Πόλεμος και κράτος.

Ποιος είναι τελικά ο συσχετισμός ενός κράτους σε θεωρητικό επίπεδο με την έννοια του πολέμου;
Στο βάθος των αιώνων οι διενεργούμενοι
πόλεμοι παρουσιάζουν κοινά χαρακτηριστικά.
Η ανάπτυξη του καθηγητού του ΑΠΘ κου Γεωργίου Μαργαρίτη είναι διαφωτιστική:



Υπάρχουν  δύο  προϋποθέσεις  που  επιτρέπουν  τη  διεξαγωγή  ενός πολέµου.  Η  κάθε  ανθρώπινη  κοινωνία  που  θα  εµπλακεί  σε  αυτόν  οφείλει  να  διαθέτει δύο  κατηγορίες  «πλεονασµάτων».  Να  µπορεί  δηλαδή  να  σπαταλήσει  –ή  έστω  να θυσιάσει,  ή  οπωσδήποτε  να  καταστρέψει‒  υλικά  αποθέµατα  και  ανθρώπινο  δυναµικό. 

Η  καύσιµη  ύλη  του  πολέµου  είναι  οι  άνθρωποι  και  ο  πλούτος  των  κοινωνιών  µέσα στις  οποίες  ζουν.  Όσον  αφορά  τους  πρώτους,  το  προαπαιτούµενο  είναι  σχεδόν αυτονόητο.  Για  να  γίνει  πόλεµος  πρέπει  να  υπάρχει  η  δυνατότητα  και  η  πρόθεση  να σκοτωθούν  άνθρωποι  σε  αυτόν.  Η  κοινωνία,  δηλαδή,  να  θεωρεί  ότι  ένα  της  τµήµα  θα θυσιαστεί  έτσι  ώστε  να  προκύψουν  καλύτερες  ηµέρες  για  το  σύνολο  –  ή  µάλλον,  για να  είµαστε  ακριβείς,  για  εκείνους  που  κυριαρχούν  και  κυβερνούν  το  κάθε  κοινωνικό σύνολο.   Από  την  άλλη  πλευρά,  ο  πόλεµος  αντλεί  από  το  πλεόνασµα  που προκύπτει  από  την  υλική  παραγωγή  κάθε  κοινωνίας.  

Από  το  µέρος  εκείνο  των παραγόµενων  αγαθών,  δηλαδή,  που  δεν  είναι  απολύτως  απαραίτητο  για  την  επιβίωση της  εν  πολέµω  κοινωνίας.  
Ακόµα  και  σε  εκείνες  τις  περιπτώσεις  όπου  ο  πόλεµος  είναι «ληστρικός»  και  επιζητεί  την  αύξηση  του  διαθέσιµου  πλεονάσµατος δια μέσου της αρπαγής  του  αντίστοιχου  που  ο  γείτονας  διαθέτει,  το  συνολικό  πλεόνασµα  είναι εκείνο  που  καθορίζει  τις  πολεµικές  δυνατότητες  και  υπαγορεύει  τα  χαρακτηριστικά της  σύγκρουσης. 

Η  ύπαρξη  πλεονάσµατος  δεν  είναι  από  µόνη  της  ικανή  συνθήκη  για  τη συγκρότηση  µηχανισµών  πολέµου  (πολεµιστών,  όπλων).  Απαραίτητος  ενδιάµεσος είναι  η  ύπαρξη  ενός  διοικητικού-πολιτικού  µηχανισµού  ο  οποίος  θα  αναλάβει  τη συγκέντρωση  του  υλικού  πλεονάσµατος  και  την  επένδυση  όλου  ή  µέρους  αυτού  στην υλική  στήριξη  των  µηχανισµών  πολέµου.  Ο  διοικητικός-πολιτικός  αυτός  µηχανισµός είναι  το  ΚΡΑΤΟΣ.   

Η σχέση  του  κράτους  µε  τον  µηχανισµό  πολέµου,  τον  στρατό,  είναι  στενή και  αλληλοεξαρτώµενη.  Ο  στρατός,  ο  πολεµικός  µηχανισµός,  έχει  ανάγκη  το  κράτος για  να  οργανώνει  την  κοινωνία  νε  τρόπο  που  να  του  εξασφαλίζει  τα  απαραίτητα  για την  ύπαρξή  του,  και  το  κράτος  έχει  ανάγκη  τους  µηχανισµούς  και  τις  δυνατότητες  του στρατού  για  να  αποκτήσει  το  κύρος  και  την  ΕΞΟΥΣΙΑ  που  θα  του  επιτρέψει  να αποσπάσει  το  υλικό  πλεόνασµα  από  την  κοινωνία  και  να  το  κατευθύνει  όπου  η εκάστοτε  ΠΟΛΙΤΙΚΗ  του  ορίζει  –  οπωσδήποτε  και  στον  στρατό.     

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο Βύρων Πάλλης. Μια σπουδαία μορφή του ραδιοφωνικού θεάτρου.

 Ο Βύρων Πάλλης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς της παλιάς γενιάς. Πόσοι δεν τον θυμούνται ως Θανασάκη στο Θανασάκη τον Πολιτε...