Η μάσκα του Δημήτριου, του Έρικ Άμπλερ. Ραδιοφωνικό Θέατρο

Αγαπητοί φίλοι απόψε θα σας παρουσιάσω ένα ενδιαφέρον έργο της αγγλικής αστυνομικής λογοτεχνίας, το έργο του Έρικ Άμπλερ Η μάσκα του Δημήτριου. Το έργο μας μεταφέρει στα Βαλκάνια και σε άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες της εποχής του Μεσοπολέμου.



 

Η υπόθεση:

Ο Λάτιμερ, το 1938, άγγλος συγγραφέας κοινωνιολογικών μελετών και αστυνομικών μυθιστορημάτων με κάποια επιτυχία, αντικρίζει στο νεκροτομείο της Κωνσταντινούπολης το πτώμα του Δημητρίου. Κι αρχίζει ένα οδοιπορικό από πόλη σε πόλη, για ν’ ανασυνθέσει τη ζωή του Δημητρίου στα Βαλκάνια και την Ευρώπη του μεσοπολέμου - με τις αναπάντεχες εξελίξεις.

Δημήτριος Μακρόπουλος ή Δημήτριος Τάλατ ή Ταλάδης. Ελληνόφωνος Τούρκος. Πρώην εργάτης στα σύκα, δολοφόνος, κλέφτης, λαθρέμπορος ναρκωτικών, κατάσκοπος, μαστροπός, έμπορος λευκής σαρκός, νταής, κεφαλαιούχος.

Το 1922, κατά την καταστροφή της Σμύρνης, έσφαξε έναν εβραίο τοκογλύφο. Στην Αθήνα, στους προσφυγικούς συνοικισμούς, λήστεψε κάποιον άλλον. Το 1923, είναι μπλεγμένος στη Σόφια σε μια απόπειρα πραξικοπήματος με δολοφονίες μελών της βουλγαρικής κυβέρνησης. Το 1924 αναμείχθηκε σε απόπειρα δολοφονίας του Κεμάλ στην Ανδριανούπολη, το 1926 στη Γιουγκοσλαβία κατασκοπεύει για λογαριασμό της Γαλλίας. Δουλεύει για λογαριασμό της Ευρασιατικής Τράπεζας Πίστεως, μιας διεθνούς τράπεζας με έδρα το Μονακό που είναι μπλεγμένη σε πραξικόπημα στα Βαλκάνια και χρηματοδοτεί παράνομα εργαστήρια παραγωγής ναρκωτικών. Στο Παρίσι, στη δεκαετία του ’30, ο Δημήτριος οργανώνει ένα μεγάλο δίκτυο διακίνησης ηρωίνης. Υπήρχαν φήμες ότι εθίστηκε ο ίδιος...


Λίγα ακόμη στοιχεία για το έργο:

Ένα συναρπαστικό road story στα Βαλκάνια και την Ευρώπη με εξαιρετική νουάρ ατμόσφαιρα, έμφαση στο σασπένς, ευρηματική πλοκή και ρεαλιστική αποτύπωση της κοινωνίας τη ζοφερή εποχή του Μεσοπολέμου. Η Μάσκα του Δημητρίου θεωρείται σήμερα ένα από τα κλασικά μυθιστορήματα της ευρωπαϊκής νουάρ λογοτεχνίας. 

To 1944 μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο από τον σκηνοθέτη Ζαν Νεγκουλεσκό.

Ο Ερικ Αμπλερ στο βιβλίο του "Η μάσκα του Δημήτριου" ανασυνθέτει τα Βαλκάνια του Μεσοπολέμου, μέσα από τον ήρωά του Δημήτριο Μακρόπουλο ή Δημήτριο Τάλατ ή Ταλάδη, ελληνόφωνο Τούρκο [...] ο Δημήτριος δολοφονείται και το πτώμα του αναγνωρίζεται στο νεκροτομείο της Κωνσταντινούπολης από έναν εγγλέζο συγγραφέα κοινωνιολογικών μελετών και αστυνομικών μυθιστορημάτων. Ο Δημήτριος είναι ένα είδος επιτομής του βαλκάνιου πολυμήχανου πολίτη, που θα μπορούσε να ζει και σήμερα, στα Βαλκάνια του τράφικινγκ γυναικών, στα Βαλκάνια-σταυροδρόμι διακίνησης ναρκωτικών, ιδιαίτερα στο Κοσσυφοπέδιο, από την Κεντρική Ασία προς την Ευρώπη. (Νίκος Μπακουνάκης, Το Βήμα, 24/2/2008)

Το έργο αποτελεί μια ιδιαίτερα επιτυχής εξέλιξη του αστυνομικού μυθιστορήματος και ήρθε με τον συνδυασμό υποθέσεων οργανωμένου εγκλήματος, κρατικής κατασκοπίας και πολιτικής σκοπιμότητας με κλασικό έργο την Μάσκα του Δημήτριου, του Έρικ Άμπλερ, (1939) και σκηνικό τα Βαλκάνια παραμονές του πολέμου.


                                     Η μεταφορά έγινε από το Glob TV:




Πηγές:

https://www.politeianet.gr/books/9789603254058-ambler-eric-agra-i-maska-tou-dimitriou-188213

https://www.oanagnostis.gr/vretaniko-astynomiko-mythistorima-a-meros-1859-1951-anthologei-o-markos-kritikos/

https://www.artnoir.gr/2017/01/06/θέμα-ορισμού-η-αστυνομική-λογοτεχνία/

Ο Όντι Νόρις

 Κάποτε στη Δύση, το Περιστέρι έφερε στην Ελλάδα τον Όντι Νόρις που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1960. Για όσους δεν γνωρίζουν το ποιόν του "Atomic Dog", θα πούμε απλώς πως πρόκειται για ένα από τα καλύτερα πακέτα μπασκετμπολίστα που ήρθε στην Ευρώπη από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού.



Ο κορυφαίος ξένος παίχτης στην ιστορία της Μπαρτσελόνα όπως ψηφίστηκε από τους φίλους της το 2019 και ένας από τους καλύτερους ψηλούς της Γηραιάς Ηπείρου τη δεκαετία του 80, μεγάλωσε σε μια κωμόπολη του Μισισιπή, θέλοντας να ακολουθήσει τα βήματα του μεγαλύτερου αδελφού του Σιλβέστερ και να παίξει στο ΝΒΑ.
Μετά από σπουδαίες εμφανίσεις με το τοπικό Jackson State, o Νόρις δήλωσε διαθεσιμότητα για το ντραφτ του 1982 και άκουσε το όνομα του από τα χείλη του Λάρυ Ο'Μπράϊεν ως επιλογή των Μπλέιζερς στο νούμερο 37. Στο Πόρτλαντ αγωνίστηκε για τρεις περιόδους εώς το 1985, κυρίως ως back up του Μάϊκαλ Τόμπσον που τον είχε πάρει υπο την προστασία και ήταν αυτός που του κόλλησε το παρατσούκλι "Atomic Dog" από το εν λόγω τραγούδι που άκουγε συνέχεια ο Όντι στα αποδυτήρια.
Οι τραυματισμοί στα γόνατα που θα τον ακολουθούσαν σε όλη του την καριέρα ήταν αυτοί που σε συνδυασμό με την απόκτηση του Σαμ Μπουϊ, θα του έδειχναν την πόρτα της εξόδου απο το ΝΒΑ και το υπερατλαντικό ταξίδι ήταν μονόδρομος για τον θηριώδη Αμερικανό.
Η πρώτη ευρωπαϊκή εμπειρία του Νόρις έλαβε χώρα στον ιταλικό βορρά με την φανέλα της Τρεβίζο που εκείνη την εποχή ήταν μία νεοφώτιστη ομάδα που πάλευε για την σωτηρία της. Ο Όντι ξεχώρισε αμέσως στην Serie A και στα δύο χρόνια της παραμονής του εκεί κατέγραψε μέσους όρους της τάξεως των 21 πόντων και 11 ριμπάουντ. Το παιχνίδι του ωρίμασε στα δύσκολα μονοπάτια της ιταλικής λίγκας και ήδη από τον πρώτο χρόνο μπήκε στο στόχαστρο των μεγάλων ευρωπαϊκών ομάδων.
Το καλοκαίρι του 86 βρέθηκε μία ανάσα απο την ένταξη του στη Ρεάλ αλλά μία αμελητέα οικονομική διαφωνία (10.000 δολλάρια) χάλασε τη μεταγραφή. Τα επόμενα χρόνια ο Όντι θα έκανε τους Μαδριλένους να μετανιώσουν που έχασαν την ευκαιρία να δημιουργήσουν το κορυφαίο δίδυμο ψηλών στην Ευρώπη.
Την επόμενη σεζόν ο Νόρις ήταν ξανά περιζήτητος στην αγορά και ο Ρενέσες που αναζητούσε τον αντικαταστάτη του Γουάλας Μπράιαντ, έσπευσε να αποσπάσει την υπογραφή του Αμερικανού που τον είχε σημειώσει στο μπλοκακι του ήδη από το summer league του Λας Βέγκας το 1984. Η αρχική συμφωνία που επιτεύχθηκε ήταν λίγο περίεργη για τον λόγο πως συμπεριέλαβε τρεις πλευρές. Τον παίχτη, τη Μπαρτσελόνα και τη Βίρτους Μπολόνια που επίσης τον διεκδικούσε. Ισπανοί και Ιταλοί κατέφυγαν στη Σολομώντεια λύση της μοιρασιάς, με τον Νόρις να εντάσσεται στο δυναμικό των Καταλανών για δύο χρόνια και κατόπιν θα επέστρεφε στην Ιταλία για την Βίρτους. Τελικά η συμφωνία έπεσε στο κενό ήδη από τον πρώτο χρόνο παραμονής του Όντι στη Βαρκελώνη αφού με την παρουσία του υποχρέωσε την ομάδα να καταβάλει το αντίτιμο για να τον κάνει οριστικά δικό της.
Και πως να μη γίνει έτσι μιας και ο Νόρις κούμπωσε ιδανικά στο ρόστερ της Μπαρτσελόνα γενόμενος ο συνδετικός κρίκος μεταξύ της "φονικής" περιφερειακής γραμμής και της ρακέτας. Ο Όντι καθάριζε τα ριμπάουντ και οι Καταλανοί μπορούσαν να ανοίξουν τον αγαπημένο τους αιφνιδιασμό. Και αν ο ρυθμός πάγωνε, η μπάλα πέρναγε στον Αμερικανό που με την δύναμη του και τις άψογες κινήσεις του στο low post, έδινε τη λύση.
Το πρωτάθλημα ήρθε από την παρθενική του χρονιά στην πρωτεύουσα της Καταλονίας και όλοι έβλεπαν στο πρόσωπο του έναν από τους πιο κυριαρχικούς σέντερ της Ευρώπης.
Ο επόμενος μεγάλος στόχος ήταν το Κύπελλο Πρωταθλητριών που αλίμονο θα έμενε όνειρο απατηλό και θα γινόταν η Νέμεσις του Νόρις. Η πρώτη απόπειρα για πρόκριση στο Φάιναλ Φορ της Γάνδης κατέληξε σε Βατερλώ αφού η Μπαρτσελόνα πλήρωσε τις ήττες από τους Ολλανδούς της Ντεν Μπος και τους Γερμανούς της Σατούρν αλλά και την "κηδεία" που τους έκανε ο Άρης στις 3 Δεκεμβρίου του 1987, στο άντρο του Παλαού Μπλαουγκράνα. Στο ματς-μαγεία του Γκάλη, ο Νόρις έγινε αυτόπτης μάρτυρας του επιθετικού ρεσιτάλ του Γκάνγκστερ και εκείνο το βράδυ πήρε την απόφαση να δώσει το όνομα Νίκος στον μικρότερο γιο του για να τιμήσει τον αντίπαλο του.
Με τον Άρη και τον Γκάλη έμελλε να συναντηθούν αρκετές φορές και στον όμιλο του Πρωταθλητριών αλλά και στα Φάιναλ Φορ εκεί όπου οι νίκες μοιράστηκαν. Πρώτα στο Μόναχο, στον τελικό των απογοητευμένων και μετά στη Σαραγόσα, στο κύκνειο άσμα του "Αυτοκράτορα" και τη μεγαλύτερη ευκαιρία της Μπαρτσελόνα για το Ιερό Δισκοπότηρο του ευρωπαϊκού μπάσκετ. Ο Νόρις έκανε μεγάλη εμφάνιση στον τελικό με 18 πόντους και 10 ριμπάουντ αλλά τα τρομερά μωρά της Γιουγκοπλάστικα έπιασαν τον ταύρο από τα κέρατα. Όντι και Μπαρτσελόνα επανήλθαν αποφασισμένοι στο Παρίσι αλλά η ταινία "Ο κύκλος των χαμένων Φάιναλ Φορ" είχε το ίδιο και απαράλλαχτο τέλος, με τον Αμερικανό αυτή τη φορά να μη μπορεί να προσφέρει οσο θα ήθελε λόγω του τραυματισμού του στον ώμο.
Τουλάχιστον αποζημιωνόταν με τίτλους στην Ισπανία, εκεί όπου κάθε βράδυ έδινε σκληρές μάχες με Σαμπόνις και Μαγκί μεταξύ άλλων αλλά κυρίως με τον αδικοχαμένο Φερνάντο Μαρτίν που ο Όντι έχει παραδεχθεί πως τον ωθούσε στα άκρα, βγάζοντας του τον καλύτερο εαυτό του. Οι σχέσεις των δύο διαχέονταν απο αλληλοσεβασμό και εκτίμηση της τεράστιας αξίας τους με τον Νόρις να είναι ο νικητής τις περισσότερες φορές.
Με αυτά και με αυτά φτάσαμε στο 1993 και ο Όντι μετά από έξι χρόνια στη Βαρκελώνη γεμάτα με διακρίσεις και ενώ έχει κοντραριστεί αρκετές φορές με τον Ρενέσες, αποφασίζει στα 33 του να αλλάξει παραστάσεις και περιβάλλον. Το όνομα του αρχίζει να ακούγεται στην Ελλάδα όλο και πιο έντονα και δεν πρέπει να ξεχνάμε πως το ελληνικό μπάσκετ ζούσε τις εποχές της χήνας με τα χρυσά αυγά. Χρήματα υπήρχαν και έπεφταν στην αγορά όχι μόνο απο τις ομάδες που διεκδικούσαν τον τίτλο αλλά και από τις μικρότερες σε μέγεθος που όμως απολάμβαναν οικονομικής ευρωστίας.
Μία από αυτές λοιπόν, το Περιστέρι του τότε μεγαλομετόχου Παναγιώτη Νίκα (της γνωστής βιομηχανίας αλλαντικών) θα κινηθεί με άκρα μυστικότητα μέσω του μάνατζερ Γκας Πολίτη και θα καταφέρει κάτω από τη μύτη των υπόλοιπων μνηστήρων, να αποσπάσει την υπογραφή του "Atomic Dog" για διετές συμβόλαιο ύψους 800.000 δολλαρίων συνολικά. Ήταν πραγματικά μία τεράστια μεταγραφή για τους Περιστεριώτες και η απόκτηση του προκάλεσε μεγάλη αίσθηση.
Με παρτενέρ στην ρακέτα τον Λάνς Μπέργουολντ και παρότι τα ταλαιπωρημένα του γόνατα δεν τον βοηθούσαν, ο Όντι βοήθησε σημαντικά το Περιστέρι και η ποιότητα του ήταν εμφανής μέσα στο γήπεδο ακόμα και αν τα χρόνια είχαν περάσει (ο Νίκος Τσαγκόπουλος που τον είχε συμπαίκτη εκείνη την χρονιά, σε ερώτηση μου για τον Όντι μου απάντησε πως στις προπονήσεις ήταν σαν να προσπαθείς να σπρώξεις έναν τοίχο. Επίσης ήταν άριστος επαγγελματίας και πάντα πρόθυμος να δείξει κινήσεις στα νέα παιδιά). Εξαιτίας των προβλημάτων στα πόδια του πήρε την απόφαση να αποσυρθεί στο τέλος της περιόδου 93-94 και να μην ολοκληρώσει το συμβόλαιο του με τους "Πρίγκιπες".
Τυχεροί όσοι τον απολαύσαμε δια ζώσης έστω και για μία χρονιά γιατί ο Όντι Νόρις ήταν ένας παίχτης πραγματικός δυναμίτης στο ζωγραφιστό, πολύ γυμνασμένος ιδιαίτερα στο πάνω μέρος του κορμιού του με τρομερή σωματική δύναμη που του επέτρεπε να υπερκαλύπτει το σχετικά μικρό ύψος του για σέντερ.
Εξαιρετικός ριμπάουντερ, πολύ καλές κινήσεις μέσα και γύρω απο το καλάθι, τεχνίτης και δυναμικός. Ένας πλήρης παίχτης ρακέτας που δικαίως συγκαταλέγεται στην ελίτ των καλύτερων ψηλών του ευρωπαϊκού μπάσκετ...
Antreas Tsemperlidis

2022....

 


Η ιστορία του ραδιοφωνικού θεάτρου.

 1) Η ιστορία του ραδιοφωνικού θεάτρου ξεκινά μαζί με την ιστορία του ραδιόφωνου στην Ελλάδα. To ραδιόφωνο εκπέμπει κανονικά."— Μεταγράφημα παρουσίασης:




2 Η ιστορία του ραδιοφωνικού θεάτρου. Η ιστορία του ραδιοφωνικού θεάτρου ξεκινά μαζί με την ιστορία του ραδιόφωνου στην Ελλάδα. To ραδιόφωνο εκπέμπει κανονικά το 1938, σε όλη την Ελλάδα λειτουργούν 10.000 ραδιόφωνα με πολλαπλάσιους φυσικά ακροατές.


3 Από την αρχή λοιπόν κάθε θεατρική εκπομπή έχει τόσους αποδέκτες όσους δεν συγκεντρώνουν όλα τα θέατρα της Αθήνας. Από την αρχή λοιπόν κάθε θεατρική εκπομπή έχει τόσους αποδέκτες όσους δεν συγκεντρώνουν όλα τα θέατρα της Αθήνας. Έτσι το θέατρο έφτανε παντού εκεί όπου δεν έφτανε ούτε εφημερίδα και πολύ περισσότερο, βέβαια, θέατρο. Από την αρχή λοιπόν κάθε θεατρική εκπομπή έχει τόσους αποδέκτες όσους δεν συγκεντρώνουν όλα τα θέατρα της Αθήνας. Από την αρχή λοιπόν κάθε θεατρική εκπομπή έχει τόσους αποδέκτες όσους δεν συγκεντρώνουν όλα τα θέατρα της Αθήνας. Έτσι το θέατρο έφτανε παντού εκεί όπου δεν έφτανε ούτε εφημερίδα και πολύ περισσότερο, βέβαια, θέατρο.


5 Τους ρόλους ερμήνευαν οι μεγαλύτεροι ηθοποιοί της εποχής, πρωταγωνιστές του Εθνικού Θεάτρου και σκηνοθετούσαν κορυφαίοι σκηνοθέτες. Τους ρόλους ερμήνευαν οι μεγαλύτεροι ηθοποιοί της εποχής, πρωταγωνιστές του Εθνικού Θεάτρου και σκηνοθετούσαν κορυφαίοι σκηνοθέτες. Οι μεταδόσεις περιελάμβαναν τα μεγαλύτερα αριστουργήματα της ελληνικής και παγκόσμιας δραματουργίας. Στα πρώτα αυτά βήματα του ραδιοφώνου οι μεγαλύτεροι έλληνες ηθοποιοίπαραστέκονται στις ραδιοφωνικές απόπειρες.


6 Από τους πρώτους εκφωνητές της επίσημης ραδιοφωνίας ήταν τρεις πρωταγωνιστές της θεατρικής σκηνής. Από τους πρώτους εκφωνητές της επίσημης ραδιοφωνίας ήταν τρεις πρωταγωνιστές της θεατρικής σκηνής. Η Αφροδίτη Λαουτάρη και ο Μιχάλης Κοφινιώτης ήταν από τα πρώτα ονόματα της οπερέτας και η Αγγελική Κοτσάλη είχε πολλές φορές χειροκροτηθεί σε ρόλους αρχαίας τραγωδίας. Η Αφροδίτη Λαουτάρη και ο Μιχάλης Κοφινιώτης ήταν από τα πρώτα ονόματα της οπερέτας και η Αγγελική Κοτσάλη είχε πολλές φορές χειροκροτηθεί σε ρόλους αρχαίας τραγωδίας.


7 Το πρώτο ολοκληρωμένο θεατρικό έργο που ακούστηκε από το ραδιόφωνο ήταν ο Αγαπητικός της βοσκοπούλας του Κορομηλά και μεταδόθηκε την Κυριακή 19 Μαίου 1940 στις 10.15 το βράδυ….


8 Η ραδιοσκηνοθεσία ήταν του συγγραφέα Δημήτρη Ιωαννόπουλου και συμμετείχε η συμφωνική ορχήστρα του σταθμού. Στους ρόλους ακούγονταν οι Σωτηρία Ιατρίδου, Λέλα Πατρικίου, Καίτη Σταυρή, Στ. Φταγκοπούλου, Ανδρέας Παντόπουλος, Τ. Καρούσος, Κ. Παπαγεωργίου, Ν. Ματθαίος, Κ. Ραντάς και Κ. Ζερβός


9 Στα δυο χρόνια που μεσολάβησαν από την έναρξη ως την πρώτη θεατρική Κυριακή τα προγράμματα του σταθμού φιλοξενούσαν συνεχώς ημίωρα θεατρικά σκετς, τρεις και τέσσερις φορές την εβδομάδα.


11 Στην κατοχή η Ραδιοφωνία περνάει στα χέρια του Γιάννη Βουλπιώτη. Ο αντιπρόσωπος της Telefunken και φυσικά φίλος των Γερμανών, έχει ευρωπαϊκή αντίληψη για τα ραδιοφωνικά προγράμματα και δείχνει ιδιαίτερη φροντίδα για το θέατρο. Στην Ανώνυμη Εταιρία Ραδιοφωνικών Εκπομπών που ιδρύεται το 1941, όταν ο κρατικός σταθμός υποχρεώνεται να σιωπήσει, ο Βουλπιώτης αναθέτει το θεατρικό τμήμα στον Δημήτρη Ιωαννόπουλο. Στην καταχνιά της κατοχής τα ποικιλόμορφα θεατρικά σκετς που μεταδίδει ο σταθμός με τις γνωστές φωνές των αγαπημένων ηθοποιών είναι μια ανεκτίμητη συμπαράσταση. Στην κατοχή η Ραδιοφωνία περνάει στα χέρια του Γιάννη Βουλπιώτη. Ο αντιπρόσωπος της Telefunken και φυσικά φίλος των Γερμανών, έχει ευρωπαϊκή αντίληψη για τα ραδιοφωνικά προγράμματα και δείχνει ιδιαίτερη φροντίδα για το θέατρο. Στην Ανώνυμη Εταιρία Ραδιοφωνικών Εκπομπών που ιδρύεται το 1941, όταν ο κρατικός σταθμός υποχρεώνεται να σιωπήσει, ο Βουλπιώτης αναθέτει το θεατρικό τμήμα στον Δημήτρη Ιωαννόπουλο. Στην καταχνιά της κατοχής τα ποικιλόμορφα θεατρικά σκετς που μεταδίδει ο σταθμός με τις γνωστές φωνές των αγαπημένων ηθοποιών είναι μια ανεκτίμητη συμπαράσταση.


12 Τρεις ραδιοφωνικές σκηνές κατά μέσο όρο μεταδίδονταν την εβδομάδα, γραμμένες από διάφορους συγγραφείς ή μεταφρασμένες. Κανένα έργο θεατρικό της σκηνής δεν συναντάμε φυλλομετρώντας τα προγράμματα του ‘42 και ‘43. Βρίσκουμε όμως συχνά εκτός των σκετς που συνήθως έχουν ημίωρη διάρκεια και αναφορές σε ραδιοβαριετέ αλλά και ειδικά αφιερώματα σε συγγραφείς όπως για παράδειγμα μισή ώρα για τον Τίμο Μωραϊτίνη, με ραδιοφωνικές σκηνές από τα έργα του. Θεατροποιήσεις κάνει και η ώρα του παιδιού που μεταδίδει κλασικά ελληνικά έργα με πρωταγωνιστές τα παιδιά.


13 Μετά την απελευθέρωση επανιδρύεται ο κρατικός ραδιοσταθμός ως ΕΙΡ. Μετά την απελευθέρωση επανιδρύεται ο κρατικός ραδιοσταθμός ως ΕΙΡ. Από νωρίς η ευθύνη των θεατρικών εκπομπών ανατίθεται στον Αλέξη Σολωμό.


14 Ένα επιτελείο από έμπειρους, ταλαντούχους, νέους συγγραφείς αναλαμβάνει τη διασκευή των θεατρικών έργων περιορίζοντας τη διάρκειά τους, χωρίς κανείς να καταλαβαίνει αυτή την αφαίρεση. Μέσα στη δεκαετία 46-56 κορυφώνεται η προσφορά του ραδιοφωνικού θεάτρου. Οι θεατρικές εκπομπές του ραδιόφωνου αυτή την εποχή είναι η προωθημένη πρωτοπορία του ελληνικού θεάτρου.


15 Ανάμεσα στους συγγραφείς που συμμετείχαν στις διασκευές αυτές των έργων ήταν ο Μανώλης Σκουλούδης, ο Νότης Περγιάλης, ο Νίκος Γκάτσος, ο Αλέξης Σολωμός κ.α. Σε όλο αυτό το διάστημα οι μεγαλύτεροι έλληνες σκηνοθέτες συνεργάζονται στις θεατρικές παραγωγές του ΕΙΡ. Ανάμεσα στους συγγραφείς που συμμετείχαν στις διασκευές αυτές των έργων ήταν ο Μανώλης Σκουλούδης, ο Νότης Περγιάλης, ο Νίκος Γκάτσος, ο Αλέξης Σολωμός κ.α. Σε όλο αυτό το διάστημα οι μεγαλύτεροι έλληνες σκηνοθέτες συνεργάζονται στις θεατρικές παραγωγές του ΕΙΡ. Ο Κάρολος Κουν κατεβαίνει συχνά τα σκαλιά των ραδιοθαλάμων του Ζαππείου.


16 Στις διανομές εναλλάσσονται οι κορυφαίοι των ηθοποιών μας… Τακτικές είναι οι συμμετοχές του Βεάκη, της Παξινού, του Μινωτή, του Νέζερ, της Μανωλίδου, της Κατερίνας, της Λαμπέτη, του Χορν, της Κυβέλης.


17 μπροστάρης του ελληνικού θεάτρου. Για μια δεκαετία το ραδιόφωνο γίνεται ο μπροστάρης του ελληνικού θεάτρου. Όλα τα νέα ρεύματα από την Αμερική και την Ευρώπη, πριν να φανούν στις ελάχιστες τότε πρωτοποριακές σκηνές ακούγονται πρώτα από το ραδιόφωνο.


18 Η μετάδοση θεατρικών έργων από το ραδιόφωνο αποτελούσε τη μόνη διαδρομή προσέγγισης στο θέατρο. Ας μην ξεχνάμε ότι εκείνα τα χρόνια λειτουργούσαν πολύ λίγα θέατρα στην Αθήνα. Η μετάδοση θεατρικών έργων από το ραδιόφωνο αποτελούσε τη μόνη διαδρομή προσέγγισης στο θέατρο. Ας μην ξεχνάμε ότι εκείνα τα χρόνια λειτουργούσαν πολύ λίγα θέατρα στην Αθήνα.


19 Έτσι, τα σημαντικότερα ονόματα της πνευματικής και καλλιτεχνικής ζωής της χώρας μέσω των μικροφώνων του ΕΙΡ μπόρεσαν να επικοινωνήσουν με τα ευρύτερα στρώματα του πληθυσμού με όλες τις ευεργετικές συνέπειες. Στην επαρχία η επαφή του κοινού με το θέατρο, αφού τα θέατρα ήταν ανύπαρκτα σχεδόν, γινόταν μόνον μέσω των περιοδευόντων θιάσων, οι περισσότεροι από τους οποίους πρόσφεραν μηδενική ποιότητα…


20 Το ραδιόφωνο υπήρξε ένα μεγάλο θεατρικό σχολείο. Το ραδιόφωνο υπήρξε ένα μεγάλο θεατρικό σχολείο. Έμαθε στους Έλληνες τι είναι το μεγάλο θέατρο, παρουσίασε τις καινούριες τάσεις του θεάτρου και τους νέους συγγραφείς, έμαθε τους ακροατές του να αγαπούν και το παλιό και το καινούριο….. ….Και μαζί, τους έμαθε να αγαπούν τις φωνές που ενσαρκώνουν τους ήρωες των συγγραφέων και να φαντάζονται… ….Και μαζί, τους έμαθε να αγαπούν τις φωνές που ενσαρκώνουν τους ήρωες των συγγραφέων και να φαντάζονται…


21 …..Να φαντάζονται τα πρόσωπα και τα πράγματα που κρύβονται πίσω από τις λέξεις και τους ήχους, να συγκεντρώνουν τη σκέψη τους στα νοήματα, καθώς μάλιστα δεν υπήρχαν φανταχτερές εικόνες να τους αποπροσανατολίζουν…….


22 .…Να εγγυώνται την υψηλή θεατρική τέχνη μέχρι το μεδούλι της και να εξελίσσονται κι αυτοί σαν άνθρωποι μαζί της… ….Ακριβώς το στοιχείο της φαντασίας άλλωστε αποτελεί την κυρίαρχη δύναμη του ραδιοφωνικού θεάτρου μέχρι και σήμερα!!!


24 Οι μαθητές της Β΄ Λυκείου του Γενικού Εκκλησιαστικού Λυκείου Κρήτης: Ειρήνη Χαιρετάκη Νίκος Ανδρεαδάκης Γιώργος Βλαχάκης Υπεύθυνη καθηγήτρια: Χαρά Ζαραβέλλα, ΠΕ02 Ευχαριστούμε για την προσοχή σας! Ερευνητική εργασία: Ραδιοφώνου και Θεάτρου γωνία…! Σχολικό έτος 2013-2014

Περικάρπιο υπηρεσίας της βασιλικής χωροφυλακής

 Περικάρπιο ''υπηρεσίας'' το οποίο έφεραν τα εν υπηρεσία στελέχη της Ελληνικής Βασιλικής Χωροφυλακής'' κατά την περίοδο των δεκαετιών 1950-1960 (δωρεά κ.Ευγένιου Θωμόπουλου).


Πηγή Ιστορικός συλλέκτης Βέροιας

Δέησις. Κ. Ο. Καβάφης.

 Δέησις 

Η θάλασσα στα βάθη της πήρ’ έναν ναύτη.

H μάνα του, ανήξερη, πηαίνει κι ανάφτει

στην Παναγία μπροστά ένα υψηλό κερί

για να επιστρέψει γρήγορα και να ’ν’ καλοί καιροί—

και όλο προς τον άνεμο στήνει τ’ αυτί.

Aλλά ενώ προσεύχεται και δέεται αυτή,

η εικών ακούει, σοβαρή και λυπημένη,

ξεύροντας πως δεν θα ’λθει πια ο υιός που περιμένει.

                  Κ. ΚΑΒΆΦΗΣ

(πίνακας του Γ. Τσαρούχη)



Η σύνδεση των Κουδουνοφόρων Αράπηδων της Νικίσιανης Καβάλας με την Αρχαία Ελλάδα

 Υπάρχει  βέβαια  και  μια  ερμηνεία  μάλλον  εγγύτερη  στην  πραγματικότητα,  σύμφωνα  με  την οποία  το  έθιμο  των  κουδουνοφόρων  Αράπηδων  της  Νικήσιανης  Παγγαίου,  που  τελείται  κάθε  χρόνο ανήμερα  των  Φώτων  ,  έχει  τις  ρίζες  του  στη  διονυσιακή  λατρεία,  που  ήταν  πολύ  διαδεδομένη  στην περιοχή.  



Άλλωστε  το  Παγγαίο  ήταν  το  ιερό  βουνό  του  Διονύσου  και  πιθανότατα  στις  κορυφές  του υπήρχε  και  το  μαντείο  του  θεού.  Τα  στοιχεία  του  εθίμου,  που  μας  επιτρέπουν  να  το  συσχετίσουμε  με  την πανάρχαια  διονυσιακή  λατρεία,  είναι  η  μεταμφίεση  των  ανδρών  με  προβιές  ζώων  και  με  κάλυμμα κεφαλής  από  μαύρο  τραγίσιο  δέρμα,  αλλά  και  το  στοιχείο  της  ανάστασης  του  νεκρού  αρχηγού  της  μιας ομάδας,  μετά  τη  θανατηφόρα  μονομαχία  του  με  τον  αντίπαλο  αρχηγό,  πάντα  στο  πλαίσιο  της θεατρικότητας  του  εθίμου,  που  συμβολίζει  την  ανανέωση  της  ζωής  και  της  φύσης.  Για  το  συσχετισμό  με τη  διονυσιακή  λατρεία  δες  και  το  βιβλίο  Ανατολική  Μακεδονία  –Θράκη:  λαογραφικό  Οδοιπορικό,  έκδοση Περιφέρειας  Α.Μακεδονίας  –Θράκης,  σελ  66.Στιγμιότυπα  από  το  ίδιο  το  έθιμο  μπορεί  να  δει  κανείς  στη διεύθυνση:  http://www.youtube.com/watch?v=a_twl5oG2nE  (προσπέλαση  8.9.2013).   

Τι σημαίνει η λέξη αρντζιμπουρτζι.

 


Τεχνολογία

 


Ρομάριο ντε Σόουζα Φαρία

 🇧🇷Η απλώς ΡΟΜΑΡΙΟ 💪⚽

Είναι γνωστός και σαν R11 (γιατί ο αγαπημένος του αριθμός στη φανέλα ήταν το 11 - μάλιστα το 11 είναι σημαδιακός αριθμός γιατί συνολικά φόρεσε τις φανέλες 11 ομάδων), κάτι όπως το R9 του Ρονάλντο, όχι μόνο για χρηστικούς αλλά και για εμπορικούς λόγους.



Παιδί των φαβελών, αντίκρισε τη σκληρή πραγματικότητα του Ρίο ντε Ζανέιρο - παραδοσιακά οι φαβέλες του ήταν πιο "άναρχες" από αυτές του Σάο Πάουλο - από πολύ νωρίς. Γεννήθηκε στη Ζακαρεζίνιο και η πρώτη του ομάδα ήταν η Εστρελίνια (αστεράκι) Ολάρια, στην βόρεια πλευρά του Ρίο ντε Ζανέιρο, εκεί όπου έμενε από την ηλικία των τριών ετών. Ιδρυτής και ποδοσφαιριστής της ομάδας ήταν ο πατέρας του

Στην πορεία του εξελίχθηκε σε έναν από τους μεγαλύτερους σκορερ που ανέδειξε το  βραζιλιάνικο ποδόσφαιρο.

Η FIFA του καταμετρά 9️⃣2️⃣9️⃣❗❗❗γκολ⚽, με τα 772 από αυτά να είναι σε επίσημα παιχνίδα. Έτσι, ο Ρομάριο βρίσκεται στην 3η θέση των ποδοσφαιριστών με τα περισσότερα τέρματα, πίσω από τον Κριστιάνο Ρονάλντο και τον Γιόζεφ Μπίτσαν, ενώ επίσης είναι τρίτος σκόρερ στην ιστορία της εθνικής Βραζιλίας με συνολικά 55 γκολ και μπροστά του βρίσκονται οι Πελέ που βρήκε δίχτυα 77 φορές και Ρονάλντο με 62.

Η δύναμη του Παραμυθιού. Ηρώ Ντιούδη

  Τα παραμύθια δεν είναι μόνο ψυχαγωγία για τα παιδιά, αλλά και ο πιο άμεσος τρόπος για να οδηγηθούν με ασφάλεια στην ωριμότητα, υποστηρίζει...