Η Ελυμική * Εγέστη, Αίγεστα

Πενήντα χιλιόμετρα δυτικά του Παλέρμο, σε ένα τοπίο ιδιαίτερα φυσικού κάλλους, βρίσκεται  η Ελυμική Εγέστη. Αγκαλιασμένη  από το φαράγγι του Σκάμανδρου, είναι μια αληθινή αποκάλυψη.



Ναός Εγέστας

Ο ναός  της Μεγάλης Μητέρας (Tempio della Dea Mandre) της  Έγεστα (Segesta)  πιθανόν αφιερωμένος στην Άρτεμη, είναι το μοναδικό κτίσμα που έμεινε ανέπαφο στους αιώνες όχι μόνο από τους σεισμούς, αλλά και από όλους τους κατά καιρούς κατακτητές της πόλης.  Ο εξάστυλος, περίπτερος ναός είναι από τα ωραιότερα δείγματα δωρικής αρχιτεκτονικής και αδιάψευστος μάρτυρας της προέκτασης του Τρωικού πολέμου στον αρχαίο ελληνικό κόσμο. Λέγεται ότι  είναι έργο Αθηναίου αρχιτέκτονα και χτίστηκε βιαστικά μεταξύ 426-416 π.Χ. για να εντυπωσιάσει τους Αθηναίους πρέσβεις. Γι’ αυτό το λόγο παρέμεινε ημιτελής, , όπως μαρτυρούν η έλλειψη ραβδώσεων στους κίονες και η απουσία διακόσμησης  (μετόπες, αέτωμα και σηκός). Άλλες  μαρτυρίες αναφέρουν ότι ο ναός δεν πρόλαβε να ολοκληρωθεί λόγω επίθεσης των Σελινούντιων το 416 π.Χ. με τους οποίους οι κάτοικοι της Έγεστας (Έλληνες άποικοι και Έλυμοι, δηλαδή Έλληνες Τρώες) βρίσκονταν σε συνεχή διαμάχη. Μια προσεκτική παρατήρηση του ναού αποκαλύπτει  ότι δεν υπάρχει ευθεία γραμμή σε κανένα σημείο του κτίσματος. Είναι φανερό κι  εδώ το εκλεπτυσμένο επίτευγμα της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής, η καμπυλότητα, όπως  στο ναό του Παρθενώνα.


Στην κορυφή του  όρους Μόντε Μπάρμπαρο  σε μια τοποθεσία με πανοραμική θέα βρίσκεται το ελληνικό  θέατρο, όπου το καλοκαίρι πραγματοποιούνται θεατρικές παραστάσεις.


( Οι Έλυμοι οι πρώτοι Τρώες που κατέφθασαν στην Τρινάκρια)

Το χρονικό της αιχμαλωσίας ενός εφέδρου.

 Βιβλίο με τίτλο ‘’ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΑΙΧΜΑΛΩΣΙΑΣ ΕΝΟΣ ΕΦΕΔΡΟΥ’’ του συγγραφέα Κων\νου Κούρτη από την Λευκάδα ο οποίος αναφέρει την πραγματική ιστορία που βίωσε ο ίδιος ως έφεδρος Ανθλγος (ΠΖ) όταν υπηρετούσε το 1948 στον Εθνικό Στρατό στο 573 Τ.Π., και εξιστορεί με κάθε λεπτομέρεια το πώς αιχμαλωτίστηκε από τους συμμορίτες του ‘’Δ.Σ.Ε.’’,που, και πως μεταφέρθηκε, τον τρόπο ανάκρισης που υπέστη, την αντιμετώπιση που είχε ως αξκος, την κατάσταση και το ηθικό που επικρατούσε στον ‘’ΔΣΕ’’,την τύχη που είχαν άλλοι συνάδελφοί του, τι βίωσε από το λαϊκό δικαστήριο που πέρασε, το πώς διέφυγε τελικά από το στρ\δο συγκέντρωσης, αλλά και τις παθογένειες που υπήρχαν στις φίλιες γραμμές και ήταν η αιτία να αιχμαλωτιστεί.




 Τέλος ο εν λόγω συγγραφέας εικονίζεται στην μεγάλη φωτογραφία την 1η ημέρα μόλις είχε εισέλθει στις γραμμές του Εθνικού Στρατού την 20-4-1949 ημέρα ‘’Μεγάλης Τετάρτης’’, και στην μικρή φωτογραφία όπως ήταν το 1994 που εξέδωσε το βιβλίο.


Πηγή Ιστορικός συλλέκτης Βέροιας

Ο Αντον Πάβλοβιτς Τσέχωφ.

 Ο Αντόν Πάβλοβιτς Τσέχωφ  έζησε 44 χρόνια, τα μισά από τα οποία ήταν άρρωστος με φυματίωση, από την οποία τελικά πέθανε, αλλά έκανε όσα δεν θα έκανε ο μέσος άνθρωπος σε 10 ζωές.



 - Έγραψε 20 τόμους πεζογραφίας που γνωρίζει όλος ο κόσμος.


 - Όταν ζούσε στο Μελίχοβο, θεράπευσε 1.000 άρρωστους αγρότες δωρεάν και προμήθευσε τους πάντες με φάρμακα.


 - Στην πατρίδα του, Ταγκανρόγκ, ίδρυσε μια βιβλιοθήκη και δώρισε εκεί 2.000 δικά του βιβλία.


 - Κατά τη διάρκεια της χολέρας, δούλευε μόνος του ως γιατρός σε 25 χωριά - χωρίς βοηθούς και ρεπό.


 - Έφτιαξε 4 σχολεία χωριών, ένα καμπαναριό, ένα πυροσβεστικό υπόστεγο, έναν δρόμο για τη Λοπάσνια.


 «Θα ήταν καλό ο καθένας μας να άφηνε πίσω του ένα σχολείο, ένα πηγάδι ή κάτι τέτοιο, για να μην περάσει η ζωή και να μην πάει στην αιωνιότητα χωρίς ίχνος».  Ο Α.Π.  Τσέχοφ

Η αυτοκτονία του ποιητή Κώστα Καρυωτάκη μέσα από επίσημα έγγραφα.

Στις 21 Ιουλίου του 1928 ο Κώστας Καρυωτάκης θα βάλει τέλος στη ζωή του με μία σφαίρα στην καρδιά, αφού οι προηγούμενες απόπειρές του να πνιγεί είχαν αποτύχει, κάνοντας τον να γράψει στο υστερόγραφο του σημειώματος που βρέθηκε στην τσέπη του: «Συμβουλεύω όσους ξέρουν κολύμπι να μην επιχειρήσουνε ποτέ να αυτοκτονήσουν δια θαλάσσης. Όλη νύχτα απόψε επί δέκα ώρες, εδερνόμουν με τα κύματα. Ήπια άφθονο νερό, αλλά κάθε τόσο, χωρίς να καταλάβω πώς, το στόμα μου ανέβαινε στην επιφάνεια. Ωρισμένως, κάποτε, όταν μου δοθεί η ευκαιρία, θα γράψω τις εντυπώσεις ενός πνιγμένου». Ο Καρυωτάκης ήταν ο σημαντικότερος εκπρόσωπος των ποιητών της γενιάς του 1920 και ανήκει γραμματολογικά στους νεοσυμβολιστές ή νεορομαντικούς ποιητές του μεσοπολέμου. Εκτός από ποιητής, ο Καρυωτάκης είχε μια καριέρα δημοσίου υπαλλήλου.  Σπούδασε Νομική, αλλά δεν μπόρεσε να σταδιοδρομήσει ως δικηγόρος. Διορίστηκε γραμματέας στη Νομαρχία Θεσσαλονίκης το 1919 και έκτοτε ξεκίνησαν οι συνεχείς μεταθέσεις του σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας (Άρτα, Κυκλάδες, Αθήνα, Πάτρα, Πρέβεζα) εξαιτίας και της συνδικαλιστικής του δράσης (Γενικός Γραμματέας του Δ. Σ. της Ενώσεως Δημοσίων Υπαλλήλων). Στη Νομαρχία Πρέβεζας, που ήταν και η τελευταία του μετάθεση, ήταν υπάλληλος του Γραφείου Εποικισμού και Αποκαταστάσεως Προσφύγων.




🔎Δείτε μέσα από τεκμήρια των αρχειακών συλλογών της Κεντρικής Υπηρεσίας των Γενικών Αρχείων του Κράτους


📌Υπηρεσιακές εκθέσεις των Νομαρχών Αττικοβοιωτίας (1923) και Θεσσαλονίκης (1920) για τον υπάλληλο Κωνσταντίνο Καρυωτάκη


📌Φύλλο μητρώου του υπαλλήλου Κωνσταντίνου Καρυωτάκη με ιδιόχειρη υπογραφή του (1920)





ΜΠΑΜΠΗΣ ΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ (1932-2021)

 Ο Μπάμπης Ανθόπουλος γεννήθηκε στις 17 Αυγούστου του 1932 στον Πειραιά. Σπούδασε στη Δραματική Σχολή Θεάτρου Τέχνης του Καρόλου Κουν απ΄ όπου αποφοίτησε το 1957.



Πρωτοεμφανίστηκε το 1957 με το “Θέατρο τέχνης” στο έργο του Αριστοφάνη, “Πλούτος”.

Συμμετείχε σε γνωστές κινηματογραφικές παραγωγές: ” Κάτι να καίει “, “Ο κόσμος τρελάθηκε” κ.ά. Διετέλεσε μέλος του Σ.Ε.Η. και συγκρότησε δικούς του θιάσους.


Πρωταγωνιστώντας ως Φανούρης, ο ψιλικατζής της θρυλικής καθημερινής σειράς της ΥΕΝΕΔ "Η γειτονιά μας" έγινε ευρέως γνωστός και ιδιαίτερα αγαπητός.


Παντρεύτηκε δύο φορές. Με την επίσης ηθοποιό Δήμητρα Νομικού και στην συνέχεια με την κυπριακής καταγωγής Δέσποινα Κουρέα με την οποία απέκτησαν μία κόρη και έναν γιο.


Απεβίωσε σε ηλικία 88 ετών στις 7 Αυγούστου 2021.


Φιλμογραφία:

Ο εραστής της πείνας (1986) [Θωμάς]

Οι γκόμενες του Τσάρλυ (1986) [Απόστολος Παπασυναγρίδας]

Η κόμησσα της Κέρκυρας (1972)

Η Ρένα είναι “οφ-σάιντ” (1972) [δημοσιογράφος]

Αγάπησα μια… πολυθρόνα (1971) [σκηνοθέτης]

Αρχιψεύταρος (1971) [Μάρκος]

Ένας ξένοιαστος παλαβιάρης (1971) [“Σπίθουρας”]

Εφοπλιστής με το ζόρι (1971) [Θανάσης]

Η εφοπλιστίνα (1971)

Ο Μανωλιός ξαναχτυπά (1971)

Ο αγαθιάρης και η ατσίδα (1971)

Πίσω μου σ’ έχω σατανά (1971) [Ζήνων Σπετζοφάης]

Αριστοτέλης ο επιπόλαιος (1970)

Ένα μπουζούκι αλλοιώτικο από τ’ άλλα (1970) [πλασιέ]

Ένας τρελλός γλεντζές (1970) [Άντζουλος]

Η ταξιτζού (1970)

Οι τρεις ψεύτες (1970)

Κρίμα… το μπόι σου (1970) [Αλέξανδρος/Ιάκωβος]

Ο κόσμος τρελλάθηκε… (1967) [Παρασκευάς]

Διπλοπενιές (1966) [πωλητής καταστήματος ρούχων]

Να ζει κανείς ή να μη ζει; (1966) [“Καρφής”]

Οι κυρίες της αυλής (1966) [μέλος συγκροτήματος]

Μια τρελή τρελή οικογένεια (1965) [Ζορζ]

Μοντέρνα Σταχτοπούτα (1965) [θυρωρός]

Κάτι να καίει (1964)

Το έξυπνο πουλί (1961) [Τρύφωνας]

Η χαρτοπαίχτρα, Δημήτριος Ψαθάς. Θέατρο στο ραδιόφωνο


Στην αποψινή θεατρική βραδιά η Διαδρομή θα σας παρουσιάσει το έργο του Δημητρίου Ψαθά "Η χαρτοπαίχτρα".




Το έργο γράφτηκε από τον μεγάλο συγγραφέα το 1963.

Το μεγαλύτερο μέρος τον γυναικών της αστικής τάξης, εκείνης της εποχής,  έχοντας λυμένα τα βασικά βιοποριστικά ζητήματα, επιδίδονταν με μανία στη χαρτοπαιξία. Όπως θα επισημάνει ο μεγάλος θεατρικός συγγραφέας.

Το έργο σάρωσε εκείνη την εποχή στο σανίδι, με 700 παραστάσεις σε 3 θεατρικές σεζόν.

Η υπόθεση:

Η Αλέκα είναι τόσο παθιασμένη με τα χαρτιά, που δε λογαριάζει τίποτα μπροστά στο..."καρέ", και τα πάντα γύρω της φιλτράρονται μέσα από την εμμονή της με την χαρτοπαιξία. Ο άνδρας της, ο Ανδρέας, αγανακτισμένος από τη συμπεριφορά της γυναίκας του και την αδιαφορία της προς όλους και όλα, αποφασίζει να τη γιατρέψει μια και καλή από το πάθος της, χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της ζήλιας. Είναι όμως ακόμα κι αυτό αρκετό για να συνεφέρει την χαρτόπληκτη Αλέκα;

  • ΠΑΙΖΟΥΝ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Μαίρη Αρώνη, Νίκος Τζόγιας, Τζόλη Γαρμπή, Θάνος Καλλιώρας, Άννα Ανδριανού, Τάκης Βουλαλάς, Μιράντα Ζαφειροπούλου, Κώστας Καγξίδης, Κώστας Κουκάκης, Δημήτρης Τσούτσης, Χρήστος Βαλαβανίδης, Χρήστος Ζορμπάς, Γιώργος Τσιτσόπουλος, Γιώργος Παρτσαλάκης, Σταύρος Ζαλμάς, Τζέση Παπουτσή, Σοφία Κακαρελίδου.
Ο Τζόγιας


                                               

Στοιχεία για τον Δ. Ψαθά θα βρείτε εδώ
https://politismikidiadromi.blogspot.com/2019/05/blog-post_0.html



Η μεταφόρτωση πραγματοποιήθηκε από το κανάλι Ισοβίτης.

Καλή σας ακρόαση...



Η μεταμόρφωση του Χορν.

 Η παραγωγή της ταινίας "Αλίμονο στους Νέους" αντιμετώπισε ένα πρόβλημα. Πως θα μεταμορφωθεί ο Δημήτρης Χορν ώστε να φαίνεται τουλάχιστον 35 χρόνια μεγαλύτερος.



 Ο Χορν διέθετε τις υποκριτικές ικανότητες για να υποδυθεί τον ηλικιωμένο που βαδίζει αργά, σκυφτός και τρέμουν τα χέρια του.  Ακόμα και τη φωνή του μπορούσε να αλλάξει. Όμως δεν έφτανε μόνο αυτό. Κάλεσαν τους καλύτερους Έλληνες μακιγιέρ αλλά χωρίς να καταφέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. 

Όσο κι αν προσπάθησαν ο Χορν δεν έπειθε ως γέρος.  Μέχρι που αποφάσισαν να φωνάξουν τον Ντικ Μόρρις από την Αγγλία που στην εποχή του θεωρείτο ένας από τους καλύτερους μακιγιέρ του κόσμου. Ο Μόρις ήρθε από το Λονδίνο και αμέσως έπιασε δουλειά. Όλοι γνώρισαν τα θαύματα που μπορούσε να κάνει και άφησαν τον πρωταγωνιστή στα μαγικά του χέρια. Το αποτέλεσμα τους εντυπωσίασε όλους. Αλλά επειδή ο Μόρις δεν μπορούσε να μένει πολύ στην Αθήνα, ο Σακελλάριος γύρισε όλες μαζί τις σκηνές όπου ο Χορν εμφανίζεται ως ηλικιωμένος.

Πηγή: I love cinema

Έλληνες βασιλείς σε διεθνή περιοδικά...

 ΑΡΙΣΤΕΡΑ το διεθνές περιοδικό ‘’LIFE’’ που εκδόθηκε την 19-11-1953, με αφορμή την επίσκεψη των τότε ελλήνων βασιλέων, Παύλου και Φρειδερίκης στην Αμερική, που αφιερώνει το εξώφυλλο στην τότε βασίλισσα Φρειδερίκη, ενώ εσωτερικά υπάρχει φωτορεπορτάζ από την υποδοχή των ελλήνων μεταναστών στο βασιλικό ζευγάρι.

ΔΕΞΙΑ το διεθνές περιοδικό ‘’ΤΙΜΕ’’ που εκδόθηκε στις 28-4-1967 (επτά μέρες μετά το ‘’κίνημα’’ του στρατού στις 21-4-1967), και αφιερώνει το εξώφυλλο του στον τότε Έλληνα Βασιλέα Κωνσταντίνο, και εσωτερικά αναφέρει με κείμενα και φωτογραφίες όλο το παρασκήνιο και τα πρόσωπα που έπαιξαν ρόλο στο ‘’κίνημα’’ της 21ης Απριλίου 1967 ,καθώς και τον ρόλο του Βασιλέα (δωρεά κ.Φουντουκίδη Παρασκευά).


Πηγή: Ιστορικός συλλέκτης Βέροιας

Δε θα γελάσει κανένας, Μίλαν Κούντερα. Ραδιοφωνικό θέατρο

 Γράφει ο Παύλος Παπαδόπουλος.

  Αγαπητοί φίλοι καλησπέρα σας, απόψε θα σας παρουσιάσω το έργο του μεγάλου τσέχου συγγραφέα Μίλαν Κούντερα με τίτλο Δε θα γελάσει κανένας. Πρόκειται για ένα θεατροποιημένο διήγημα από τη συλλογή Κωμικοί Έρωτες.



Οι Κωμικοί Έρωτες, συλλογή διηγημάτων που γράφτηκαν από το 1959 έως το 1968, έχουν όλες τις μεγάλες αρετές του συγγραφέα τους και αποτελούν προϊόν μιας ώριμης πένας. Οι Κωμικοί Έρωτες που είχαν κυκλοφορήσει το 1990 ως Γελοίοι Έρωτες και επανεκδίδονται τώρα από την Εστία σε εξαιρετική νέα μετάφραση του βασικού μεταφραστή του Κούντερα στα ελληνικά, Γιάννη Χάρη, ούτε κατά διάνοια δεν μοιάζουν να είναι κείμενα ηλικίας μισού αιώνα. (Τα Νέα)


Η υπόθεση:

Ο καθηγητής Τέχνης Κλίμα παραμελεί να απαντήσει στον Σιγκάρωφ έναν φανατικό θαυμαστή του και συνάμα επιστήμονα του οποίου τη δουλειά αποφεύγει να κρίνει λόγω χαμηλού επιστημονικού επιπέδου της. Ο μύθος πατά πάνω στη φάρσα, η οποία δημιουργείται εκούσια και συνεχίζεται επίσης με τη θέληση του ήρωα, μέχρι που γυρίζει στο τέλος εναντίον του. Στο παιχνίδι βάζει τη σύντροφό του, Κλάρα, που με τη σειρά της αναφέρει ψευδώς - κατόπιν δικής του παραγγελίας- ότι έπεσε τάχα θύμα σεξουαλικής παρενόχλησης από τον ανωτέρω θαυμαστή του συντρόφου της. Παράλληλα η συνοικιακή επιτροπή αποφαίνεται την ανάγκη έξωσης του καθηγητή από το οίκημα του διαμερίσματος, καθώς φιλοξενεί κοπέλες χαμηλότερου κοινωνικού επιπέδου και αμφίβολων ηθικών καταβολών...


Επιπλέον στοιχεία:

Οι "Laughable Loves" (Směšné lásky) είναι μια συλλογή επτά σύντομων ιστοριών που έγραψε ο Milan Kundera όπου παρουσιάζει με το χαρακτηριστικό άγριο χιούμορ του την ανάμιξη της τραγωδίας με κωμικές καταστάσεις στις ανθρώπινες σχέσεις.

Με οξύ πνεύμα ο Κούντερα παρουσιάζει τον καθηγητή Κλίμα να καταστρέφεται εξαιτίας ενός αθώου αστείου, μιας αδιάφορης και τυχαίας φάρσας. O έρωτας μπλέκει με την πανεπιστημιακή ιδιότητα του ήρωα ο οποίος, για να απαλλαγεί από έναν ενοχλητικό ερευνητή που του έχει γίνει κολλιτσίδα, τονκατηγορεί ότι παρενόχλησε σεξουαλικά τη φίλη του. Στο τέλος χάνει και τ΄ αυγά (την πανεπιστημιακή θέση του) και τα πασχάλια (τη φιλενάδα του).

Γιατί όμως το θέμα των συγκεκριμένων διηγημάτων του Κούντερα είναι πάντα επίκαιρο;

Γιατί το θέμα των διηγημάτων του Κούντερα είναι κυρίως αυτό: το διαρκές κυνήγι και τα ποικίλα κίνητρα που οδηγούν άνδρες και γυναίκες να δρουν ερωτικά, με τρόπο που αποκαλύπτει πραγματικά την ερωτική γύμνια και κάνει τις πράξεις διάφανες, πολύ περισσότερο από όσο μπορεί να είναι διάφανο το γυμνό δέρμα. Ιστορίες βγαλμένες από την καθημερινότητα, με επίκεντρο ειδύλλια που δεν είναι σε πρώτο επίπεδο κωμικά, αλλά που γίνονται κωμικά στα μάτια ενός αποστασιοποιημένου αφηγητή ή και του ίδιου του αναγνώστη, ακριβώς γιατί πίσω από τις γραμμές, πίσω από σοβαρά ή ευτράπελα ερωτικά επεισόδια, ξεπροβάλλει ολοζώντανη και κωμικοτραγική η ανθρώπινη ματαιότητα και ματαιοδοξία.

Το έργο τέλος έχει και ηθογραφική αξία καθώς μας μεταφέρει με επιτυχία και στην ατμόσφαιρα της Κομμουνιστικής Πράγας, στα πρώτα χρόνια μετά τη λήξη του ΄Β Παγκοσμίου Πολέμου.

Παίζουν οι ηθοποιοί: 

Ανδρέας Ζεμπίλας, Τζένη Γαϊτανοπούλου, Δήμητρα Δημητριάδου, ΄Ελλη Κυριακίδου, Νίκος Καυκάλης, Νικίας Νικολαϊδης, Ανδρέας Ποταμίτης, Βλαδίμηρος Καυκαρίδης, Βάνια Κωνσταντίνου, Μαρούσα Αβραμίδου, Λουκία Αίμος, Ολγα Ποταμίτου, Νίκος Παντελίδης, Τάκης Τσελέπας, Θεόδουλος Μωρέας.



O Ανδρέας Ζεμπίλας υποδύεται άριστα το ρόλο του καθηγητή Κλίμα.


Η μεταφόρτωση έγινε από το Ισοβιτης:

http://isobitis.com/theatro1/?p=4635



-Ο Παύλος Παπαδόπουλος γεννήθηκε το 1978 στη Δράμα, μεγάλωσε στις Σέρρες και έζησε στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Από το 1996 εργάζεται στο δημόσιο σε διάφορες διοικητικές θέσεις. Είναι απόφοιτος της Σχολής Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας, της Σχολής Αστυφυλάκων της Αστυνομικής Ακαδημίας, της Σχολής Επιμόρφωσης και μετεκπαίδευσης ΕΛ.ΑΣ., και της Σχολής Ελληνικού Πολιτισμού, του Τμήματος Ανθρωπιστικών. Σπουδών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Μιλάει Αγγλικά και Γερμανικά.




Πηγές:trikeriotis.blogspot.com, radiotheatre.blogspot.com,pepperlines.blogspot.com,lesxianagnosisxrissa.blogspot.com,www.tanea.gr

Ο Βύρων Πάλλης. Μια σπουδαία μορφή του ραδιοφωνικού θεάτρου.

 Ο Βύρων Πάλλης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς της παλιάς γενιάς. Πόσοι δεν τον θυμούνται ως Θανασάκη στο Θανασάκη τον Πολιτε...