμπρότερο αστέρι των πλειάδων, δηλαδή της Πούλιας. Είναι όπως λένε οι αστρονόμοι τρίτου μεγέθους και φαίνεται κατακάθαρα τις διαυγείς νύχτες του Γενάρη. Επειδὴ βρίσκεται ακριβὼς στο μέσο . του ουρανού οι παλαιοί παρατηρητές του ουρανού είχαν καταλήξει στη θεωρία ότι το αστέρι αυτό του Γενάρη ηταν το κέντρο γύρω στο οποίο περιστρέφεται ο ήλιος μαζί με όλο το πλανητικό του σύστημα. Και επειδή το αστέρι αυτό φαίνεται καθαρά κατά τις Αλκυονίδες, ονομάστηκε κι αυτό Αλκυόνη.

Συναντάμε και αλλού το επίθετο Αλκυονίς. Ονομάζονται Αλκυονἰδες νήσοι κάτι μικρά νησάκια στον κόλπο της Δομβραἰνης, στη βορειοανατολική άκρη του Κορινθιακού κόλπου, στα παράλια της Φωκἰδας. Την ονομασία τους τα νησάκια την πήραν γιατί το χειμὼνα εἰναι γεμάτα αλκυόνες, θαλασσοπούλια. Και η θάλασσα γύρω από τα νησάκια αυτά ονομάζεται Αλκυονίς θάλασσα. Και ένας θαυμάσιος διάλογος που αποδἰδέται στον Πλάτωνα, δεν εἰναι όμως δικός του, ονομάζεται Αλκυὡν. Εκεί ο Σωκράτης συζητάει με το μαθητη του Χαιρέφωντα για τις μεταμορφώσεις. Ας γυρίσουμε στο θαλασσοπούλι.

Η Αλκυόνα ανήκει στην τάξη μερικὼν πουλιὡν που δεν εἰναι ωδικά, αλλά βγάζουν ένα στριγκό ήχο και λέγονται κεκράχτες. Κεκράχτες υπάρχουν 125 εἰδη. Ο ελληνικός λαός, την θέλει χαροπούλι, θαλασσοπούλι, μπιρμπἰλι. πουλί. Δεν εἰναι ωραίο Ἐχει σὼμα γύρω στους 18 πόντους, όσο το μήκος μιας πιθαμής. Ἀγριο και δύσπιστα πουλί, έρχεται στον τόπο μας στις αρχές Σεπτεμβρίου και ξαναφεύγει τα τέλη Μαρτίου. Πετάει πολύ γρήγορα, κατ᾿ ευθείαν μπροστά, λίγο πιοπάνω από το έδαφος, αλλά σε μικρές αποστάσεις. Τα πόδια της είναι πολύ λεπτά, δεν βαδίζει όμως ούτε αναρριχάται στα κλαδιά. Τα χρησιμοποιεί για να στηρίζεται ακίνητη πάνω σ᾿ ένα κλαδί επί αρκετή ὡρα. Μόλις δει κάποιο ψάρι, ορμάει αστραπιαία, το αρπάζει με τό ράμφος της, γυρίζει μετά πάνω σ᾿ ένα βράχο, το κομματιάζει και το καταβροχθἰζει.

To κεφάλι της Αλκυόνας εἰναι ογκὼδές, δυσανάλογο με το υπόλοιπο σὡμα της και ο λαιμός της εἰναι τόσο κοντός, που σχεδόν δεν φαίνεται. Νομίζει κανεὶς ότι το χοντρό της κεφάλι είναι ενωμένο κατ᾿ ευθείαν με τό σὡμα της. To ράμφος της είναι ίσιο και αρκετά μακρύ. Φτερούγες μικρές, ουρά σχεδόν δεν φαἰνεται. Ὁλη - όλη η Αλκυόνα εἰναι κεφάλι με μακρύ ράμφος και σὡμα. Δεν μοιάζει καθόλου με τον γνωστό τύπο των άλλων πουλιὼν. Φτιάχνει άτεχνα τη φωλιά της μέσα στις σχισμές των βράχων ή στις γούβες των ακτὡν. Μαζεύει μερικά βρύα, ξεραμένα φυσικά και πούπουλα, που τα σωριάζει χωρίς ιδιαίτερη τέχνη. Ενω οι φωλιές άλλων πουλιὼν εἰναι σωστά κεντήματα, ή σχέδια αρχιτεκτονικά. Γεννάει 7 έως 10 αυγά. To κρέας της δεν είναι και τόσο νόστιμό. Αντἰθετα σ᾿ ὸλα αυτά η Αλκυόνα διατηρεί και κάτι από την παλιά της ομορφιά, τότε που ήταν ωραία γυναίκα.

Ἐχει ωραιότατα χρώματα στα φτερά της, που είναι περιζήτητα από τους βιοτέχνες γυναικείων στολισμάτων.Η Αλκυόνα, όπως και ο γλάρος, εἰναι πουλί οικογενειακό. Δηλαδή ζει ζευγαρωτά με τον αρσενικό της, ὸχι σε κοπάδια κοινοκτημοσύνης. Οι παραδόσεις του λαού μας λένε ότι τρέφει ξεχωριστή αγάπη στο σύντροφό της, απήχηση της αγάπης της Αλκυόνης στον Κήυκα. Δεν τον αποχωρίζεται μέχρι το θάνατό του ή το δικό της θάνατό.Κι αν ο σύντροφος αρρωστήσει ή τραυματιστεί, η Αλκυόνα τον παίρνει στους ωμους και τον μεταφέρει όταν αποδημούν, τον τρέφει και τον περιποιεἰται μέχρις ότου γίνει καλά.




Κάθε Γενάρη τις ηλιόλουστες μέρες θυμόμαστε τις Αλκυονίδες…



Αστυνομική Επιθεώρηση, Γενάρης 1983


Το σχοινί και η κρεμάλα, Νίκου Τσιφόρου.

Αγαπητοί φίλοι καλησπέρα, απόψε θα σας παρουσιάσω το αφήγημα του Νίκου Τσιφόρου από τη συλλογή "Τα παιδιά της πιάτσας" με τίτλο "Το σχοινί και η κρεμάλα".






Η υπόθεση:

Ο Βαγγελάκης έκανε διάφορες παράνομες δραστηριότητες στον Πειραιά. Απένταρος καθώς ήταν έπιασε δουλειά φύλακα σε ένα αραγμένο καραβάκι στο λιμάνι. Κατά βάση κλέφτης ήταν ο Βαγγελάκης...

Ο Σάσας και ο Μένιος δυο κλέφτες βάζουν σκοπό να κλέψουν τον κλέφτη Βαγγελάκι! Αυτό το κάνουν για να "ρίξουν" μια γυναίκα από την Κοκκινιά...

Η μεταφόρτωση έγινε από το Glob TV


 

Διαβάζει ο Νίκος Μποστατζόγλου.

Το έργο του Νίκου Τσιφόρου είναι ανεκτίμητης αξίας από ηθογραφικής άποψης.

Ο Βύρων Πάλλης. Μια σπουδαία μορφή του ραδιοφωνικού θεάτρου.

 Ο Βύρων Πάλλης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς της παλιάς γενιάς. Πόσοι δεν τον θυμούνται ως Θανασάκη στο Θανασάκη τον Πολιτε...